Venus
(Așa te-am zărit)
Tânără moartă
în scoica patului,
goală de floare și adiere
se ivește-n lumina perenă.
Lumea rămânea
crin de bumbac și umbră
apărut la ferestre
trecerea infinită văzând.
Tânăra moartă
iubirea lăuntric brăzda.
În spuma cearșafurilor
părul ei se pierdea.
de Federico Garcia Lorca
Traducere Teodor Balș
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Diego Velasquez
TitluL: Venus la oglinda
Titlul original:
Data : c.1644 - 1648
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea: 177 x 122.5 cm
Unde se gaseste: National Gallery, London, UK
Date despre pictor:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diego Velasquez – “Venus la oglinda”
“Venus la oglinda”, capodopera artistului spaniol Diego Velasquez, a purtat, si ea, peste timp, un renume nefast, datorat faptului ca toti posesorii tabloului, dupa achizitionarea lui, isi pierdeau averile. Sirul de ghinioane a fost pus pe seama faptului ca pictorul nesocotise interdictiile inchizitiei, infatisand nud de femeie, o tema cu desavarsire interzisa in pictura spaniola a secolului al XVII-lea. Trupul zvelt al zeitei este vazut din spate, iar in oglinda i se vede doar chipul. Impresia este ca Venus nu isi admira propriul trup, ci il urmareste neclintit pe cel care o priveste. Primul ei proprietar a fost un negustor din Madrid. La foarte scurt timp dupa ce a cumparat aceasta frumusete mult ravnita, a ajuns in stare de faliment. Corabiile cu care facea negot pe mare au fost pradate de pirati si comerciantul a fost nevoit sa isi vanda toate posesiunile pentru a-si plati datoriile. Tabloul a trecut apoi la un nou proprietar, de asemenea negustor. Nici acestuia nu i s-a permis pentru mult timp sa se bucure de senzualitatea picturii, caci cladirea in care isi depozita marfurile a fost lovita de un fulger, intreaga avere fiind distrusa de flacari. Pictura a fost din nou scoasa la licitatie, fiind de asta data achizitionata de un camatar bogat. O saptamana mai tarziu, casa i-a fost calcata de hoti, camatarul a fost ucis si tot aurul furat. Ani de zile, mostenitorii camatarului au incercat in zadar sa vanda tabloul, renumele lui era deja nefast. In final, dorind sa scape de el cu orice pret, l-au donat unui muzeu. In 1813, pictura a ajuns in Anglia, fiind expusa in Galeria Nationala din Londra. O suta de ani mai tarziu, tabloul a fost lovit de o napasta, de parca toate vietile ruinate ar fi incercat sa se razbune. O fanatica a intrat in muzeu si, cu mai multe lovituri de cutit, a deteriorat valoroasa panza. Din fericire, tabloul a fost restaurat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Las Meninas" (Domnisoarele de onoare) (1656) este pictura de capatai a pictorului spaniol Diego Velazquez, cel mai important artist din Perioada de Aur spaniola. Gazduita de catre Muzeul Prado din Madrid, "Las Meninas" este o opera complexa si enigmatica care ridica intrebari despre realitate si iluzie.
"Las Meninas" ilustreaza o camera imensa din cadrul palatului regelui Filip al IV-lea al Spaniei. Unii dintre protagonisti privesc tinta la noi pe cand altii par a fi angajati in mici gesturi reciproce. In Las Meninas, Velazquez aseaza laolalta toate rangurile curtii spaniole, de la cel mai inalt statut pana la cel mai mic. Infanta Margarita (fetita blonda din centru) este inconjurata de domnisorele sale de onoare, chaperone, doi pitici si un caine. In spatele lor, Velazquez insusi (autoportret) picteaza un nou tablou. In oglinda se zaresc chipurile regelui si al reginei. Este discutabil daca daca cei doi soti sunt prezenti in camera (pozitia lor coincizand cu cea a privitorului, adica a noastra) sau imaginea lor este o reflexie a tabloului la care Velazquez lucreaza.
"La Meninas" de Diego Velazquez este considerata una dintre cele mai importante picturi occidentale si o filosofie a artei insasi.
Pablo Picasso a pictat intre august si septembrie 1957 nu mai putin de 58 versiuni proprii ale tabloului lui Velazquez. Aceste tablouri se afla expuse in Sala "Las Meninas" a Muzeului Picasso din Barcelona, alaturi de o fotografie a tabloului original. Picasso nu a schimbat personajele seriei, ci a pastrat naturaletea scenei, facand din ea un studiu al formei, ritmului, culorii si miscarii.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diego Velázquez(6 iunie 1599 – 6 august 1660), pictor spaniol
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez ( 1599, Sevilla – 6 august 1660, Madrid), unul din cei mai cunoscuţi pictori spanioli din sec. XVII-lea. Reprezentant al stilului baroc, s-a remarcat în special ca portretist la curtea regelui Filip al IV-lea al Spaniei. În acelaşi timp, Velázquez este creatorul unei noi viziuni şi al unui nou mod de zugrăvire a naturii. Acest lucru a determinat ca, la sfârşitul secolului al XIX-lea, majoritatea impresioniştilor să valorifice în pictura lor moştenirea lui Velázquez.
Diego Velázquez vine pe lume în primăvara târzie a anului 1599, în oraşul Sevilla din Andaluzia. Botezul său are loc la 6 iunie în biserica din cartierul popular „San Pedro”. Era fiul lui Juan Rodriguez de Silva, dintr-o familie de nobili portughezi scăpătaţi, şi al Jeronimei Velázquez. După obiceiul spaniol, Diego şi-a adăugat numele mamei şi a rămas cunoscut în istoria artei sub numele Velázquez. Din fragedă copilărie îl interesa desenul, la vârsta de 11 ani ajunge în atelierul lui Francisco Pacheco, care îi transmite cunoştinţe complexe, legând teoria de practica artei. Velázquez obţine brevetul de pictor la 14 martie 1617, ceea ce îi dă dreptul să deschidă un atelier propriu, să creeze sub numele său şi să primească elevi. În 1618 se căsătoreşte cu Juana, fiica maestrului său Pacheco, de la care primeşte o bogată zestre.
(Așa te-am zărit)
Tânără moartă
în scoica patului,
goală de floare și adiere
se ivește-n lumina perenă.
Lumea rămânea
crin de bumbac și umbră
apărut la ferestre
trecerea infinită văzând.
Tânăra moartă
iubirea lăuntric brăzda.
În spuma cearșafurilor
părul ei se pierdea.
de Federico Garcia Lorca
Traducere Teodor Balș
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Diego Velasquez
TitluL: Venus la oglinda
Titlul original:
Data : c.1644 - 1648
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea: 177 x 122.5 cm
Unde se gaseste: National Gallery, London, UK
Date despre pictor:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diego Velasquez – “Venus la oglinda”
“Venus la oglinda”, capodopera artistului spaniol Diego Velasquez, a purtat, si ea, peste timp, un renume nefast, datorat faptului ca toti posesorii tabloului, dupa achizitionarea lui, isi pierdeau averile. Sirul de ghinioane a fost pus pe seama faptului ca pictorul nesocotise interdictiile inchizitiei, infatisand nud de femeie, o tema cu desavarsire interzisa in pictura spaniola a secolului al XVII-lea. Trupul zvelt al zeitei este vazut din spate, iar in oglinda i se vede doar chipul. Impresia este ca Venus nu isi admira propriul trup, ci il urmareste neclintit pe cel care o priveste. Primul ei proprietar a fost un negustor din Madrid. La foarte scurt timp dupa ce a cumparat aceasta frumusete mult ravnita, a ajuns in stare de faliment. Corabiile cu care facea negot pe mare au fost pradate de pirati si comerciantul a fost nevoit sa isi vanda toate posesiunile pentru a-si plati datoriile. Tabloul a trecut apoi la un nou proprietar, de asemenea negustor. Nici acestuia nu i s-a permis pentru mult timp sa se bucure de senzualitatea picturii, caci cladirea in care isi depozita marfurile a fost lovita de un fulger, intreaga avere fiind distrusa de flacari. Pictura a fost din nou scoasa la licitatie, fiind de asta data achizitionata de un camatar bogat. O saptamana mai tarziu, casa i-a fost calcata de hoti, camatarul a fost ucis si tot aurul furat. Ani de zile, mostenitorii camatarului au incercat in zadar sa vanda tabloul, renumele lui era deja nefast. In final, dorind sa scape de el cu orice pret, l-au donat unui muzeu. In 1813, pictura a ajuns in Anglia, fiind expusa in Galeria Nationala din Londra. O suta de ani mai tarziu, tabloul a fost lovit de o napasta, de parca toate vietile ruinate ar fi incercat sa se razbune. O fanatica a intrat in muzeu si, cu mai multe lovituri de cutit, a deteriorat valoroasa panza. Din fericire, tabloul a fost restaurat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Las Meninas" (Domnisoarele de onoare) (1656) este pictura de capatai a pictorului spaniol Diego Velazquez, cel mai important artist din Perioada de Aur spaniola. Gazduita de catre Muzeul Prado din Madrid, "Las Meninas" este o opera complexa si enigmatica care ridica intrebari despre realitate si iluzie.
"Las Meninas" ilustreaza o camera imensa din cadrul palatului regelui Filip al IV-lea al Spaniei. Unii dintre protagonisti privesc tinta la noi pe cand altii par a fi angajati in mici gesturi reciproce. In Las Meninas, Velazquez aseaza laolalta toate rangurile curtii spaniole, de la cel mai inalt statut pana la cel mai mic. Infanta Margarita (fetita blonda din centru) este inconjurata de domnisorele sale de onoare, chaperone, doi pitici si un caine. In spatele lor, Velazquez insusi (autoportret) picteaza un nou tablou. In oglinda se zaresc chipurile regelui si al reginei. Este discutabil daca daca cei doi soti sunt prezenti in camera (pozitia lor coincizand cu cea a privitorului, adica a noastra) sau imaginea lor este o reflexie a tabloului la care Velazquez lucreaza.
"La Meninas" de Diego Velazquez este considerata una dintre cele mai importante picturi occidentale si o filosofie a artei insasi.
Pablo Picasso a pictat intre august si septembrie 1957 nu mai putin de 58 versiuni proprii ale tabloului lui Velazquez. Aceste tablouri se afla expuse in Sala "Las Meninas" a Muzeului Picasso din Barcelona, alaturi de o fotografie a tabloului original. Picasso nu a schimbat personajele seriei, ci a pastrat naturaletea scenei, facand din ea un studiu al formei, ritmului, culorii si miscarii.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diego Velázquez(6 iunie 1599 – 6 august 1660), pictor spaniol
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez ( 1599, Sevilla – 6 august 1660, Madrid), unul din cei mai cunoscuţi pictori spanioli din sec. XVII-lea. Reprezentant al stilului baroc, s-a remarcat în special ca portretist la curtea regelui Filip al IV-lea al Spaniei. În acelaşi timp, Velázquez este creatorul unei noi viziuni şi al unui nou mod de zugrăvire a naturii. Acest lucru a determinat ca, la sfârşitul secolului al XIX-lea, majoritatea impresioniştilor să valorifice în pictura lor moştenirea lui Velázquez.
Diego Velázquez vine pe lume în primăvara târzie a anului 1599, în oraşul Sevilla din Andaluzia. Botezul său are loc la 6 iunie în biserica din cartierul popular „San Pedro”. Era fiul lui Juan Rodriguez de Silva, dintr-o familie de nobili portughezi scăpătaţi, şi al Jeronimei Velázquez. După obiceiul spaniol, Diego şi-a adăugat numele mamei şi a rămas cunoscut în istoria artei sub numele Velázquez. Din fragedă copilărie îl interesa desenul, la vârsta de 11 ani ajunge în atelierul lui Francisco Pacheco, care îi transmite cunoştinţe complexe, legând teoria de practica artei. Velázquez obţine brevetul de pictor la 14 martie 1617, ceea ce îi dă dreptul să deschidă un atelier propriu, să creeze sub numele său şi să primească elevi. În 1618 se căsătoreşte cu Juana, fiica maestrului său Pacheco, de la care primeşte o bogată zestre.