joi, 25 mai 2017

Adalbert Mikhailovici Erdeli - Rîul Uzh - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ADALBERT MIKHAILOVICI ERDELI

***

cîntecul unui greier
libertate pe munte
un rîu fără sfîrșit
atît de calm
pe mal speranța
o călătorie plăcută
sufletul meu


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Adalbert Mikhailovici Erdeli
Titlul: Rîul Uzh
Titlul original:
Data : 1930
Stilul: Post- impresionism
Mod de realizare: Acuarela
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Adalbert Mikhailovici Erdeli ( Erdeli , Adalbert , văzut și ca Erdélyi sau Erdely , 25 mai 1891 - 19 septembrie 1955) a fost un pictor subcarpatic, una dintre figurile principale ale artei transcarpatice în mijlocul secolului XX.
Erdeli sa născut în Zahattia , în Regatul Ungariei , și sa născut într- o minoritate etnică considerabilă din această regiune a Ucrainei. A studiat la Academia de Arte din Budapesta din 1911 până în 1915, apoi a predat la Mukacive și Uzhhorod în acea zi Cehoslovacia .
Împreună cu colegii absolvenți ai Budapestei și veteranul primului război mondial Iosif Bokshai, Erdeli a înființat o școală de artă în 1927, care a evoluat în cele din urmă în Uzhgorod State Arts and Crafts College. Această instituție este acum Institutul de artă Transcarpatia . Erdeli și Brokshai se numără printre figurile primare ale școlii stilistice transcarpatice.
Printre elevii săi a fost și Fedir Manailo . A murit în Uzhorod .

Gazmend Freitag - Barbara Burbuqe Heim - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ALBANEZ GAZMEND FREITAG

***
iubesc la nebunie acest desen în creion
care seamănă atît de bine
cu liniile din palmele mele.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Gazmend Freitag
Titlul: Barbara Burbuqe Heim
Titlul original: Barbara Burbuqe Heim
Data : 2015
Stilul: Realism
Mod de realizare: Creion pe hîrtie
Dimensiunea: 42 x 59.4 cm
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor:
Gazmend Freitag (* 25. luna mai anul 1968 în Pataçan i Poshtëm ) este un pictor albanez din Kosovo .

Lucien Adrion - Les jardins du Luxembourg - ANIVERSARE


ANIVERSAREA PICTORULUI LUCIEN ADRION

În pace

Fii, viaţă, binezisă, acum la despărţire,
căci nu mi-ai dat ispită, nici vană amăgire,
nici trudă fără noimă, nici cruntă pedepsire;

şi văd acum, la capul severului traiect,
că soartei mele fost-am eu însumi arhitect,

şi de-am gustat din zile când fiere şi când miere,
eu însumi am pus miere în ele şi-apoi fiere;
şi de-am sădit vreo roză, de roze-avui plăcere.

… Da, fructul de pe creangă în rece lut coboară;
dar, viaţă, tu-ai dat semne că nu va fi doar vară!

Şi dac-avui nopţi grele, şi dac-am plâns în mine,
tu n-ai promis, o, viaţă, că veşnic va fi bine;
şi nopţi avui destule superbe şi senine…

Am râs, am plâns, iubit-am, cu nori, cu soare-n faţă…
Nu-mi eşti datoare, viaţă, în pace suntem, viaţă!

poezie de Amado Nervo din Elevación (20 martie 1915),
traducere de Paul Abucean


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Lucien Adrion
Titlul: Les jardins du Luxembourg
Titlul original: Les jardins du Luxembourg
Data :
Stilul:
Mod de realizare: Acuarela
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Lucien Adrion (* 25 mai 1889 in Strasbourg – 9 august 1953 in Paris)a fost un pictor post-impresionist francez care s-a nascut si a crescut in Strasbourg, Franta. Inca de la o varsta frageda a plecat la Paris sa studieze arta si a devenit curand un pictor de peisaje pariziene si scene rurale de plaja. De asemenea un remarcabil acuarelist, prima mare expozitie dintre multele la care a participat, a fost la Salon des Indépendents in 1926.

Francisco Goya - El baile a orillas del Manzanares


Exact în acest loc

În satul global
Pe locul dintre două ţări
Eu îmi presar paşii,
O vietate trecând de colo până colo
Ca norii
Pe pajiştile lipsite de graniţe ale cerului.

În satul global
Pe locul dintre două ţări
Pe unde îmi presar acum nonşalanţa paşilor
Exact aici
Era locul în care lătrau oamenii-câini
Dresaţi anti-om,
Era locul cu năvoade întinse pentru prins oameni
Şi vise,
Era locul unde fiecare pas făcut
Dura un secol
Încetinit de frică şi de gloanţe.

Exact în acest loc în care se murea
Mi-a apărut acum Matahala emaciată a frontierei
Ca un tigru de hârtie
Scărpinându-şi liniile cafenii
De pământul hărţii de hârtie.

Şi exact în acest loc unde până şi gloanţele plângeau
Înfigându-se cu flori roşii în trupuri,
În acest loc eu şi vântul
Am încălecat graniţa
Ca pe şaua unui armăsar înaripat
Şi am arborat o nepăsare bizară
În cutia capului actualizat.

Pe raftul timpului stors,
Aşezate de-a valma ca nişte rufe,

Obiectele pe cale de apariţie
Îşi sunau printr-un con de lumină
Necomplicata lor simplicitate.

Şi eu treceam
Frontiera
Cu normalul unei funcţii fiziologice
Şi în concurenţă cu norii.
Eu treceam pe jos cu firescul meu de om,
Norii treceau pe sus cu firescul lor de nori.
Eu deveneam complice vântului
Şi treceam şuierând peste mumia graniţei,
Locul exact unde au şuierat odată
Gloanţele.
Locul exact unde stafiile gloanţelor
Dansează încă virtuale prin aer.

Acesta este şi locul exact
Unde aş deschide pământul ca pe o stridie
Să îi cotrobăiesc numele morţilor
Şi să le presar cenuşa viselor
Peste oceanul memoriei.

Locul unde mi-aş lipi urechea de pământ
Să desluşesc poate cuvintele
Distilate de clipa morţii,
Locul unde mi-aş dori cheia
Pentru învârtit jucăria de înviat fiinţe umane,
Şi odată vii să îi pot implora:
„Mai hibernaţi o decadă!
Nu încercaţi să fugiţi
Peste graniţă,
Năvod pentru oameni şi vise,
Vă rog eu din suflet – mai aşteptaţi o decadă!
Mai visaţi! Mai trăiţi!”

În satul global
Pe locul de trecere dintre doua ţări
Am auzit morţii sunându-şi simfonia
La clopotul trupului meu

Neruşinat de viu.


de Riri Sylvia MANOR


-------------------------------------------------------------------------------
Sunt nascuta si crescuta in Bucuresti. Bucurestiul in care bunicul meu Hermann Zuckermann din Craiova – cerealist la Portul Cetate de pe malul Dunarii – mi-a pus in mana primele carti si m-a molipsit cu entuziasmul si dragostea sa pentru limba romana, pentru literatura si pentru teatrul romanesc. Bucurestiul in care, la noua ani, am scris prima poezie dedicata minunatului meu bunic.
Astfel se prezinta Riri Sylvia Manor cititorilor, la inceputul volumului de versuri Save as….
-----------------------------------------------------------------------------------

Data: 1777
Stilul: Romanticism
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 272 x 295 cm
In perioada cand a fost perescutat si cercetat de Inchiziție, pictorul realizează și gravuri pe cicluri tematice. În „Los Caprichos” („Capriciile„, 1797-1799) – într-un număr de optzeci de gravuri – artistul prezintă fantasme, care prind viață când rațiunea adoarme și voința omului este guvernată de prostie, mârșăvie, durere sau dorințe neînfrânate. În anii 1810-1815 urmează un al doilea ciclu, „Los desastres de la guerra” („Ororile războiului„), în perioada războiului cu Franța napoleoniană și a înnăbușirii sângeroase a revoltei populației din Madrid. Represiunea răsculaților va face obiectul a două tablouri celebre: 2 mai 1808 – Masacrul de la Madrid, (1814) și 3 mai 1808 – Împușcarea revoltaților madrileni, (1814)

Dana Nechita - Giverny in octombrie

Priveşte cedrul mândru: atâtea braţe are!

Priveşte cedrul mândru: atâtea braţe are!
Dar nu ca să cerşească, ci ca s-adune soare.
Şi limbi nenumărate au nuferii şi crinii.
Vorbesc însă limbajul tăcerii şi-al luminii.


de Omar Khayam


----------------------------------------------------------------------------------
Omar Khayam sau Khayyam (persană غیاث ‌الدین ابوالفتح عمر ابراهیم خیام نیشابورﻯ, Ghiās od-Dīn Abul-Fatah Omār ibn Ibrāhīm Haiām Nișābūrī) (n. 18 mai 1048 la Nișapur, Persia - d. 4 decembrie 1131) a fost un poet, matematician, filosof și astronom persan.
----------------------------------------------------------------------------------
Pictura : Dana Nechita
Nume tablou : Giverny in octombrie
Data : 2016
Dimensiunea : 60 x 50 cm
Media:Ulei pe panza