ANIVERSAREA PICTORULUI MAX ERNST CU VERSURI CU MAX ERNST
Cântecul bătrânilor răzvrătiţi
lambi ologi de tândălogi
hodorogeli de hodorogi
saltimbanci pentru boşorogi
ceruiesc buzele noctambulilor
Se joacă cu tot felul de pachete
şi cu baghete magice
Îşi înghit îngheţata
pompoşeniile foiletoanele
Sărim de la una la alta
pân-ajungem la ouă
de fraţi bigoţi
Mai uşori suntem noi toţi
decât europiul fiindcă
ne-am americanizat uşor
Cu bocanc fin de marsuin
N-avem coeziune chimică
de Max Ernst
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Max Ernst
Titlul: Woman, Old Man and Flower Femme
Titlul original: Woman, Old Man and Flower Femme
Data: c.1923; Paris, Franţa
Stilul:Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea: 130.2 x 96.5 cm
Unde se gaseste: Museum of Modern Art (MoMA), New York City, NY, US
Date despre pictor:
Max Ernst (2 aprilie 1891, Brühl – 1 aprilie 1976, Paris) a fost un
pictor şi sculptor modernist german, care a aderat în 1919 la curentul
dadaist, pentru ca, în anul 1924 – o dată cu apariţia oficială a
suprarealismului – să se încadreze în această mişcare.Max Ernst, fiul
unui pictor care lucra la o şcoală de surdo-muţi, s-a născut la 2
aprilie 1891 în orăşelul Brühl, lângă Köln. În anul 1908 începe să
studieze Filosofia, Psihologia şi Istoria Artelor la Universitatea din
Bonn, unde îi va cunoaşte pe pictorul August Macke – care îl introduce
în grupul „Der Blaue Reiter” („Călăreţul albastru”) – şi pe sculptorul
Hans Arp, cu care va deveni prieten foarte apropiat. Începuturile sale
artistice stau sub influenţa pronunţată a expresionismului german pe de o
parte, şi a operelor lui Giorgio De Chirico pe de altă parte. Citeşte
de asemenea foarte mult, cunoaşte operele lui Sigmund Freud, Guillaume
Apollinaire şi Arthur Rimbaud.
În timpul primului război mondial
este rănit şi demobilizat. În anul 1918 se căsătoreşte cu Lou Strauss,
dar, în 1922, după naşterea unui fiu, căsnicia lor se destramă.După ce
se întoarce la Köln se împrieteneşte cu pictorul Johannes Theodor
Baargeld şi – împreună – aderă în 1919 la mişcarea dadaistă, cu care îi
familiarizase Hans Arp. Baargeld, Arp şi Ernst vor crea aşa-numitele
„Fatagaga” (prescurtare de la Fabrication de Tableaux Garantis
Gazométriques: „Fabricare de tablouri garantat gazometrice”), lucrări
comune apărute din experimente legate de legea hazardului.Din anul 1924
până în 1938, Max Ernst este unul din reprezentanţii de frunte ai
picturii suprarealiste, în mod evident sub influenţa lui Giorgio De
Chirico. Totuşi Ernst se deosebeşte de predecesorul său prin dimensiunea
uneori blasfemică („Maica Domnului pedepsind pe Pruncul Iisus”, 1926,
„Pietà sau revoluţia nocturnă”, 1923) a operei sale, moştenire a
spiritului anarhic specific revoltei dadaiste. În 1929, se întâlneşte cu
Alberto Giacometti şi publică romanul-colaj „Femeia cu o sută de
capete”, colaborează cu Salvador Dalí la filmul suprarealist „Vârsta de
aur”. Cultul pentru insolit se păstrează şi în sculpturile sale, unde –
concrete şi pregnante – volumele au totuşi capacitatea de a instaura
convenţiile visului.
Creaţia lui Max Ernst, localizată „în afara
picturii” – după cum singur obişnuia să spună -, va influenţa în mod
considerabil numeroase generaţii de artişti, mai ales în Statele Unite,
ca Jackson Pollock sau Robert Motherwell.