vineri, 22 decembrie 2017

Jean-Étienne Liotard - Fată cu păpușă - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JEAN-ETIENNE LIOTARD

* * *

sunt cea mai frumoasă din clasa mea
toată lumea spune
abia aștept să-i zic mamei tatei
aș vrea să fie așa în fiecare zi

(cav)



----------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Jean-Étienne Liotard
Titlul: Fată cu păpușă
Titlul original: Girl with doll, daughter of the painter and godchild of Maria Theresia
Data:
Stilul: Romantic
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:
Jean-Étienne Liotard (22 decembrie 1702 – 12 iunie 1789) a fost un pictor elvetian-francez, cunoscator si comerciant de arta. Liotard s-a nascut in Geneva. Tatal lui a fost un bijutier care a plecat in Elvetia dupa 1685. Jean-Étienne Liotard si-a inceput studiile sub indrumarea profesorilor Gardelle si Petitot, ale caror emailuri si miniaturi le-a copiat cu mare indemanare. A plecat la Paris in 1725, acolo a studiat cu Jean-Baptiste Massé (fr) si François Lemoyne, la a caror recomendari a fost luat la Napoli de Marquis Puysieux. In 1735 a venit in Rome, unde a pictat portretele papei Clement XII si ale catorva cardinali. Trei ani dupa aceea l-a insotit pe Lordul Duncannon la Constantinople. Jean-Étienne Liotard a vizitat Istanbulul si a pictat numeroase pasteluri cu scene domestice; de asemenea a continuat sa poarte vesminte turcesti mult timp dupa reintoarcerea in Europa. Multi s-au pictat pe ei insisi in vesminte orientale exotice la reintoarcerea in Europa, inclusiv Lord Byron, cum au facut si altii care n-au plecat niciodata din Europa, inclusiv Madame de Pompadour.Adoptarea sa excentrica a costumelor orientale i-au asigurat porecla de pictor turc.

John Crome - Wherries on the Yare

SARBATOAREA UNUI AUTODIDACT IN ALE PICTURII - JOHN CROME

Atît de aproape, încît folosim acelaşi gînd

Povestea noastră de dragoste a început la marginea unei cîmpii verzi
ce nu cunoscuse începutul celorlalţi
verdele ne legase la ochi
pentru a nu ne recunoaşte înainte de vreme.

Cînd facem dragoste ne reamintim
că nu sîntem despărţiţi
(nu acuzăm nici măcar diavolul de scrierea acestei amintiri)-
aflăm că sîntem unul.

Sufletele nu au nevoie să călătorească pentru a se ţine de mînă
doar mintea o urc în tren să ajungă la tine.

Eu te-am întîlnit
te hrănesc cu respiraţia mea,
caută-mă în tine
intră înăuntru
şi mă găseşti acolo.

Iubeşte-te pentru a mă simţi iubit.

de Ionuţ Radu

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: John Crome
Titlul:
Titlul original: Wherries on the Yare
Data:
Stilul: Romantic
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

John Crome (22 decembrie 1768 - 22 aprilie 1821), colectionar si pictor britanic, mai cunoscut sub pseudonimul Old Crome, a fost si un talentat profesor si grafician. Fondator al Societatii artistice Norwich.
Nascut in Norwich, si-a inceput ucenicia ca pictor de reclame si trasuri, lucrand sub indrumarea lui Francis Wilder, ceea ce i-a oferit sansa de a exersa mereu. A fost influentat la inceput de William Beechey si John Opie, dar marele sau sprijin a fost Tomas Harvey, colectionar si pictor amator. Acesta avea in colectia sa lucrari diverse, fiind interesat mai ales de artistii olandezi, care il vor influenta decisiv si pe Crome.
Urmand exemplul lui Harvey, Crome avea sa devina la randul sau un reputat colectionar si negustor de tablouri.
In mare parte un autodidact, Crome a fost un artist prolific si intre 1807 - 1818 a trimis mai bine de zece lucrari Academiei Regale, fara prea mare succes insa. A realizat in special peisaje in ulei, destul de populare in epoca, dar mai ales a contribuit la revenirea in atentia publicului a gravurii, realizand mai multe gravuri in special dupa 1809.

Nathan Altman - Portretul Annei Akhmatova

ANIVERSAREA UNUI TALENT NATIV CU NATHAN ALTMAN

incintare

Aş da orice pentru ca Akhmatova să coboare
Din tabloul lui Petrov-Vodkin, şi, fixîndu-mă
cu acea privire….să se întindă lîngă mine
în întuneric.

Primăvara sînt vizitat doar de dorinţe
Nimic nu rămîne de făcut ci doar să mă pierd în lucruri.

‘Primvara, toate păsările
Se întorc la Bibirevo.’

– Îţi aminteşti cînd ţi l-am arătat pe acel bărbat
Şezînd în capul mesei de la Belvedere?

de Kateřina RUDČENKOVÁ
 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Nathan Altman
Titlul: Portretul Annei Akhmatova
Titlul original:
Data: 1914
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: State Russian Museum.

Date despre pictor:

Nathan Altman (n: 22 Decembrie 1889; Vinnytsia, Ukraina - d: 12 Decembrie 1970; Saint Petersburg, Federatia Rusa), pictor rus, grafician, sculptor, designer.
S-a născut la Vinniţa (astăzi în Ucraina). Se înscrie în 1902 la Şcoala de Arte din Odessa, dar în 1907 se retrage, dezamăgit de nivelul scăzut al cursurilor. Revine la Vinniţa şi se decide să lucreze singur. Pleacă la sfărţitul lui 1910 la Paris, unde rămâne pentru un an. Un talent nativ, se familiariză uşor cu ideile şi moda artistica a epocii sale, reuţind să creeze compoziţii elegante şi de calitate, cu puternice influenţe din partea lui Picasso şi Braque.
La sfârşitul lui 1912, Altman se mută la Sankt Petersburg, unde lucrează într-o manieră cubistă şi, în scurt timp, devine un artist cunoscut, mai ales după ce expune lucrarea sa "Portretul Annei Akhmatova", în 1914. Realizează de asemenea şi lucrări de sculptură, grafică şi design, foarte apreciate de critici şi public. După Revoluţia Bolşevica din 1917, simpatiile sale declarate de stânga îl ajută să devină o figură publică, şi realizează o serie de lucrări de propagandă - sculptură, timbre sovietice, decoraţiunile pentru sărbătoarea din Noiembrie 1918, mai multe portrete ale lui Lenin - care aveau să fie publicate într-un impresionant album.
Ulterior va realiza mai ales grafica si va lucra pentru mai multe teatre sovietice, ca designer.
Pleacă în Franţa în 1928, şi odată ajuns acolo, se întoarce la pictură, realizând mai multe peisaje şi naturi statice, încercând o reînviere a principiilor şi tehnicilor impresioniste. Realizează şi ilustraţii pentru cărţi de copii, dar şi pentru o ediţie a Vechiului Testament şi pentru câteva romane ale lui Gogol. Revine în Rusia în 1935, chiar în perioada stalinistă a epurărilor politice. Atmosfera politică şi culturala, îl împiedică să mai joace un rol important în viaţa artistică a U.R.S.S., stilul său fiind respins de cerberii criticii din epocă, aşa că se resemnează şi renunţă la pictură. Pentru tot restul vieţii, va realiza doar ilustraţii de carte, iar în anii 1940 - 1950, va realiza costumele şi decorurile pentru mai multe spectacole de teatru, între care Regele Lear, şi Hamlet. Moare la Leningrad în 1970.

Medi Wechsler Dinu - peisaj de primavara

ANIVERSAREA PLEIN AIR LA BALCIC CU MEDI WECHSLER DINU

Visul

lui Grzegorz

am avut un vis
că stau cu Tine în livadă

în vara târzie s-a împletit
nesiguranţa
dar aerul era plin
de speranţe

coşul dintre noi
era gol

deocamdată

căci poeziile mele
sunt fructele credinţei Tale
şi încă se mai coc

de Natalia Kozak

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Medi Wechsler Dinu
Titlul: peisaj de primavara
Titlul original:
Data: 1951
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Născută pe 22 decembrie 1908, după calendarul modern, pe 4 ianuarie 1909, după cel vechi, la Brezoi, actualul județ Vâlcea, ca fiică a contabilului Daniel Wechsler și a muzicienei Amalia (Lili) Wechsler, născută Hirschfeldt.
Debutează în 1932 la Salonul Oficial de Alb și Negru, cu un autoportret ce primește din partea criticii următoarea întâmpinare: „Medi Wechsler ne-a trimis anul acesta un autoportret în creion chimic. Oare data viitoare îl va bate la mașină?”
De-a lungul celor șase campanii de plein air la Balcic (1934-1939), Medi Wechsler realizează un număr impresionat de lucrări, uleiuri și acuarele, dar și desene, schițe ori crochiuri în creion. În 1939, primarul Octavian Moșescu o invită și pe ea, ca și pe ceilalți pictori, să contribuie cu lucrări pentru o expoziție de grup cu producții de la Balcic, ce avea să se deschidă în localul școlii din oraș.
De-a lungul carierei ei de jumătate de secol, Medi Wechsler Dinu a realizat numeroase portrete de personalități ale lumii culturale românești: George Bacovia, Agatha Bacovia, Victor Brauner, Zaharia Stancu, Victoria Constantinescu, Jules Perahim, Aurel Baranga, Irina Cosmescu, Ion Vlasiu, Lili Haber, Lili Pancu, Heda Stern, George Topârceanu, Ilarie Voronca, Sonia Pavlovici.