ANIVERSAREA PICTORULUI FRANCIS DANBY
* * *
hai cu mine pe plaja de la "bight of exmouth"
să vedem apusul de soare
aprindem un foc
cu lemnăria unei bărci eșuate -
printre urmele noastre regăsite
printre scoicile sparte
de tălpile noastre sângerânde -
și să ne încălzim gîndurile
chiar acum în luna noiembrie
(cav)
Pictor: Francis Danby
Titlul : Apus de soare la Bight of Exmouth
Titlul original:
Data:
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Francis Danby (17 noiembrie 1783 – 10 februarie 1861), pictor englez, de origine irlandeza, peisagist.
S-a nascut in Irlanda. Si-a facut studiile la Dublin Society, iar in 1813 a vizitat Londra, stabilindu-se apoi la Bristol. A inceput sa lucreze aici, primele sale lucrari fiind o serie de acuarele destul de repetitive, inspirate de scenele locale. In 1819 incepe sa frecventeze cercul lui George Cumberland, descoperind ulterior poezia naturii in pesajele locale. Influentat de ideile reverendului John Eagles si de cele ale lui William Wordsworth, isi schimba treptat stilul si incepe sa picteze in special peisaje. Primele sale lucrari, compozitii de mici dimensiuni, se bucura de succes in Bristol.
Va deveni de altfel cel mai cunoscut reprezentant la Scolii Bristol, dar prefera sa isi prezinte lucrarile mai importante la Londra, unde tabloul „The Upas”, expus in 1820 la British Institution, atrage atentia publicului si criticilor, datorita dimensiunilor si temei. Din pacate, la fel cum s-a intamplat cu multe dintre lucrarile sale, timpul si conditiile improprii de patrare au degradat foarte mult lucrarea. Participa pentru prima oara la o expozitie la Royal Academy in 1821 cu Dissapointed Love, care marcheaza o schimbare stilistica decisiva.
Se muta la Londra in 1824, abandonand peisajele naturaliste si scene de gen in favoarea unor peisaje poetice, in maniera folosita de Claude Lorrain sau Turner. Marele sau rival artistic este John Martin, relatia dintre cei doi fiind ciudata, ambigua, dar fortandu-i sa intre intr-o apriga compozitie, cei doi influentandu-se totusi reciproc.
Ajunge la un conflict deschis cu conducerea Royal Academy in 1829, dupa ce John Constable este ales in locul sau pentru postul de RA, la diferenta de doar un vot. Este o perioada dificila pentru artist, caci si casnicia sa se destrama, sotia plecand din Londra impreuna cu Paul Falconer Poole, viitorul ei sot, pictor din Bristol. Scandalul izbucnit il forteaza pe Danby sa se mute in pripa la Paris, in 1830, apoi la Geneva, unde va lucra intre 1831 – 1836. Revine ulterior la Paris, unde realizeaza in special copii dupa capodoperele marilor maestri, pentru ca in 1838 sa se intoarca la Londra.
Se impune din nou in atentia publicului cu o compozitie ambitioasa, Potopul, prezentata in Piccadilly, Londra, in mai 1840. In ciuda succesului acestei compozitii in tonuri sumbre, avea sa fie si ultima lucrare de gen a artistului, care a preferat sa revina la peisajele fantastice, poetice, desi acest gen nu mai era la moda, iar colectionarii le ocoleau. A realizat si peisaje, dar si scene marine, influentat de Turner. Chiar daca acestea si-au gasit admiratori si cumparatori, erau considerate prea intense cromatic si prea lipsit de exactitate a detaliului pentru a fi populare. Realizeaza in 1848 o scena de lupta navala , Evening Gun (distrusa astazi, dar s-a pastrat o copie), prezentata cu deosebit succes la Royal Academy in 1848 si la Paris Exposition Universelle in 1855.
Danby s-a mutat apoi in Exmouth, Devon, in 1847, unde a continua sa picteze, dar s-a dedicat unei noi pasiuni : construirea barcilor si vapoarelor. Pana la sfarsitul vietii s-a confruntat cu mari dificultati financiare si a fost respins de cercurile academice. Ironia amara face ca artistul sa moara la doar cateva zile dupa ce Poole, noul sot al fostei sotii a lui Danby, fusese ales R.A. la Royal Academy.