duminică, 17 decembrie 2017

Jan Sluyters - Portret la 20 de ani - Ina Leaves

ASTAZI UN VIRTUOZ AL EXPRESIEI JAN SLUIJTERS

Privirea

De ce priveşti spre mine printr-o
perdea albă? Eu nu te-am chemat,
nu te-am rugat să mă priveşti
printr-o albă perdea. De ce ea
faţa ar acoperi-o? De ce chipul
nu ţi-l desluşesc de după
cea cortină albă? Nu mă privi prin
alba perdea! Eu nu te-am chemat.
Nu te-am rugat. Printre pleoapele
închise văd cum priveşti spre
mine. De ce priveşti spre mine
prin albe cortine? Voi da la o
parte alba perdea şi-ţi voi
vedea faţa, şi tu pe a mea
vei vedea-o. Dar de ce nu pot
înlătura alba cortină? De ce dânsa
de mine-ascunde
faţa ta?

de WASSILY KANDINKSY

 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Jan Sluyters
Titlul: Portret la 20 de ani - Ina Leaves
Titlul original:
Data: 1932
Stilul: expresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Fiul lui Antonius Sluijters, Jan, s-a născut la 17 decembrie 1881 la Hertogenbosch ( acolo se născuse şi marele Hieronymus Bosch) lângă Amsterdam. Tatăl se ocupa cu gravura în lemn. În 1894 familia se mută la Amsterdam care devine sediul artistului pentru tot restul vieţii sale. Tânărul Jan se înscrie la studii la Academia regală de Arte frumoase. Premiul Romei îi facilitează vizita la Paris, şi imediat se simte captat de arta Neo Impresionistă, de Fauviştii ( sălbatecii) Matisse şi Gauguin.
In atelierul sau
Cunoaşte acolo pictori celebri: Toulouse-Lautrec (de la care împrumută subiecte de circ şi de cabaret) şi pe Kees van Dongen. Adopta instantaneu arta moderna, Sluijters ( numele se pronunţă Sluyters) produce senzaţionale opere pline de dinamism şi îndrăzneală avangardistă. De la marele Vincent Van Gogh împrumută coloristica strălucitoare, compoziţia plată plină de decoraţii şi substanţă, refuzând imaginea realistică aşa cum era practicată în Olanda. Stilul pointilist francez , împărţirea spaţiului în fragmente, folosirea de puncte şi linii frânte corespund cu gustul său şi o mare parte din tablouri sunt tratate în această tehnică.

Un tablou celebru "Soare de Octombrie " 1910 - care se află la muzeul Frans Hals în Haarlem arată admiraţia pictorului pentru maestrul Van Gogh. Fragmentaţia subiectului, şi tratamentul cromatic pun bazele unei noi mişcări numite Divizionism , liderii ei fiind Seurat, Sluijters , Leo Gestel şi Piet Mondrian . Spre de deosebire de pointilism care foloseşte puncte distincte de culoare uniformă, divizionismul se bazează pe chromoluminarism , o combinaţie optică a culorilor adiacente.

Paul César Helleu - Portret de femeie

ANIVERSAREA PORTRETELOR DE FEMEI FAIMOASE SI FRUMOASE CU PAUL CESAR HELLEU

Macul alb


Ceea ce ai găsit la mine căutam şi eu acolo
unde îmbrăţişările noastre ne transformau
într-un singur trup,

prinde-mi mâna între ulicioarele tale,
du-mă cu tine şi lasă-te surprinsă de ploaia mea
neaşteptată,


revii odată cu lăsarea nopţii
dumnezeu ştie ce-şi imaginează vecinii,
de lumina zilei te dezbraci pentru a te înveli cu mine
degetele tale domolesc luminile din jur…

de Enver Ercan

 




--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil

* * *

De fiecare dată când apărea la uşă
cuvintele se risipeau,
vocea ei făcea să-mi tresalte inima de bucurie,
plictiseala singurătăţii mă locuia până când
umbra se aşternea de-a lungul timpului
iar mâinile mele se îndepărtau


eram provocaţi cu blândeţe de un timp
tomnatic şi înţelept.


Era anul fecioarei şi ea era fecioară,
în răcoarea camerei toată noaptea am asudat,


era o porumbiţă ale cărei aripi sângerau
în timp ce cuvintele abia şoptite
se destrămau
ne-am trezit într-o noapte fără niciun vânat
cuvântul pereche al virginităţii
îi mângâia trupul

de Enver Ercan




 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

William James Glackens - sanius in Parcul Central

săniuș

după o călatorie în tările calde
când am coborât în Victoria
m-a întâmpinat iarna

mi-a zâmbit într-o simfonie albă
de pe pârtia de săniuș

eram parcă în copilarie

ce bine că venisem

(cav)



 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: William James Glackens
Titlul: sanius in Parcul Central
Titlul original:
Data: 1905; United States
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 76.2 x 63.5 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

William James Glackens (13 martie 1870– 22 mai 1938) pictor realist american.
Glackens a studiat la Academia de Arte Frumoase din Pennsylvania, apoi s-a mutat la New York City si a fost unul dintre co-fondatorii asa numitei miscari artistice, Ashcan School. Acest grup de artisti, botezat de catre presa "the Eight Independent Painters" sau The Eight, au ales sa-si expuna lucrarile fara aprobarea prealabila de catre juriile de specialitate.Artistul a devenit cunoscut datorita picturilor sale in culori intunecate cu scene de strada si din viata de zi cu zi . Lucrarile de mai tarziu au fost pictate in tonuri mai luminoase fiind influentate de arta lui Renoir.
Artistii apartinand miscarii The Eight au fost cunoscuti pentru stilul lor realist si sunt considerati figuri cheie ai miscarii realiste.Ei au pictat scene urbane si au introdus libertatea artisticain arta.Din randul lor faceau parte jurnalisti, scriitori sau ilustratori, inainte de a deveni pictori. Glackens a fost o parte integrala a acestui grup, elementele artei Ashcan fiind evidente in lucrarile sale din acea perioada.

Lilla Cabot Perry - Domnisoara cu un bol de violete

Acolo unde

ai să mă aştepţi, desigur
eu am plecat
acolo unde
înfloresc florile preafericitului mîine

vidul grotescului curge subţire
pe sub podul fermecat
farmecul zilei frămîntă amintiri.
trecutul schimbă des culori
în perla bine-ascunsă
printre marile valori

acelaşi gol, aceleaşi inimi
creuzet în care zeii
fierb sacre buruieni
mireasma lor topeşte
neastîmpăr, nenoroc, blestem

aici totul cu totul se îmbină
ţinutul fără nume
mă-mprumută, mă subjugă
ai să mă aştepţi, desigur
pînă la înflorire, pînă la iubire
aici totul seamănă cu tine.

de Rafila RADU




 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Lilla Cabot Perry
Titlul: Domnisoara cu un bol de violete
Titlul original: Lady with a Bowl of Violets
Data: 1910; United States
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 76.2 x 63.5 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Lilla Cabot Perry (13 ianuarie 1848 – 28 februarie 1933) a fost o pictorita americana care a pictat in stilul impresionist portrete si peisaje in maniera mentorului ei, Claude Monet.
Primele lucrari ale lui Perry s-au format la scoala de arta din Boston si ca urmare a calatoriilor ei in Europa si Japonia.Ea a fost foarte influentata si de filozofia lui Ralph Waldo Emerson, precum si de prietenia ei cu Camille Pissarro. Cu toate ca pana la varsta de 36 de ani s-a pregatit formal, insa dupa ce aa lucrat cu artisti impresionisti, realisti, simbolisti si din miscarea social realista germana, stilul ei a fost foarte afectat .
Lilla Cabot s-a nascut in Boston, Massachusetts. Tatal ei era Dr. Samuel Cabot III, un renumit chirurg. Mama ei era Hannah Lowell Jackson Cabot. A avut sapte frati.
Perry a studiat literatura, limbile, poezia si muzica. In copilarie ii placea sa citeasca mult si sa faca sport afara. Perry avea 13 ani cand a izbucnit Razboiul Civil. Parintii ei erau abolitionisti si a avut un rol activ in ceea ce priveste ingrijirea ranitilor si ajutorul dat sclavilor fugari pentru a-i proteja.La 17 ani, dupa ce razboiul s-a incheiat, Perry s-a mutat cu familia ei la o ferma din Canton, Massachusetts unde a inceput sa fie interesata de peisaje si natura.
In 1884 Perry si-a inceput pregatirea artistica formala cu pictorul portretist portrait Alfred Quentin Collins. Collins a studiat la Académie Julian din Paris sub indrumarea lui Leon Bonnat. Alti studenti ai lui Bonnat au fost Thomas Eakins, John Singer Sargent, Walter Gay si Frederic Vinton.
In 1885 Perry a lucrat cu Robert Vonnoh, un artist care picta in stilul impresionist in aer liber la Grez-Sur-Loing din Franta.Opera lui Vonnoh a reprezentat un stil distinct fata de stilul formal pe care l-a cunoscut Perry, ceea ce a avut ca rezultat trecerea ei pentru totdeauna la Impresionism.