vineri, 29 decembrie 2017

Nicolae Dărăscu - Calea Victoriei


sincron

aseară am trecut pe Calea Victoriei
şi m-am gîndit ca întotdeauna la chipurile femeilor de altădată
m-a apucat un soi de invidie
pentru că ele au purtat crinoline de catifea

aseară am trecut cu gîndul dincolo de vitrinele
ce par nişte butaforii
în care toate hainele stau cuminţi
sub asediul unor preţuri demne de Calea Victoriei
sub paşii mei repezi vitrinele s-au derulat
ca într-un colaj cinematografic

aseară am trecut cu gîndul dincoace de vitrine
ce frig !
un altfel de frig mă cuprinde
la gîndul că suferinţele femeilor de ieri
îmbrăcate în crinoline
privite la nivel microscopic
sînt în tandem cu cele ale femeilor de azi.

de Mihaela Stanciu
din volumul Azi cînt jazz,
2016 casa de pariuri literare

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nicolae Dărăscu
Titlul: Calea Victoriei
Titlul original: Calea Victoriei
Data: 1920
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: acuarelă şi creion pe carton
Dimensiunea: 41 × 51.5 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Dărăscu
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Nicolae Dărăscu - (n. 18 februarie 1883, Giurgiu - d. 14 august 1959, București), pictor român influențat de curentele impresionism și neoimpresionism, acuarelist.
În perioada 1902 - 1906 a studiat la Școala Națională de Arte Frumoase din București, clasa G. D. Mirea. După terminarea studiilor, datorită admirației sale pentru operele lui Nicolae Grigorescu și Ștefan Luchian, pleacă cu o bursă la Paris (1906). Acolo cunoaște atmosfera atelierului lui Jean Paul Laurens (Academia Julien) iar un an mai tarziu (1907) a celui patronat de Luc Olivier Merson (Academia Artelor Frumoase)
Citește cartea lui Paul Signac "De la Delacroix la neoimpresionism" și caută să-l cunoască pe autor. Studiază textele lui Chervreul și Helmholz asupra legilor opticii care guvernează raporturile dintre culori, efectul acestora asupra operelor sale fiind vizibil cu ocazia expoziției din 1913.
Pictura sa dezvăluie disprețul contemporan pentru detaliile obiectului, în favoarea redării formelor prin culoare. Peisajele sale se caracterizează prin amploarea viziunii ("Calea Victoriei pe ploaie", "Palat venetian", peisaje din Delta).

Augustus John - marea albastra

Valurile

Valurile se spărgeau unul câte unul
Eram singură cu nisipul și cu spuma
Mării care cânta doar pentru mine.

de Sophia de Mello Breyner Andresen
 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Augustus John
Titlul: marea albastra
Titlul original:
Data: 1911
Stilul: post-Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Augustus Edwin John (4 ianuarie 1878 – 31 octombrie 1961) ,pictor, desenator si gravor galez. Pentru o scurta perioada in jurul anilor 1910, artistul a fost un important exponent al post-impresionismului din Regatul Unit.
Augustus a fost recunoscut pentru tehnica sa noua de schite in ulei, iar lucrarile sale au fost comparate cu cele ale lui Gauguin si Matisse. A realizat si un stil al portretisticii prin modul cum a surprins atitudini instantanee ale subiectelor sale.

Pieter Claesz - Still life with a burning candle


Viaţa din vis

O lumînare-abia topită
mai arde
fără flacară
o clipa...
Ea află
pentru prima oară
cum Timpul
vieţile din Vis
măsoară.

de Elena Liliana Popescu


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pieter Claesz
Titlul;
Titlul original: Still life with a burning candle
Data: 1627
Stilul: baroc
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Pieter Claesz (c. 1597–1 ianuarie 1660) a fost un pictor olandez de naturi statice din epoca numita "varsta de aur olandeza". S-a nascut in Berchem, Belgia, langa Antwerp, unde a devenit mHaarlem embru al breslei St. Luke in 1620. S-a mutat la Haarlem in 1621, unde s-a nascut fiul sau, pictorul peisagist Nicolaes Pieterszoon Berchem. El si Willem Claeszoon Heda, care lucra de asemenea in Haarlem, au fost cei mai importanti exponenti ai "ontbijt" sau micul dejun. Au pictat intr-o gama de culori, efectiv monocromatice, folosirea subtila a luminii si texturii fiind principalele mijloace de expresie. Claesz a ales in general obiecte mai canice decat Heda, chiar daca lucrarile lui ulterioare au devenit mai colorate si decorative. Naturile statice ale lui Claesz sugereaza deseori alegorii, cu cranii servind ca reamintire a mortalitatii umane. Cei doi artisti au fondat o traditie deosebita de pictura a naturii statice in Haarlem. Pieter Claesz a fost influentat de miscarea artistica 'Vanitas'. Claesz este inregistrat in breasla St. Luke din Haarlem ca profesor al fiului sau, Nicolaes Berchem, in 1634, insa Nicolaes a preferat pictatul de peisaje. Claesz a mai avut si alti elevi in afara fiului sau, pe Evert van Aelst, Floris van Dyck, Christian Berentz, Floris van Schooten si Jan Jansz Treck.

Dana Nechita - Case parasite la Gherdeal


* * *

Sunt această casă în ruină
cu ferestre oarbe şi fum
către cer, spartă
de prea multă apărare.
Nu suna întoarce-te doar
dacă e să reconstruieşti.
Totul tremură vezi cînd intri
explodează crăpăturile tăcerii,
demolează uşile către întuneric.
Nu se rearanjează pietrele
pentru că nu mai are urmaşi visul
nu a uitat nimic de furat.
Numai pereţii pe-afară ştiu să stea
albi în aşteptarea vîntului.

de Elizabeth JENNINGS

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
cunosc - aşa sa întâmplat - realitatea
" am haiducit " mult în acest sat în tinereţe. arăta extraordinar. acum este vai vai
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Dana Nechita
Titlul; Case parasite la Gherdeal
Titlul original: Case parasite la Gherdeal
Data:
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Vladimir Yegorovich Makovsky - la bucatarie


Mirosul gătitului

Mirosul gătitului ajunge la mine în cameră
Vorbește clar de copilărie și multe lucruri.
Întotdeauna în aceste zile, sunt aproape în lacrimi fiindcă
Părinții mei și cu mine ne părăsim casa.
Chiar și lucruri ce rănesc afecțiunea îmbrățișează.

Zi după zi, mi-am aranjat cărțile:
Nimic senzațional dar toată
Experiența e ca un nerv deschis.
Părinții mei și cu mine ne schimbam priviri reci.
Oh, fiecare e ca un vas plin până la buză

În care florile se înclină afară și doresc aer.
Și noi. Mirosul gătitului se ridică înalt
Dar abia mă atinge pentru că știu
Că trei sferturi din mine nu mai sunt aici.

Și totuși iubesc acest cer zbuciumat, plin de reproșuri
Și mi-e frică de unde trebuie să merg.

de Elizabeth JENNINGS

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Vladimir Yegorovich Makovsky
Titlul; la bucătărie
Titlul original: На кухне
Data: 1913; Federaţia Rusă
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Vladimir Yegorovich Makovsky(7 februarie 1846 Moscova - 21 februarie Petrograd) a fost un pictor, colectionar de arta si profesor rus.Makovsky a fost fiul colectionarului de arta, Yegor Ivanovich Makovsky, unul dintre fondatorii Scolii de Arta din Moscova. Vladimir a avut doi frati, Nikolai Makovsky si Konstantin Makovsky, si o sora, Alexandra Makovsky, toti devenind pictori renumiti. Vladimir a studiat la Scoala de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova.Si-a terminat studiile in 1869, iar in anul urmator a devenit unul dintre fondatorii Asociatiei Expozitiilor de Arta.In lucrarile lui a pictat scene cu oameni din popor, scene in care critica falsa simpatie a aristocratilor fata de saraci, sau atragea atentia fata de opresiunea si persecutia jandarmeriei ţariste. In 1878 a devenit academician. In anii optezeci, in perioada picturii ruse "democratice", Makovsky a creat cele mai valoroase lucrari ale sale. In 1882 a devenit profesor la Scoala de Arta din Moscova dupa moartea lui Vasili Perov. La sfarsitul anilor 1880, Makovsky a inceput sa picteze lucrari sumbre.Dupa Revolutia din Octombrie 1917, Makovsky a contribuit la trecerea de la traditiile realiste la etapele timpurii ale realismului socialist.