vineri, 7 aprilie 2017

Pablo Picasso - Sarutul - Nu sunt singur de Paul Eluard

Nu sunt singur


Împovărată
de fructe uşoare pe buze
încununată
de mii de flori felurite
mândră
în braţele soarelui
fericită
de-o pasăre cunoscută
fermecată
de-o picătură de ploaie
mai frumoasă
ca cerul de dimineaţă
credincioasă


De-o grădină vorbesc
visez

Dar tocmai iubesc.

de Paul Eluard
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Sarutul - 1969. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Sarutul
Titlul original:
Data: 1969
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Pablo Picasso - Viata - Cat vezi cu ochii de-a lungul trupului meu de Paul Eluard

Cat vezi cu ochii de-a lungul trupului meu

Copacii crengile şi frunzele lor
Iarba de la poalele stâncilor şi mulţimea caselor
Şi marea-n depărtare de ochiul tău scăldată
Imaginile-acestea de fiecare zi
Viciile virtuţile atât de imperfecte
Transparenţa trecătorilor pe străzile-ntâmplării
Şi trecătoarele ivite din căutările-ţi îndărătnice
Obsesiile tale cu inimă de plumb cu buze virginale
Viciile virtuţiile atât de imperfecte
Asemuirea privirilor îngăduitoare cu ochii pe care i-ai
cucerit
Amestecul corpurilor al sfârşeliilor şi-al patimilor
Imitarea cuvintelor ideilor şi atitudinilor
Viciile virtuţiile atât de imperfecte
Iubirea-i omul nedesăvârşit.


de Paul Eluard


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Descriere tablou:
Pablo Picasso - Viata - 1903. Este cea mai ambitioasa pictura din perioada albastra, a fost realizata la Barcelona. Fiecare dintre cele trei zone ale picturii are o indentitate si o semnificatie aparte care se supune unitatii ansamblului. Prezenta unui copil, a unui cuplu tanar si a unei femei in varsta sugereaza tema traditionala a celor trei varste ale omului. Tabloul aminteste de imaginea lui Adam si a Evei dupa Caderea in pacat. Subiectul a fost interpretat ca o alegorie a iubirii sacre si profane sau ca o referinta la cercul vieti
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------







































Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Viata
Titlul original:
Data: 1903
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Pablo Picasso - Portretul unei tinere - La primul cuvant senin de Paul Eluard

La primul cuvant senin

La primul cuvânt senin la primul surâs al cărnii tale
Drumul greoi dispare
Totul începe din nou

Floarea sfioasă floarea fără văzduh a cerului nopţii
Mâini înceţoşate de stângăcie
Mâini de copil
Ochi ce se-nalţă spre faţa ta şi e zi pe pământ
Cea dintâi tinereţe sfârşită
Doar desfătarea
Vatră-a pământului vatră de miresme şi rouă
Fără vârste fără temeiuri şi legături
Uitare fără de umbră

 de Paul Eluard


----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pablo Picasso - Portretul unei tinere - 1938. Ceea ce il face celebru pe Pablo Picasso este cubismul. Maestrul incearca sa reprezinte obiectele tridimensionale pe suprafata bidimensionala a tabloului, fara a folosi insa mijloace iluzioniste, care sa lege forma si suprafata prin ingreunarea observarii diferentei dintre primul plan si fond. Obiectele sunt descompuse in parti de baza si apoi sunt reasamblate pe suprafata pictata. Incepand cu anul 1912, Picasso recurge la metoda "colajelor", cubismul intrand intr-o "faza sintetica". In acest mod, Picasso reuseste sa accentueze si mai mult diferenta intre suprafata tabloului si relieful obiectelor reprezentate.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pablo Picasso
Titlul: Portretul unei tinere
Titlul original:
Data: 1938
Stilul: Cubism, Surrealism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pablo Picasso(n. 25 octombrie 1881, Malaga – d. 8 aprilie 1973, Mougins/Cannes), artist plastic spaniol.Picasso nu s-a putut mulţumi în viaţă cu un singur rol. Va juca multe, reale şi imaginare, dar pe toate cu aceeaşi pasiune. A fost andaluz şi catalan, spaniol şi francez. A fost un copil genial, la Paris un străin “iresponsabil”, din cauza căruia însă cartierul Montmartre a intrat în legendă. A fost un amant pasional, soţ şi tată. Dar mai presus de orice, a fost cea mai strălucită personalitate artistică a secolului al XX-lea, unul dintre marii maeştri ai penelului, care a rupt definitiv cu convenţiile stilului iluzionist şi figurativ, dominant încă din perioada Renaşterii. Aşa cum tablourile cubiste au descompus realitatea, şi opera lui Picasso este o oglindă care permite urmărirea artei în secolul al XX-lea şi totodată viaţa particulară a artistului. Pânzele lui ne amintesc de un jurnal intim care glorifică frumuseţea şi erotismul femeilor iubite. Optzeci de ani de activitate artistică – pictură, sculptură, poezie – reflectă multilateralitatea creaţiei lui Picasso care trăieşte pentru artă şi prin artă.

Thomas Benjamin Kennington - The Pinch of poverty - aniversare - trotuare plictisite

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS BENJAMIN KENNINGTON

* * *

trezit din somn 
de tipatul norilor cenusii
imi beau cafeaua fara zahar.

pe trotuarele plictisite de metronomul pasilor
rasar
lacrimi.


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Benjamin Kennington
Titlul: saracie
Titlul original: The Pinch of poverty
Data: 1889
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Thomas Benjamin Kennington (7 aprilie 1856 – 10 decembrie 1916) a fost un pictor englez de compozitie, social realist si portretist. A fost membru fondator al New English Art Club (NEAC) si al Imperial Arts League.
Kennington s-a nascut in Grimsby din Lincolnshire si s-a pregatit in arta la Liverpool School of Art (acolo a casigat o medalie de aur), la Royal College of Art (RCA) din Londra si la Academie Julien din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui William-Adolphe Bouguereau si Robert-Fleury.Mai tarziu s-a mutat la Chelsea in Londra.
A expus la Royal Academy, Londra din 1880–1916, de asemenea si-a prezentat lucrarile in mod regulat la Royal Society of British Artists (RBA) din Suffolk Street si la galeria Grosvenor. A castigat o medalie de bronz la Exposition Universelle din 1889.
Kennington a devenit cunoscut nu numai datorita picturilor idealizate cu subiecte casnice si scene din viata de zi cu zi, ci si pentru lucrarile social realiste. Lucrari ca „Orphans” (1885), „Widowed and fatherless” (1885), „Homeless” (1890) si „The pinch of poverty” (1891), descriu realitatile crude ale saracilor din Marea Britanie intro maniera care emotiona privitorul. Se presupune ca ar fi fost influentat de pictorul spaniol Bartolomé Esteban Murillo (1618–1682), ale carui lucrari descriau copii ai strazii. A pictat atat in ulei cat si acuarela.
Kennington a murit in Londra pe 10 decembrie 1916. Fiul sau Eric Kennington (1888–1960) a fost de asemenea un artist, ilustrator si sculptor notabil.

Frederick Carl Frieseke - tinara citind - aniversare - Rosa de Gabriela Mistral


ANIVERSAREA PICTORULUI FREDERICK CARL FRIESEKE PE VERSURI DE GABRIELA MISTRAL

Rosa

Bogatul miez al rozei sângerii
E bogăţia fiinţei tale vii.
Lasă-ţi, ca roza, inima-nvoltată.
Nu te închide, neînduplecată,

În tine. Înfloreşte-n joc, în cânt
Şi dragostea aşteaptă fremătând.
Să nu fii rozei aspră păzitoare:
Te-ar arde înfocata ei splendoare.

de Gabriela Mistral


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Frederick Carl Frieseke
Titlul: tinara citind
Titlul original:
Data: 1911
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Frederick Carl Frieseke (7 aprilie 1874 – 24 august 1939) a fost un pictor impresionist american care si-a petrecut cea mai mare parte a vietii ca expatriat in Franta. Un influent membru in colonia de arta Giverny, picturile lui sunt concentrate pe diferite efecte ale petelor de lumina. E cunoscut in special pentru picturile cu femei, atat in interior, cat si in aer liber.
In 1858, bunicii lui Frederick Carl Frieseke, Frederick Frieseke si sotia lui, au emigrat din Pritzerbe (langa Brandenburg, Germania) impreuna cu fiii lor, incluzandu-l si pe Herman Carl. S-au stabilit in Michigan in oraselul Owosso. Herman a servit in Armata Unionala apoi s-a reintors la Owosso, unde si-a deschis o afacere cu caramizi. S-a casatorit cu Eva Graham, iar in 1871 s-a nascut fiica lor Edith. Fiul lor, Frederick Carl, s-a nascut in Owosso in 1874. Eva a murit in 1880 cand Frederick avea sase ani, iar in 1881 familia s-a mutat in Florida.Herman a pornit alta afacere cu caramizi in Jacksonville. Cei patru ani petrecuti in Florida au lasat impresii de durata asupra tanarului Frederick; ani mai tarziu, cand intentiona sa se intoarca in Statele Unite din Europa, se concentra pe Florida.
Matusa lui Frederick a observat ca el era mai interesat de arta decat de sport. Bunica lui materna, Valetta Gould Graham, picta din placere si l-a incurajat pe Frederick in activitatile sale artistice.O vizita in 1893 la Expozitia Mondiala Columbiana din Chicago i-a stimulat dorinta de a deveni artist.
In 1893, Frieseke a absolvit liceul Owosso High School, apoi si-a inceput pregatirea artistica la Art Institute of Chicago, unde a studiat cu Frederick Warren Freer si John Vanderpoel.Dupa ce s-a mutat la New York in 1895, si-a reluat educatia in arta la Art Students League in 1897. A lucrat ca ilustrator, vindea desenele pe care le executa pentru The New York Times, Puck si Truth. In urmatorul an s-a mutat in Franta, unde va ramane ca expatriat pana la sfarsitul vietii, exceptie micile calatorii in Statele Unite si in alte locuri.Si-a continuat educatia, s-a inscris la Académie Julian din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui Jean-Joseph Benjamin-Constant si Jean-Paul Laurens, si unde a primit critici de la Auguste-Joseph Delecluse.Studiile lui au inclus si o perioada de studii la Académie Carmen sub indrumarea lui James Abbott McNeill Whistler.Frieseke a vizitat Olanda, inclusiv coloniile de arta Katwijk si Laren, in vara lui 1898. In aceasta perioada a schitat si pictat in acuarele, ceea ce planificase initial sa fie specialitatea lui, insa a fost incurajat de profesorul Frederick William MacMonnies de la Académie Carmen sa lucreze in ulei.
Frieseke a redus studiile rigide in arta, alegand sa fie autodidact; simtea ca a invatat mai mult din studiile sale independente ale operelor artistilor decat din studiile academice.
Incepand cu 1899, la doar un an dupa venirea lui in Paris, Frieseke a expus la Salonul Société Nationale des Beaux-Arts.
Influenta lui Whistler este evidenta in lucrarile timpurii din perioada matura a lui Frieseke, cu tonalitati inchise.In lucrarile din 1900, paleta lui s-a dezvoltat spre cea a impresionistilor, devenind luminoasa si plina de culoare.
In vara lui 1905 a petrecut cel putin o luna in colonia artistica de la Giverny . In octombrie a aceluiasi an s-a casatorit cu Sarah Anne O’Bryan(stiuta ca Sadie), pe care o cunoscuse cu sapte ani inainte. Frieseke si sotia lui (iar mai tarziu, fiica lor) si-au petrecut fiecare vara din 1906 pana in 1919 in Giverny. Friesekes avea un apartament si atelier in Paris si isi petrecea iernile acolo.Casa lor din Giverny, anterior resedinta lui Theodore Robinson, era langa casa lui Claude Monet. In ciuda vecinatatii lor, Frieseke nu a devenit prieten apropiat cu Monet, nici nu a fost influentat artistic de Monet.
Dupa ce a petrecut o perioada in colonia de la Giverny, stilul sau unica iesit in evidenta si influent in colonie. Cu toate ca era renumit ca impresionist, unele dintre lucrarile lui, cu „culorile lor intense, aproape arbitrare”, demonstreaza influenta post-impresionista a artistilor Paul Gauguin si Pierre Bonnard. Termenul ” Impresionism Decorativ” a fost inventat de un critic de arta cu referire la stilul lui Frieseke. Stilul lui combina stilul decorativ al Les Nabis, folosind culori si desene expresive, cu Impresionismul clasic in atmosfera si lumina soarelui.
El era foarte intersat de redarea pe panza a subiectelor luminate de soare, spunand, „Lumina soarelui, flori in lumina soarelui; fete in lumina soarelui; nudul in lumina soarelui, e ceea ce ma intereseaza in special. Daca as putea s-o reproduc exact cum o vad, as fi satisfacut.”
Influenta artistica a lui Frieseke s-a simtit foarte mult asupra artistilor americani de la Giverny, multi dintre ei fiind cunoscuiti din Vestul mijlociu al Statelor Unite ale Americii si cu studii de arta in Chicago. Printre acesti artisti s-au numarat Louis Ritman, Karl Anderson, Lawton Parker si Karl Buehr.
Frieseke a preferat mentalitatile din Franta fata de cele din Statele Unite : „Sunt mai liber si aici nu exista restrictii puritane care predomina in America – aici pot picta nudul in aer liber.” A constatat ca mentalitatile americane sunt frustrante, insa ocazional puteau fi o sursa de amuzament. In timpul primei sale vizite acasa la Owosso in 1902, Frieseke scria, „Am o deosebita placere in socarea cu nuduri a oamenilor buni din biserica”.
Singurul copil al lui Friesekesd, fiica Frances, s-a nascut in 1914. In 1920 Frieseke si familia sa s-au mutat la o ferma in Le Mesnil-sur-Blangy, Normandia. Arta lui din aceasta perioada a fost concentrata pe figuri feminine, in particular nuduri.
In 1923 a plecat de la Salonul de la Société Nationale des Beaux-Arts si a co-fondat, impreuna cu alti artisti, Salonul de la Tuileries.
Frieseke a castigat o excelenta reputatie in cariera. A fost „unul din cei mai proeminenti membri ai americanilor auto-exilati.”A murit in casa lui din Normandia pe 24 august 1939, din cauza unui anevrism.