ANIVERSAREA PICTORULUI MAX ERNST CU VERSURI CU MAX ERNST
Cântecul bătrânilor răzvrătiţi
lambi ologi de tândălogi
hodorogeli de hodorogi
saltimbanci pentru boşorogi
ceruiesc buzele noctambulilor
Se joacă cu tot felul de pachete
şi cu baghete magice
Îşi înghit îngheţata
pompoşeniile foiletoanele
Sărim de la una la alta
pân-ajungem la ouă
de fraţi bigoţi
Mai uşori suntem noi toţi
decât europiul fiindcă
ne-am americanizat uşor
Cu bocanc fin de marsuin
N-avem coeziune chimică 
de Max Ernst
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Max Ernst
Titlul: Woman, Old Man and Flower Femme
Titlul original: Woman, Old Man and Flower Femme
Data:  c.1923; Paris, Franţa 
Stilul:Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea: 130.2 x 96.5 cm 
Unde se gaseste:  Museum of Modern Art (MoMA), New York City, NY, US 
Date despre pictor:
Max Ernst (2 aprilie 1891, Brühl – 1 aprilie 1976, Paris) a fost un 
pictor şi sculptor modernist german, care a aderat în 1919 la curentul 
dadaist, pentru ca, în anul 1924 – o dată cu apariţia oficială a 
suprarealismului – să se încadreze în această mişcare.Max Ernst, fiul 
unui pictor care lucra la o şcoală de surdo-muţi, s-a născut la 2 
aprilie 1891 în orăşelul Brühl, lângă Köln. În anul 1908 începe să 
studieze Filosofia, Psihologia şi Istoria Artelor la Universitatea din 
Bonn, unde îi va cunoaşte pe pictorul August Macke – care îl introduce 
în grupul „Der Blaue Reiter” („Călăreţul albastru”) – şi pe sculptorul 
Hans Arp, cu care va deveni prieten foarte apropiat. Începuturile sale 
artistice stau sub influenţa pronunţată a expresionismului german pe de o
 parte, şi a operelor lui Giorgio De Chirico pe de altă parte. Citeşte 
de asemenea foarte mult, cunoaşte operele lui Sigmund Freud, Guillaume 
Apollinaire şi Arthur Rimbaud.
În timpul primului război mondial 
este rănit şi demobilizat. În anul 1918 se căsătoreşte cu Lou Strauss, 
dar, în 1922, după naşterea unui fiu, căsnicia lor se destramă.După ce 
se întoarce la Köln se împrieteneşte cu pictorul Johannes Theodor 
Baargeld şi – împreună – aderă în 1919 la mişcarea dadaistă, cu care îi 
familiarizase Hans Arp. Baargeld, Arp şi Ernst vor crea aşa-numitele 
„Fatagaga” (prescurtare de la Fabrication de Tableaux Garantis 
Gazométriques: „Fabricare de tablouri garantat gazometrice”), lucrări 
comune apărute din experimente legate de legea hazardului.Din anul 1924 
până în 1938, Max Ernst este unul din reprezentanţii de frunte ai 
picturii suprarealiste, în mod evident sub influenţa lui Giorgio De 
Chirico. Totuşi Ernst se deosebeşte de predecesorul său prin dimensiunea
 uneori blasfemică („Maica Domnului pedepsind pe Pruncul Iisus”, 1926, 
„Pietà sau revoluţia nocturnă”, 1923) a operei sale, moştenire a 
spiritului anarhic specific revoltei dadaiste. În 1929, se întâlneşte cu
 Alberto Giacometti şi publică romanul-colaj „Femeia cu o sută de 
capete”, colaborează cu Salvador Dalí la filmul suprarealist „Vârsta de 
aur”. Cultul pentru insolit se păstrează şi în sculpturile sale, unde – 
concrete şi pregnante – volumele au totuşi capacitatea de a instaura 
convenţiile visului.
Creaţia lui Max Ernst, localizată „în afara 
picturii” – după cum singur obişnuia să spună -, va influenţa în mod 
considerabil numeroase generaţii de artişti, mai ales în Statele Unite, 
ca Jackson Pollock sau Robert Motherwell.