sâmbătă, 24 iunie 2017

Hugo Simberg - Îngerul Rănit - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI HUGO SIMBERG


Copacii

Copacii, toamna, de durere urlă!
Înfiorător de mari, de goi, de negri,
Par îngeri răzvrătiţi blestemând cerul.

Ai auzit cum urlă, toamna, copacii?

Care bun arhanghel,
asurzitor şi invizibil,
de Dumnezeu trimis,
le-a smuls plăpândele făpturi de pe ramuri?

Copacii urlă, cu braţele-ntinse, vânjoase,
spre Cerul pe care nu pot să-l apuce,
să-ş sfarme, să-l darme...

Copacii, toamna, sunt îngeri revoltaţi...

de Eugene Ionesco

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Hugo Simberg
Titlul: Îngerul Rănit
Titlul original:
Data : 1903
Stilul: Simbolism
Mod de realizare:
Dimensiunea: 154 x 127 cm
Unde se gaseste: Finnish National Gallery, Helsinki, Finland, Helsinki City Museum, Helsinki, Finland

Date despre pictor:

Hugo Simberg, (1873-1917) “Îngerul Rănit”
Pictor simbolist, Hugo Simberg prefera, totuși, să nu explice niciodată sensul ascuns al tablourilor sale, astfel ele rămânând deschise pentru interpretare oricui le privește.

Despre “Ingerul rănit ” știm doar că a fost pictat la puțin timp după ce artistul a fost externat din spital, după o cădere nervoasă. De aceea putem presupune că subiectul tabloului - doi copii, ducând un înger rănit pe targă, ar putea fi unul personal – poate fi reîntoarcerea la viață a sufletului, după o grea suferință…sau poate este un simbol al susțnerii în viață a unui suflet rănit doar de către corpul , structura sa fizică…

Lucrarea este expusă la Galeria Atheneum din Helsinki.
Ingerul ranit(1903)este tabloul realizat de pictorul simbolist finlandez Hugo Simberg,considerata pictura reprezentativa a poporului finlandez
Doi băieți ursuzi și sănătoși, transportă o targă, purtând un înger îmbrăcat în alb. Aripa îngerului a fost rănită și ochii ei sunt acoperite cu un bandaj. Pictura nu ne spune ce sa întâmplat, lăsând loc atâtor interpretări câți spectatori o privesc. Poate, aceasta multitudine de variante, a fost chiar alegerea artistului finlandez: Hugo Simberg. Când el a afișat, mai întâi lucrarea în expoziția anuală a Societății de Artă Finlandeze, expoziție redactată de către Hugo Simberg, în scrisoarea de mai sus, opera ar fii fost foarte aproape în a primii un nume. Lipsa numelui și multitudinea de povesti ale privitorilor, poate a fost modul artistului de a spune că nu există o singură interpretare corectă . Fiecare privitor creează semnificația lucrării pentru el / ea, interpretând-o într -un mod personal.

Hugo Simberg și-a petrecut mulți ani lucrând la aceasta opera. Schițele și fotografiile lui ne povestesc progresul lucrării sale. Primele scene îl redau pe îngerul rănit, într-un vagonet, împins de mici demoni. În tot procesul creației, figura îngerului rănit, a fost punctul central al operei lui Simberg, dar și peisajul ales, fiind unul real, Eläintarha Park în Helsinki, iar aleea de-a lungul golfului Töölönlahti există și astăzi. În perioada realizării operei sale, Eläintarha Park, era un loc popular de activități și promenadă al clasei muncitoare. De asemenea multe instituții caritabile își aveau locația în jurul acestui parc, printre care se numără: „Școala Fetelor Oarbe” și „Căminul Schilozilor„. În pictură reiese direcția, pe care o au cei 2 băieți și îngerul rănit transportat de ei, spre cele 2 instituții caritabile menționate mai sus. Simbolic, îngerul, poartă în mâna dreaptă, un mănunchi de ghiocei, reprezentând sănătatea și renașterea.

În perioada realizării operei, Hugo Simberg, suferea de meningită, pictura fiind un puternic aliat, în timpul recuperării sale, dar, se crede, și sursă de inspirație metaforică: „Meningita având ca simptome: dureri de cap, redoare (înțepenirea gatului), confuzie sau nivel scăzut de conștientă, fotofobie.” Fiecare dintre aceste simptome, se regăsesc în prezența centrală a îngerului. Dacă am „transforma” aripile îngerului în plămâni, am observa și un prejudiciu adus de meningită tuberculoasă la nivelul superior al plămânilor lui Simberg. Dar, toate cele redactate mai sus, sunt o pur interpretare a unor legături cu realitatea lui Hugo Simberg la acel moment.

La o privire atentă, supusă razelor X, imaginea familiară este alta față de rezultatul final. Sub pictura actuală, îngerul, deși are aceeași poziție, are părul mai închis la culoare, bandajul nu îi acoperă ochii, ci este pus peste frunte, iar pe fundal apare o barcă. Simberg a făcut apel către mai multe fete, pentru ai poza ca model pentru înger, una dintre fete având chiar părul castaniu. Simberg a realizat pictura în atelierul său din Helsinki, fiind finalizată în anul 1903. Se crede, că unele dintre ultimele modele pentru înger, au fost Gertrude și Adrienne, fiicele lui Carl Mangus Gadd, medicul orașului Viipuri. Membrii familiei Gadd soseau regulat, aproape în fiecare vară, în Niemenlautta, lângă Vyborg, la fel și ai familiei Simberg. Este foarte posibil, ca părul blond al îngerului sa aparțină uneia dintre cele doua fetite ale familiei Gadd. Tot în 1903, artistul Simberg, le-a realizat două portrete celor două fetițe. Unul este intitulat „Morning ” și este portretul făcut de Simberg pentru Adreienne Gadd, în prezent aparținând colecției Ostrobothnian Museum, iar celalalt portret, intitulat „Girl” aparține colecției Gösta Serlachius Fine Arts Foundation și o reprezintă pe Gertrude Gadd. De asemenea, nu pot spune sigur, ca una din fetele familiei Gadd este îngerul din pictura lui Simberg, este tot o presupunere. Hugo Simberg nu a lăsat nicio schiță, fotografie sau înscris, pentru ultima etapă a operei sale. Motivul alegerii părului blond pentru înger și identitatea modelului a rămas, până astăzi, un mister.

Hugo Simberg a fost rugat să se ocupe, împreună cu pictorul Knut Magnus Enckell, de frescele pentru Catedrala Tampere, 1905 – 1906. Printre acestea, Simberg, a transpus, într-o variantă mult mai vastă, opera lui favorită: „The Wounded angel”. Varianta originală, a operei, este expusă în Atheneum – Helsinki, și a fost finalizată în anul 1903, în ulei, iar astăzi este considerată opera de referință a lui Hugo Simberg și a fost votata, în 2006, pictura națională a Finlandei.

Berthe Morisot - Pe terasă * Joni Mitchell - Both Sides Now

Sus şi jos

Păr de înger, plutitor
Castele de-ngheţată-n zbor
Şi văi adânci de puf uşor
Aşa văzut-am norii eu.


Acum, doar stau în faţa Soarelui,
Plouă şi ning deasupra orişicui
Ce multe-aş fi avut de spus
Dar norii-n cale mi s-au pus.

Ştiu chipul norilor, de-acum,
De sus, de jos... însă cumva
Sunt doar iluzii-n mintea mea
De fapt, pe nori nu-i ştiu nicicum.

Roţi de bâlci şi nopţi cu Lună,
Fericirea te-ameţeşte
Când dorinţa se-mplineşte...
Aşa privit-am dragostea.

Acum, iubirea-i altcumva
Să râzi, atunci când vei pleca
Iar dacă-ţi pasă, n-arăta...
Nicicui nu te trăda.

Ştiu chipul dragostei, de-acum,
Am dat, am luat... însă cumva
Sunt doar iluzii-n mintea mea
Dragostea, zău, n-o ştiu nicicum.

Lacrimi, temeri, încântare,
Să strigi "iubesc!" în gura mare
Visuri, planuri, tulburare...
Aşa privit-am viaţa eu.

Dar vai, prieteni vechi se poart-acum ciudat,
Dau din cap şi-mi spun că m-am schimbat
Am mai pierdut ceva, dar am şi câştigat,
Trăind, zi după zi...

Ştiu chipul vieţii, de acum,
Câştigi şi pierzi... însă cumva
Sunt doar iluzii-n mintea mea
De fapt, viaţa n-o ştiu nicicum.

Ştiu chipul vieţii, de acum,
De sus, de jos... însă cumva
Sunt doar iluzii-n mintea mea
De fapt, viaţa n-o ştiu nicicum

Artist: Joni Mitchell
Brothers Four
Album: Clouds (1969)
Cântec: Both Sides Now.


-----------------------------------------------------------------------
Berthe Morisot - Pe terasă
Data: 1874
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 65.5 x 73 cm
Tokyo Fuji Art Museum, Tokyo, Japan
Berthe Morisot (n. 14 ianuarie 1841 la Bourges, Cher - d. 2 martie 1895 la Paris) a fost o pictoriță impresionistă.

vineri, 23 iunie 2017

Peter Busa - New York Times - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI PETER BUSA

* * *

ce folos să afli
din new york times

că va veni furtuna
dacă nu te-ai făcut mai înainte prieten
cu meteorologul de serviciu


(cav)


------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Peter Busa
Titlul: New York Times
Titlul original: New York Times
Data : 1945
Stilul: expresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Peter Busa ( 23 June 1914; Pittsburgh, PA, United States 1914-1985 East Hampton, NY, United States) a fost pictor și sculptor din Minneapolis, Minnesota.

Naser Ramezani - Două bărci în Naser Ramezani - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI NASER RAMEZANI

* * *

după o noapte furtunoasă
vineri dimineață am coborît direct în barcă
un răsărit portocaliu sa înfășurat în jurul meu
ca o fașă peste rană


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Naser Ramezani
Titlul: Două bărci în Naser Ramezani
Titlul original: دو قایق در تالاب انزلی
Data : 2001; Gilan, Iran, Islamic Republic of
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei
Dimensiunea: 43 x 34 cm
Unde se gaseste: Hepta Art Gallery, Tehran, Iran
Date despre pictor:

Naser Ramezani - Pescărușii - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI NASER RAMEZANI

* * *

pe o barcă cu multe locuri goale
bate vînt de așteptare


pescarii bătrîni frînți dorm la amiază
copii se joacă de baba oarba

doi pescăruși sătui de-atîta pește
fac glume nesărate pe seama mării

(cav)



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Naser Ramezani
Titlul: Pescărușii
Titlul original: کاکایی‌ها
Data : 2015; Gilan, Iran, Islamic Republic of
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei
Dimensiunea: 48 x 33 cm
Unde se gaseste: Hepta Art Gallery, Tehran, Iran
Date despre pictor: