ERA NOAPTEA MEA
Era noaptea mea
ploaia mea
primul meu pantof
era floarea mea inflorita tot anul
era focul meu
patul meu
copacul meu de singe
erau ochii ei primii sori
eu pentru ea inaltam cetati.
de HOMERO ARIDIJIS (Mexic)
 --------------------------------------------------------------------- -
Pictor: Boris Mikhaylovich Kustodiev
 Titlul: Pe volga
Titlul original:
Data:
 Stilul: 
Mod de realizare: 
Dimensiunea: 
Unde se gaseste:  
Despre pictor:
Boris Mikhaylovich Kustodiev(7.03.1878-28.05.1927) a fost un pictor rus şi scenograf.
Boris Kustodiev sa născut în Astrahan, în familia unui profesor de 
filozofie, istorie a literaturii, şi logica care a murit de tanar,toate 
sarcinile financiare şi materiale au căzut pe mama lui .Familia 
Kustodiev a închiriat o mica aripa in casa unui negustor bogat. Artistul
 a scris mai târziu, "Toti negustorii bogati şi abundenti de viaţă au 
fost acolo, chiar sub nasul meu ... A fost ca ceva dintr-un joc de 
Ostrovski." Artistul a reţinut aceste observaţii ale copilăriei ani de 
zile, recreindu-le mai târziu în uleiuri şi acuarele.
Familia 
Kustodiev a inchiriat o mica aripa din casa unui negustor bogat.Acolo 
baiatul si-a format primele impresii despre modul de viata a clasei de 
negustori provinciali. Artistul a retinut aceste impresii care l-au 
ajutat in picturile sale.Intre 1893 si 1896, Boris a studiat la  
seminarul teologic si a luat lectii particulare de arta de la  Pavel 
Vlasov. Ulterior, din 1896 pana in 1903, s-a inscris la cursurile lui 
Ilia Repin de la Academia Imperiala de Arta din St. Petersburg.A luat si
 lectii de sculptura si grafica.Prima sa expozitie a avut-o in  1896.
Între 1893 şi 1896, Boris a studiat la Seminarul Teologic şi a luat 
lecţii particulare de arta din Astrakhan de la Pavel Vlasov, un elev al 
lui Vasili Perov. Intre 1896 - 1903, el a participat la atelierul lui 
Ilya Repin, la Academia Imperiala de Arte din Sankt-Petersburg. 
Totodată, el a luat cursuri de sculptură în conformitate cu Dmitri 
Stelletsky şi în gravură în conformitate cu Vasilii Mate.El a expus 
prima data în 1896.
"Am speranţe mari pentru Kustodiev," a scris 
Repin. "El este un artist talentat si un om grijuliu şi grav, cu o 
dragoste profundă a artei, el face un studiu atent al naturii ..." Când 
lui Repin i s-a comandat pentru a picta un tablou de mari dimensiuni, 
pentru a comemora aniversarea a 100 de ani de stat Consiliului, el l-a 
invitat pe Kustodiev să fie asistent.Pictura a fost extrem de complexa 
şi a implicat o mare de munca. Împreună cu profesorul său, tanarul 
artist a făcut studii de portret pentru pictură, iar apoi a executat 
partea dreapta a lucrarii.De asemeni,in final la acel moment, Kustodiev a
 făcut o serie de portrete ale contemporanilor pe care el i-a considerat
 a fi camarazii săi spirituali. Acestea au inclus pe artistul Ivan 
Bilibin (1901, Muzeul de rusă), Moldovtsev (1901, Krasnodar Regional de 
Muzeul de Arta), şi Mate gravor (1902, Muzeul rusă).Lucrul  la aceste 
portrete l-au ajutat considerabil pe artist, forţându-l să facă un 
studiu apropiat de modelul său şi pentru a penetra lumea complexa a 
sufletului uman.
In 1903, s-a casatorit cu Julia Proshinskaya (1880-1942).
El a vizitat Franţa şi Spania, cu o subvenţie din partea Academiei 
Imperiale de Arte în 1904. De asemenea, în 1904, el a participat la 
atelierul privat al lui René Ménard de la Paris. După aceea el a 
călătorit în Spania, apoi, în 1907, în Italia, iar în 1909 el a vizitat 
Austria şi Germania, şi din nou, Franţa şi Italia. În timpul acestor 
ani, a pictat portrete şi mai multe piese de gen. Cu toate acestea, 
indiferent de unde Kustodiev s-a întâmplat să fie - în soare Sevilia sau
 în parcul de la Versailles - a simţit atracţia irezistibilă a Patriei 
sale. Dupa cinci luni, în Franţa, s-a întors în Rusia,a scris cu bucurie
 evident prietenului său că el a fost din nou o dată mai mult "în ţara 
noastră rusă binecuvântata".
Revoluţia rusă din 1905, care a zguduit
 fundamentele societăţii, a evocat un răspuns viu în sufletul 
artistului. A contribuit la reviste satirice Zhupel (Bugbear) şi POCHTA 
Adskaya (Mail iadului). La acel moment, el a întâlnit prima oară pe 
artiştii de Mir iskusstva (World of Art), un grup de artişti ruşi 
inovatori. El s-a alăturat asociaţiei lor în 1910 şi, ulterior, au luat 
parte la toate expoziţiile.
În 1905,in primul rand s-a apelat la 
Kustodiev sa ilustreze, un gen în care a lucrat pe parcursul intregii 
sale vieti. El a ilustrat multe lucrări ale literaturii ruse clasice, 
inclusiv Suflete moarte de Nikolai Gogol, Mihail Lermontov ,Lev Tolstoi.
În 1909, el a fost ales în Imperial Academia de Arte.El a continuat să 
lucreze intens, dar o boală gravă, tuberculoza a coloanei vertebrale l-a
 coplesit.La sfatul medicilor sai el a plecat în Elveţia, unde a 
petrecut un an de tratament într-o clinică privată. El a continuat să 
furnizeze materiale de bază pentru lucrările sale, el a pictat în timpul
 anului . În 1918, el a pictat Sotia comerciantului, care a devenit cea 
mai celebra dintre picturile sale.
În 1916, el a devenit 
paraplegic "Acum, lumea mea este camera mea"., scria el. Capacitatea de a
 rămâne plin de bucurie şi plin de viaţă, în ciuda paraliziei lui te 
lasa uimit. Tablourile sale colorate şi vesele piese de gen nu arată 
suferinţa sa fizică, şi, dimpotrivă, da impresia de o viaţă lipsită de 
griji şi de veselie. Marţi lui Pancake / Maslenitsa (1916) şi Fontanka 
(1916) sunt toate pictate din amintirile sale. El reface meticulos 
propria copilărie, în oraşul aglomerat pe malurile Volgai.
n primii 
ani de după Revoluţia rusă din 1917 artistul a lucrat cu mare inspiraţie
 în diverse domenii. Teme contemporane au devenit baza pentru 
activitatea sa, fiind reprezentată în desene pentru calendare şi coperte
 de carte, şi în ilustraţii şi schiţe de decoratiuni stradale, precum şi
 unele portrete (Portretul contesei Grabowska).Capacitatea lui pentru 
reviste ca lan de porumb şi Panorama Red Red au atras atenţia din cauza 
vivacitatii lor şi claritatii subiectului lor. Kustodiev, de asemenea, a
 lucrat în litografie, care să ilustreze lucrări de Nekrasov. 
Ilustratiile sale de povestirile lui Leskov Darner şi Lady Macbeth din 
districtul Mtsensk au fost repere în istoria de carte Rusiei de 
proiectare, atât de bine au corespuns imaginilor literare.
Artistul a
 fost, de asemenea, interesat în proiectarea peisajului pe etape. El a 
început lucrul în teatru în 1911, când a conceput seturi pentru 
Alexander Ostrovski. Aceasta a fost succesul lui.În 1913, el a conceput 
decoruri si costume pentru la Teatrul de Arta din Moscova. Talentul său 
în acest domeniu a fost deosebit de evident în lucrarea sa la piesele 
lui Ostrovski; Este o afacere de familie, un accident vascular cerebral 
de noroc, lupi şi oi, şi Storm.
În 1923, Kustodiev s-a alăturat 
Asociaţiei Artiştilor Plastici din Rusia revoluţionară. El a continuat 
să picteze, să graveze,sa ilustrez cărţi, şi design pentru teatru până 
la moartea sa, de tuberculoză la 28 mai 1927, la Leningrad.