ANIVERSAREA PICTORULUI FREDERICK CARL FRIESEKE PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL
Rosa
Bogatul miez al rozei sângerii
E bogăţia fiinţei tale vii.
Lasă-ţi, ca roza, inima-nvoltată.
Nu te închide, neînduplecată,
În tine. Înfloreşte-n joc, în cânt
Şi dragostea aşteaptă fremătând.
Să nu fii rozei aspră păzitoare:
Te-ar arde înfocata ei splendoare.
de Gabriela Mistral
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Frederick Carl Frieseke
Titlul: tinara citind
Titlul original:
Data: 1911
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Frederick Carl Frieseke (7 aprilie 1874 – 24 august 1939) a fost un
pictor impresionist american care si-a petrecut cea mai mare parte a
vietii ca expatriat in Franta. Un influent membru in colonia de arta
Giverny, picturile lui sunt concentrate pe diferite efecte ale petelor
de lumina. E cunoscut in special pentru picturile cu femei, atat in
interior, cat si in aer liber.
In 1858, bunicii lui Frederick Carl
Frieseke, Frederick Frieseke si sotia lui, au emigrat din Pritzerbe
(langa Brandenburg, Germania) impreuna cu fiii lor, incluzandu-l si pe
Herman Carl. S-au stabilit in Michigan in oraselul Owosso. Herman a
servit in Armata Unionala apoi s-a reintors la Owosso, unde si-a deschis
o afacere cu caramizi. S-a casatorit cu Eva Graham, iar in 1871 s-a
nascut fiica lor Edith. Fiul lor, Frederick Carl, s-a nascut in Owosso
in 1874. Eva a murit in 1880 cand Frederick avea sase ani, iar in 1881
familia s-a mutat in Florida.Herman a pornit alta afacere cu caramizi in
Jacksonville. Cei patru ani petrecuti in Florida au lasat impresii de
durata asupra tanarului Frederick; ani mai tarziu, cand intentiona sa se
intoarca in Statele Unite din Europa, se concentra pe Florida.
Matusa lui Frederick a observat ca el era mai interesat de arta decat de
sport. Bunica lui materna, Valetta Gould Graham, picta din placere si
l-a incurajat pe Frederick in activitatile sale artistice.O vizita in
1893 la Expozitia Mondiala Columbiana din Chicago i-a stimulat dorinta
de a deveni artist.
In 1893, Frieseke a absolvit liceul Owosso High
School, apoi si-a inceput pregatirea artistica la Art Institute of
Chicago, unde a studiat cu Frederick Warren Freer si John
Vanderpoel.Dupa ce s-a mutat la New York in 1895, si-a reluat educatia
in arta la Art Students League in 1897. A lucrat ca ilustrator, vindea
desenele pe care le executa pentru The New York Times, Puck si Truth. In
urmatorul an s-a mutat in Franta, unde va ramane ca expatriat pana la
sfarsitul vietii, exceptie micile calatorii in Statele Unite si in alte
locuri.Si-a continuat educatia, s-a inscris la Académie Julian din
Paris, unde a studiat sub indrumarea lui Jean-Joseph Benjamin-Constant
si Jean-Paul Laurens, si unde a primit critici de la Auguste-Joseph
Delecluse.Studiile lui au inclus si o perioada de studii la Académie
Carmen sub indrumarea lui James Abbott McNeill Whistler.Frieseke a
vizitat Olanda, inclusiv coloniile de arta Katwijk si Laren, in vara lui
1898. In aceasta perioada a schitat si pictat in acuarele, ceea ce
planificase initial sa fie specialitatea lui, insa a fost incurajat de
profesorul Frederick William MacMonnies de la Académie Carmen sa
lucreze in ulei.
Frieseke a redus studiile rigide in arta, alegand
sa fie autodidact; simtea ca a invatat mai mult din studiile sale
independente ale operelor artistilor decat din studiile academice.
Incepand cu 1899, la doar un an dupa venirea lui in Paris, Frieseke a expus la Salonul Société Nationale des Beaux-Arts.
Influenta lui Whistler este evidenta in lucrarile timpurii din perioada
matura a lui Frieseke, cu tonalitati inchise.In lucrarile din 1900,
paleta lui s-a dezvoltat spre cea a impresionistilor, devenind luminoasa
si plina de culoare.
In vara lui 1905 a petrecut cel putin o luna
in colonia artistica de la Giverny . In octombrie a aceluiasi an s-a
casatorit cu Sarah Anne O’Bryan(stiuta ca Sadie), pe care o cunoscuse cu
sapte ani inainte. Frieseke si sotia lui (iar mai tarziu, fiica lor)
si-au petrecut fiecare vara din 1906 pana in 1919 in Giverny. Friesekes
avea un apartament si atelier in Paris si isi petrecea iernile
acolo.Casa lor din Giverny, anterior resedinta lui Theodore Robinson,
era langa casa lui Claude Monet. In ciuda vecinatatii lor, Frieseke nu a
devenit prieten apropiat cu Monet, nici nu a fost influentat artistic
de Monet.
Dupa ce a petrecut o perioada in colonia de la Giverny,
stilul sau unica iesit in evidenta si influent in colonie. Cu toate ca
era renumit ca impresionist, unele dintre lucrarile lui, cu „culorile
lor intense, aproape arbitrare”, demonstreaza influenta
post-impresionista a artistilor Paul Gauguin si Pierre Bonnard. Termenul
” Impresionism Decorativ” a fost inventat de un critic de arta cu
referire la stilul lui Frieseke. Stilul lui combina stilul decorativ al
Les Nabis, folosind culori si desene expresive, cu Impresionismul clasic
in atmosfera si lumina soarelui.
El era foarte intersat de redarea
pe panza a subiectelor luminate de soare, spunand, „Lumina soarelui,
flori in lumina soarelui; fete in lumina soarelui; nudul in lumina
soarelui, e ceea ce ma intereseaza in special. Daca as putea s-o
reproduc exact cum o vad, as fi satisfacut.”
Influenta artistica a
lui Frieseke s-a simtit foarte mult asupra artistilor americani de la
Giverny, multi dintre ei fiind cunoscuiti din Vestul mijlociu al
Statelor Unite ale Americii si cu studii de arta in Chicago. Printre
acesti artisti s-au numarat Louis Ritman, Karl Anderson, Lawton Parker
si Karl Buehr.
Frieseke a preferat mentalitatile din Franta fata de
cele din Statele Unite : „Sunt mai liber si aici nu exista restrictii
puritane care predomina in America – aici pot picta nudul in aer liber.”
A constatat ca mentalitatile americane sunt frustrante, insa ocazional
puteau fi o sursa de amuzament. In timpul primei sale vizite acasa la
Owosso in 1902, Frieseke scria, „Am o deosebita placere in socarea cu
nuduri a oamenilor buni din biserica”.
Singurul copil al lui
Friesekesd, fiica Frances, s-a nascut in 1914. In 1920 Frieseke si
familia sa s-au mutat la o ferma in Le Mesnil-sur-Blangy, Normandia.
Arta lui din aceasta perioada a fost concentrata pe figuri feminine, in
particular nuduri.
In 1923 a plecat de la Salonul de la Société
Nationale des Beaux-Arts si a co-fondat, impreuna cu alti artisti,
Salonul de la Tuileries.
Frieseke a castigat o excelenta reputatie
in cariera. A fost „unul din cei mai proeminenti membri ai americanilor
auto-exilati.”A murit in casa lui din Normandia pe 24 august 1939,
din cauza unui anevrism.