sâmbătă, 16 decembrie 2017

Ioan Șereș - Barcă - Aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI IOAN ŞEREŞ

* * *

o amintire
de care nu mă mai tem demult
rămâne mereu suspendată
lângă barca fără vâsle


(cav)



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Ioan Șereș
Titlul:
Titlul original:
Data:
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:
Ioan Șereș (n. 16 decembrie 1920, Sântandrei, județul Bihor, d. 17 decembrie 1997, Oradea), a fost un pictor român
S-a născut la 16 decembrie, 1920, în satul Sântandrei de lângă Oradea. Face școala elementară în satul natal și “Liceul Emanoil Gojdu” din Oradea.
În timpul liceului desenează și scrie versuri colaborând cu revista literară a școlii. Publică volumul de versuri “Adolescență”.
În 1940 pleacă la București și se înscrie la “Facultatea de Belle-Arte” unde îi are ca profesori pe Camil Ressu și Nicolae Dărăscu. Datorită războiului și dificultăților materiale, ca refugiat ardelean, dă examen și la “Facultatea de Medicină Veterinară” la care studenții erau încorporați în București. Continuă să frecventeze și cursurile “Facultății de Belle-Arte” .
În 1949 absolvă “Facultatea de Medicină Veterinară” și rămâne ca asistent. În același an se căsătorește dar, sub presiunea greutăților materiale, pleacă în Dobrogea ca medic veterinar. Aici i se nasc cei doi copii, un băiat și o fată. În această perioadă nu are timp pentru pictură. Rămâne înzăpezit, în drum spre casă și se îmbolnăvește de o boală a plămânilor.
Se mută cu familia, ca medic veterinar, în Oltenia, la Segarcea și Bârza. Începe să picteze portrete, peisaje și compoziții în acuarelă și ulei. Rămâne în această regiune între 1955-1959.
Se mută la Homorod în județul Brașov. Pictează din ce în ce mai mult. Este operat la plămâni la București.
O perioadă fastă o are familia pictorului, între anii 1966-1983, în județul Bihor, la Valea lui Mihai și în județul Arad, la Bârsa și Craiva. Medicul veterinar-pictor, pictează în perioada concediilor de odihnă abordând teme diverse, întâlnite în peregrinările sale prin țară. Deschide expoziții la Valea lui Mihai, Arad și Oradea.
După pensionare, în 1983, Ioan Șereș se dedică total picturii. Abordează subiecte din ce în ce mai diverse: viața țăranilor, a pescarilor, a ciobanilor etc.
Se stabilește în orașul Oradea. Deschide expoziții la București, Oradea, Arad, Salonta etc. Participă și la expoziții de grup în țară și străinătate.
Se stinge din viață, în decembrie 1997, la Oradea, în apartamentul personal.
Opera picturală a lui Ioan Șereș a fost creată într-o perioadă de peste 50 ani de activitate, 1944-1996.
Personalitate complexă, Ioan Șereș, a avut un bun început în pictură sub îndrumarea unor profesori remarcabili la București. Viața și activitatea sa, în afara influențelor curentelor din pictură, a determinat un stil singular în opera sa.
Practicând meseria de medic veterinar a cunoscut viața oamenilor de la țară și peisajele diferitelor regiuni unde a activat în profesiunea de bază. A practicat tehnici diferite: schițe în creion, tuș și cărbune, pictura în acuarele, pictura în ulei și fresca. A abordat tematici diverse: portretul, peisajul, compoziția. Pictura sa tratează viața tăranilor în diferite ipostaze: la muncă, la odihnă, în sărbători, etc. A pictat și compoziții cu subiect religios.

Wassily Kandinsky - Improvizatie 3

ANIVERSAREA EXPRESIONISMULUI SI ABSTRACTULUI CU WASSILY KANDINKSY PE VERSURI DE WASSILY KANDINKSY

CÂNTEC

Iată omul,
Stă în cerc,
Stă în cercul
Strâmtorării.
Şi e mulţumit.
El cel fără de urechi.
Şi fără de ochi, asemeni.
Şi al sferosoarelui
Sunet purpuriu
Nu ajunge pân-la el.
Tot ce-a fost să cadă,
Ridica-se-va din nou.
Tot ce-a fost să amuţească,
Va cânta.
Şi omul
Fără urechi,
Fără ochi – la fel şi el e –
Şi-al sferosoarelui
Sunet purpuriu
Deja ajunge-va la el,
Îl va atinge.

de Wassily Kandinksy

 



-------------------------------------------------------------------------------------------
Descriere tablou:

Tabloul „Studie zu Improvisation 3, 1909“, o capodoperă a stilului expresionist, realizat de pictorul rus Wassily Kandinksy, a fost vândut cu 21 de milioane de dolari la o licitaţie organizată de casa Christie’.
Acest tablou, pictat la începutul secolului al XX-lea, în culori vibrante şi care reprezintă un cavaler mergând călare, avea un preţ estimativ maximal de 24,19 milioane de dolari. O pictură similară a stabilit recordul de preţ pentru operele lui Wassily Kandinksy în 2012, când a fost vândută cu 23 milioane de dolari.

--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Wassily Kandinsky
Titlul: Improvizatie 3
Titlul original:
Data: 1909; Munich / Monaco, Germania
Stilul: expresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 94 x 130 cm
Unde se gaseste: Georges Pompidou Center, Paris, Franta

Date despre pictor:

WASSILY KANDINSKY. Considerat unul dintre cei mai importanţi artişti ai secolului al XX-lea, alături de Pablo Picasso şi Henri Matisse, Vasili Kandinski a fost fondatorul artei abstracte: el este în general considerat ca fiind autorul primei picturi non-figurative din istoria artei moderne, o acuarelă realizată în 1910, despre care criticii din epocă au spus că era „abstractă”.
WASSILY KANDINSKY. Pictorul s-a născut pe 4 decembrie 1866, într-o familie de burghezi bogaţi şi moderni din Moscova. În 1871, familia Kadinsky părăseşte Moscova şi se mută la Odessa. De la vârsta de 8 ani, Wassily Kandinksy începe să ia lecţii de pian şi violoncel. Frecventează cursurile liceului clasic şi studiază desenul. În 1882, la vârsta de 26 ani se însoară cu verişoara lui, Anna Semiakina. În anul 1885, Wassily Kandinksy se întoarce la Moscova pentru a urma cursurile facultăţii de drept şi apoi lucrează ca profesor la facultate. În 1896 ia o decizie irevocabilă: va deveni pictor. Pleacă la München, unde se afla una dintre cele mai renumite Academii de Artă din Europa acelor vrem

uri.

Remedios Varo - Armonie

SARBATORIREA SUPRAREALISMULUI MEXICAN CU REMEDIOS VARO URANGA

De pe umeri

Cînd am reuşit, în cele din urmă, să renovez
apartamentul, să îndrept pereţii şi să-i curăţ,
m-am aşezat în singurul fotoliu pe care îl aveam,
şi am realizat că odăile sînt chiar mai pustii
decît atunci cînd erau neîngrijite şi murdare.
Dama de companie după care am telefonat
avea undeva la douăzeci şi cinci de ani şi era
însărcinată. Sigur că şi conversaţia era bună,
nu zic nu, însă am rugat-o să sune după o amică,
dar una care să ştie ce are de făcut.
Amica nu era prea frumoasă
dar m-a distrat teribil –
glumele ei spuse în baie au fost tare amuzante.
Am jucat cărţi, iar atunci cînd alcoolul s-a terminat,
am sunat după un taximetru care le-a dus înapoi.
M-am aşezat în pat mulţumit că îmi luasem povara zilei
respective de pe umeri. După ceva vreme, am văzut-o
pe prima într-o prăvălie – alegea, împreună cu omul ei,
un cadou pentru copil. M-am întors repede şi am ieşit –
s-ar fi putut simţi jenată.

de Marius GRZEBALSKI


--------------------------------------------------------------------------- -
Pictor: Remedios Varo
Titlul: Armonie
Titlul original: Armonia
Data: 1956
Stilul: suprarealism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Remedios Varo Uranga(16 decembrie 1908 – 8 octombrie 1963)a fost o pictorita suprarealista spaniolo-mexicana. S-a nascut ca María de los Remedios Varo Uranga in Anglès, Girona, Spania in 1908. in timpul Razboiului Civil Spaniol a fugit la Paris unde a fost foarte influentata de miscarea suprarealista. L-a cunoscut pe sotul ei, poetul suprarealist francez Benjamin Péret, in Barcelona. Ea a fost fortata sa plece din Paris in timpul ocupatiei naziste din Franta in Mexico City la sfarsitul anului 1941. Initial, ea a considerat Mexico un rai temporar, insa va ramane in America Latina pentru restul vietii. Datorita realitatilor economice din viata ei a facut un avort in tinerete si nu a mai putut ramane insarcinata niciodata.
In Mexico i-a cunoscut pe artistii Frida Kahlo si Diego Rivera.

Gustave Caillebotte - Barbat la fereastra


Ceva

La ce se uită bărbatul din balconul de vis-a-vis?
Nu vede alte blocuri, asta-i sigur.
Oare ce vede?

De aici seamănă cu o pasăre statică,
poate chiar o pasăre moartă.
E imposibil de văzut ce i se reflectă în pupile,
dacă i se reflectă ceva.

E prea linişte pentru acest moment al zilei,
şi prea cald pentru această perioadă a anului.

Priveşte către ceva de nevăzut pentru mine,
eu îl privesc dar sînt de nevăzut pentru el.
Apoi, ca la comandă, ne întoarcem –
El închide uşa balconului, eu ochii.

de Marius GRZEBALSKI

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Gustave Caillebotte
Titlul: Barbat la fereastra
Titlul original: Jeune homme à la fenêtre
Data: 1875
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Gustave Caillebotte (n. 19 08 1848, Paris – d. 21 02 1894, Gennevilliers, Hauts-de-Seine) a fost un pictor francez, membru al mişcării impresioniste, deşi stilul său era mai apropiat de realism decât a celorlalţi impresionişti.
Gustave Caillebotte a fost un pictor francez, membru si patron al grupului de artisti cunoscuti sub numele de Impresionisti, cu toate ca a pictat intro maniera mai realista decat multi dintre artistii din grup. Caillebotte s-a remarcat si pentru interesul sau in fotografie ca forma de arta.
Stilul lui Caillebotte apartine Scolii de Realism dar a fost puternic influentat de asociatii impresionistii. In comun cu precursorii sai, Jean-Francois Millet si Gustave Courbet, precum si contemporanul sau Degas, Caillebotte a avut ca scop pictarea realitatatii asa cum era si cum o vedea, sperand sa reduca teatralitatea inerenta in pictura. Probabil datorita relatiei sale stranse cu semenii sai, stilul si tehnica sa variaza destul de mult in lucrarile sale, artistul "imprumutand" si experimentind, dar neaderand cu adevarat unui stil anume.