joi, 11 mai 2017

Albert Samuel Anker - Kinderfrühstück


Basmele

Îndărătul cerului
dorm basmele

Cine cunoaște drumul
cine deține cheia
cine le trezește

Noi copii
le așteptăm

de Rose Ausländer



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Albert Samuel Anker
Titlul:Kinderfrühstück
Titlul original: Kinderfrühstück
Data :1879
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Albert Samuel Anker (1 aprilie 1831 – 16 iulie 1910) a fost un pictor si ilustrator elvetian considerat „pictor national” al Elvetiei datorita descrierilor sale populare ale vietii rurale elvetiene din secolul al XIX-lea. Nascut in Ins ca fiul al veterinarului Samuel Anker, Anker a frecventat scoala in Neuchâtel, unde el si Auguste Bachelin, ulterior coleg artist, au luat lectii de desen cu Louis Wallinger in 1845–48. In 1849–51, el a urmat cursurile la Gimnaziul Kirchenfeld (de) din Berna, absolvind cu Matura(diploma de maturitate). Dupa aceea a studiat teologia, incepand in 1851 in Bernasi continuind la universitatea din Halle, Germania. Insa in Germania a fost inspirat de marile colectiii de arta, iar in 1854 si-a convins tatal sa fie de acord sa urmeze o cariera artistica.

Anker s-a mutat in Paris, unde a studiat cu Charles Gleyre si a urmat cursurile École nationale supérieure des Beaux-Arts in 1855–60. Si-a instalat un studio in atticul casei parintilor lui si a participat in mod regulat in expozitii din Elvetia si in Paris. Anker s-a casatorit cu Anna Rüfli in 1864, si au avut sase copii; cei patru copii care n-au murit in frageda copilarie – Louise, Marie, Maurice si Cécile – apar in cateva dintre picturile lui Anker. In 1866, el a castigat o medalie de aur la Salonul din Paris pentru lucrarile „Schlafendes Mädchen im Walde” (1865) si „Schreibunterricht” (1865); in 1878 a fost facut cavaler al Légion d’honneur. In 1870–74 a devenit membru al Marelui Consiliu din Berna, unde a sustinut constructia muzeului Kunstmuseum din Berna.

Aparte de obisnuitele sale stationari de iarna in Paris, Anker a calatorit frecvent in Italia si alte tari europene. In 1889–93 si 1895–98 a fost membru al Comisiei Federale Elvetiena de Arta, iar in 1900 a primit titlul de doctor onorific al Universitatii din Berna. Un infarct in 1901 i-a redus capacitatea de lucru. Doar dupa moartea lui in 1910 a fost prima expozitie dedicata lui, tinuta la Musée d’art et d’histoire din Neuchâtel.

Jean-Léon Gérôme - Pygmalion și Galatea - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI JEAN-LEON GEROME

Galateea

Forma Ta o sculptez cu dalta gândului,
Cu pasiune îţi pătrund conturul
Dragostea netezeşte orice asperitate
Reflexiile luminii acordează culorile


Şi cu palmele doar mărunţesc
Grăunţele de aur din piatra mea.
Devii măsura viselor mele

Eu nu te creez – tu mereu ai fost
Ideie de frumos – creaţie a binelui.
Veşnică Monadă. Tu ai trezit
Pygmalion-ul adormit din mine.

de Zofia Walas


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jean-Léon Gérôme
Titlul: Pygmalion și Galatea
Titlul original: Pygmalion and Galatea
Data : ca. 1890
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea: 35 x 27 in. (88.9 x 68.6 cm)
Unde se gaseste: Gift of Louis C. Raegner, 1927
Jean-Léon Gérôme (11 mai 1824 – 10 ianuarie 1904), pictor si sculptor francez apartinand Academicului. A pictat subiecte istorice, din mitologia greaca, Orientalism, portrete si alte subiecte, aducand traditia picturii academice la un varf artistic.
Jean-Léon Gérôme s-a nascut la Vesoul (Haute-Saône). A plecat in Paris in 1840 si a studiat cu Paul Delaroche, pe care l-a insotit in Italia (1843–1844). A vizitat Florenta, Roma, Vatican si Pompeii, insa a fost mai atras de natura. Imbolnavindu-se de febra, el a fost fortat sa se reintoarca la Paris in 1844. la reintoarcere, ca si multi alti studenti ai lui Delaroche, a intrat in atelierul lui Charles Gleyre si a studiat acolo pentru o scurta perioada de timp. Apoi a urmat studiile la Ecole des Beaux-Arts. In 1846 a incercat sa intre la prestigioasa Prix de Rome, insa a picat in etapa finala deoarece desenul figurilor era inadecvat.
A incercat sa-si imbuntateasca stilul pictand „The Cockfight” (1846), un exercitiu academic care reprezinta un nud de tanar barbat si o fata intrun voal si doi cocosi care se bat avand in fundal golful Neaplole. A trimis aceasta pictura la Salonul din 1847, unde a castigat medalia a treia. Aceasta lucrare a fost considerata simbolul miscarii artistice Neo-Grec care s-a nascut in studioul lui Gleyre (Henri-Pierre Picou (1824–1895) si Jean-Louis Hamon).

Alfred Émile Léopold Stevens - La tara - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ALFRED EMILE LEOPOLD STEVENS

Cel mai frumos

Mă refugiez
sub cupola ta magică
dragoste
În răsuflarea pădurii
unde tăișul ierbii
se-nclină
Pentru că
nu există ceva mai frumos



de Rose Ausländer


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Alfred Émile Léopold Stevens
Titlul: La tara
Titlul original:
Data : 1867
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Alfred Émile Léopold Stevens(11 mai 1823 – 24 august 1906) a fost un pictor belgian.
Alfred Stevens s-a nascut in Bruxelles. A venit dintro familie de artisti:fratele mai mare, Joseph (1816-1892) si fiul sau Léopold (1866–1935) au fost pictori, alt frate de-al lui, Arthur (1825–99) a fost dealer de arta si critic. Tatal lui, care a luptat in razboaiele napoleonice in armata lui William I al Olandei, a fost un coectionar de arta care detinea cateva acuarele de Eugène Delacroix, printre altele. Parintii mamei lui aveau Café de l’Amitié din Bruxelles, un loc de intalnire pentru politicieni, scriitori si artisti.
Dupa moartea tatalui sau in 1837, Stevens a plecat sa studieze la Académie Royale des Beaux-Arts din Bruxelles, unde l-a cunoscut pe François Navez, pictor neo-clasic si studentul lui Jacques-Louis David care i-a fost director si un vechi prieten cu bunicul lui Stevens. In 1843, Stevens a plecat la Paris, langa fratele sau Joseph care se afla deja acolo. A fost admis la École des Beaux-Arts, cea mai importanta scoala de arta din Paris. Desi se spunea ca a devenit studentul directorului sau Jean Auguste Dominique Ingres, aceasta e prea putin probabil.La fel ca prietenul sau, pictorul belgian Florent Joseph Marie Willems (1823-1905) cu care a stat in Paris, Stevens a studiat cu atentie lucrarile unor pictori ca Gerard ter Borch si Gabriel Metsu.
Lucrarile lui Stevens au devenit cunoscute publicului pentru prima oara in 1851, cand trei dintre picturile lui au fost admise la Salonul din Bruxelles. A castigat premiul al treilea la Salonul din Paris in 1853 si premiul al doilea la Expozitia Universala din Paris in 1855. Lucrarea lui, „Ce qu’on appelle le vagabondage [What is called vagrancy]” (Musée d’Orsay, Paris) a a tras atentia lui Napoleon III care, dupa ce a vazut scena din pictura, a ordonat ca soldatii sa nu mai fie folositi la adunarea saracilor de pe strazi. In 1857, Stevens a facut prima sa vanzare importanta la un colectionar privat, cand „Consolation” a fost cumparata cu 6.000 de franci de catre colectionarul si dealerul de arta din Berlin, Ravéné. In acelasi timp, el si fratele lui deveneau parte a lumii artei din Paris, cunoscand oameni ca fratii Goncourt, Théophile Gautier si Alexandre Dumas la saloanele printesei Mathilde, precum si in popularele cafenele. In 1858, Stevens s-a casatorit cu Marie Blanc, care venea dintro familie bogata belgiana si vechi prieteni cu familia Stevens. Eugène Delacroix a fost martor la ceremonia de nunta. In 1863 a primit Legiunea de Onoare (Chevalier) de la guvernul belgian. In 1867 a castigat premiul intai la Expozitia Universala din Paris, unde el si Jan August Hendrik Leys au fost starurile sectiunii belgiene. Printre prietenii lui s-au numarat Édouard Manet, Edgar Degas, Charles Baudelaire, Berthe Morisot, James Abbott McNeill Whistler, Frédéric Bazille si Puvis de Chavannes si era un obisnuit al grupului care se aduna la Café Guerbois din Paris.
Stevens a luptat pentru Franta in timpul asediului Parisului in razboiul franco-prusac, insa s-a reintors in Belgia cu sotia si familia sa inainte de Comuna din Paris. S-au reintors dupa razboi, iar Stevens a continuat sa aiba succes. In 1875, el a cumparat o casa mare cu gradina in Paris pen rue des Martyrs, care a aparut in picturile lui cat si ale altor artisti, inclusiv in „The Croquet Party” (Städel Museum, Frankfurt am Main) a lui Edouard Manet din anul 1873.In 1878 a fost facut comandant al Legiunii de Onoare si a castigat inca un premiu intai la Salon.
In ciuda unor considerabile castiguri in urma vanzarii picturilor sale, Stevens a constatat ca o combinatie proasta in investitii si cheltuieli excesive pot cauza mari dificultati financiare. Stevens a inceput sa ia studenti privati, inclusiv pe Sarah Bernhardt, care i-a devenit o prietena foarte apropiata, precum si pe William Merritt Chase.
Singura importanta lucrare pe care a pictat-o in a doua parte a carierei sale este monumentala Panorama du Siècle, 1789-1889, pe care a pictat-o impreuna cu Henri Gervex. Stevens a pictat femeile si detaliile, iar Gervex a pictat barbatii, cu ajutorul a 15 asistenti. Lucrarea a fost primita cu interes la Expozitia Internationala tinuta in Paris in 1889. In 1895 s-a deschis o mare expozitie cu lucrarile lui in Brussels. In 1900, Stevens a fost onorat de Ecole des Beaux-Arts din Paris cu prima expozitie retrospectiva data vreodata unui artist in viata. In 1905 a fost primul artist in viata caruia i s-a permis o expozitie retrospectiva de arta belgiana in Bruxelles. Cu toate aceste expozitii, nu a reusit sa vanda destule lucrari pentru a se descurca mai bine financiar. Ramanand fara frate si cei mai multi prieteni care au murit, murit singur in Paris in 1906.

miercuri, 10 mai 2017

Tadeusz Ajdukiewicz - Carol I

Ziua națională a României între 1866-1916 și 1918 - 1948 (În 1917 a fost interzisă ca urmare a ocupației germane a României). (Alte denumiri: Ziua Regelui sau Ziua Regalității)

10 Mai

A venit din munti un vultur
si ne-a zis: — „Romani Eroi,
stiu un print viteaz si tanar
Ce-ar veni cu drag la voi.
Daca-l vreti vi-l dau ca Voda”.
Noi cu totii: — „Sa ni-l dai”.
si ne-a dat pe Voda CAROL,
intr-o zi de 10 Mai.


si-a venit vulturul iara,
si ne-a zis: — „Popor Roman,
Esti viteaz, de ce mai suferi
Jugul unui neam pagan?
Fa-te liber, dezrobeste-ti
Mandra tara care-o ai”.
si noi liberi ne facuram
intr-o zi de 10 Mai.

Vulturul venit-a iarasi
si ne-a spus: „Popor Roman,
Ati luptat cumplit la Plevna
Dusi in foc de-al vostru Domn.
Vrednic e sa-l faceti Rege,
intr-o tara ca in rai”.
si noi rege il facuram
Tot in zi de 10 Mai.

Zece Mai ne-a fi de-a pururi
Sfanta zi, caci ea ne-a dat
Domn puternic tarii noastre
Libertate si Regat.
Ridicati cu totii glasul
De prin sesuri, de prin plai,
Sa traiasca Romania
Ura! pentru 10 Mai!

de Vasile Alecsandri


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Tadeusz Ajdukiewicz
Titlul: Carol I
Titlul original: Carol I
Data : 1897
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:Palatul Cotroceni, Bucuresti, România
Date despre pictor:
Tadeusz Ajdukiewicz (1852, Wieliczka - 9 ianuarie 1916, Cracovia) a fost un pictor polonez, adept al realismului, care a trăit la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul celui de al XX-lea. Pictorul este renumit pentru lucrările sale reprezentând scene de luptă, portrete, tablouri cu cai și peisaje. Studiile și educația primită au avut timbrul aristocrației cosmopolite al capitalei Marelui Ducat al Cracoviei. Tadeusz Ajdukiewicza murit luptând în timpul primului război mondial pentru independența Poloniei, în luptele care s-au dat în jurul Cracoviei.

Nikolay Yegorovich Makovsky - Cairo


***

la apusul soarelui
la o cafea turcească
vreau să-mi citești
despre piramide și regina cleopatra
despre cămile ce poartă-n spate
o fată morgana
cu ochii albaștrii
ca o mare turcoaz.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nikolay Yegorovich Makovsky
Titlul: Cairo
Titlul original: Cairo
Data : 1876
Mod de realizare: Ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Muzeul din Rusia Federala, Rybinsk
Date despre pictor:
Nikolay Yegorovich Makovsky (in rusa: Никола́й Его́рович Мако́вский; 10 mai 1841, Moscova – 18 octombrie 1886, Saint Petersburg) a fost un pictor rus; unul dintre cei patru gemeni artisti, fratii lui Konstantin si Vladimir si sora lor Alexandra.
Tatal lui a fost contabil, insa si artist amator, un mare colectionar de arta si unul dintre fondatorii Scolii de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova. A primit primele lectii la Scoala de Arhitectura a Palatului din Moscova si a urmat cursurile de la Academia Imperiala de Arte din 1859 pana in 1866. In 1865, el a fost premiat cu medalia de argint pentru lucrarea dintro bisericuta de piatra cu 150 enoriasi. La absolvire a primit titul de „Artist Liber”, care i-a conferit dreptul de a lucra la proiecte de constructii.
Curand dupa aceea, a devenit asistentul arhitectului la Ministerul Curtii Imperiale, insa a renuntat la pozitia sa de acolo pentru a se dedica in totalitate picturii. In 1870 a devenit unul dintre membrii cartei „Asociatiei Expozitiilor Itinerante de Arta” (Peredvizhniki), insa nu a participat niciodate pe deplin decat in 1875. In 1872, a fost desemnat „Artist de gradul doi” al Academiei.
Din 1873 pana in 1874, el si fratele lui Konstantin au calatorit in Egipt, apoi a calatorit foarte mult prin Rusia si Ucraina. Ulterior a petrecut cateva luni in colonia rusa de arta din Paris, unde a lucrat cu Alexey Bogolyubov. Din acel moment, majoritatea lucrarilor lui au fost expuse in expozitii itinerante.