duminică, 16 iulie 2017

Charles Sheeler - natură moartă - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI CHARLES SHEELER

* * *

seara
o aromă de măr copt
umple camera goală
singur beau un pahar de vin
și mă gândesc la tine
frânturi de vise
de pe champs elysees

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Charles Sheeler
Titlul: Natură moartă
Titlul original: Still Life
Data: 1925
Stilul: Precisionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Charles Sheeler (16 iulie 1883 - 7 mai 1965) a fost un pictor american și fotograf comercial. Este recunoscut ca unul dintre fondatorii modernismului american, dezvoltând un stil de pictura cunoscut sub numele de Precisionism și unul dintre fotografii majori ai secolului al XX-lea.

Jean-Baptiste Camille Corot - Seara - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JEAN-BAPTISTE CANILE COROT

* * *

Dar iată că amurgul din înălţimi coboară;
Şi umbra, tot mai deasă, prin văi se desfăşoară;
Se pierd în tonuri calde seninurile clare.
Cu ochii grei, apusul se duce la culcare.
Tac greierii; străbate, prin liniştea adâncă
Numai suspinul apei călătorind prin luncă.
Tot universul doarme, iar orele tăcerii
Ţes plete umezite de lacrimile serii;
În colţul cel mai sumbru, sub raza ce se stinge,
Corot, modestu-ţi nume, abia se mai distinge.

de Theophile Gautier


În 1839 , la Salonul anual, Corot expune „Evening”, care avea să-i inspire lui Theophile Gautier versurile:


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jean-Baptiste Camille Corot
Titlul: Seara
Titlul original:
Data: 1839
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Jean-Baptiste Camille Corot (16 iulie 1796, Paris – 22 februarie 1875 , Paris) a fost cel mai mare pictor peisagist francez al secolului al XIX–lea. Camille Corot este pictorul care eliberează peisagistică de restricţiile impuse de neoclasicism. A fost un maestru al picturii plein-air şi, prin urmare, a influenţat impresionismul, curent la a cărui naştere a asistat, fără a-l fi înţeles pe deplin. Corot poate fi socotit precursorul impresionismului.

În 1833, expune Magdalena în rugăciune pentru care este medaliat. Philippe Burty consideră că această lucrare marchează ruptura definitivă cu peisajul istoric şi apogeul primului stil al lui Corot. Anul următor expune la Salonul anual trei pânze. În 1834 întrepinde o a doua călătorie în Italia (Genova, Pisa, Volterra, Florenţa, Veneţia şi lacurile italiene). Continuă să expună la toate Saloanele anuale.

Camille Corot - Dimineata. Dansul nimfelor


ANIVERSARE CU IZ DE IMPRESIONISM FRANCEZ – CAMILLE COROT

Dansul, Ritual, Al Nimfelor

În lanul de nori,
mângâierea cerului,
au crescut
spice de fum
Poarta, visarea,
melodie deschisă
pe un portativ
în note mişcate
suratele vântului
La orizont,
s-a consumat sărutul
dintre cer şi pământ.
Dedesupt
au alergat, nebune,
nimfele apelor,
în braţele copacilor
adânc înrădăcinaţi
în miez de inimi.
Au devorat,
pe de-a-ntregul,
carnea sfântă,
să le crească,
abisal, aripile
deasupra trupurilor
dansate-n ceaţă.
Pescarul de îngeri
şi-a aruncat plasa
purificând extazul
golit de patima
desprinsă
din suflete
jumătăţi rătăcite,
de om.

de Sorana Petrescu Felicia

 

----------------------------------------------------------------------------
Sa fie oare vechea legenda din Mahabharata? Cea in care zeii au taiat oamenii in jumatate si i-au aruncat pe pamânt? Se spune ca de atunci, fiecare dintre noi isi cauta 'jumatatea'...

----------------------------------------------------------------------------
Pictor: Camille Corot
Titlul: Dimineata. Dansul nimfelor
Data: 1850
Material:Ulei pe pânză
Stilul: Impresionism
Dimensiuni: 98 x 131 cm
Deţinător: Muzeul d’Orsay din Paris

Detalii despre tablou:

Pictura a fost admisa la salon de prezentare datorita faptului ca infatisa mai multe siluete feminine zvelte dansand – nimfele, fapt ce era pe gustul personalitatilor academice din acea vreme, interesate mai ales de subiectele cu caracter mitologic.
Cu toate acestea, interesul pictorului Jean-Baptiste Camille Corot nu se concentreaza asupra nimfelor, ci asupra peisajului zugravit “en plein air”, pornind de a realitatea inconjuratoare si de la o stransa comuniune cu natura, aceasta. Se pare ca natura este adevaratul “protagonist” al lucrarii.
Cu toate ca se afla sub semnul si auspiciile unei atmosfere idilice si profund evocatoare, accentuate de prezenta nimfelor, scena reflecta sensibilitatea artistului fata de subiectul ales, respectiv inclinatia sa catre un limbaj realist.
Dansul Nimfelor este rezultatul unui colaj din doua scene diferite. Perdeaua de copaci seamana cu o scena intunecata ce umple scena, intr-o atmosfera de balet. Natura, elementele naturii sunt specifice ultimei perioade din creatia lui Jean-Baptiste Camille Corot, fiind in prim plan, in analog cu personajele portretizate.
Jean-Baptiste Camille Corot a mers de multe ori, pana in anul 1850, in Barbizon, o mica localitate situata in apropierea padurii Fontainbleau si aleasa de un grup de artisti (printre care Charles Francois Daubigny, Jean Francois Millet, Theodore Rousseau, etc.) ca loc al propriilor ateliere de pictura. Se pare ca asa a luat nastere Scoala de la Barbizon, un cenaclu de pictori care doreau sa-si traisca viata in comuniune cu natura, lucrand in aer liber, o idee care s-a numarat printre cele care au impulsionat puternic impresionismul.

Date despre pictor:

Jean-Baptiste Camille Corot (n. 16 iulie 1796 Paris - d. 22 februarie 1875 Paris) a avut o cariera indelungata si prodigioasa, aducandu-si o contributie insemnata in istoria picturii, mai ales in peisagistica. Jean-Baptiste Camille Corot a fost cel mai mare pictor peisagist francez al secolului al XIX–lea, eliberand peisagistica de restrictiile impuse de neoclasicism. In a doua jumatate a secolului al XIX-lea, peisajul a facut parte din seria subiectelor artistice care au simtit din plin suflul de modernitare.

Antoine Blanchard - Bulevardul Madeleine

Muntele

Ţin locul unei pietre din pavaj,
Am ajuns aici
Printr-o regretabilă confuzie.

Au trecut peste mine
Maşini mici,
Autocamioane,
Tancuri
Şi tot felul de picioare.

Am simţit soarele până la osii,
Şi luna
Pe la miezul nopţii.

Norii mă apasă cu umbra lor,
De evenimente grele
Şi importante
Am făcut bătături.

Şi cu toate că-mi suport
Cu destul stoicism
Soarta mea de granit,
Câteodată mă pomenesc urlând :

Circulaţi numai pe partea carosabilă
A sufletului meu,
Barbarilor!

de Marin Sorescu
 



----------------------------------------------------------------------
Pictor; Antoine Blanchard
Titlul: Bulevardul Madeleine

sâmbătă, 15 iulie 2017

Orazio Gentileschi - Cântareața din lăută


* * *

când vine vara și primăvara trece
noapte de noapte îți ascult cântecul
și inima ce-mi preschimbă sentimentul

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Orazio Gentileschi
Titlul: Cântareața din lăută
Titlul original:
Data: 1615
Stilul: Manierism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Orazio Gentileschi ( Pisa , 9 iulie 1563 - Londra , 11 septembrie anul 1639 ) a fost un pictor italian