vineri, 17 noiembrie 2017

Vincent van Gogh - Natura statica - Vas cu Paisprezece floarea soarelui

Poemul Florii-Soarelui

- Hai, acum ridică-ți ochii, să-i
sărut. Doar și tu vrei ...
Floarea și-i înalță-ncet. Îl așteaptă. Se
privesc, până li se pune-o ceață dinainte.
Și se-apropie...
Trec unul în celălalt și nu mai
știu care-i unul, care-i altul...
- Să rămân cu tine... zice Soarele
cu buze arse, nu se poate...
Căci menirea mea sau blestemul e să umblu,
fără oprire,
chiar și-acum când te-am găsit.
-Soare, doar atât? Doar atât a fost
să fie?
-Nu se poate, Floare-Floare, pentr-un
Soare nu se află nicicând stare...
El e-al tuturor, dar ție mult mai
mult ca altor flori...
-M-ai mințit, m-ai înșelat,
Soare-Rău, Soare-Dogoare...
-Șterge-ți lacrima, ori las-o,
am s-o iau, s-o am pe drum.
Zborul mi-oi grăbi la noapte,
s-ajung mai iute lângă tine.
Toată ziua, și-oi lungi-o, vom
vorbi și ne-om iubi.
- Soare-Soare, fie-așa cum zici,
dar, oare, norii...
...când s-or aduna... și te-or
astupa...
...când s-or grămădi și ne-or
despărți...
...fără tine, Soare, ce m-oi
face, oare ?
- Floare-Rotitoare,
Floare-Iubitoare...
...norii adunați pot fi înșelați, norii
grămădiți trebuie mințiți.
Când ne-or despărți,
câmpul vor umbri,
între noi umblând,
câmpu-ntunecand,
tu, în locul meu, să răsari mereu.
Jos, tu să fii eu.
Eu, în cer, să fiu floare de
aramă, și tu soare viu.
Și vom rămânea, eu Soarele tău,
iar tu Floarea mea.

de Paul Goma

 


-------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Vincent van Gogh
Titlul: Natura statica - Vas cu Paisprezece floarea soarelui
Titlul original:
Data: 1889; Arles, Bouches-du-Rhône, Franta
Stilul: Post-Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 76.5 x 100.5 cm
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

Vincent van Gogh (30 martie 1853, Groot Zundert, Ţările de Jos - 29 iulie 1890, Auvers sur Oise, Franţa) a fost un pictor olandez.
În 1890 se stabileşte în Auvers, la nord-vest de Paris, un orăşel foarte popular în rândul artiştilor. Se refugiază într-o cămăruţă deasupra unei cafenele şi se dedică exclusiv picturii. Pictează 70 tablouri în tot atâtea zile. Însă nu a rezistat mult timp în acest ritm fanatic.
La 27 iulie 1890 iese din orăşel şi se împuşcă în piept, după care se retrage în camera lui, unde îşi petrece noaptea fumându-şi pipa. Marţi, la ora unu noaptea, Van Gogh în vârstă de 37 ani, moare din cauza rănii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu