duminică, 21 mai 2017

Mykola Ivanovich Murashko - Rîul Dnipro


* * *

viețile noastre amestecate
întîmplări
adîncite în trupuri
amintiri
ascunse în tăcere
prezentul statornic
trece prin noi
ca apa unui rîu.


(cav)



-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Mykola Ivanovich Murashko
Titlul: Rîul Dnipro
Titlul original:
Data :1890
Stilul:Realism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor
Mykola Ivanovich Murashko (ucraineană: Микола Іванович Мурашко; 20 mai 1844, Hlukhiv - 22 septembrie 1909, Bucha ) a fost un pictor ucrainean și profesor de artă; Unchiul lui a fost Oleksandr Murashko .

Henri-Edmond Cross - Femei legînd vița-de-vie

* * *

de mii de ani aceeași poveste
nu se termină niciodată
legăm vița-de-vie
cu coarda speranței
ca mai tîrziu să aflăm tot adevărul.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Edmond Cross
Titlul: Femei legînd vița-de-vie
Titlul original:
Data :1890
Stilul:Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor
Henri-Edmond Cross (20 mai 1856 – 16 mai 1910) a fost un pictor francez pointilist.
Cross s-a născut in Douai si a crescut in Lille. A studiat la École des Beaux-Arts. primele lui lucrari, portrete si naturi statice, au fost in culorile inchise ale realismului, insa dupa ce l-a cunoscut pe Claude Monet in 1883, a pictat in culorile stralucitoare ale impresionsmului. In 1884, Cross a co-fondat Société des Artistes Indépendants impreuna cu Georges Seurat si a inceput sa devina unul din principalii exponenti ai neoimpresionismului. A inceput perioada lui de pointillism dupa ce si-a petrecut un timp alaturi de Paul Signac in 1904. Lucrarile lui ulterioare sunt in stilul Fauvist, probabil influentate de cunostinta cu Henri Matisse.
Ultimii lui ani, afectat de reumatism, i-a petrecut in Saint-Clair, unde a murit in 1910

Albrecht Dürer - Portretul Barbarei - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ALBRECHT DURER

* * *

în camera olandeză
tocmai a venit primăvara
miroase a liliac.
o tăcere ascunsă
veghează în taină
călătoriile noastre pe oceane.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Albrecht Dürer
Titlul: Portretul Barbarei
Titlul original:
Data :1490
Stilul:Renascentism nordic
Mod de realizare: ulei pe panou
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, Germania
Date despre pictor
Albrecht Dürer (21 mai 1471, Nürnberg – 6 aprilie 1528, Nürnberg) a fost un pictor, creator de gravuri şi teoretician al artei german, una din personalităţile de seamă ale istoriei universale a artei. Opera sa impregnată de ideile Renaşterii, Umanismului şi Reformei a exercitat o deosebită influenţă în special asupra artiştilor germani şi olandezi de mai târziu. Cu cele ca. 350 de gravuri în lemn şi 100 gravuri în cupru a contribuit în mod hotărîtor la dezvoltarea gravurii ca formă de artă de sine stătătoare.
Albrecht Dürer s-a născut la 21 mai 1471 în Nürnberg, al treilea fiu din cei 18 copii ai lui Albrecht Ajtósi, meșter originar din Regatul Ungariei, stabilit la Nürnberg, și Barbara (născută Holper) Dürer. Tatăl său era giuvaergiu, lucra în special cu aur, meserie pe care ar fi dorit să o transmită și fiului său. Tânărul Albrecht are însă mai degrabă înclinații spre desen, lucrează pe pergament și încearcă primele sale gravuri. Între anii 1486 și 1490 își face ucenicia în atelierul pictorului și gravorului Michael Wolgemut, fiind influențat de gravurile în lemn ale acestuia pentru ilustrarea cărții „Weltchronik” („Cronica lumii”, 1488-1493) de Hartmann Schedel, la care ar fi și colaborat. Conform obiceiului german din epoca medievală, începând cu anul 1490, Albrecht Dürer întreprinde călătorii prin diverse centre (Strasbourg, Colmar și Basel), pentru a învăța de la alți maeștri ai vremii. Lucrările sale din această perioadă demonstrază influența școlii vechi olandeze (Robert Campin, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden). În 1494 se căsătorește cu Agnes Frey, dintr-o înstărită familie burgheză din Nürnberg.
În octombrie 1494 pleacă pentru prima dată în Italia, și anume la Veneția, unde studiază operele maeștrilor din secolul al XV-lea și copiază gravurile în cupru ale lui Andrea Mantegna. Întors la Nürnberg, își deschide în 1497 propriul atelier.
Între anii 1505 și 1507, Dürer întreprinde o nouă călătorie la Veneția, unde cunoaște pe Giovanni Bellini, pe care îl consideră drept cel mai bun pictor („Bester in der Malerei”) și de la care preia forța și profunzimea coloritului. Primește din partea negustorilor germani din Veneția comanda unui tablou de altar, „Rosenkranzfest” („Sărbătoarea Rozariului”, 1506), care este apoi cumpărat pentru o mare sumă de bani de împăratul Rudolf II și adus la Praga, unde se găsește și astăzi, în „Národni Galerie”.
Albrecht Dürer s-a ocupat și de matematică. Astfel, a întocmit un îndrumător pentru măsurarea cu rigla și compasul. A descris curba scoică și o generalizare a concoidei lui Nicomede. A expus construcția spiralelor cu compasul și a descris epicicloida. A utilizat metoda proiecțiilor ortogonale duble. S-a ocupat de construcția poligoanelor regulate. Lucrările lui Dürer se adresează nu numai pictorilor, ci și tehnicienilor și arhitecților, inițiindu-i în construcția figurilor geometrice, iar regulile stabilite fiind însoțite de demonstrații riguroase. Dürer a scris și un tratat de geometrie descriptivă, devenind astfel un precursor al acestui domeniu înaintea lui Gaspard Monge.

Henri-Julien-Félix-Rousseau - Portret de femeie - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI HENRI JULIEN FELIX ROUSSEAU

***

pictez o femeie ce pășește spre mine
ținînd în mînă o umbrelă
de ceva vreme
dar sunt atent la vîntul
ce s-ar putea să-mi răstoarne șevaletul
și odată cu el
direcția pașilor.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Julien-Félix-Rousseau
Titlul: Portret de femeie
Titlul original:
Data : c.1895
Stilul:Naïve Art (Primitivism)
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea: 198 x 115 cm
Unde se gaseste: MMusée d'Orsay, Paris, Franța
Date despre pictor
Henri-Julien-Félix-Rousseau zis le Douanier (Vameşul), pictor francez post-impresionist, s-a născut la 21 mai 1844 în Laval/Mayenne (Franţa) şi a murit la 2 septembrie 1910 în Paris. Henri Rousseau a trăit două existenţe diferite: într-una a fos vameş la Vama Rutieră din Paris, iar în cealaltă, începând de la vârsta de 41 de ani, a fost pictor. Mulţumită excepţionalei sale voinţe, a devenit unul din cei mai mari pictori ai epocii sale. Impresionismului îi opune arta naivă, cu care, în scurtă vreme, creează o adevărată şcoală de pictură. Creaţia sa depăşeşte însă mult graniţele artei naive, stilul său se caracterizează prin originalitate, modernism, fantezie şi visare, valorile artei sale fiind de timpuriu recunoscute de Robert Delaunay şi Pablo Picasso. În timpul vieţii nu cunoaşte gloria, trăieşte anevoie din pictură, dar geniul acestui pictor neoprimitiv, precum şi faptul că şi-a depăşit cu mult epoca au fost apreciate în întreg cursul secolului al XX-lea.

Anne-François-Louis Janmo - Flori pe cîmp - aniversare


* * *

chiar pe jumătate
luna luminează frumos
banca pe care stai
la fel ca într-o pictură de Janmot


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Anne-François-Louis Janmo
Titlul: Flori pe cîmp
Titlul original:
Data : 1845
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: ulei pe lemn
Dimensiunea: 83 x 103 cm
Unde se gaseste: Musée des Beaux-Arts de Lyon, Lyon, Franța

Date despre pictor
Anne-François-Louis Janmot(21 mai 1814–1 iunie 1892) a fost un pictor si poet francez.
anmot s-a nascut in Lyon intro familie catolica foarte religioasa. El a fost foarte afectat de moartea fratelui sau in 1823 si de cea a surorii lui in 1829. A devenit student la Royal College din Lyon unde l-a cunoscut pe Frederic Ozanam si alti adepti ai profesorului sau de filozofie, Abbe Noirot. In 1831 a fost admis la École des Beaux-Arts de Lyon, iar dupa un an a castigat cel mai mare premiu, Laurul de aur. In 1833 a venit in Paris pentru a lua lectii de pictura de la Victor Orsel si Jean Auguste Dominique Ingres. Impreuna cu alti pictori din Lyon, el a intrat in Societatea St. Vincent de Paul. In 1835 a plecat la Rome impreuna cu Claudius Lavergne, Jean-Baptiste Frenet si alti studenti si acolo l-a cunoscut pe Hippolyte Flandrin.
Dupa ce s-a intors la Lyon in 1836, Janmot a inceput sa atraga atentia criticilor de arta de la Salon de Paris datorita picturilor de dimensiuni mari cu subiecte religioase , ca de exemplu „The Resurrection of the son of the widow of Nain” (1839) sau „Christ in Gethsemane” (1840). Dupa 1845, el a atras atentia lui Charles Baudelaire cu pictura „Flower of the Fields” cu care i s-a permis sa participe la Salon in 1846. Theophile Gautier a fost impresionat de „Portrait of Lacordaire” (1846). Insa esecul cu „Poem of the Soul” la Expozitia Universala din 1855 l-a intristat. In decembrie a acelui an s-a casatorit cu Leonie Saint-Paulet, dintro familie nobila din Carpentras.
In 1856, Janmot a obtinut o comanda pentru a picta o fresca reprezentand „Last Supper” pentru biserica St. Polycarp. Au urmat alte comenzi, inclusiv pictarea domului bisericii St. Francis de Sales si pentru primaria orasului care fusese renovata de prietenul sau arhitect T. Desjardins. Dupa aceea a fost numit profesor la École des Beaux-Arts.
Surprinzator, Janmot s-a mutat la Paris in 1861 dupa ce i s-a promis o comanda pentru biserica St. Augustine, insa acest proiect a fost abandonat trei ani mai tarziu. trecand prin mari probleme familiale si financiare, Janmot a acceptat un post de profesor la scoala dominicana din Arcueil.
Dupa nasterea celui de-al saptelea copil in august 1870, sotia lui a murit in Bagneux. Intre timp, trupele prusace au venit si i-au ocupat casa, iar el a fugit impreuna cu socrul lui in Alger unde a pictat peisaje. S-a reintors la Paris in iunie anul urmator si a dus o viata singuratica.
In 1885, Janmot s-a recasatorit cu o fosta studenta, Antoinette Currat si s-a reintors in Lyon. A murit la varsta de 78 de ani.
Stilul lui Janmot a fost considerat o etapa de tranzitie intre Romanticism si Simbolism, prefigurand etapa franceza a confreriei pre-rafaelitilor ; lucrarile lui au fost admirate de Pierre Puvis de Chavannes , Odilon Redon si Maurice Denis.