ANIVERSAREA PICTORULUI GERMAN ADAM
ELSHEIMER
***
o zi frumoasă
din mitologia greacă
în pădurea verde
plină de seducătoarele naturii.
Apollo atât de aproape
îndrăgostit
ascultă
tainele gândurilor
respirate
clipă
de clipă
de
nimfa Coronis.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Adam Elsheimer
Titlul: Apollo şi Coronis
Titlul original:
Data:
Stilul:
Mod de realizare:ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Adam Elsheimer
(18 martie 1578 – 11 decembrie 1610) a fost un pictor german care a lucrat in
Roma si a murit la treizeci si doi de ani, insa a carui influenta a fost foarte
puternica in pictura secolului al XVII-lea.Cele cateva picturi ale sale erau de
mici dimensiuni, aproape toate pictate pe placi de cupru. Ele includ o
varietate de efecte ale luminii si o tratare inovatoare a peisajului. A avut o
influentat asupra multor artisti, inclusiv Rembrandt
si Peter Paul Rubens.
Elsheimer s-a nascut in Frankfurt-am-Main, Germania, unul dintre cei zece copii ai unui croitor.
Casa familiei (care a fost distrusa de Aliati in timpul bombardamentelor din
1944) se afla la cativa metri de biserica in care Albrecht Dürer
a pictat altarul Heller.La varsta de douazeci de ani a calatorit in Italia via
München.
Se presupune ca Elsheimer a pictat cateva lucrari
importante in Venetia, ca de exemplu „The Baptism of Christ” (National Gallery,
Londra) si „The Holy Family” (Gemäldegalerie, Berlin), picturi in care se
observa influenta pictorilor venetieni Tintoretto
si Paolo Veronese,
precum si a lui Rottenhammer.
Un prieten de-a lui Rottenhammer era pictorul peisagist
flamand Paul Bril, stabilit la Roma si care a fost martor la casatoria lui
Elsheimer.
Pictura lui Elsheimer, „Tobias and the Angel” (1602–1603)a
fost foarte bine primita datorita noului sau concept de peisaj. Aceasta pictura
a fost gravata de Count Hendrick Goudt si astfel a fost publicata in intreaga
Europa.
Elsheimer avea o preferinta definita pentru alegereade
subiecte rare sau originale, atat pentru picturilee mitologice, cat si
pentru cele religioase.
Perfectionismul lui si o aparenta tendinta spre depresie au avut ca rezultat un
numar mic de picturi, in ciuda dimensiunilor mici ale tuturor lucrarilor lui. A
avut o influenta evidenta asupra artistilor din nord, ca de exemplu Paul Bril,
Jan Pynas, Leonaert Bramer si Pieter Lastman, maestrul lui Rembrandt.
Intr-un sens mai larg, el a fost influent in trei privinte.
Mai intai, scenele lui de noapte erau foarte originale. Efectele de lumina erau
foarte subtile si foarte diferite de cele ale lui Caravaggio.
Deseori folosea cinci surse diferite de lumina si grada lumina relativ lin.
In al doilea rand, combinarea de peisaje poetice cu figuri
mari in prim plan dadea peisajului o proeminenta rar vazuta din renasterea
timpurie.
In al treilea rand, integrarea stilurilor italiene cu
traditia germana e mult mai sugestiva decat a oricarui pictor din nord de la
Dürer (cu exceptia prietenului lui Rubens).