ANIVERSAREA PICTORIȚEI RACHEL RUYSCH
* * *
un buchet de flori
s-a repezit să-și irosească dorința
fără să-i pese de consecințe
(cav)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Rachel Ruysch
TitluL:  Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Titlul original: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Data : 1709
Stilul: Baroque
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Intr-o lume a barbatilor, Rachel Ruysch (Haga, 3 Iunie, 1664 — 
Amsterdam, 12 August, 1750) a trimfat datorita florilor. Fiica de 
anatomist si botanist, Rachel Ruysch a avut privilegiul de a putea 
studia pe langa tatal sau impresionanta colectie de specimene rare pe 
care acesta o adunase. Rachel a studiat pictura cu Willem van Aelst, 
pictor din Delft renumit pentru tablourile sale cu flori. In 1693, 
pictorita s-a casatorit cu un portretist cu care a avut zece copii. 
Cumnatul ei picta deasemenea flori. Rachel a fost invitata sa picteze la
 Curtea din Düsseldorf unde a ramas cativa ani. In 1723 a castigat la 
loterie dar a continuat sa picteze frumoasele tablouri cu flori pana 
aproape de sfarsitul vietii. In prezent se cunosc aproximativ o suta de 
picturi de-ale ei. Fundalul inchis la culoare, lumina care cade in 
centrul picturii dandu-i viata, vazele de sticla atat de realiste, 
florile variate si multicolor sunt mostenirea pe care aceasta femeia a 
lasat-o posteritatii.
De-alungul secolelor XVI si XVII, femeile 
artiste din nordul Europei au avut un avantaj fata de suratele lor din 
sudul Europei. (Turistii straini care au vizitat Olanda acelor vremuri 
au fost impresionati de remarcabila prezenta a femeii in viata publica. 
Femeia olandeza era inca de pe atunci independenta, avea drepturi legale
 si putea sa aiba propria ei afacere.) In Italia, Biserica 
Romano-Catolica era principala sursa de comisioane. In nordul protestant
 insa, au fost in general indivizi din clasa medie care au cumparat 
opere de arta, avand o sete deosebita pentru scene care depictau aspecte
 din viata de zi cu zi. In nordul Europei, femeile au jucat un rol 
extrem de important in dezvoltarea naturii moarte ca gen de-alungul 
secolului XVII. Obiectele casnice, aranjamentele florale, scenele din 
viata de zi cu zi la care femeia din acea vreme participa si manipula cu
 dibacie sunt o oglinda fermecata catre trecutul omenirii. Si Rachel 
Ruysch cu siguranta face parte din acest trecut!
La inceputul 
secolului XVII, Olanda a experimentat ceea ce a ramas in istorie sub 
numele de "tulipmania". (Tulipmania a fost o perioada din Varsta de Aur a
 Olandei in care bulbii de lalele (floare recent introdusa in Europa de 
catre Imperiul Otoman) au atins preturi exorbitante si apoi au scazut 
brusc, tragand dupa sine pierderi financiare enorme.) In tot cazul, 
tulipmania a fost bobocul iubirii olandezilor pentru flori. Comerciant 
de flori, botanist si pictor de natura moarta au devenit ocupatii foarte
 la moda in Olanda acelor vremuri. In pictura un exponent al acestei 
perioade a fost Rachel Ruysch, a carei cariera, chiar daca a inceput 
dupa tulipmania, nu a facut decat sa reflecte maturizarea unui stil de 
pictura in continua evolutie iar tablourile sale scufundate pana in cele
 mai adanci detalii ale florei nordice, o fotografie a devenirii 
buchetelor olandeze, de la simetria statica din operele lui Ambrosius 
Bosschaert (1573-1621), la armonia nascuta din naturalete.