marți, 28 noiembrie 2017

Eduardo Afonso Viana - Guitarra Minhota - Aniversare


DIALOGURI POST-IMPRESIONISTE CU PICTORUL EDUARDO AFONSO VIANA

* * *

printre statui nud și cărți deschise
o chitară minhota
mângâiată
de o rază de soare
măsoară
tăcerea din camera adormită
unde o noapte întreagă
o femeie a dansat goală

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Eduardo Afonso Viana
Titlul : chitara Minhota
Titlul original: Guitarra Minhota
Data: 1943
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Eduardo Afonso Viana (Lisabona, 28 noiembrie 1881 - Lisabona, 21 februarie 1967) a fost un pictor portughez.

Julian Alden Weir - Peisaj cu o figura sezand


* * *

Tânăr sunt şi de viaţă sunt plin,
Mistuit de privelişti şi dor.
Înverzesc şi spre tine-mi înclin
Ramul meu de arţar, foşnitor.
Când de vânt mă-nfior legănat,
Rugăciuni îţi şoptesc, ca să vii.
Pe obrazu-mi spre cer înălţat
Lacrimi mici şiroiesc bucurii.
Te aştept sub umbrarul meu des,
Iar tu vii şi tristeţii mă smulgi
Şi cu verde podoabă-ţi veghez
Gândul bun şi visările dulci.
Îţi şoptesc visul meu de arţar
Şi îţi cânt din lăute de foi
Până când stele-n boltă răsar...
Numai tu. Numai eu. Numai noi.

de Aleksandr Blok (13 iulie 1902)
traducere de Victor Tulbure



-------------------------------------------------------------------------------------- -
Alexandr Blok (Александр Александрович Блок, 16 noiembrie 1880 - 7 august 1921) a fost probabil cel mai talentat poet liric pe care l-a produs Rusia după Alexandr Puşkin.
Mulţi critici consideră că Blok este cel mai important poet după Puşkin. Blok a început să scrie poezii la vârsta de 17 ani. În perioada de început a carierei lui literare, Blok a fost foarte influenţat de filosoful din secolul al XIX-lea Vladimir Soloviev şi de viziunea acestuia asupra eternului feminin şi înţelepciunii divine.
Ca estet, Blok nu s-a simţit în largul lui când nu s-a putut adresa publicului său favorit, elita. Pe lângă poezii şi piese de teatru, Blok a mai scris şi eseuri, şi recenzii dramatice. Majoritatea eseurilor sale au fost compuse într-un stil foarte liric, impresionist, cu raţionamente emotive. Blok a murit la Petrograd la data de 7 august 1921, în urma unui atac de cord provocat de malnutriţie.

-------------------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Julian Alden Weir
Titlul: Peisaj cu o figura sezand
Titlul original:
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colecţie privată

Date despre pictor:

Julian Alden Weir(30 august 1852 – 8 decembrie 1919) a fost un pictor impresionist american, membru al Cos Cob Art Colony de langa Greenwich, Connecticut. Weir si unul dintre artistii grupului The Ten.
Jean-Léon Gérôme si s-a imprietenit cu Jules Bastien-Lepage. De asemenea, Weir a intalnit impresionismul pentru prima oara si a reactionat puternic: "Niciodata in viata mea nu am vazut ceva mai oribil...Nu se observa forma desenului, insa se da impresia a ceea ce se numeste natura. E mai rau decat in camera ororilor."
Stilul lui a variat de la impresionismul traditional, vibrant pana la un tonalism calm, umbrit. De asemenea a desenat, schitat bine. In 1912 Weir a fost ales primul presedinte al Association of American Painters and Sculptors, apoi a devenit presedinte la National Academy of Design. A murit in 1919.

William Blake - Isaac Newton


ANIVERSARE VIZIONARA CU PICTURA SI POEZIE ALATURI DE WILLIAM BLAKE

Excesul inutil

M-am gândit
într-o zi
la
o vijelioasă
revoluţie populară
împotriva legii gravitaţiei.

N-ar fi frumos?

Am ieşi
cu toţii
pe
stradă,
cu
placarde mari
pe care
să stea scris:

"Jos cu mecanica lui Newton!"

sau

"Nu mai vrem să atârnăm!"

Şi
lumea ar ieşi
la balcoane,
emoţionată.

S-ar vărsa
poate
şi
sânge.

Dar,
spuneţi-mi:

cine
s-ar cheltui
în
toată
afacerea aceasta?

Toţi
am pleca
intacţi
de
acolo.

Chiar
dacă
am sfârşi
pe
tărgi.

de Costantin Noica din Mathesis sau bucuriile simple (1934)

 


-------------------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: William Blake
Titlul: Isaac Newton
Titlul original: Isaac Newton
Data: 1795
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 460 x 600 cm
Unde se găseşte: Tate Modern, London, UK

Date despre pictor:

William Blake (n. 28 noiembrie 1757 – d. 2 august 1827) a fost un poet, vizionar, pictor şi gravor englez. În mare parte nerecunoscută în timpul vieţii sale, opera diversă şi profundă a lui William Blake este astăzi considerată esenţială şi semnificativa atât în istoria poeziei cât şi a artelor vizuale.
Poezia sa profetică se spune că formează, “în comparaţie cu valoarea sa, cel mai puţin citit corpus de poezie al limbii engleze”. Arta sa vizuală a făcut ca unul din criticii contemporani de artă să îl proclame “ de departe cel mai mare artist pe care Britania l-a produs”. Deşi a trăit în Londra întreaga sa viaţă, cu excepţia a trei ani petrecuţi în Felpham, a creat o operă diversă şi bogată în simboluri care consideră Imaginaţia ca “trupul lui Dumnezeu” sau “existenţă umană în sine”. Pentru Blake Imaginaţia nu este sinonimă imaginarului în înţelesul obişnuit al cuvântului, care înseamnă ceva nereal, dimpotrivă, la fel ca şi la Coleridge, reprezintă realitatea supremă, viziunea divină sau putere creatoare a lui Dumnezeu.

Jean-Honoré Fragonard - Tânără citind

FĂRĂ NUME

O carte-mi tine-ades tovarășie
Și-a mai rămas pe rândurile ei,
Ca pulberea de soare străvezie,
Lumina unui gând din ochii tăi.

Stau astfel vremea fără s-o mai număr;
Mă-nșală visul bun și mă gândesc
Că-mi urmarești lectura peste umăr,
Și, dacă taci, e pentru că citesc.

de Magda Isanos


 


-------------------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Jean-Honoré Fragonard
Titlul: Tânără citind
Titlul original: Isaac Newton
Data: 1776
Stilul: Rococo
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 81.1 x 64.8 cm
Unde se găseşte:

Date despre pictor:

Jean-Honoré Fragonard (5 aprilie 1732, Grasse - 22 august 1806, Paris) a fost un pictor francez, reprezentant al stilului rococo din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Totuşi, deoarece a creat în toate stilurile epocii, nu poate fi perfect încadrat într-un anumit curent. Fragonard a fost un pictor al scenelor de dragoste subtile şi frivole în genul "fêtes galantes", abordând teme îndrăzneţe, care nu dăunează totuşi înţelegerii caracterului inovator al creaţiei artistului. Când pictează portrete, impresionează prin îndemânarea extraordinară, iar tablourile sale cu teme istorice uimesc pe reprezentanţii neoclasicismului academic.

Théo (Théophile) van Rysselberghe - Tânară cu vase de flori


flori

tic, tac, tic, tac

toate florile din vaze
îmi spun să aştept
nu este încă târziu,
dar ele nu ştiu că mă doare
dorul tău
în fiecare seară
când le schimb apa.

(cav)


 


------------------------------------------------------------------------------ ----

Pictor: Théo (Théophile) van Rysselberghe
Titlul: Tânară cu vase de flori
Titlul original:
Data: 1907
Stilul: Poet -impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

Théo (Théophile) van Rysselberghe (23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926) a fost un pictor neo-impresionist belgian, care a jucat un rol esenţial in scena artei europene la trecerea intrun nou secol.
Théo Van Rysselberghe a fost un proeminent co-fondator al cercului artistic belgian Les XX pe 28 octombrie 1883, un cerc de tineri artisti radicali, sub patronjul, ca secretar, al juristului si iubitorului de arta din Bruxelles, Octave Maus (1856–1919). Ei se revoltau impotriva academismului iesit din moda din acea perioada si intaietatea standardelor artistice. Printre cei mai importanti membri s-au numarat James Ensor, Willy Finch, Fernand Khnopff, Félicien Rops, mai tarziu si Auguste Rodin si Paul Signac. Aceasta miscare l-a adus pe van Rysselberghe in contact cu alti artisti radicali, ca de exemplu James Abbott McNeill Whistler, care a expus in Les XX in 1884. Influenta acestuia in pictura de portrete se poate observa in portretul lui Octave Maus ca dandy (1885).
La sfarsitul anilor 1890, Théo van Rysselberghe a atins culmea tehnicii sale neo-impresioniste. Incetul cu incetul a abandonat folosirea punctelor in portrete si peisaje.
Dupa atatia ani de descoperitor de talente pentru Octave Maus, van Rysselberghe a facut greseala vietii lui: nu a recunoscut talentul tanarului Pablo Picasso (care era in Perioada Albastra in acea perioada). El ii considera lucrarile ca "urate si neinteresante".
Dupa 1910 a abandonat complet tehnica pointilista. A devenit un maestru in aplicarea luminii si caldurii in picturile lui.
S-a retras la Côte d'Azur unde si-a construit o casa si a devenit din ce in ce mai detasat de scena artei din Bruxelles.