luni, 8 mai 2017

Paul Gauguin – Regina frumusetii - Artist: Peter, Sue & Marc - Birds of Paradise

PASARILE PARADISULUI

Cine eşti tu
Cine sunt eu? Este real
Atingem cerul?
Nimic nu e adevărat- totul este prefăcătorie
Spuse pasărea paradisului
Imi este teamă
Nu poţi să vezi
Spune-mi unde mă duci
Vei realiza în curând
Spuse pasărea paradisului
Zburând acasă
Zburând acasă spre ţinutul pe care îl cunoşteai odată.


Spre pacea care, odată, era reală prentru o fetiţă ca tine
Zburînd acasă
Zburând acasă dintr-o lume de piatră
Până când inima ta este uşoară şi liberă aşa cum era odată menită să fie
Cum pot să merg înainte dacă ochii mei devin plini de lacrimi?

Păstreaza-ţi lacrimile, usucă-ţi ochii
Spuse pasărea paradisului
Dar timpul trece
Spune cât de mult trebuie să zburăm?
Luna va apune, soarele va răsări
Spuse pasărea paradisului

Zburând acasă
Zburând acasă spre ţinutul pe care îl cunoşteai odată
Zburând acasă
Zburând acasă dintr-o lume de piatră
Până când inima ta e uşoară şi liberă aşa cum era odată menită să fie
Ascultă sunetul
Vezi lumina
Acum ştiu că drumul nostru era corect
Soarele dimineţii te poate face înţelept
Spuse pasărea paradisului
Păsările paradisului

Artist: Peter, Sue & Marc
Cântec: Birds of Paradise
-

--------------------------------------------------------------------------------
Paul Gauguin – Regina frumusetii
Data: 1896; French Polynesia
Stilul: Post-Impresionism
Perioada: a doua perioada in Tahiti
Media: Acuarela pe hartie
Locatia: Pierpont Morgan Library, New York, USA
Eugène Henri Paul Gauguin (n. 7 iunie 1848, Paris - d. 8 mai 1903, Atuona/Insulele Marchize, Polinezia Franceză) a fost un pictor postimpresionist francez. Aventurier și geniu, Paul Gauguin a știut să prevadă viitorul, pregătind calea picturii moderne, influențându-i pe fauviști și pe artiștii din gruparea Nabis. Între mizerie și epuizare, călătorii și disperare, a ajuns să creeze opere extraordinare, în care redă cu intensitate viziunea sa senzuală asupra vieții.

Marc Chagall – Pictorul pentru Luna - Eclipse – Pink Floyd

ECLIPSE

Nu exista o fata intunecata a Lunii, de fapt. Adevarul este ca e toata in intuneric. Singurul lucru care o face sa para luminata este Soarele. Nu exista o fata intunecata a Lunii …

Eclipse – Pink Floyd


------------------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall – Pictorul pentru Luna
Data: 1917; Liozna, langa Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism
Media: Gouache pe hartie
Dimensiunea: 30 x 32 cm
Colectie privata
Marc Chagall (n. 7 iulie 1887, Vitebsk, Belarus - d. 28 martie 1985, Saint-Paul-de-Vence, Franța) a fost un pictor modern. Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.

Pierre-Auguste Renoir – Drumul spre Louveciennes


Angie

Angie, Angie, când vor dispărea toţi norii ăştia ?
Angie, Angie, încotro ne îndreptăm ?

Fără iubire în sufletele noastre şi fără bani în haine
Nu poţi spune că suntem mulţumiţi,
Dar Angie, Angie nu poţi spune că n-am încercat.
Angie, eşti frumoasă, dar nu-i aşa că-i timpul să ne despărţim?
Angie, încă te iubesc, îţi aminteşti toate nopţile în care noi am plâns?

Toate visurile pe care le-am avut au părut să dispară în fum,
Lasă-mă să-ţi şoptesc în ureche :
Angie, Angie, încotro ne îndreptăm?

Angie, nu plânge, toate săruturile tale încă au gust dulce,
Urăsc tristeţea din ochii tăi,
Dar Angie, Angie, dar nu-i aşa că-i timpul să ne despărţim?

Fără iubire în sufletele noastre şi fără bani în haine
Nu poţi spune că suntem mulţumiţi,
Dar Angie, încă te iubesc, iubito,
Peste tot unde mă uit îţi văd ochii,
Nici o femeie nu se compară cu tine,
Haide, iubito, nu mai plânge.

Dar Angie, Angie nu-i aşa că-i bine să trăieşti?
Angie, Angie, lumea nu poate spune că noi n-am încercat.


Artist: The Rolling Stones
Album: Goats Head Soup (1973)
Cântec: Angie



-----------------------------------------------------------
Pierre-Auguste Renoir – Drumul spre Louveciennes
Data: 1870
Stilul: Realism
Ulei pe panza
Pierre-Auguste Renoir (n. 25 februarie 1841, Limoges - d. 3 decembrie 1919, Cagnes-sur-Mer) a fost unul din cei mai celebri pictori francezi, creator - împreună cu Claude Monet, Alfred Sisley, Paul Cézanne - al curentului impresionist. Dragostea lui pentru desen, artă figurativă și portretele l-au îndepărtat mai târziu de impresionism. Sub influența lui Ingres, începând din anul 1883, universul său coloristic devine mai blând, pictează trupuri feminine strălucitoare. Denumit pe drept "pictorul bucuriilor vieții", Renoir pictează cu pasiune până în ultima clipă a existenței sale.

Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna

TABLOUL

Nopţile de mi le-ar lumina soarele!
Dorm - leoarcă de vopsele, în patul meu
În aşternutul meu din tablouri
şi tu cu piciorul gura închizându-mi
nu mă laşi să respir, mă înăbuş.
Mă trezesc - în suferinţele
zilei ce se deşteaptă şi în speranţe
încă nedesenate
încă ne-nfăptuite în culoare. Alerg
sus, spre penelurile uscate
acolo
sunt răstignit dis-de-dimineaţă, precum Hristos
acolo mă ţintuiesc de şevalet.
Dar tabloul încă nu e terminat
în el totul mai e doar fulguraţie, sclipire revărsătoare...
Ici - o tuşă! Albastră. Ici - una verde.
Roşie. Culorile se potolesc
vine tihna...
Dar ascultă odată şi tu, mortul meu pat
uscata mea iarbă
iubire ce m-ai părăsit
şi iar revenit-ai
ascultă ce am a-ţi spune.
Mă înfăţişai sufletului tău
eu beau restul anilor ce ţi-au mai rămas.
Până-n gât sunt sătul şi de luna ta
şi de a te păzi, precum o făcusem cândva.


versuri : Marc Chagall


-----------------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna
Data: 1917; Liozna, langa Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism
Media: Gouache pe hartie
Dimensiunea: 30 x 32 cm
Colectie privata
Marc Chagall (n. 7 iulie 1887, Vitebsk, Belarus - d. 28 martie 1985, Saint-Paul-de-Vence, Franța) a fost un pictor modern. Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.

Marc Chagall – Răstignirea albă



* * *

Sunt feciorul Tău, menit
a se târî pe pământ.
mi-ai dat vopsele-n mână, penelul mi l-ai dat
dar cum ar fi să Te pictez - nu ştiu...
Acest pământ? Cerul? Inima Ta?
Ruinele oraşelor? Fraţii arzând în flăcări?
Ochii mi se umplu de lacrimi, nu văd -
încotro să fug, spre cine să zbor?
Căci există cineva care ne năruie viaţa.
Căci există cineva care ne dă soroc de moarte
şi el anume ar putea să mă ajute
ca tabloul ce-l pictez să lumineze-a bucurie.

versuri: Marc Chagall


-----------------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall – Răstignirea albă
Data: 1917; Liozna, langa Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism
Media: Gouache pe hartie
Dimensiunea: 30 x 32 cm
Colectie privata
Începând din 1938 şi mai ales în perioada sa de exil, la Chagall apare frecvent tema „Crucificării”, simbol al suferinţei universale şi mai ales a aceleia a poporului evreu. El asociază acestei teme clasice a iconografiei creştine obiecte rituale evreieşti ca „tallit”, şalul de rugăciune, în jurul lui Cristos, şi candelabrul cu şapte braţe, unind astfel creştinismul şi iudaismul în figura celui răstignit.
”Marc Chagall nu profetizează; el vorbeşte dinlăuntrul apocalipsei. Acest strigăt şi tulburarea profundă a lumii care-l însoţeşte ies în evidenţă în tabloul Răstignirea albă, pictat în 1938. Momentul surprins este acela al morţii lui Cristos pe Cruce, moarte care, în evanghelii, este asociată cu fenomene de tip apocaliptic: înnoptare, cutremur, despicarea catapetesmei Templului. Un incendiu devastează casele care se strâmbă, se răstoarnă.
Cristos însuşi apare răstignit în mijlocul tabloului, purtat de un şuvoi alb de lumină, ce curge parcă din cer, contrastând cu lumina noptatică a Ierusalimului. Cristos este pictat ca evreu: în locul cununei de spini poartă un fel de turban; şoldurile îi sunt acoperite de un şal de rugăciune evreiesc. Aceeaşi lumină, parcă supranaturală, se degajează din sfeşnicul cultual cu şapte lumini aşezat la picioarele crucii. O serie de personaje, uşor identificabile ca evrei, se îndepărtează de centrul acţiunii: locul răstignirii. Ei fug îngroziţi, urmăriţi de catastrofa cosmică sau ameninţaţi de pogrom. Două armate se apropie din colţurile de sus ale operei: la stânga, soldaţii înalţă un steag lituanian (pogromurile lituaniene au fost deosebit de crude). La dreapta, o mică escadră înaintează înălţând un steag roşu, care ar putea fi cel bolşevic.
Deşi pictat în anul în care intenţiile naziste în ce priveşte evreimea est-europeană deveneau din ce în ce mai limpezi, scena pare să trimeată mai degrabă la împrejurările războiului civil din Rusia anilor 1918-1920. În acei ani au avut loc cele mai mari pogromuri împotriva evreilor, identificaţi de imaginarul popular cu comuniştii, în parte fiindcă dintre evrei se recrutează acum mulţi revoluţionari.
Figura centrală a trupului lui Cristos, recent ieşit din viaţă, are o semnificaţie ambiguă: pe de o parte, el este un evreu supus torturii. Pe de alta, moartea lui declanşează apocalipsa în care este pierdut poporul evreu, în mijlocul şi în jurul căruia se joacă drama sacră a distrugerii universale. Vechea temă a culpabilităţii cosmice a evreilor în drama mântuirii este văzută aici sub aspectul ei de catastrofă (Şoah), în acelaşi timp profeţie a unor dezastre care nu s-au produs încă şi rememorare a martiriului evreilor, sub pretextul participării unora dintre ei la revoluţie”.
”În impresionanta sa operă Răstignirea albă, 1938, Marc Chagall a transfigurat martiriul poporului evreu. Este una dintre cele mai valoroase picturi ale lui Chagall şi se înscrie printre imaginile cele mai importante ale evreimii. Un evreu purtând talitul este suspendat pe cruce. Deasupra capului său se poate recunoaşte o inscripţie în ebraică: „Isus din Nazaret, regele iudeilor“. Se mai văd un sfeşnic cu şase braţe, un evreu cu sulul Torei şi o sinagogă arzând. Tabernacolul Torei, Aaron-ha-Kodesch, este deschis, iar scrierile sfinte zac risipite; peste tot sunt oameni înfricoşaţi. Pictura a fost creată, după cum a mărturisit mai târziu Chagall, ca răspuns la persecuţiile naţional-socialiştilor, dar pe atunci artistul încă nu putea să întrevadă amploarea şi sfârşitul acestora”.