miercuri, 19 aprilie 2017

Gustave Caillebotte - Strada din Paris, Zi ploioasa


Ascultă-mă cum ascultăm ploaia

Ascultă-mă cum ascultăm ploaia,
nici prea atentă, nici distrată,
paşii uşori, picuraţi,
apă care este aer, aer care este timp,
ziua ezită să plece,
noaptea nu a venit încă,
chipuri ale ceţii
la colţul străzii,
chipuri ale timpului
la colţul aceste fraze,
ascultă-mă cum ascultăm ploaia,
fără să mă asculţi, ascultă-mă vorbind
cu ochii deschişi spre înăuntru,
adormită, cu toate simţurile treze,
ploaie, paşii uşori, rumoare de silabe,
apă şi aer, cuvinte fără greutate:
ceea ce am fost, ceea ce sunt,
zilele şi anii, această clipă,
timp fără greutate, apăsare enormă,
ascultă-mă cum ascultăm ploaia,
asfaltul umed luceşte,
ceaţa se ridică şi merge,
noaptea se deschide şi mă priveşte:
eşti tu şi silueta ta de vînt,
tu şi chipul tău de noapte,
tu şi părul tău, fulger lent,
traversezi strada şi-mi intri sub frunte,
paşii de apă pe pleoapele mele,
ascultă-mă cum ascultăm ploaia,
asfaltul luceşte, traversezi strada,
este ceaţa hoinărind prin noapte,
este noaptea dormind în patul tău,
este hula respiraţiei tale,
degetele tale de apă îmi umezesc fruntea,
degetele tale de foc îmi ard ochii,
degetele tale de aer deschid pleoapele timpului,
nălucă de apariţii şi învieri,
ascultă-mă cum ascultăm ploaia,
anii trec, clipele revin,
auzi paşii din camera vecină?
Nici aici, nici acolo: ascultă-i
într-un alt timp care este clipa asta,
ascultă paşii timpului
inventator de locuri fără greutate sau spaţiu,
ascultă ploaia fugind pe terasă,
noaptea crescînd sub arbori,
un fulger şi-a făcut cuibul între foi.
Incertă grădină în derivă
-intră, umbra ta îmi acoperă pagina.

de Octavio Paz


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gustave Caillebotte: Strada din Paris, Zi ploioasa, 1877. Art Institute of Chicago
Gustave Caillebotte (care, fiind mai tanar decat ceilalti, si-a reunit fortele cu ei la mijlocul anilor 1880) (1848–1894)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Gustave Caillebotte
Titlul : Strada din Paris, Zi ploioasa
Titlul original:
Data: 1877
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:ulei pe pînză
Dimensiunea: 276.2 x 212.2 cm
Unde se gaseste: Art Institute of Chicago, Chicago, IL, US

Date despre pictor:
Gustave Caillebotte (19 august 1848 – 21 februarie 1894) a fost un pictor francez, membru si patron al grupului de artisti cunoscuti sub numele de Impresionisti, cu toate ca a pictat intro maniera mai realista decat multi dintre artistii din grup. Caillebotte s-a remarcat si pentru interesul sau in fotografie ca forma de arta.
Gustave Caillebotte s-a nascut pe 19 august 1848 intro familie pariziana din clasa de sus de pe rue Faubourg, St.-Denis. Tatal sau, Martial Caillebotte (1799-1874), a fost mostenitorul afacerii de textile militare a familiei si, in acelasi timp, judecator al Tribunalului Comercial al departamentului Seine.Tatal lui Caillebotte a ramas vaduv de doua ori inainte de a se casatori cu mama lui Caillebotte, Céleste Daufresne (1819-1878), care a mai avut doi fii dupa Gustave, René (1851-1876) si Martial (1853-1910). Incepand cu anul 1860, familia Caillebotte au inceput sa-si petreaca verile in Yerres, un oras de pe raul Yerres la aproximativ 12 mile la sud de Paris, unde Martial Caillebotte, Sr. isi cumparae o proprietate vasta. Aproximativ in aceasta perioada Caillebotte a inceput sa deseneze si sa picteze.
Caillebotte a obtinut o diploma in drept in 1868 si o licenta de practicare a dreptului in 1870. De asemenea a fost si inginer. Caillebotte a inceput sa viziteze studioul pictorului Léon Bonnat, unde a inceput sa studieze pictura foarte serios. Intrun timp relativ scurt si-a desavarsit stilul si si-a deschis primul studio in casa parintilor sai. In 1873, Caillebotte a intrat la École des Beaux-Arts, dar nu si-a petrecut mult timp pe acolo. A mostenit averea tatalui sau in 1874, iar cei trei frati si-au impartit averea familiei dupa moaartea mamei lor in 1878.Prin 1874, Caillebotte a intalnit si s-a imprietenit cu cativa artisti care lucrau in afara Academiei franceze oficiale, printre care Edgar Degas si Giuseppe de Nittis si s-a alaturat (dar nu a participat) la prima expozitie impresionista din 1874
Stilul lui Caillebotte apartine Scolii de Realism dar a fost puternic influentat de asociatii impresionistii. In comun cu precursorii sai, Jean-Francois Millet si Gustave Courbet, precum si contemporanul sau Degas, Caillebotte a avut ca scop pictarea realitatatii asa cum era si cum o vedea, sperand sa reduca teatralitatea inerenta in pictura. Probabil datorita relatiei sale stranse cu semenii sai, stilul si tehnica sa variaza destul de mult in lucrarile sale, artistul „imprumutand” si experimentind, dar neaderand cu adevarat unui stil anume.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu