duminică, 28 mai 2017

Jesús Helguera - Portret de femeie - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JESUS HELGUERA

* * *
...

miros de iasomie printre oale de lut
o clepsidră fără nisip
?
...

(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Jesús Helguera
Titlul : Portret de femeie
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Jesús Helguera (28 mai 1910 - 5 decembrie 1971) a fost un pictor mexican. Printre cele mai cunoscute lucrări se numără La Leyenda de los Volcanes , La Leyenda, Popocapetl & Ixtaccihuatl , Hidalgo, "Rompiendo las Cadenas" , El Aguila y la Serpiente și Juan Diego y la Virgen de Guadalupe .

Carl Larsson - Interior ce femeie citind - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI CARL LARSSON

* * *

aplecîndu-mă în afara ferestrei
am căzut din tablou


de ceva vreme
mă tot chinui să urc înapoi
și nu reușesc

nimeni nu mă ajută

doar un fir de mătase îmi face semn
dar îmi este frică să-l ating.

(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Carl Larsson
Titlul : Interior ce femeie citind
Titlul original:
Data :
Stilul: Art Nouveau (Modern)
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Carl Larsson a fost un pictor si designer de interior suedez.S-a nascut in 28 mai 1853 (†22 ianuarie,1919) in Prästgatan No.78, o casa din vechiul oras Stockholm.Parintii lui au fost foarte saraci, iar copilaria lui nu a fost fericita.Au fost aruncati din casa si s-au mutat de acolo in Grev Magnigränd no.7, actualmente Östermalm.Ca regula, fiecare camera era caminul a trei familii in care saracia, lipsa de spatiu, alimentatia proasta le macina sanatatea.Tatal lui Carl era un om bun la toate care muncea pe unde apuca, un bautor plin de ura care-i pricinuia multa suferinta lui Carl.”Am blestemat ziua in care m-am nascut”, spunea Carl.Mama muncea mult si asigura strictul necesar pentru familie.La 23 ani, Carl, al carui talent artistic era mostenit probabil de la bunicul dinspre mama, a fost descoperit de invatatorul Jacobsen de la scoala pentru copii saraci si indrumat sa aplice la Royal Swedish Academy of Arts unde a si reusit. In primii trei ani, Carl s-a simtit inferior social, era confuz si timid.In 1869, la 16 ani a fost promovat la “scoala antica” din cadrul aceleiasi academii.Acolo a castigat incredere si chiar a devenit o figura centrala printre studenti, el castigand atunci prima lui medalie pentru lucrari cu nuduri.

Dana Nechita - Rasarit de soare la mare

Romanţa soarelui

Răsar,
Mă-nalţ,
Cobor
Şi-apoi dispar,
Şi-apusul meu e totuşi răsărit...
Sunt vagabondul zilei de-a pururi solitar -
Portret unic şi veşnic, expus în infinit.


Cu magica-mi baghetă uriaşe -
Stăpâna hotărârilor eterne -
Deştept măturătorii albelor oraşe
Şi-adorm întârziaţii negrelor taverne...
Dau fluviilor graţii de reptile,

Dau mărilor priviri fosforescente,
Iar munţilor din zare, aspecte de gorile,
Şi brazilor, pe coaste, poziţii indecente.
Dau fructe noi smochinilor uscaţi,
Dau bronzului figură omenească,
Iar Regilor -
Pe socluri de marmură-nşiraţi -
Poruncitoare gesturi, ca-n veci să poruncească.

Iar când cobor,
Când calda-nfiorare
Se zbate-n cupa recelui repaos,
Azvârl sămânţă nouă în vechile tipare
Şi-ascult Perpetuarea cum fredonează-n haos!...

de Ion Minulescu


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictura : Dana Nechita
Nume tablou : Rasarit de soare la mare
Data :
Dimensiunea :
Media:Ulei pe panza

sâmbătă, 27 mai 2017

László Mednyánszky - Vedere din Alpi

* * *

o inimă bate undeva în secret
departe de privirile noastre

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: László Mednyánszky
Titlul : Vedere din Alpi
Titlul original:
Data :1900
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Baronul László Mednyánszky sau Ladislaus Josephus Balthasar Eustachius Mednyanszky (23 aprilie 1852 - 17 aprilie 1919), pictor-filosof, este una dintre cele mai enigmatice figuri din istoria artei maghiare.

Georges Henri Rouault - Jeu de masacre (Slaughter), (Peace, Cabotins, Pitres) - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI GEORGES HENRI ROUAULT

Măcel

Inghemuiti sub braul acestui damb de crida
Am ascultat o noapte si-o zi, pe vant adus,
Roitul sagetarii, cu zbarnairi de fus,
De-acolo, din campia varoasa si arida.
Un soare fara spite de raze, spre apus,
Parea un ochi cu fiere umplut si cu obida;
O branca innorata lupta sa ni-l inchida.
Apoi, tihnita noapte a muls opal de sus.
In tranta patimase, in strangerea virila,
S-au framantat oteluri ca aschii de sindrila,
Si lupta geme inca sub aburii lasati.
Iar sus urcand, movila, prin negurile plate,
Morti goi ce-n sfori de sange stau cobza innodati
Se-ntorc la orbul lunii cascand din beregate.

de Ion Barbu


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Georges Henri Rouault
Titlul: Jeu de masacre (Slaughter), (Peace, Cabotins, Pitres)
Titlul original: Jeu de masacre (Slaughter), (Peace, Cabotins, Pitres)
Data : 1905
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: acuarela, guașă, India cerneală și pastel pe hârtie
Dimensiunea: 53 x 67 cm
Unde se gaseste: Centrul Georges Pompidou , Paris
Date despre pictor:
Georges Henri Rouault ( franceză: [ʒɔʁʒ ʁuo] , 27 mai 1871 - 13 februarie 1958) a fost un pictor francez, draft-editor, lucrarile sale sunt adesea asociată cu fauvismul și expresionismul .
Născut la Paris dintr-o familie săracă, micul Georges arată semne de talent la desen, ceea ce îl va face pe tatăl său să -l de la vârsta de 14 ani ucenic la un atelier de pictură pe sticlă. Acest fapt îi va marca întreaga creaţie: nu va uita niciodată desenul precis conturat, în care, bucăţelele de sticlă intens colorate sunt prinse în vergele de plumb pentru a figura vitralii. La maturitate, după ce va trece prin Ecole de Beaux Arts, Rouault va găsi un stil propriu transpunând în culoare – mai ales când va trece la pictura în ulei – metoda învăţată în copilărie: contur puternic, de vopsea neagră, delimitând suprafeţe „glazurate” de culoare aproape pură.
Nu mult timp după aceea începe să frecventeze cursurile serale la Şcoala de Arte Plastice. La 20 de ani, devine student la Ecole des Beaux Arts, la clasa lui Gustave Moreau, unde se va întâlni cu alţi câţiva studenţi care vor deveni faimoşi în anii ce vor urma: Matisse, Marquet, Camoin. Deşi nu îi vor fi colegi, tot în cercul lui Moreau va întâlni alţi tineri pictori: Derain, Vlamink, Duffy. Ei, inspiraţi de colorismul lui Moreau, vor deveni la rândul lor colorişti de valoare, aderând la curentele care apar la începutul secolului 20: simbolism, dar mai ales fovism. Alături de Vlamink, Rouault va fi cel mai viguros fov francez, nepărăsind acest curent toată viaţa. Mai mult decât atât, prin expresionismul social şi religios, el poate fi considerat unul din puţinii „expresionişti” francezi.
Mai ales după 1910, la început în acuarelă şi gravură, Rouault, îşi găseşte temele principale: clownii, femeile prostituate, lumea circului. Are revelaţia că, în dosul grimei lor, paiaţele, clownii, circarii, prostituatele, sunt cumplit de trişti, de singuri, opresaţi de societatea ipocrită care defila cu morala socială şi religioasă. Lucrările lui, ca şi ale înaintaşulu Daumier, sunt o critică la adresa ipocriziei şi mediocrităţii. Simţea că, de fapt, fiecare dintre noi este o „paiaţă”, forţat de către societate să devenim la rândul nostru nişte mediocri ipocriţi.
Aceasta a făcut ca pictura lui să fie respinsă, chiar condamnată – chiar şi de critici pe care îi admira, ca de exemplu Huymans şi Bloy. Era considerată „insultătoare”, „înspăimântătoare”, chiar „vicioasă”. Publicul nu înţelegea că Rouault arăta viciile tocmai pentru a le „arde cu fierul roşu”. Că el avea o imensă milă şi înţelegere faţă de cei pe care îi picta. Că prin culorile lui intense, dar deseori mohorâte, el punea un contrast conştient faţă de luminozitatea sufletelor personajelor lui.
Pe lângă aceste trei teme majore, Rouault a pictat, desigur, şi peisaje, naturi statice – mai ales flori -, în special la maturitate. Dar cea mai profundă şi extinsă temă a fost cea religioasă. Creştin sincer, urăşte Răul cu intensitatea cu care este atras de Bine. Zicea el că la Rai nu se poate ajunge decât trecând prin Iad – şi asta numai păşind alături de Iisus. A pictat numeroase portrete ale lui Iisus, i-a pictat viaţa şi patimile. Chiar şi peisajele lui conţin subiecte biblice. Mai ales după războiul din 1914, a pictat deseori Răstignirea, folosind culori sumbre. În timp, totuşi, a trecut de la paroxism la seninătate, pictând mai ales pe Iisus Înviat, sub ipostaza de Mântuitor, culorile devenind şi ele mult mai luminoase.
Desigur, el s-a recunoscut toată viaţa un „meşteşugar”. S-a întors deseori la vitralii, la pictura pe sticlă, dar şi la gravură. Temele întâlnite în pictură, fie în acuarelă, pastel sau ulei, pot fi întâlnite şi în gravuri şi vitralii.
Seninătatea ultimei perioade de creaţie i-a făcut pe mulţi critici să descopere în pictura lui Rouault bucuria: bucuria de a picta a artistului, bucuria simplă, chiar şi cuprinsă de deznădejde, a personajelor lui şi, aproape egală, bucuria privitorului în faţa lucrărilor sale