vineri, 7 aprilie 2017

Thomas Benjamin Kennington - Lady reading a letter - aniversare - O lacrima de-a ta , de mi-ai trimite ! de Gabriela Mistral

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS BENJAMIN KENNINGTON PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL


O lacrima de-a ta , de mi-ai trimite !

O lacrima de-a ta , de mi-ai trimite ,
Sa o sarut , s-o sorb cate putin ,
Sa simt iubirea ta cum ma patrunde
Si sa adorm...gandindu-ma cum plangi...!


O lacrima de-a ta , de mi-ai trimite ,
As pune-o cu a mea sa le transform
In dorurile-adanci ce vor cuprinde
Albastrul nesfarsitelor visari...!

de Gabriela Mistral


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Benjamin Kennington
Titlul: Citind scrsoarea
Titlul original: Lady reading a letter
Data: 1890
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Thomas Benjamin Kennington (7 aprilie 1856 – 10 decembrie 1916) a fost un pictor englez de compozitie, social realist si portretist. A fost membru fondator al New English Art Club (NEAC) si al Imperial Arts League.
Kennington s-a nascut in Grimsby din Lincolnshire si s-a pregatit in arta la Liverpool School of Art (acolo a casigat o medalie de aur), la Royal College of Art (RCA) din Londra si la Academie Julien din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui William-Adolphe Bouguereau si Robert-Fleury.Mai tarziu s-a mutat la Chelsea in Londra.
A expus la Royal Academy, Londra din 1880–1916, de asemenea si-a prezentat lucrarile in mod regulat la Royal Society of British Artists (RBA) din Suffolk Street si la galeria Grosvenor. A castigat o medalie de bronz la Exposition Universelle din 1889.
Kennington a devenit cunoscut nu numai datorita picturilor idealizate cu subiecte casnice si scene din viata de zi cu zi, ci si pentru lucrarile social realiste. Lucrari ca „Orphans” (1885), „Widowed and fatherless” (1885), „Homeless” (1890) si „The pinch of poverty” (1891), descriu realitatile crude ale saracilor din Marea Britanie intro maniera care emotiona privitorul. Se presupune ca ar fi fost influentat de pictorul spaniol Bartolomé Esteban Murillo (1618–1682), ale carui lucrari descriau copii ai strazii. A pictat atat in ulei cat si acuarela.
Kennington a murit in Londra pe 10 decembrie 1916. Fiul sau Eric Kennington (1888–1960) a fost de asemenea un artist, ilustrator si sculptor notabil.

Pablo Picasso - Guernica - Noiembrie 1936 de Paul Eluard


 Noiembrie 1936

Te impaci pana la urma cu orice
Dar nu si cu aceste pasari mari de plumb
Cu ura lor pentru tot ce-i lumina
Cu gandul de a-i lasa in locul tau.


 de Paul Eluard

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Horoscopul de azi
margareta paslaru -orice zi e-o primavără
deep purple:- smoke on the water
 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso-Guernica - 1937. In aprilie 1937 bombardierele germane in serviciul lui Franco au atacat vechiul oras Guernica, fara alt scop decat de a masacra si de a semana teroare in randurile populatiei civile. Omorand pe cetatenii din Guernica, aviatorii germani au ucis civilizatia. Picasso a hotarat ca pictura sa fie o riposta la atrocitatea acelui masacru astfel incat sa o tina prezenta in constiinta lumii, constrangand-o sa judece si sa decida. In Guernica nu exista cromatism: numai negru, alb, gri. Renuntand la culoare si relief, Picasso a taiat raportul omului cu lumea. Nu mai exista natura sau viata, ci viziunea mortii in actiune. Violenta si moartea geometrizeaza, mecanizeaza chipurile, membrele, figurile. Picasso a declarat ca atrocitatea masacrului de la Guernica este in logica asa numitei civilizatii tehnologice, a masinilor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Guernica
Titlul original: Guernica
Data: 1937
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă. 

Pablo Picasso - Domnisoarele din Avignon - Indragostita de Paul Eluard

Indragostita

Ea stă-n picioare pe pleoapele mele
Şi pletele-i în paru-mi se revarsă
Ea are forma mâinilor mele,
Culoarea ochilor mei,
Şi-n umbra mea se pierde

Ca piatra în cer.
Ea pururi stă cu ochii treji
Şi nu-mi dă pace să mai dorm,
Visele ei în plină zi
Evaporă sorii,
Mă fac să râd, să plâng şi să râd
Să spun atâtea când n-am nimic de spus.

de Paul Eluard
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Domnisoarele din Avignon -1907. Aceasta opera anunta cubismul pe care Picasso si Braque l-au definitivat intre 1910 si 1920, cautand resursele unei viziuni intelectuale a obiectelor prin constructivism, analiza si sinteza. Culoarea este intinsa in zone plate si mari, in contrast cu liniile dure, taioase, colturoase, astfel incat suprafetele sa devina planuri solide. Fondul isi face loc printre figuri, se desface in mai multe planuri dure si ascutite. Spatiul se deformeaza si se descompune ca figurile. In stanga, compozitia este construita pe o succesiune de personaje drepte, in dreapta compozitia se descompune, chipurile ultimelor doua femei devin masti de sculptura neagra.
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------































Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Domnisoarele din Avignon
Titlul original:
Data: 1907
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă. 

Edvard Munch - Autoportret cu o sticla de vin


* * *

la ora doisprezece noaptea
m-am apucat de băut vin
la restaurantul de lîngă constelatia mariei
se cînta jazz la un pian surd.
într-un final am adormit plîngînd.

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Edvard Munch
Titlul: Autoportret cu o sticla de vin
Titlul original: Selvportrett ved vinflasken
Data: 1906
Stilul: expresionism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea: 120.5 x 110.5 cm
Unde se gaseste: Munch Museum, Oslo, Norvegia

Date despre pictor:
Edvard Munch (12 decembrie 1863, Loyten, Norvegia – 23 ianuarie 1944, Ekely) a fost un pictor norvegian, unul dintre pionerii artei moderne, considerat precursor al expresionismului, mai cu seamă un reprezentant al tradiţiei artistice europene decât a celei norvegiene. A fost prin natura sa un solitar, dar, paradoxal, l-au interesat foarte mult relaţiile interumane, care vor reprezenta esenţa creaţiei sale.
Edvard Munch se naște la 12 decembrie 1863 la Løten, în județul norvegian Hedmark. În 1881 intră la Școala Regală de Desen din Christiania (astăzi Oslo) și se formează sub îndrumarea sculptorului Julius Middelthun. În 1882 frecventează atelierul lui Christian Krohg și cursurile în aer liber conduse de Fritz Thaulow. Thaulow, apreciind talentul lui Munch, se hotărăște să-i finanțeze o călătorie la Anvers și Paris. Pleacă în 1885 la Paris, unde rămâne timp de patru săptămâni, și ia contact cu cercurile artistice pariziene, fiind uimit de pictorii impresioniști. În 1889 organizează la Christiania prima sa expoziție personală iar în 1892 participă la expoziția Asociației Artiștilor Berlinezi. În Berlin, realizează primele gravuri și litografii. În timpul următoarei călătorii la Paris (1896) își expune lucrările la Salonul Artiștilor Independenți și la galeria Bing. Munch se îndepărtează de limbajul artistic impresionist, fiind mai interesat de valorile decorative și de expresivitatea liniilor. În cadrul expoziției Secesiunii din Berlin (1902) expune 22 tablouri din ciclul Frize de viață. La Berlin, face primii pași în domeniul graficii și execută în special acvaforte și litografii. În toamna anului 1908 se internează într-o clinică din Copenhaga din cauza unei accentuate depresiuni afective. În 1910 începe lucrările de decorare a Universității din Christiania. Timp de șapte ani pictează 11 pânze monumentale care ilustrează forțele eterne, dătătoare de viață: Soarele Istoria, Alma Mater (Universitatea, simbolul Științei). Între timp, – după 1933 – în Germania, autoritățile naziste îi consideră operele drept „degenerate” și sunt retrase din muzeele germane. În perioada de ocupație a Norvegiei, Munch trăiește retras pe moșia sa Ekely din Oslo, unde moare la 23 ianuarie 1944, la o lună după ce împlinise 80 de ani.

Pablo Picasso - Portretul Dorei Maar - Sa te iubesc de Paul Eluard

Sa te iubesc

Nu vreau decât să te iubesc
O furtună umple valea
Un peşte râul


Te-am făcut pe măsura singurătăţii mele
Lumea întreagă să ne ascundem
Zile şi nopţi să ne înţelegem

Să nu-ţi mai citesc în ochi
Decât ceea ce gândesc despre tine
Şi de-o lume care să-ţi semene

Şi zile şi nopţi rânduite de pleoapele tale.

de Paul Eluard
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Portretul Dorei Maar -1937. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







































Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Portretul Dorei Maar
Titlul original:
Data: 1937
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă. 

Pablo Picasso - Nusch Eluard - Nimeni nu mă poate cunoaşte de Paul Eluard


Nimeni nu mă poate cunoaşte

Nimeni nu mă poate cunoaşte
mai bine ca tine.


Ochii tăi în care dormim
Amândoi
Au făurit luminilor mele-omeneşti
O soartă mai bună decât nopţilor lunii.

Ochii tăi în care călătoresc
Au dat gesturilor făcute de drumuri
Un sens desprins de pământ.

În ochii tăi - cei ce ne-arată
Nesfârşita noastră singurătate
Nu mai sunt ce credeam că sunt.
Nimeni nu te poate cunoaşte

Mai bine ca mine.

de Paul Eluard
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Nusch Eluard - 1938. Portretul o reprezinta pe sotia poetului Paul Eluard, actrita si model al suprarealistilor parizieni. Nusch a pozat pentru mai multe portrete ale lui Picasso si s-a spus chiar ca ar fi avut o aventura cu acesta. Nusch Eluard a ramans pentru o vreme indelungata prietena cu Dora Maar, iubita lui Picasso.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------





































Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Nusch Eluard
Titlul original: Nusch Eluard
Data: 1938
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Pablo Picasso - Sarutul - Nu sunt singur de Paul Eluard

Nu sunt singur


Împovărată
de fructe uşoare pe buze
încununată
de mii de flori felurite
mândră
în braţele soarelui
fericită
de-o pasăre cunoscută
fermecată
de-o picătură de ploaie
mai frumoasă
ca cerul de dimineaţă
credincioasă


De-o grădină vorbesc
visez

Dar tocmai iubesc.

de Paul Eluard
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Sarutul - 1969. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Sarutul
Titlul original:
Data: 1969
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Pablo Picasso - Viata - Cat vezi cu ochii de-a lungul trupului meu de Paul Eluard

Cat vezi cu ochii de-a lungul trupului meu

Copacii crengile şi frunzele lor
Iarba de la poalele stâncilor şi mulţimea caselor
Şi marea-n depărtare de ochiul tău scăldată
Imaginile-acestea de fiecare zi
Viciile virtuţile atât de imperfecte
Transparenţa trecătorilor pe străzile-ntâmplării
Şi trecătoarele ivite din căutările-ţi îndărătnice
Obsesiile tale cu inimă de plumb cu buze virginale
Viciile virtuţiile atât de imperfecte
Asemuirea privirilor îngăduitoare cu ochii pe care i-ai
cucerit
Amestecul corpurilor al sfârşeliilor şi-al patimilor
Imitarea cuvintelor ideilor şi atitudinilor
Viciile virtuţiile atât de imperfecte
Iubirea-i omul nedesăvârşit.


de Paul Eluard


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Descriere tablou:
Pablo Picasso - Viata - 1903. Este cea mai ambitioasa pictura din perioada albastra, a fost realizata la Barcelona. Fiecare dintre cele trei zone ale picturii are o indentitate si o semnificatie aparte care se supune unitatii ansamblului. Prezenta unui copil, a unui cuplu tanar si a unei femei in varsta sugereaza tema traditionala a celor trei varste ale omului. Tabloul aminteste de imaginea lui Adam si a Evei dupa Caderea in pacat. Subiectul a fost interpretat ca o alegorie a iubirii sacre si profane sau ca o referinta la cercul vieti
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------







































Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Viata
Titlul original:
Data: 1903
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Pablo Picasso - Portretul unei tinere - La primul cuvant senin de Paul Eluard

La primul cuvant senin

La primul cuvânt senin la primul surâs al cărnii tale
Drumul greoi dispare
Totul începe din nou

Floarea sfioasă floarea fără văzduh a cerului nopţii
Mâini înceţoşate de stângăcie
Mâini de copil
Ochi ce se-nalţă spre faţa ta şi e zi pe pământ
Cea dintâi tinereţe sfârşită
Doar desfătarea
Vatră-a pământului vatră de miresme şi rouă
Fără vârste fără temeiuri şi legături
Uitare fără de umbră

 de Paul Eluard


----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Portretul unei tinere - 1938. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Portretul unei tinere
Titlul original:
Data: 1938
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Thomas Benjamin Kennington - The Pinch of poverty - aniversare - trotuare plictisite

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS BENJAMIN KENNINGTON

* * *

trezit din somn 
de tipatul norilor cenusii
imi beau cafeaua fara zahar.

pe trotuarele plictisite de metronomul pasilor
rasar
lacrimi.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Benjamin Kennington
Titlul: saracie
Titlul original: The Pinch of poverty
Data: 1889
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Thomas Benjamin Kennington (7 aprilie 1856 – 10 decembrie 1916) a fost un pictor englez de compozitie, social realist si portretist. A fost membru fondator al New English Art Club (NEAC) si al Imperial Arts League.
Kennington s-a nascut in Grimsby din Lincolnshire si s-a pregatit in arta la Liverpool School of Art (acolo a casigat o medalie de aur), la Royal College of Art (RCA) din Londra si la Academie Julien din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui William-Adolphe Bouguereau si Robert-Fleury.Mai tarziu s-a mutat la Chelsea in Londra.
A expus la Royal Academy, Londra din 1880–1916, de asemenea si-a prezentat lucrarile in mod regulat la Royal Society of British Artists (RBA) din Suffolk Street si la galeria Grosvenor. A castigat o medalie de bronz la Exposition Universelle din 1889.
Kennington a devenit cunoscut nu numai datorita picturilor idealizate cu subiecte casnice si scene din viata de zi cu zi, ci si pentru lucrarile social realiste. Lucrari ca „Orphans” (1885), „Widowed and fatherless” (1885), „Homeless” (1890) si „The pinch of poverty” (1891), descriu realitatile crude ale saracilor din Marea Britanie intro maniera care emotiona privitorul. Se presupune ca ar fi fost influentat de pictorul spaniol Bartolomé Esteban Murillo (1618–1682), ale carui lucrari descriau copii ai strazii. A pictat atat in ulei cat si acuarela.
Kennington a murit in Londra pe 10 decembrie 1916. Fiul sau Eric Kennington (1888–1960) a fost de asemenea un artist, ilustrator si sculptor notabil.

Frederick Carl Frieseke - tinara citind - aniversare - Rosa de Gabriela Mistral


ANIVERSAREA PICTORULUI FREDERICK CARL FRIESEKE PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL

Rosa

Bogatul miez al rozei sângerii
E bogăţia fiinţei tale vii.
Lasă-ţi, ca roza, inima-nvoltată.
Nu te închide, neînduplecată,

În tine. Înfloreşte-n joc, în cânt
Şi dragostea aşteaptă fremătând.
Să nu fii rozei aspră păzitoare:
Te-ar arde înfocata ei splendoare.

de Gabriela Mistral


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Frederick Carl Frieseke
Titlul: tinara citind
Titlul original:
Data: 1911
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Frederick Carl Frieseke (7 aprilie 1874 – 24 august 1939) a fost un pictor impresionist american care si-a petrecut cea mai mare parte a vietii ca expatriat in Franta. Un influent membru in colonia de arta Giverny, picturile lui sunt concentrate pe diferite efecte ale petelor de lumina. E cunoscut in special pentru picturile cu femei, atat in interior, cat si in aer liber.
In 1858, bunicii lui Frederick Carl Frieseke, Frederick Frieseke si sotia lui, au emigrat din Pritzerbe (langa Brandenburg, Germania) impreuna cu fiii lor, incluzandu-l si pe Herman Carl. S-au stabilit in Michigan in oraselul Owosso. Herman a servit in Armata Unionala apoi s-a reintors la Owosso, unde si-a deschis o afacere cu caramizi. S-a casatorit cu Eva Graham, iar in 1871 s-a nascut fiica lor Edith. Fiul lor, Frederick Carl, s-a nascut in Owosso in 1874. Eva a murit in 1880 cand Frederick avea sase ani, iar in 1881 familia s-a mutat in Florida.Herman a pornit alta afacere cu caramizi in Jacksonville. Cei patru ani petrecuti in Florida au lasat impresii de durata asupra tanarului Frederick; ani mai tarziu, cand intentiona sa se intoarca in Statele Unite din Europa, se concentra pe Florida.
Matusa lui Frederick a observat ca el era mai interesat de arta decat de sport. Bunica lui materna, Valetta Gould Graham, picta din placere si l-a incurajat pe Frederick in activitatile sale artistice.O vizita in 1893 la Expozitia Mondiala Columbiana din Chicago i-a stimulat dorinta de a deveni artist.
In 1893, Frieseke a absolvit liceul Owosso High School, apoi si-a inceput pregatirea artistica la Art Institute of Chicago, unde a studiat cu Frederick Warren Freer si John Vanderpoel.Dupa ce s-a mutat la New York in 1895, si-a reluat educatia in arta la Art Students League in 1897. A lucrat ca ilustrator, vindea desenele pe care le executa pentru The New York Times, Puck si Truth. In urmatorul an s-a mutat in Franta, unde va ramane ca expatriat pana la sfarsitul vietii, exceptie micile calatorii in Statele Unite si in alte locuri.Si-a continuat educatia, s-a inscris la Académie Julian din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui Jean-Joseph Benjamin-Constant si Jean-Paul Laurens, si unde a primit critici de la Auguste-Joseph Delecluse.Studiile lui au inclus si o perioada de studii la Académie Carmen sub indrumarea lui James Abbott McNeill Whistler.Frieseke a vizitat Olanda, inclusiv coloniile de arta Katwijk si Laren, in vara lui 1898. In aceasta perioada a schitat si pictat in acuarele, ceea ce planificase initial sa fie specialitatea lui, insa a fost incurajat de profesorul Frederick William MacMonnies de la Académie Carmen sa lucreze in ulei.
Frieseke a redus studiile rigide in arta, alegand sa fie autodidact; simtea ca a invatat mai mult din studiile sale independente ale operelor artistilor decat din studiile academice.
Incepand cu 1899, la doar un an dupa venirea lui in Paris, Frieseke a expus la Salonul Société Nationale des Beaux-Arts.
Influenta lui Whistler este evidenta in lucrarile timpurii din perioada matura a lui Frieseke, cu tonalitati inchise.In lucrarile din 1900, paleta lui s-a dezvoltat spre cea a impresionistilor, devenind luminoasa si plina de culoare.
In vara lui 1905 a petrecut cel putin o luna in colonia artistica de la Giverny . In octombrie a aceluiasi an s-a casatorit cu Sarah Anne O’Bryan(stiuta ca Sadie), pe care o cunoscuse cu sapte ani inainte. Frieseke si sotia lui (iar mai tarziu, fiica lor) si-au petrecut fiecare vara din 1906 pana in 1919 in Giverny. Friesekes avea un apartament si atelier in Paris si isi petrecea iernile acolo.Casa lor din Giverny, anterior resedinta lui Theodore Robinson, era langa casa lui Claude Monet. In ciuda vecinatatii lor, Frieseke nu a devenit prieten apropiat cu Monet, nici nu a fost influentat artistic de Monet.
Dupa ce a petrecut o perioada in colonia de la Giverny, stilul sau unica iesit in evidenta si influent in colonie. Cu toate ca era renumit ca impresionist, unele dintre lucrarile lui, cu „culorile lor intense, aproape arbitrare”, demonstreaza influenta post-impresionista a artistilor Paul Gauguin si Pierre Bonnard. Termenul ” Impresionism Decorativ” a fost inventat de un critic de arta cu referire la stilul lui Frieseke. Stilul lui combina stilul decorativ al Les Nabis, folosind culori si desene expresive, cu Impresionismul clasic in atmosfera si lumina soarelui.
El era foarte intersat de redarea pe panza a subiectelor luminate de soare, spunand, „Lumina soarelui, flori in lumina soarelui; fete in lumina soarelui; nudul in lumina soarelui, e ceea ce ma intereseaza in special. Daca as putea s-o reproduc exact cum o vad, as fi satisfacut.”
Influenta artistica a lui Frieseke s-a simtit foarte mult asupra artistilor americani de la Giverny, multi dintre ei fiind cunoscuiti din Vestul mijlociu al Statelor Unite ale Americii si cu studii de arta in Chicago. Printre acesti artisti s-au numarat Louis Ritman, Karl Anderson, Lawton Parker si Karl Buehr.
Frieseke a preferat mentalitatile din Franta fata de cele din Statele Unite : „Sunt mai liber si aici nu exista restrictii puritane care predomina in America – aici pot picta nudul in aer liber.” A constatat ca mentalitatile americane sunt frustrante, insa ocazional puteau fi o sursa de amuzament. In timpul primei sale vizite acasa la Owosso in 1902, Frieseke scria, „Am o deosebita placere in socarea cu nuduri a oamenilor buni din biserica”.
Singurul copil al lui Friesekesd, fiica Frances, s-a nascut in 1914. In 1920 Frieseke si familia sa s-au mutat la o ferma in Le Mesnil-sur-Blangy, Normandia. Arta lui din aceasta perioada a fost concentrata pe figuri feminine, in particular nuduri.
In 1923 a plecat de la Salonul de la Société Nationale des Beaux-Arts si a co-fondat, impreuna cu alti artisti, Salonul de la Tuileries.
Frieseke a castigat o excelenta reputatie in cariera. A fost „unul din cei mai proeminenti membri ai americanilor auto-exilati.”A murit in casa lui din Normandia pe 24 august 1939, din cauza unui anevrism.

Lawton S. Parker - Lady in lavender - aniversare - Rusine de Gabriela Mistral

ANIVERSAREA PICTORULUI LAWTON S. PARKER PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL

Ruşine

Mă fac frumoasă - când te uiţi la mine -
Ca iarbă-nrourată-n dimineaţă ;
Nici stuf înalt , nici rău cu ape line
Nu-mi recunosc strălucitoarea faţă .


De gura mea cea tristă mi-e ruşine ,
De asprii mei genunchi , de vocea spartă ;
Acum când ochii-ţi au privit spre mine ,
Săracă sînt şi despuiata parcă .

Nu vei află nicicând o piatră-n cale ,
Mai goală , într-a zorilor sclipire ,
Decât femeia-al cărei cânt de jale
L-ai auzit şi-ai prins-o în privire .

Eu voi tăcea , spre-a nu da tuturora
Prilej să-mi afle-adânca-nseninare ,
După a frunţii mele auroră
Şi după mâna mea tremurătoare .

E noapte-n rouă iarba e culcată .
Priveşte-mă-ndelung şi cu blândeţe ,
Ca-n zori , la râu , femeia sărutată
De tine , să aducă frumuseţe.

de Gabriela Mistral




----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Lawton S. Parker
Titlul: tinara in lavanda
Titlul original: Lady in lavender
Data: 1911
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Lawton S. Parker (7 aprilie 1868 – 1954) a fost un pictor impresionist american.
Parker s-a nascut in Fairfield, Michigan, a crescut in Kearney, Nebraska si a studiat la Art Institute of Chicago incepand cu 1886.A plecat in Franta si a studiat la École des Beaux-Arts. Pentru o perioada s-a alaturat grupului artistic de la Giverny si a adoptat un stil impresionist.Dupa reintoarcerea in Statele Unite, in 1892 a fost numit profesor la Saint Louis School of Fine Arts. A devenit director de arta Beloit College in 1893 si presedinte al New York School of Art in 1898-99. Incepand cu 1903, el s-a stabilit in Chicago si a predat la Art Institute.
A primit medalia de argint la Expozitia din Saint Louis in 1904; medalii de aur la Expozitia Internationala, München, in 1905 si la Salonul din Paris in 1913 (primul american astfel onorat); precum si medalia de onoare la Expozitia din Panama in 1915.
A murit la varsta de 86 de ani in Pasadena, California.

Thomas Benjamin Kennington - Femeie citind la fereastra - aniversare - El mă sărută de Gabriela Mistral

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS BENJAMIN KENNINGTON PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL

El mă sărută

El mă sărută, şi iată-mă acum alta, alta prin pulsul
venelor sale, care-l dublase pe-al meu, prin respiraţia altuia
pe care o simt în respiraţia mea. Trupul
mi s-a înnobilat precum inima mea...
Un parfum de flori în respiraţia mea! Totul prin el,
care se odihni pe mine ca
roua pe ierburi.


de Gabriela Mistral


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Benjamin Kennington
Titlul: Femeie citind la fereastra
Titlul original: Lady reading by a window
Data: 1890
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Thomas Benjamin Kennington (7 aprilie 1856 – 10 decembrie 1916) a fost un pictor englez de compozitie, social realist si portretist. A fost membru fondator al New English Art Club (NEAC) si al Imperial Arts League.
Kennington s-a nascut in Grimsby din Lincolnshire si s-a pregatit in arta la Liverpool School of Art (acolo a casigat o medalie de aur), la Royal College of Art (RCA) din Londra si la Academie Julien din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui William-Adolphe Bouguereau si Robert-Fleury.Mai tarziu s-a mutat la Chelsea in Londra.
A expus la Royal Academy, Londra din 1880–1916, de asemenea si-a prezentat lucrarile in mod regulat la Royal Society of British Artists (RBA) din Suffolk Street si la galeria Grosvenor. A castigat o medalie de bronz la Exposition Universelle din 1889.
Kennington a devenit cunoscut nu numai datorita picturilor idealizate cu subiecte casnice si scene din viata de zi cu zi, ci si pentru lucrarile social realiste. Lucrari ca „Orphans” (1885), „Widowed and fatherless” (1885), „Homeless” (1890) si „The pinch of poverty” (1891), descriu realitatile crude ale saracilor din Marea Britanie intro maniera care emotiona privitorul. Se presupune ca ar fi fost influentat de pictorul spaniol Bartolomé Esteban Murillo (1618–1682), ale carui lucrari descriau copii ai strazii. A pictat atat in ulei cat si acuarela.
Kennington a murit in Londra pe 10 decembrie 1916. Fiul sau Eric Kennington (1888–1960) a fost de asemenea un artist, ilustrator si sculptor notabil.

Pablo Picasso - Interior cu o fata desenand - Un chip de Paul Eluard

Un chip

Un chip la ceas de asfinţit
un leagăn între veştedele frunze-ale zilei
o mireasmă de ploaie
fără pic de lumină
izvorul undei din adâncul apei
oglinda vie a oglinzii sparte
un chip în ale tăcerii balanţe
o piatră printre alte pietre
printre pâlpâirile ultimelor lumini ale zilei
un chip asemeni tuturor chipurilor pe care le-am visat.


de Paul Eluard

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Interior cu o fata desenand -1935. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Interior cu o fata desenand
Titlul original:
Data: 1956
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Van Gogh - Peisaj cu caleasca si tren - trenul

tren

un tren,
nu prea aglomerat,
ma duce in vreo doua ore,
la Arles.
un oras frumos,
linistit.
in gara ma asteapta
Theo.

imi arata,
orasul,
discutam de una,
de alta.
de flori
de lanuri de grau
de stele.

un gand se abate,
asupra mea.
corbii,
corbii,
deasupra mea
ragusesc.


---------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Van Gogh
Titlul: Peisaj cu caleasca si tren,
Titlul original:
Data: Iunie 1890
Stilul:Post-impresionism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea: 72 x 90 cm
Unde se gaseste: Muzeul Pushkin , Mosova.

Date despre pictor:

Vincent van Gogh (30 martie 1853, Groot Zundert, Ţările de Jos – 29 iulie 1890, Auvers sur Oise, Franţa) a fost un pictor olandez.
Tatăl lui era pastor protestant, iar mama provenea dintr-o familie de pictori şi negustori de artă.
La vârsta de 16 ani, mama lui i-a găsit primul loc de muncă, în Haga, la un unchi care era negustor de artă. Părea că viaţa lui a intrat pe un făgaş normal, dar în 1874 este transferat la Londra, unde se îndrăgosteşte de fiica gazdei şi îşi neglijează munca. A fost concediat şi trimis acasă. În 1876 se întoarce în Anglia şi lucrează ca colector de impozite într-o şcoală londoneză. Mizeria oraşului îl afectează atât de puternic încât refuză colectarea impozitelor, motiv pentru care se trezeşte iar pe străzi.
Se întoarce acasă şi de decide, urmându-şi tatăl, să devină preot, dar studiile teologice i se par prea dificile şi se dedică activităţilor caritabile. Aşa ajunge în 1878 în Belgia, în zona minieră Borinage. Sărăcia regiunii este impresionantă chiar şi faţă de mizeria cartierelor londoneze; îşi vinde lucrurile şi se mută într-o colibă sărăcăcioasă, aproape de „ai săi”. Patronii, uimiţi, îl concediază în 1880. În 1881 Van Gogh îşi împarte timpul între Haga şi Anvers hotărăt să devină pictor. În 1885 pleacă la Paris. Cu ocazia primului sejur în acest oraş, înainte cu 11 ani, fusese fascinat de prima şi unica expoziţie impresionistă, iar acum îşi dorea să fie aproape de artiştii săi idolarizaţi. Van Gogh era îndeosebi ataşat de Gauguin, având în vedere că ambii artişti considerau că picturile trebuie să reflecte trăirile interioare. În următorii ani, Van Gogh are accese de furie la beţie şi se ceartă din ce în ce mai des cu Gauguin. În urma unei certe aprige între cei doi, Van Gogh îl atacă pe Gauguin cu briciul. Gauguin fuge speriat, iar Van Gogh îşi taie o bucată din urechea dreaptă. Cu această ocazie realizează cât de aproape este de demenţă. În 1889 se internează voluntar în ospiciul din Saint-Rémy. În perioadele de calm este lăsat acasă să picteze. În decurs de mai puţin un an pictează 200 de tablouri.
În 1890 se stabileşte în Auvers, la nord-vest de Paris, un orăşel foarte popular în rândul artiştilor. Se refugiază într-o cămăruţă deasupra unei cafenele şi se dedică exclusiv picturii. Pictează 70 tablouri în tot atâtea zile. Însă nu a rezistat mult timp în acest ritm fanatic.
La 27 iulie 1890 iese din orăşel şi se împuşcă în piept, după care se retrage în camera lui, unde îşi petrece noaptea fumându-şi pipa. Marţi, la ora unu noaptea, Van Gogh în vârstă de 37 ani, moare din cauza rănii.