marți, 9 mai 2017

Nikias Skapinakis - Paisagem da Trafaria


* * *

călătorim pe plajă
alături de ganduri memorate
sub acoperișuri roșii
reflectate de marea albastră.
recitim homer
cu ochelari de soare.
vrăjiți de iliada și odiseea
așteptăm revederea cu ulise si penelopa
în fiecare dimineață.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Nikias Skapinakis
Titlul:Paisagem da Trafaria
Titlul original: Paisagem da Trafaria
Data : 1955
Stilul: Pop art
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Nikias Ribeiro Skapinakis GOSE ( Lisabona , 1931 ) este un pictor portughez de origine greacă .

Dana Nechita - Cismigiu


***

deasupra unui trifoi cu patru frunze
două vrăbii stau pe-o cracă și compun
doar pentru tine
o simfonie verde de primăvară
pe versuri albe de amor.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Dana Nechita
Titlul:Cismigiu
Titlul original: Cismigiu
Data : mai 2017
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 40 x 50 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:

Ferdynand Ruszczyc - Wiosna

Ca să faci portretul unei păsări

Mai întâi pictezi o colivie
cu uşiţa larg deschisă,
apoi pictezi
ceva cât mai drăguţ
şi cât mai simplu:
ceva frumos,
ceva util
pentru pasăre;
pe urmă pui tabloul pe-un copac
într-o grădină,
într-un crâng,
într-o pădure
şi te ascunzi după copac
fără o vorbă
fără să te mişti...
Se-ntâmplă uneori ca pasărea să vină repede,
dar se mai poate întâmpla să treacă ani şi ani
până se hotărăşte.
Atunci nu te descuraja 

 aşteaptă, aşteaptă dacă e nevoie ani întregi.
Viteza sau încetineala cu care pasărea soseşte
n-au nici o legătură
cu faptul că tabloul e reuşit sau nu.
Când pasărea soseşte
dacă soseşte
păstrezi cea mai adâncă linişte:
aştepţi mai întâi ca pasărea să intre în colivie
şi după ce a intrat
închizi uşiţa binişor cu pensula,
apoi
ştergi toate gratiile una câte una
cu mare grijă, nu cumva s-atingi vreo pană.
Pe urmă faci portretul arborelui, alegând
din toate crengile pe cele mai frumoase,
iar pentru pasăre pictezi după aceea
frunzişul verde şi răcoarea vântului,
pulberea soarelui,
foşnetul gâzelor prin iarbă în căldura verii,
apoi aştepţi ca pasărea să cânte...
Dacă nu cântă
e semn rău semn că tabloul nu e bun,
dar dacă vrea să cânte, e semn bun,
e semn că poţi semna.
Atunci îi smulgi o pană
binişor de tot
şi pe un colţ al pânzei te iscăleşti cu ea.


de Jacques Prevert


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Ferdynand Ruszczyc
Titlul: Wiosna
Titlul original: Wiosna
Data :
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Kunsthistorisches Museum, Vienna, Austria
Date despre pictor:
Ferdynand Ruszczyc h. Lis (1870-1936) a fost pictor, printmaker și scenograf polonez.

Antoon van Dyck - Prince Rupert von der Pfalz


Copilul ce se înveşmântă cu mantie de prinţ



Copilul ce se înveşmântă cu mantie de prinţ
şi poartă la gât lanţuri aurite
pierde toată plăcerea jocului;
la orice pas se-mpiedică-n podoabă.
De teama c-o va rupe sau c-o va prăfui
se ţine departe de lume
şi nu cutează nici să se bucure.
De ce să fie-ntemniţat în lux?
Oare nu-l dezbraci aşa de dreptul de-a intra
în marea sărbătoare a vieţii omeneşti?

de Rabindranath Tagore



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Antoon van Dyck
Titlul: Prince Rupert von der Pfalz
Titlul original: Prince Rupert von der Pfalz
Data : 1631 - 1632
Stilul: Baroque
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Kunsthistorisches Museum, Vienna, Austria

Date despre pictor:

Antoon van Dyck (n. 22 martie 1599, Antwerpen – d. 9 decembrie 1641, Londra) a fost unul dintre cei mai mari pictori și creatori de gravuri flamanzi, reprezentant al stilului baroc, discipol al lui Rubens, inovator în folosirea gravurii cu „acquaforte”. Devine celebru în calitate de pictor al curții regelui Carol I Stuart al Angliei. Antoon van Dyck s-a născut pe 22 martie 1599 în Antwerpen, fiu al negustorului de țesături Frans van Dyck.
Vocația lui pentru desen îl determină pe tatăl său în 1609 să-l dea ucenic în atelierul lui Hendrik van Balen, una dintre personalitățile remarcabile ale orașului Antwerpen. Deja de la vârsta de paisprezece ani, van Dyck pictează portrete și autoportrete valoroase. În anul 1613 devine asistentul lui Rubens, cunosut în întreaga Europă. Măiestria tehnicii tânărului artist este atât de mare, încât Rubens, vorbind despre compozițiile proiectate de el însuși, dar executate de asistenții săi, nu ezită să prezinte lucrările tânărului van Dyck ca fiind ale sale. În anul 1618, numele „Antoon van Dyck” figurează în registrele „Ghildei” (breslei) pictorilor orașului Antwerpen, cu mențiunea „maestru”. În anul 1620, pictorul acceptă invitația de a veni la Londra, formulată de două personalități ale curții regale engleze, contele Arundel și vicontele Purbeck, fiul lordului Buckingham. La Londra, începe să execute portrete și are ocazia să admire tablourile lui Tiziano, care se găseau în colecțiile englezești. Începând cu anul 1620, regele Iacob I îi acordă o rentă anuală în valoare de 100 funzi. În anul 1632, van Dyck se află pentru a doua oară la Londra, unde își pune talentul în slujba regelui Carol I Stuart, care îl va numi "„Prim-pictor în Serviciul Majestății Sale Regale"”, acordându-i o rentă anuală în valoare de 200 funzi. În total, artistul va executa unsprezece portrete regale. În tabloul (1635) plin de eleganță reprodus aici, Carol I este portretizat la marginea pădurii, într-o atitudine demnă, îmbrăcat în catifea și satin, cu o pălărie neagră mare. Van Dyck reduce ponderea culorii, pe pânza groasă, grunduită așterne un prim strat de bază, după care întinde două-trei straturi de culoare, folosind cel mai adesea ulei de in. Pentru a lega tonurile de albastru, folosește gălbenuș de ou amestecat cu lapis-lazuli, din azurit sau smalț. La curtea regală duce o viață pompoasă și libertină, trăiește în aceeași opulență ca și cea a clienților și protectorilor săi. În anul 1639 van Dyck se căsătorește cu Mary Ruthven, o doamnă din suita reginei Henrietta-Maria. După doi ani petrecuți la Antwerpen și Paris, pictorul se întoarce la Londra. În anul 1641 se îmbolnăvește grav. Pe 4 decembrie al acestui an, artistul își scrie testamentul și cinci zile mai târziu încetează din viață.

Hovsep Pushman - Tanara din Barcelona - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI HOVSEP PUSHMAN

Un strop de noroc

Excelența voastră, doamnă despărțire,
Uite, stăm alături clipe în neștire.
O scrisoare aparte, stai, n-o rupe așa!
N-am noroc în moarte. În iubire - da!


Excelența voastră, doamnă-nstrăinare,
Doar un strop, iubirea, arsă-mbrățișare.
Printre mreje sparte, stai și nu chema.
N-am noroc în moarte. În iubire - da!

Excelența voastră, doamnă reușită,
Bună pentru unii, de ceilalți hulită.
Zece grame soartă, stai și n-o chema.
N-am noroc în moarte. În iubire - da!

Excelența voastră, doamnă biruință,
Gândul pân-la capăt nu e cu putință
Pe multe șoapte de sâni ce-ar jura:
"N-am noroc în moarte. În iubire - da!"

de Bulat Okudjava


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Hovsep Pushman
Titlul: Tanara din Barcelona
Titlul original:
Data :
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Hovsep Pushman (9 mai 1877 – 1966) a fost un pictor armeno-american faimos pentru picturile sale cu natura statica si portrete de femei deseori in vesminte exotice.
Hovsep Pushman s-a nascut in orasul Dikranagerd din Armenia, intro familie care avea o afacere cu covoare.Inca de mic si-a aratat abilitatile artistice, iar la 11 ani a devenit cel mai tanar elev la Scoala Imperiala de Arta din Istanbul.
In 1896, familia sa a emigrat in Chicago, iar tanarul Pushman a studiat cultura chinezeasca, ceea ce l-a determinat sa studieze arta asiatica pe care a inceput s-o invete la 17 ani.S-a mutat in Paris si a studiat la Académie Julian cu Jules Joseph Lefebvre, Tony Robert-Fleury and Adolphe Déchenaud. Pushman si-a expus lucrarile la Salon des Artistes Français si a castigat medalii in 1914 si 1921. Pushman s-a reintors in SUA in 1914. In 1918 Pushman impreuna cu un grup de pictori din California au fondat Laguna Beach Art Association.In acelasi an a castigat premiul California Art Club’s Ackerman Prize.

Camille Pissarro - Orhidee inflorite

IUBIREA

am scotocit
intr-un loc din inima ta
care contine saminta iubirii
si am strigat ca realitatea mea sa se poata dezvolta inlauntrul tau
mi-am patat unghiile cu ramasitele tale, femeie,
am fost sufocat de mirosul tradarii
neglijenta m-a lichefiat pina
cand am pierdut un spirit
care stia ce-nseamna exaltarea

cum ai putut insufla speranta
decora copacii de sarbatoare
sa-mi dai iubirea
si apoi să pleci?

(cav)



Fotografia postată de Ciobotaru Adrian.


-------------------------------------------------------------------------------
Camille Pissarro - Orhidee inflorite
Data: 1872
Stilul: Impresionism
Ulei pe panza
Dimensiunea: 34.8 x 40.4 cm
Colectie privata
Camille Pissarro (n. 10 iulie 1830, Charlotte-Amalie, astăzi în Insulele Virgine Americane - d. 13 noiembrie 1903, Paris) a fost un pictor francez care a jucat un rol decisiv în unificarea mişcării impresioniste şi în schimbările ce au avut loc în arta celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea, rol recunoscut ca atare cu mult mai târziu decât cel al altor pictori contemporani cu el. Prin contribuţia pe care a avut-o la formarea artistică a lui Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Georges Seurat şi alţii a influenţat, deşi mai puţin remarcat, apariţia picturii moderne din secolul al XX-lea.

William-Adolphe Bouguereau – Vis de primavara - The Everly Brothers: All I Have To Do Is Dream

Tot ce trebuie să fac e să visez

Visez, visez, visez, visez,
Visez, visez, visez, visez,

Când vreau să te ţin în braţe,
Când te vreau pe tine şi toate farmecele tale,
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez,
Visez, visez, visez.

Când mă simt trist noaptea
Şi am nevoie de tine să mă strângi în braţe,
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez.

Te pot face să fii a mea,
Să gust buzele tale ca vinul,
Oricând, zi sau noapte,
Singura problemă e,
Ce să vezi,
Că îmi petrec viaţa visând.

Am nevoie atât de mult de tine încât aş putea muri,
Te iubesc atât de mult şi de aceea
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez,
Visez, visez, visez, visez.

Te pot face să fii a mea,
Să gust buzele tale ca vinul,
Oricând, zi sau noapte,
Singura problemă e,
Ce să vezi,
Că îmi petrec viaţa visând.

Am nevoie atât de mult de tine încât aş putea muri,
Te iubesc atât de mult şi de aceea
Oricând te vreau
Tot ce trebuie să fac e să visez,

Visez, visez, visez.
Visez, visez, visez, visez,
Visez, visez, visez, visez,
Visez.

Artist: The Everly Brothers
Album: The Everly Brothers' Best 1959
Cântec: All I Have To Do Is Dream


---------------------------------------------------------------------------
William-Adolphe Bouguereau – Vis de primavara
Data: 1901
Stilul: Realism
Media: Ulei pe panza
Colectie privata
Adolphe-William Bouguereau - Vis de primavara - 1901. Picturile artistului sunt realizate in genul realismului artistic. Se remarca prin contururile precise ale reliefului uman si folosirea unor nuante alese pentru culoarea pielii personajelor, precum si prin temele de inspiratie mitologica. Nudurile feminine sunt cele mai suave si mai poetice din epoca sa, cucerind inimile colectionarilor europeni si americani. Este unul dintre pictorii care au expus constant la Salonul din Paris, de-a lungul intregii sale vieti artistice.

Camille Pissarro - O dimineata de primavara - Cloudy, Eragny

DE CATE ORI

de cate ori se apropie seara,
sunt luat prin surprindere,
de furtunile inimii mele
de aspiratile absurde
de infricosatoarele tunete
de extazul clipelor reunite
de imbratisarile fericite
de farmecul trandafirilor.
dimineata singuratatea e flamanda
de simfonia florilor
de visele trezite de triluri de privighetori.


(cav) 

Fotografia postată de Ciobotaru Adrian.



---------------------------------------------------
Camille Pissarro - O dimineata de primavara - Cloudy, Eragny
Data: 1899
Stilul: Impresionism
Ulei pe panza
Dimensiunea: 81 x 65 cm
Israel Museum, Jerusalem, Israel
Camille Pissarro (n. 10 iulie 1830, Charlotte-Amalie, astăzi în Insulele Virgine Americane - d. 13 noiembrie 1903, Paris) a fost un pictor francez care a jucat un rol decisiv în unificarea mişcării impresioniste şi în schimbările ce au avut loc în arta celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea, rol recunoscut ca atare cu mult mai târziu decât cel al altor pictori contemporani cu el. Prin contribuţia pe care a avut-o la formarea artistică a lui Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Georges Seurat şi alţii a influenţat, deşi mai puţin remarcat, apariţia picturii moderne din secolul al XX-lea.

Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna

Într-un timp fără maluri

Pentru a nu dilua sensurile
sătule de atâtea cristalizări,
am ascuns povestea
în bulbii unei fucsii de apartament
și-am învățat să pictăm totul
cu cele șapte degete;


lumea ne-a devenit caleidoscop
în nuanțe de galben, albastru, verde ori roșu -

cam tot de atunci,
îndrăgostiții lui Chagall zboară liberi
într-un timp fără maluri,
mereu mână în mână.

de MIHAELA OANCEA


-----------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna
Data: 1917; Liozna, langa Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism
Media: Gouache pe hartie
Dimensiunea: 30 x 32 cm
Colectie privata
Marc Chagall (n. 7 iulie 1887, Vitebsk, Belarus - d. 28 martie 1985, Saint-Paul-de-Vence, Franța) a fost un pictor modern. Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.

Victor Borisov-Musatov - Soare de primavara

În anotimpul cireșelor

N-am știut niciodată
ce te tulbura cel mai mult seara, pe verandă,
când îți aprindeai pipa,
lângă umerii goi, parfumați, ai iasomiei –


să fi fost vaierul lumii tăvălit în copitele cailor,
siluetele munților logodiți cu bucata lor de cer
sau, poate,
galeria de umbre mătăsoase
precum pisicile de Angora,
strecurate în grădina tuturor trăirilor tale?

Azi nici nu vreau să aflu.
Mi-e de ajuns
cum mă strângi la piept, tăcut,
cu grija de a nu speria
somnul câtorva lăstuni
regăsiți în anotimpul cireșelor.

Versuri de: Mihaela Oancea


------------------------------------------------------------------------------
Victor Borisov-Musatov - Soare de primavara
Data: 1899; Saratov, Russian Federation
Stilul: Impresionism
Tempera pe panza
Victor Elpidiforovich Borisov-Musatov (n. 14 aprilie 1870 (2 aprilie stil vechi) - d. 8 noiembrie 1905 (26 octombrie stil vechi)) a fost un pictor rus, cunoscut pentru stilul său postimpresionist unic ce combina simbolismul, stilul decorativ și realismul. Împreună cu Mikhail Vrubel este considerat ca fiind fondatorul picturii simboliste ruse.

Claude Monet – Marea la Saint-Adresse


MAREA

O, Mare..., O, Mare...!
ai imbratisa
un strain care vine la tine
cu patima, pescarusilor
ca sa-mi botezi pacatele cu sarea ta...!


(cav)


---------------------------------------------------------------
Claude Monet – Marea la Saint-Adresse
Data: 1868
Stilul: Impresionism
Oscar-Claude Monet (n. 14 noiembrie 1840, Paris – d. 5 decembrie 1926, Giverny) a fost un pictor impresionist din Franţa.
Monet a trebuit să meargă în armată în Algeria. Mătuşa sa Lecadre a fost de acord să-l scape de armată, dacă va fi urmat un curs de artă la universitate. El a părăsit armata, dar stilurile de pictură tradiţională predate la universitate nu i-au fost pe plac.
În 1872 (sau 1873) Monet a pictat Impression, soleil levant (franceză: Impresie, răsărit de soare - acum în Musée Marmottan, Paris), un peisaj din Le Havre, care a fost expus la prima expoziţie impresionistă din 1874. Se spune că Louis Leroy, un critic ostil, a folosit numele de "Impresioniste" din titlul acestei picturi, comentând că picturile lui Monet erau mai degrabă "impresii" decât lucrări de artă terminate. La a treia expoziţie, din 1876, pictorii pe care noi îi grupăm cu termenul de impresionişti, foloseau deja termenul acesta pentru a se descrie.