luni, 19 iunie 2017

René Seyssaud - Vedere spre mare


* * *

privesc spre țărmul mării și o zăresc pe penelopa
la fel de frumoasă

prins în valurile mării
un pescăruș alb singuratic
îmi repetă fără încetare:
să nu mai adormi
că te îmbolnăvești
de uitare.

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:René Seyssaud
Titlul: Vedere spre mare
Titlul original: Vue sur la mer
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
René Seyssaud (16 iunie 1867 – 26 septembrie 1952), pictor francez.Sustinut de tatal sau, avocat de profesie, Seyssaud a renuntat la studii la varsta de 13 ani, inscriindu-se la Ecole des Beaux-Arts din Marsilia, convins ca arta este singurul lucru care conteaza cu adevarat. Isi pierde tatal la varsta de 18 ani, fiind un moment de cotitura pentru cariera sa artistica. Pentru a scapa de influenta mamei sale, Seyssaud se stabileste la Avignon, in casa bunicului sau. Se inscrie la Ecole des Beaux-Arts din Avignon. In 1895 are sansa de a-l intalni pe Francois Honnorat, un bogat comerciant care va fi finantatorul tanarului artisti timp de multi ani. A fost o sansa rara pentru Seyssaud, care a profitat de securitatea financiara atat de dorita pentru a lucra in liniste si a se impune in lumea artei. Se imbolnaveste insa de tuberculoza, fiind nevoita sa lucreze in mai multe localitati de pe malul marii, in speranta unei vindecari. Dupa ce starea sa se ameliorase sensibil, se casatoreste in ianuarie 1899 cu o tanara, cu 17 ani mai mica decat el, care se va dovedi insa un companion devotat si foarte iubitor. In 1904 se stabileste la Berre, petrecandu-si urmatorii 50 de ani aici, cu rare calatorii, pe care facea tot posibilul sa le evite. Precursor si mai tarziu sustinator inflacarat al fovismului, asa cum se vede inca de la prima sa expozitie din 1897. Si-a format destul de repede un stil personal, foarte direct si chiar brutal prin tusele sale, demonstrand in egala masura o tehnica perfecta si o forta artistica impresionanta. Sponsorizat ulterior si de doi dealeri parizieni, Vollard si Bernheim, Seyssaud a reusit sa surprinda publicul prin culoare si tehnica.

Francisco Arturo Michelena Castillo - Mersul pe sîrmă (echilibristică)


* * *

fac echilibristică pe o linie contină
întinsă deasupra pămîntului
avînd în cap un pat de pușcă
din care răsare
o frunză de stejar
o pace universală
de mult uitată.


(cav)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Francisco Arturo Michelena Castillo
Titlul: Mersul pe sîrmă (echilibristică)
Titlul original: Funámbulo
Data : 1966
Stilul: Surealism
Mod de realizare:
Dimensiunea: 35 x 50 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Francisco Arturo Michelena Castillo ( artă spaniolă: 16 iunie 1863 - 29 iulie 1898) a fost un pictor venezuelian născut în Valencia , statul Carabobo . A început să picteze la o vârstă fragedă sub tutela tatălui său. A călătorit la Paris unde a studiat în faimoasa Académie Julian . El a fost primul artist venezuelan care a reușit în străinătate și, împreună cu Cristóbal Rojas (1857-1890) și Martín Tovar y Tovar (1827-1902), unul dintre cei mai importanți pictori venezueleni din secolul al XIX-lea.

Pavel Petrovich Svinyin sau Svinin - Merry Making at the Wayside Inn - aniversare


* * *

dansăm împreună
un dans suprarealist
îmbrăcat în albastru
sunt speriat de ideea că voi uita
că adevărul începe cu două persoane


(cav)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Pavel Petrovich Svinyin sau Svinin
Titlul: Merry Making at the Wayside Inn
Titlul original: Merry Making at the Wayside Inn
Data : 1812; Philadelphia, United States
Stilul:
Mod de realizare: Acuarela
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Pavel Petrovich Svinyin sau Svinin ( Pavel Петрович Свиньин, 19 iunie 1787 - 21 aprilie 1839) a fost un prolific scriitor rus , pictor și editor cunoscut sub numele de " Munchausen rus" pentru numeroasele conturi exagerate ale călătoriilor sale. El era cumnatul lui Appolon Maykov și socrul lui Aleksey Pisemsky .

Cornelius Krieghoff - Furtuna la Saint-Ferréol - aniversare



* * *
păsările și-au interupt cîntul în fața furtunii
ascunse de ochii mei
în văgăună
șoptesc despre anotimpul sincerității goale

(cav)




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Cornelius Krieghoff
Titlul: Furtuna la Saint-Ferréol
Titlul original: The storm at Saint-Ferréol
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Cornelius Krieghoff (nascut in 19 iunie 1815,Amsterdam,Olanda – † 8 martie 1872, Illinois, Chicago) a fost probabil cel mai mare pictor canadian din secolul XIX.Pictorul Cornelius Krieghoff este cunoscut pentru picturile sale cu peisaje canadiene ,scene din viata de zi cu zi si natura ,in special ,iarna.

Nu am mai auzit pana acum de vreun pictor canadian si m-a interesat sa-i vad lucrarile.Mi-au placut tocmai pentru ca sunt total diferite de ceea ce vazusem pana acum si cred ca pot fi considerate o lectie de istorie a vietii bastinasilor intro perioada cand omul inca nu patrunsese in teritoriile de o frumusete si salbaticie nealterate de mana omului.

Leo Putz - Pe malul rîului


* * *

pe malul rîului
gîndul meu mai sare calul
pînă în fața magazinului cu jucări
unde păpușile cîntă vesele o melodie
din pădurea adormită


(cav)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Leo Putz
Titlul: Pe malul rîului
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Leo Putz(18 iunie 1869, Meran – 21 iulie 1940, Meran) a fost un pictor german.
In tablourile sale, Leo Putz a integrat principiile curentelor artistice de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX -lea: Art nouveau, impresionism si expresionism.
Putz a plecat la München la varsta de 16 ani, impotriva vointei tatalui sau, pentru a lua primele lectii de desen sub indrumarea fratelui sau vitreg Prof. Robert Poetzelberger. A studiat apoi artele plastice mai intai la Akademie din München si apoi, din 1891 pana in 1892, la Académie Julian din Paris sub indrumarea lui Adolphe Bouguereau si Benjamin Constant. Dupa reintoarcerea din Paris Putz a urmat cursurile din atelierul pictorului de compozitie Paul Höcker. In 1892 s-a fondat gruparea Munich Secession, iar Putz expunea frecvent la expozitia anuala. Cativa ani mai tarziu, in 1899, clasa atelierului lui Höcker a fondat grupul „Scholle” de artisti. Putz a fost unul dintre membrii sai fondatori. Grupul a trebuit sa infrunte silul academic si istoric predominant, cu un stil de pictura temperamental, care a fost influentat de Wilhelm Trübner. Subiectul central era reprezentarea oamenilor, mai ales femei. Leo Putz a fost numit profesor la varsta de 40 de ani, insa a trebuit sa plece din Germania dupa sase ani deoarece era considerat un inamic public de catre ‘Räterepublik’. Urmatorii ani i-a petrecut in exile in Haga. Putz si familia lui s-au reintors la Gauting in Bavaria in 1923 cand i s-a conferit titlul de membru la Bayerische Akademie der Schönen Künste. In 1929 Putz a plecat la São Paulo, prima lui calatorie peste ocean. Impreuna cu familia lui au petrecut urmatorii ani in America de Sud, calatorind la Buenos Aires, Argentina si in jungla din Bahia. Opera lui a fost recunoscuta in Mexico cu functia de profesor onorific la Escola Nacional de Bellas Artes din Rio. Perioada petrecuta in America de Sud a avut o mare influenta asupra picturii lui Putz: peisaje din emisfera sudica si oameni, paleta stralucitoare si plina de culoare. In 1933 Putz s-a reintors din nou la Gauting cu familia. In timp ce era onorat cu o mare expozitie la Künstlerverein (Societatea Artistilor), Putz inca simtea nevoia sa paraseasca National Socialistii deoarece acestia i-au interzis sa picteze in 1937 si au dizolvat gruparea Secession si toate grupurile de artisti din München in 1938. Leo Putz a murit pe 21 iulie 1940 in exilul sau din Meran. A fost inmormantat in Gauting.

Frank Johnston - Camp Borden - aniversare


* * *

sub aripi de avion
zboară generația poeziilor  colorate
îmbrăcate în blugi tăiați și adidași
cu tricouri cu imprimeul formației led zeppelin
înfoiată în mod deliberat
cu gîndul la woodstock

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Frank Johnston
Titlul: Camp Borden
Titlul original: Camp Borden
Data : 1919
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Frank Johnston (19 iunie 1888 - 19 iulie 1949) a fost un artist canadian asociat cu Grupul celor Șapte .

Thomas Sully - Mary Anne Heide Norris - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS SULLY

* * *

navighez prin gîndurile tale
oaze de tăcere
cu multă rezervă


mort de foame și de sete
nu pot descifra aceste semne

 sunt un naufragiat în lacrimile tale

 (cav)



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Thomas_Sully
Titlul: Mary Anne Heide Norris
Titlul original: Mary Anne Heide Norris
Data : 1830
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Thomas_Sully (19 iunie 1783 – 5 noiembrie 1872), pictor portretist american nascut in Anglia.Sully s-a nascut in Horncastle, Lincolnshire, Anglia, fiul actorilor Matthew si Sarah Sully. In martie 1792 familia Sullys cu cei noua copii ai lor au emigrat in Richmond, Virginia, unde unchiul lui Thomas conducea un teatru. Baiatul a urmat scoala din New York City pana in 1794, cand a murit mama sa si s-a reintors in Richmond. In acelasi an, familia s-a mutat in Charleston, Carolina de Sud. Pe la varsta de 12 ani i s-a recunoscut talentul artistit si a inceput sa studieze pictura cu cumnatul sau, Jean Belzons, miniaturist francez.

Jan Hendrik Weissenbruch - Elshout Sun - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI JAN HENDRIK WEISSENBRUCH

* * *

dincolo de ocean
dincolo de oceanul cel mare
va exista mereu
o mică plajă de nisip
un port și o sală de așteptare
cu pereți cu igrasie
locuită de oameni necunoscuți
care murmură aceleași vise ca mine


 (CAV)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Jan Hendrik Weissenbruch
Titlul:Elshout Sun
Titlul original: Elshout Sun
Data : 1850 - 1854
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea: 50 x 31 cm
Unde se gaseste: Rijksmuseum, Amsterdam, Netherlands
Date despre pictor:
Jan Hendrik Weissenbruch , cunoscut și sub numele de Hendrik Johannes Weissenbruch (născut la 19 iunie 1824 la Haga - a murit la 24 martie 1903 la Haga) a fost pictor olandez al școlii de la Haga . El este remarcat mai ales pentru acuarele sale.

Sir John Lavery - The Terrace, Cap d'Ail

Muzica

Deodata au venit pe sub copaci.
Duceau cu ei o chitara
care lasa în seara
o umbra grea, triunghiulara.


Dupa aceea au inceput să cânte
si melodia a intins spre tine
bratele ei reci.

Melodia intindea spre tine
bratele ei feline, bratele ei reci,
si n-am simtit când te-a-mbratisat
cu imbratisarea
pe care uneori ti-o da inserarea,
electric si-ntunecat.

Melodia ospata din tine
cum ospateaza dintr-o prada
o forfota de raci.
Deodata au plecat de sub copaci.
Duceau cu ei o chitara
cu o umbra grea, triunghiulara,
smulsa din seara, rupta din seara.

Când mi-am întors spre tine chipul
vazui doar un schelet ce-l lustruia
nisipul.

O, draga mea, iubita mea,
femeia mea,
bine-ai venit dintotdeauna.
Ti-am sarutat arcada, sternul,
osul suav ce-mpodobeste mâna,
scheletul clipei strabatind eternul...

de Nichita Stanescu


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sir John Lavery
Irish
1856 - 1941
The Terrace, Cap d'Ail

Jonathan Wolstenholme - Jucătorii de cărţi

Viaţa ca un joc de cărţi

Omule... destinul poate pune
Pe fiecare clip-a vieţii câte-un preţ,
Şi chiar venirea ta pe lume
A fost miză, într-un anume joc de cărţi.


Ascunse patimi ce le porţi
Fără temei şi fără sens,
Transformă într-un joc de cărţi
Contextul vieţii ne-nţeles.

E viaţa ca un joc de cărţi
În care popi, valeţi şi dame,
Îţi dau impresia că poţi
Avea o lume la picioare.

Tânjeşti hulpav spre cât mai mult
Dar omule... un joc de cărţi
E viaţa, şi-un neprevăzut
Pândeşte pe la orice colţ.

E viaţa ca un joc de cărţi.
Sperând câştigul de îndată
Plusezi... şi în final accepţi
Că ai pierdut la chintă spartă.

E viaţa ca un joc de cărţi...
Ai grijă ce vrei să câştigi,
Că s-ar putea să nu suporţi
Singurătatea, şi-ai să plângi.

Dar nu depinde de voinţa ta
Parcursul triumfal prin suma de etape.
Având drept partener destinul, vei juca,
Pierzând până la urmă totul, pe o carte.

de Cristian Neagu


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jonathan Wolstenholme
Titlul: Jucătorii de cărţi
Data: 2003
Jonathan Wolstenholme, un artist britanic născut în 1950 şi absolvent al Croydon Art College, care a colaborat ca ilustrator independent cu numeroase reviste, edituri şi agenţii de publicitate. Lucrările sale au fost expuse în orașe precum Londra, New York sau Boston.
Wolstenholme îşi manifestă pasiunea pentru cărţile de anticariat şi, cu umor, creează într-o manieră suprarealistă o lume a cărţilor compusă din imagini antropomorfe. Artistul lucrează în acuarelă, cu o deosebită atenţie pentru detalii, în așa fel încât naturile sale moarte cu cărţi par cât se poate de vii. Seria de ilustraţii poartă denumirea de Books on Books.

Childe Hassam - vara dimineaţa

FĂRĂ SĂRBĂTORITĂ

El îmbrăţişează mereu amintirile,
amprenta fină a degetelor ei îi stăruie încă pe trup
ca o mângâiere a clapelor de pian de către un virtuoz.

E de-ajuns să se deschidă o singură fereastră, să se audă o melodie,
să se simtă mireasma unei flori
şi toate frunzele se ridică deodată în aer,
foşnesc amintirile în mărimea lor naturală
şi ea există din nou de parcă ar exista
la prima sărbătorire
a zilei de naştere fără Ea
ca focuri de artificii prelungite.

Iar eu capăt tendinţa să cred că poate moartea nici nu există
şi că lumea
e numai aparent un loc atât de înspăimântător.

de Riri Sylvia Manor
din Pestriţ, editura Paralela 45, 2010



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I
Childe Hassam - vara dimineaţa
Dat: 1886
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză

SABIN BĂLAŞA - primăvara

MEMORIA

Îmi mângâi memoria de câte ori trec pe lângă ea
ca pe un trunchi zgrumţuros de copac
rădăcinile efemere cerşind apa,
inelele concentrice ale anilor-ireparabile,
frunzele care nici nu mai povestesc când pleacă şi când vin.


Îmi mângâi memoria de câte ori trec pe lângă ea
cu perversitatea celui care
pluteşte în aer lipit de pământ.

Îmi mângâi memoria de câte ori trec pe lângă ea
aşa cum mângâia Michelangelo trunchiul de marmoră al statuii
cizelate de un grec rămas anonim.

de Riri Sylvia Manor


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SABIN BĂLAŞA - primăvara
(Nas.17 iunie 1932, Dobriceni, Olt – dec.1 aprilie 2008, București)
A fost un pictor român, autor și regizor de filme de pictură animată, cât și scriitor. Absolvent în 1955 al Institutului de Artă Nicolae Grigorescu București.
Obsesia declarată a vieții și a artei lui Sabin Bălașa a fost să inițieze o mare renaștere artistică și culturală. El a ales să fie renascentist, înțelegând că Renașterea nu se consumă istoric într-o perioadă anume de reconsiderare a valorilor, ci însoțește, ca stare de spirit, demersul creatorului de cultură. Dincolo de valoarea intrinsecă a picturii sale, apreciată în întreaga lume cu atribute acordate doar capodoperelor, opera amplă a lui Sabin Bălașa, care cuprinde, deopotrivă și creația cinematografică (i s-au acordat prestigioase premii internaționale pentru filmele de animație[necesită citare]), literară și publicistică, își pune amprenta inconfundabilă asupra epocii.

Claude Monet - Câmp de lalele cu mori de vânt lângă Rijnsburg

IARMAROC

Doar lucrurile pe care le-am trăit sunt imaginare.
Braţ la braţ cu Don Quichotul din noi
alergăm spre morile de vânt
 până când cei ce ne cunosc
nu ne vor mai recunoaşte ...


până când din raftul cu oameni vii
nici un curios
nu ne va mai scoate la iveală

nu ne va şterge de praf
să ne expună la iarmaroc
unde un copil
ne-ar putea arăta cu degetul zicând: „Iată !”

de Riri Sylvia Manor


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claude Monet - Câmp de lalele cu mori de vânt lângă Rijnsburg
Data: 1886
Stilul: Impresionism
Monet s-a născut la Paris, Franța. Familia sa s-a mutat la Le Havre în Normandia când el avea cinci ani. Tatăl său ar fi dorit ca Monet să intre în afacerea familiei, băcănia, dar Oscar Monet voia să picteze. Eugène Boudin, un artist care a lucrat în mare parte la picturi plein air - schițe rapide făcute în aer liber - pe plajele Normandiei, l-a învățat câteva tehnici ale picturii în 1856. La început artistul nu era deloc de acord cu lucrările facute de Boudin, dar acesta l-a învățat să deschidă ochii asupra naturii : "... în sfârșit ,ochii mi s-au deschis și am înțeles cu adevărat natura. Am învățat în același timp s-o iubesc ."