miercuri, 10 mai 2017

Tadeusz Ajdukiewicz - Carol I

Ziua națională a României între 1866-1916 și 1918 - 1948 (În 1917 a fost interzisă ca urmare a ocupației germane a României). (Alte denumiri: Ziua Regelui sau Ziua Regalității)

10 Mai

A venit din munti un vultur
si ne-a zis: — „Romani Eroi,
stiu un print viteaz si tanar
Ce-ar veni cu drag la voi.
Daca-l vreti vi-l dau ca Voda”.
Noi cu totii: — „Sa ni-l dai”.
si ne-a dat pe Voda CAROL,
intr-o zi de 10 Mai.


si-a venit vulturul iara,
si ne-a zis: — „Popor Roman,
Esti viteaz, de ce mai suferi
Jugul unui neam pagan?
Fa-te liber, dezrobeste-ti
Mandra tara care-o ai”.
si noi liberi ne facuram
intr-o zi de 10 Mai.

Vulturul venit-a iarasi
si ne-a spus: „Popor Roman,
Ati luptat cumplit la Plevna
Dusi in foc de-al vostru Domn.
Vrednic e sa-l faceti Rege,
intr-o tara ca in rai”.
si noi rege il facuram
Tot in zi de 10 Mai.

Zece Mai ne-a fi de-a pururi
Sfanta zi, caci ea ne-a dat
Domn puternic tarii noastre
Libertate si Regat.
Ridicati cu totii glasul
De prin sesuri, de prin plai,
Sa traiasca Romania
Ura! pentru 10 Mai!

de Vasile Alecsandri


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Tadeusz Ajdukiewicz
Titlul: Carol I
Titlul original: Carol I
Data : 1897
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:Palatul Cotroceni, Bucuresti, România
Date despre pictor:
Tadeusz Ajdukiewicz (1852, Wieliczka - 9 ianuarie 1916, Cracovia) a fost un pictor polonez, adept al realismului, care a trăit la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul celui de al XX-lea. Pictorul este renumit pentru lucrările sale reprezentând scene de luptă, portrete, tablouri cu cai și peisaje. Studiile și educația primită au avut timbrul aristocrației cosmopolite al capitalei Marelui Ducat al Cracoviei. Tadeusz Ajdukiewicza murit luptând în timpul primului război mondial pentru independența Poloniei, în luptele care s-au dat în jurul Cracoviei.

Nikolay Yegorovich Makovsky - Cairo


***

la apusul soarelui
la o cafea turcească
vreau să-mi citești
despre piramide și regina cleopatra
despre cămile ce poartă-n spate
o fată morgana
cu ochii albaștrii
ca o mare turcoaz.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nikolay Yegorovich Makovsky
Titlul: Cairo
Titlul original: Cairo
Data : 1876
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Muzeul din Rusia Federala, Rybinsk
Date despre pictor:
Nikolay Yegorovich Makovsky (in rusa: Никола́й Его́рович Мако́вский; 10 mai 1841, Moscova – 18 octombrie 1886, Saint Petersburg) a fost un pictor rus; unul dintre cei patru gemeni artisti, fratii lui Konstantin si Vladimir si sora lor Alexandra.
Tatal lui a fost contabil, insa si artist amator, un mare colectionar de arta si unul dintre fondatorii Scolii de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova. A primit primele lectii la Scoala de Arhitectura a Palatului din Moscova si a urmat cursurile de la Academia Imperiala de Arte din 1859 pana in 1866. In 1865, el a fost premiat cu medalia de argint pentru lucrarea dintro bisericuta de piatra cu 150 enoriasi. La absolvire a primit titul de „Artist Liber”, care i-a conferit dreptul de a lucra la proiecte de constructii.
Curand dupa aceea, a devenit asistentul arhitectului la Ministerul Curtii Imperiale, insa a renuntat la pozitia sa de acolo pentru a se dedica in totalitate picturii. In 1870 a devenit unul dintre membrii cartei „Asociatiei Expozitiilor Itinerante de Arta” (Peredvizhniki), insa nu a participat niciodate pe deplin decat in 1875. In 1872, a fost desemnat „Artist de gradul doi” al Academiei.
Din 1873 pana in 1874, el si fratele lui Konstantin au calatorit in Egipt, apoi a calatorit foarte mult prin Rusia si Ucraina. Ulterior a petrecut cateva luni in colonia rusa de arta din Paris, unde a lucrat cu Alexey Bogolyubov. Din acel moment, majoritatea lucrarilor lui au fost expuse in expozitii itinerante.

Léon Samoilovitch Bakst - Cina - aniversare



***

în camera cu pereții roz
liniște deplină.
o damă de pică așteptand cina
ascultă violina din suflet
ce picură acorduri de fericire
în miros de portocale.

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Léon Samoilovitch Bakst
Titlul: Cina
Titlul original: Marină
Data : 1902
Stilul:Art Nouveau (Modern)
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea: 48 x 39 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Léon Samoilovitch Bakst (10 mai 1866 – 28 decembrie 1924), pictor rus si designer de costume de scena care a revolutionat artele. Nascut ca Lev (Leib) Samoilovich Rosenberg (Лев Самойлович Розенберг), el este cunoscut si ca Leon (Lev) Nikolayevich Bakst (Леон (Лев) Николаевич Бакст). La sfarsitul acestui an, la Victoria and Albert Museum din Londra va fi o expozitie in care se vor prezenta costumele si desenele sale.

Léon s-a nascut in Grodno (actualmente Belarus), intro familie de evrei din clasa mijlocie, bunicul lui era un croitor foarte bun, Tarul acordandu-i o foarte buna pozitie si o casa uriasa si minunata in Saint Petersburg, ulterior cand parintii lui s-au mutat in capitala, Léon Bakst vizita casa bunicului sau in fiecare sambata, fiind foarte impresionat de ea si intorcandu-se acolo cu placere de fiecare data. La varsta de 12 ani, Léon a castigat un concurs de desen si a decis sa devina pictor, insa parintii lui nu au fost prea incantati de asta. Dupa absolvirea gimnaziului, el a studiat la Academia de Arte din St.Petersburg ca noncredit student, deoarece n-a luat examenul, lucrand cu jumatate de norma ca ilustrator de carti, cu toate ca a fost admis la institut in 1883. La prima sa expozitie (1889) si-a luat numele de „Bakst,” dupa numele menajerei mamei sale. La inceputul anilor 1890 si-a expus lucrarile impreuna cu Societatea Acuarelistilor. Din 1893 pana in 1897 a locuit in Paris, unde a studiat la Académie Julian, vizitand deseori Saint Petersburgul. Dupa mijlocul anilor 1890 a devenit membru al cercului de scriitori si artisti infiintat de Sergei Diaghilev si Alexandre Benois, care ulterior a devenit miscarea de arta Mir Iskusstva. In 1899, a co-fondat impreuna cu Sergei Diaghilev influentul periodic Mir Iskusstva, „World of Art.” Desenele lui pentru aceasta publicatie l-au facut renumit.

Armando Julio Reverón - Marină - aniversare

SĂRBĂTORIREA PICTORULUI ARMANDO JULIO REVERON

* * *

în fiecare dimineață
fix la aceeași oră
la malul mării
îmi las visele
pe pragul zorilor
și plec mai departe
în timp ce mă uit după
doi pescăruși
speritați de privirile
oamenilor.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Armando Julio Reverón
Titlul: Marină
Titlul original: Marină
Data : 1927
Stilul:Post-Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Armando Julio Reverón(10 mai 1889 – 18 septembrie 1954) a fost un pictor modernist din Venezuela. Cele mai multe dintre lucrarile lui au fost inspirate de peisajul de coasta, locurile si oamenii din Macuto, o localitate de pe coasta centrala venezueleana, stilul lui de pictura fiind caracterizat printro reprezentare intro lumina stralucitoare a tropicului.

Nikolay Yegorovich Makovsky - Moară de apă - aniversare

SĂRBĂTORIREA PICTORULUI NIKOLAY YEGOROVICH MAKOVSKY

Roata morii

De trei luni, seară de seară,
Trece badea pe la moară,
Trece mândru în căruță,
Fiindcă are-n sat altă draguță.


R: Roata morii se-nvârteste, tac, tac, tac,
Inima se chinuieste, tac, tac, tac.
Morarita-i cu fuioru, tac, tac, tac,
Si fuioru-i toarce dorul, tac, tac, tac.

De necaz sunt obrajorii,
Ca se-aprind ca si bujorii,
Vremea trece, vremea vine
Si nu se opreste si la mine.

Când s-o duce iar in vale,
Am sa-i pun o piatra-n cale,
Poate piatra rupe-o roata,
Să-nopteze si la moara o data.

Cantec popular romanesc


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nikolay Yegorovich Makovsky
Titlul: Moară de apă
Titlul original: Николай Егорович Маковский (1842-1886) «Мельница»
Data : c 1870—1880
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea: 39,1 x 31 см
Unde se gaseste: Muzeul din Rusia Federala, Rybinsk
Date despre pictor:
Nikolay Yegorovich Makovsky (in rusa: Никола́й Его́рович Мако́вский; 10 mai 1841, Moscova – 18 octombrie 1886, Saint Petersburg) a fost un pictor rus; unul dintre cei patru gemeni artisti, fratii lui Konstantin si Vladimir si sora lor Alexandra.
Tatal lui a fost contabil, insa si artist amator, un mare colectionar de arta si unul dintre fondatorii Scolii de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova. A primit primele lectii la Scoala de Arhitectura a Palatului din Moscova si a urmat cursurile de la Academia Imperiala de Arte din 1859 pana in 1866. In 1865, el a fost premiat cu medalia de argint pentru lucrarea dintro bisericuta de piatra cu 150 enoriasi. La absolvire a primit titul de „Artist Liber”, care i-a conferit dreptul de a lucra la proiecte de constructii.
Curand dupa aceea, a devenit asistentul arhitectului la Ministerul Curtii Imperiale, insa a renuntat la pozitia sa de acolo pentru a se dedica in totalitate picturii. In 1870 a devenit unul dintre membrii cartei „Asociatiei Expozitiilor Itinerante de Arta” (Peredvizhniki), insa nu a participat niciodate pe deplin decat in 1875. In 1872, a fost desemnat „Artist de gradul doi” al Academiei.
Din 1873 pana in 1874, el si fratele lui Konstantin au calatorit in Egipt, apoi a calatorit foarte mult prin Rusia si Ucraina. Ulterior a petrecut cateva luni in colonia rusa de arta din Paris, unde a lucrat cu Alexey Bogolyubov. Din acel moment, majoritatea lucrarilor lui au fost expuse in expozitii itinerante.

David Johnson - Muntele Chocorua, New Hampshire - aniversare


SĂRBĂTORIREA PICTORULUI DAVID JOHNSON

***

de la înălţimea zborului văd
aceeaşi câmpie ce se odihneşte în tăcere
tulburată din când în când
de cântecul unui greier
ce-mi cântă fericit la aterizare.

(cav)



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: David Johnson
Titlul: Muntele Chocorua, New Hampshire
Titlul original: Mount Chocorua, New Hampshire
Data : 1851
Stilul: Luminism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
David Johnson (10 mai 1827 - 30 ianuarie 1908) a fost membru al celei de-a doua generații de pictori din școala Hudson River School
Johnson sa născut în New York City , New York . A studiat timp de doi ani la școala antică a Academiei Naționale de Design și a studiat, de asemenea o perioada scurta cu artistul Jasper, Francis Cropsey, din Hudson . Împreună cu John Frederick Kensett și John William Casilear , el a fost cunoscut pentru dezvoltarea Luminismului .
Pe spatele unui tablou făcut la Haines Falls, Kauterskill Clove, în 1849, Johnson a scris "Primul meu studiu din natură, realizat în colaborare cu JF Kensett și JW Casilear". Până în 1850, Johnson expune în mod regulat la Academia Națională de Design din New York, unde a devenit asociat în 1859; În 1861 a fost ales un academician complet.
Lucrările cu semnătură ale lui Johnson sunt, de obicei, mici în format, bine pictate, manipulate delicat și bogat colorate. Pe baza unor desene preliminare și studii aprofundate ale copacilor specifici din mediul lor natural, picturile sale reprezintă reprezentări exacte și invitative ale peisajului nord-estic și "exemple exquisite ale stilului care se numește Luminism". Johnson a pictat numeroase scene Lake George între sfârșitul anilor 1860 și începutul anilor 1870, inclusiv Vederea din Dresda, Lacul George .
Cel mai mare succes al lui Johnson a fost realizat la mijlocul anilor 1870, când a expus picturi de peisaje populare precum Catskills, Lake George și Munții Albi, precum și scene pastorale ale statului central din New York, o zonă pe care el a fost singurul Artist al erei să frecventeze. A expus extensiv în importante centre americane de artă, printre care Chicago , Boston și Philadelphia , și la salonul de la Paris din 1877. Apoi lucrarea sa sa schimbat pentru a reflecta influența școlii franceze Barbizon, o tranziție stilistică care sa întâlnit cu O recepție critică dificilă din partea colegilor săi dar care a paralel cu dilema cu care se confruntă pictorii de școală din Hudson River care încearcă să rămână relevanți, pe măsură ce gusturile estetice s-au schimbat. Bayside, New Rochelle, New York (mai jos) este un exemplu de lucrare ulterioară a lui Johnson, când influența lui Barbizon a eclipsat datoria anterioară școlii Hudson River.
Johnson a murit în Walden , New York, în 1908.

Louis Gallait - Familia pescarului - aniversare

SĂRBĂTORIREA PICTORULUI BELGIAN LOUIS GALLAIT

Nod 23

Mi-am furat trupul de copil,
l-am înfăşurat
şi l-am pus într-un coş împletit, -
şi l-am azvârlit în fluviu
să se ducă şi să moară în deltă.


Nenorocitul, tristul şi tragicul de pescar milos
mi-a venit cu el în braţe
tocmai acum!

de Nichita Stănescu


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Louis Gallait
Titlul: Familia pescarului
Titlul original:
Data : 1848 Belgia
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea: 40 x 31.5 cm
Unde se gaseste: State Museum Fund from the collection of Princes Gorchakov, St Petersburg,
Date despre pictor:
Louis Gallait (9 sau 10 mai 1810 – 20 noiembrie 1887) a fost un pictor belgian.
Gallait s-a nascut in Tournai, Hainaut, Belgia in 1810. A studiat mai intai in orasul sau natal sub indrumarea lui Philippe Auguste Hennequin. In 1832, prima lui pictura, Tribute to Caesar, a castigat un premiu la expozitia de la Ghent. Apoi a plecat la Antwerp pentru a-si continua studiile sub indrumarea lui Mathieu Ignace van Brée, iar in urmatorul an a expus la Salonul de la Bruxelles, Christ Healing the Blind. Aceasta pictura a fost cumparata la o licitatie si expusa in catedrala Tournai. Gallait a plecat apoi la Paris si a trimis la Salonul belgian, Job on the Dunghill, Montaigne Visiting Tasso in Prison, iar la galeria din Bruxelles din 1841 — The Abdication of Charles V. Aceasta i-a adus reputatia europeana si a primit invitatii oficiale pentru a se stabili la Bruxelles.

Nikolaos Lytras - Peeling Quinces - aniversare

SĂRBĂTORIREA PICTORULUI NIKOLAOS LYTRAS

De tine

Un cântec spus de ochii tăi, lăstunii,
Deschişi iubirii, soarelui şi lunii,


Un cântec mut al părului ce-l strângi
În coc, ţinut cu arcul mâinii stângi.

Fetiţa noastră vrea să se deştepte,
Du-i şoapta legănată-a mâinii drepte –

Bătrânii noştri-s obosiţi, adu-le
Un cântec din hotare şi pătule.

Ne însoţim în tot ce-şi poate spune
O bucurie, pân` la soare-apune,

În zile lungi şi-n nopţi cu stele dese,
Cu mângâieri şi şoapte înţelese.

Ieşim la lucru ori ne-ntoarcem iară,
Mă uit la tine seară după seară,

Şi te găsesc în toate şi te laud,
Te strig, te-ascult, te-ascund ca să te caut,

Noi amândoi, ai cărţilor şi-ai pâinii,
Supuşii casei noastre şi stăpânii.

de Ion Horea

----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nikolaos Lytras
Titlul: Peeling Quinces
Titlul original: Peeling Quinces
Data :
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Nikolaos Lytras ( grec : Νικόλαος Λύτρας , Atena , 2 mai 1883 - decembrie 1927) a fost un pictor modernist grec care sa specializat în portrete și peisaje.
A studiat pictura la Școala de Arte din Atena din 1902-1906 , unde a fost predat de tatăl său Nikiforos Lytras și de Georgios Jakobides . După aceea, sa transferat la Academia de Arte Frumoase din Munchen și a studiat cu Ludwig von Löfftz , printre altele, până în 1912. În timp ce se afla acolo, el a intrat și sub influența lui Der Blaue Reiter , un grup de Expresioniștii pictori și au creat ilustrații pentru romanul " Povestea fără nume" de Penelope Delta .
A părăsit München să se angajeze în războaiele balcanice, servind ca ofițer și făcând schițe de fortificații turcești. Când sa întors acasă, cu mai multe decorațiuni, a început să participe la expozițiile "Asociației Artiștilor Greci", adesea expunând împreună cu sculptorul Gregorios Zevgolis . Mai târziu, au deschis o atelier comun în vechiul atelier al lui Lazaros Sochos . În 1917, sa alăturat lui Konstantinos Parthenis și altora pentru a înființa "Ομάδα Τέχνη", cu scopul de a contracara Academicismul german în arta greacă. Grupul său a câștigat sprijinul lui Eleftherios Venizelos și al Partidului Liberal .
În 1923, el și Parthenis erau candidați pentru preluarea conducerii Școlii de Arte Plastice. Lytras a câștigat poziția, în ciuda opoziției bazate pe faptul că tatăl său a fost un reprezentant important al școlii din München . Contribuția sa principală a implicat schimbarea structurii și a rolului atelierelor; Transformându-le în unități independente. A deținut această funcție până la moartea sa din cauza tuberculozei în 1927.
O retrospectivă majoră a lucrării sale a fost dată la Zappeion în 1929.

Pink Floyd - Learning Τo Fly

Învățând a zbura

În depărtare, o panglică de negru
Intinsa până în punctul fără de întoarcere
Un zbor de fantezie pe un câmp măturat de vânt
Stând singur simțurile mele depănate
O atractie fatala mă capturează rapid,
Cum pot scăpa de această cuprindere irezistibilă?


Nu îmi pot lua privirea de la cerurile rotitoare
Cu limba legată și răsucit, doar un inadaptat legat de pământ, eu

Gheață se formează pe vârfurile aripilor mele
Avertismente neglijate, credeam că m-am gândit la toate
Fără navigator pentru a-mi găsi drumul spre casă
Despovărat, gol și pietrificat
("A soul in tension") Un suflet în tensiune - care învață să zboare
Legat de pământ dar determinat să încerce

Nu îmi pot lua privirea de la cerurile rotitoare
Cu limba legată și răsucit, doar un inadaptat legat de pământ, eu

Blocator fricțiune ... Pregatit ... Mix ... elice ... flapsuri complet inainte... Pregatit ... Zece grade ...
Calibre complete și sucțiune - verificat
Gaz setat la maxim la sută - reverificat
Instrumente de zbor ...
Altimetre - verificat amandoua
Lumini de navigație - pornite
(cuvânt nedeslusibil) - pornit
Stroboscoape pornite
Confirmați 3-8 Echo gata de plecare
Buna ziua din nou, aici 129,4
129,4, gata de plecare.
Poti începe decolarea, vânturi peste 10 noduri.
Ușor cu frânele. Ia-o usor, o să mearga de data asta: doar manevreaza puterea treptat, și ...

Deasupra planetei pe o aripă și o rugăciune,
Haloul meu murdar, un traseu de vapori în aer liber,
Peste nori văd umbra mea zburând
Cu coada ochiului meu lăcrimând
Un vis neamenințat de lumina zilei
Ar putea sufla acest suflet drept prin acoperișul nopții

Nu există o senzație comparabilă cu aceasta
Animație suspendata, o stare de beatitudine

Nu îmi pot lua gândul de la cerurile rotitoare
Cu limba legată și răsucit, doar un inadaptat legat de pământ, eu

Artist: Pink Floyd
Album: A Momentary Lapse of Reason (1987)
Cântec: Learning Τo Fly



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Invatand a zbura la Zalan

William-Adolphe Bouguereau - Seule au Monde


Fata cu vioara

Acum, când ochii ei nu mai privesc,
Când degetele ei prelungi, de ceară,
Nu mai aleargă, nu mai dănţuiesc
Ca un păianjen galben pe vioară,


Acum, când nu mai tremură pe-alei
Ci doarme, în sfârşit, între glicine,
Am să vă spun, prieteni, taina ei,
Taina ei neagră, plină de suspine...

Voi o credeaţi nebună, negreşit,
Când o vedeaţi mereu, fără-ncetare,
Cu sânul gol, cu părul despletit,
Cântând pe uliţi veşnica-i cântare...

Dar adevăru-i altul şi mă tem
Să vi-l mai spun acum, când e zadarnic...
Fata purta cu vioara un blestem!
Şi ce blestem - sălbatic şi amarnic!

Căci tatăl ei, un jidov scund, urât,
Murind, îi hărăzise într-o seară,
Să nu trăiască după el decât
Atâta timp cât va cânta la vioară!

De-aceea, zi de zi, până-n amurg,
Pe străzi, prin pieţe, dornică de viaţă,
Cânta din răsputeri în vechiul burg,
Cânta prin soare, viscole sau ceaţă...

De-aceea alerga necontenit,
Mergea mereu cu vioara sub bărbie,
Îşi aiura descântecul smintit,
Se prăvălea în el ca-ntr-o orgie!

Dar într-o noapte, de prea mult cântat,
Deodată toate corzile plesniră!
Un vaier scurt şi-un ţipăt încleştat
În cerul pulmburiu se-ncolăciră!..

Atunci, cu ochii mari, înspăimântaţi,
Din părul blond îşi smulse patru fire...
Şi voi râdeaţi, nebunilor! Râdeaţi!
Fecioara însă, ea cânta-n neştire...

Ce cântec pur şi nemaiauzit!
N-o să vi-l spun, căci nu se poate spune!
Dar prea mult timp, pe lemnul istovit
Nu dăinuiră nici aceste strune...

Nici ele nu putură, prin alei,
Să-i prelungească marea agonie...
Şi-acum fecioara doarme-n racla ei
Ca o vioară frântă în cutie!

de Radu Stanca


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
William-Adolphe Bouguereau - Seule au Monde
Date: 1870
Stilul: Neoclasicism
Ulei pe panza
Picturile artistului sunt realizate in genul realismului artistic. Se remarca prin contururile precise ale reliefului uman si folosirea unor nuante alese pentru culoarea pielii personajelor, precum si prin temele de inspiratie mitologica. Nudurile feminine sunt cele mai suave si mai poetice din epoca sa, cucerind inimile colectionarilor europeni si americani. Este unul dintre pictorii care au expus constant la Salonul din Paris, de-a lungul intregii sale vieti artistice.