* * *
într-o camera albă
doarme din plictiseală
imaginea unei domniţe cu părul maro
şi se visează că dansează vals
în casa iluminată festiv cu pereţii verzi
cu miros de pălărie.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Fernando Botero
Titlul : Cuplu dansând
Titlul original:
Data:1982
Stilul: Naïve Art (Primitivism)
Mod de realizare:ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Fernando Botero (n. 19 aprilie 1932, Medellin/Columbia) este un pictor și sculptor columbian. Asemenea lui Astor Piazzolla în muzică sau lui Gabriel Garcia Márquez în literatură, Botero reprezintă în cel mai înalt grad cultura latinoamericană modernă. El însuși se definește drept „cel mai columbian dintre pictorii columbieni”. Figurile sale naive, supradimensionate în mod grotesc sunt înțelese ca simboluri ale burgheziei coloniale degenerate. Este imposibil să nu recunoști, de la prima aruncătură de privire, un tablou al lui Botero cu personajele sale floride și opulente, reprezentând în mod metaforic anumite caracteristice ale societății contemporane hipertrofice.
Pentru a umple câmpuri vaste de culoare, artistul
dilată formele: oamenii și peisajele capătă dimensiuni insolite, aparent
ireale, unde detaliul devine expresia maximă a volumelor. Personajele lui
Botero nu reflectă nici bucurie, nici durere, au privirea pierdută în gol și
sunt imobile, parcă ar fi reprezentări sculpturale. Când pastișează artiști
clasici, ca Velasquez sau Caravaggio, tablourile lui sunt executate în spirit
de frondă, până la caricatură, ca „Mona Lisa” după Leonardo da Vinci.
Fernando Botero s-a născut la 19 aprilie 1932 în Medellin, oraș din Columbia (America de Sud). La vârsta de 12 ani, un unchi al lui îl înscrie la o școală de toreadori, unde rămâne timp de doi ani. Începând din anul 1948, publică ilustrații pentru ziarul „El Colombiano” din Medellin.
Frecventează cafeneaua „Automatica”, unde ia contact cu avangarda artistică columbiană, printre care scriitorul Jorge Zalamea. Se mută mai târziu la Bogota, apoi, în 1951, pleacă în Europa, la Paris și se dedică studiului vechilor maeștri.
Fernando Botero s-a născut la 19 aprilie 1932 în Medellin, oraș din Columbia (America de Sud). La vârsta de 12 ani, un unchi al lui îl înscrie la o școală de toreadori, unde rămâne timp de doi ani. Începând din anul 1948, publică ilustrații pentru ziarul „El Colombiano” din Medellin.
Frecventează cafeneaua „Automatica”, unde ia contact cu avangarda artistică columbiană, printre care scriitorul Jorge Zalamea. Se mută mai târziu la Bogota, apoi, în 1951, pleacă în Europa, la Paris și se dedică studiului vechilor maeștri.
Între 1953 și 1954 călătorește în Spania și
Italia, copiind operele unor pictori ca Giotto sau Andrea del Castagno, un
exercițiu de expresie figurativă care va rămâne totdeauna prezentă în creațiile
sale ulterioare. În 1966 se stabilește în New York
(Long Island) și se angajează într-o muncă
acerbă, încercând mai ales să dezvolte influența tot mai puternică, exercitată
asupra sa de pictura lui Rubens. Tot în acest timp inițiază primele lucrări de
sculptură.
În 1977, la „Muzeul Zea” din Medellin se inaugurează o sală „Pedro Botero” cu șaisprezece opere, în memoria fiului său mort într-un accident. Temele sale devin tot mai variate, stilul rămâne însă neschimbat. Expozițiile din Germania (1986) și Statele Unite înregistrează mult succes, săptămânalul american „Time” îi consacră o cronică elogioasă.
În 1977, la „Muzeul Zea” din Medellin se inaugurează o sală „Pedro Botero” cu șaisprezece opere, în memoria fiului său mort într-un accident. Temele sale devin tot mai variate, stilul rămâne însă neschimbat. Expozițiile din Germania (1986) și Statele Unite înregistrează mult succes, săptămânalul american „Time” îi consacră o cronică elogioasă.
Călătorește neîntrerupt între New
York, Columbia și Europa,
organizând expoziții personale de pictură și sculptură în New
York, Bogota,
Elveția și Orientul Mijlociu. Stilul lui Botero se afirmă și se definitivează,
realizând o sinteză dorită, începând cu lucrările de debut. Operele sale sunt
achiziționate de cele mai importante muzee de artă modernă din lume sau de
colecționari particulari.