miercuri, 7 iunie 2017

Charles Rennie Mackintosh - Bouleternère - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI CHARLES RENNIE MACKINTOSH

***

în casele îngrămădite
cu ferestrele deschise
vezi singurătatea odihnindu-se
citind amintiri și portrete literare
la ceaiul de la ora cinci


(cav)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Charles Rennie Mackintosh
TitluL: Bouleternère
Titlul original: Bouleternère
Data : 1926
Stilul: Art Nouveau (Modern)
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Charles Rennie Mackintosh (n. 7 iunie 1868, Glasgow, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei – d. 10 decembrie 1928, Londra, Regatul Unit) a fost un arhitect, designer de interior și pictor scoțian. Rennie Mackintosh a fost unul dintre cei mai influenți designeri ai mișcări artistice Arts and Crafts și ulterior unul dintre cei mai representativi artiști Art Nouveau din Regatul Unit. Născut în Glasgow și decedat în London, artistul a exercitat o considerabilă influență artistică asupra designului european.

Joseph Kleitsch - Madeline Strauss

* * *

deasupra liniei care trasează perfecțiunea
doar soarele cuibărit între ramurile copacilor
și o capodoperă în alb
cu pălărie și eșarfă albastră
așteaptă liniștite jumătatea nevăzută a cercului
pe o  simfonie compusă de strauss


(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Joseph Kleitsch
TitluL: Madeline Strauss
Titlul original: Portrait of Mrs. Herbert Spencer (née Madeline Strauss)
Data :
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor:
Joseph Kleitsch (6 iunie 1885 – 16 noiembrie 1931), pictor impresionist american
Joseph Kleitsch (1885–1931) a fost un pictor impresionist american care detine un loc important in perioada de inceput a Scolii Californiene de Impresionism. Nascut in Banad, Ungaria pe 6 iunie 1885, tanarul Joseph Kleitsch a fost atras de pictura de la varsta de sapte ani, mai tarziu a urmat cursurile scolilor de arta din Budapesta, München si Paris. Influentat de vizitele la cele mai faimoase muzee din Europa, Kleitsch a continuat cu pasiunea lui, pictura figurativa si portretele dupa ce s-a mutat in California. Acolo a inceput sa picteze mediul inconjurator si peisaje diferite.Traind pentru o perioada in Los Angeles, Kleitsch s-a indragostit de atmosfera rustica a satului artistic din Laguna Beach. Acolo a pictat eucaliptii insirati de-alungul strazilor, valurile careloveau coasta Pacificului si Misiunea San Juan Capistrano. Joseph Kleitsch a murit la varsta de 49 de ani in Santa Ana, California pe 16 noiembrie 1931.

Eugène Henri Paul Gauguin - Strada în Rouen - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI EUGENE HENRI PAUL GAUGUIN

* * *

prin livada cu duzi
vecină cu aeroportul henri coandă
încă se mai aud sunete de tocuri
care trezesc crisalidele
care se visează avion cu reacție


(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Eugène Henri Paul Gauguin
TitluL: Strada în Rouen
Titlul original:
Data : 1884; Déville-lès-rouen / Maromme / Déville, Franța
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Thyssen-Bornemisza Museum, Madrid, Spain
Date despre pictor:
Eugène Henri Paul Gauguin (7 iunie 1848, Paris – 8 mai 1903, Atuona/Insulele Marchize), a fost un pictor postimpresionist francez. Aventurier şi geniu, Paul Gauguin a ştiut să prevadă viitorul, pregătind calea picturii moderne, influenţând pe fauvişti şi pe artiştii din gruparea Nabis. Între mizerie şi epuizare, călătorii şi disperare, a ajuns să creeze opere extraordinare, în care redă cu intensitate viziunea sa senzuală asupra vieţii.
mpreună cu pictorul Émile Bernard, elaborează regulile sintetismului, care se bazează pe planuri de culori de aceiaşi nuanţă, reliefate prin contururi ferme. Compoziţia „Viziune după predică, 1888 „, cunoscută şi ca „Lupta lui Iacob cu îngerul”, marchează debutul acestui nou stil, caracterizat prin petele decorative de culoare pură, prezenţa marcată a liniilor de culoare închisă, motive simplificate, tratarea antinaturalistă a spaţiului şi renunţarea la perspectiva tradiţională. Prin aşezarea surprinzătoare a motivelor, artistul leagă două planuri ale realităţii: femeile bretone şi viziunea lor. „Pentru mine peisajul şi lupta din tablou există numai în imaginaţia oamenilor care se roagă, ele sunt o urmare a predicei ascultate” (Paul Gauguin).
Gauguin visează la un atelier la tropice, alegerea cade pe Tahiti, pământ al „extazului, al liniştii şi al artei”. În primăvara anului 1891 se îmbarcă pe un vas spre Oceanul Pacific şi la 8 iunie soseşte la Papeete. Se stabileşte la Mataiea şi începe să picteze, folosind ca modele femei indigene, cu care are şi legături amoroase.
După un intermezzo parizian şi câteva luni în Belgia, Gauguin se întoarce în Tahiti. La 28 iunie 1895 părăseşte din nou Franţa, unde nu se va mai întoarce niciodată. De data aceasta se stabileşte într-o localitate pe malul mării, şi artistul se apucă de o muncă gigantică. Anul 1897 este data de naştere a câtorva capodopere, printre care şi tabloul „ De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?, 1897„, care va fi expus un an mai târziu la galeria „Vollard” din Paris, devenind evenimentul major al sezonului.
Gauguin a fost foarte legat de această compoziţie de aproape patru metri, cu caracterul unei picturi murale, considerată ca fiind testamentul său artistic şi spiritual. Gauguin adună şi concentrează aici mare parte a repertoriului său, cu mai multă vigoare decât în tablourile mai vechi. Armonia artistică şi poetică a ideilor sale nu a fost niciodată atât de impresionantă.
Paul Gauguin moare la 8 mai 1903 în Atuona, anul în care galeria „Vollard” organizează o expoziţie cu 50 de picturi şi 20 de desene, şi când Salonul de Toamnă dedică o întreagă sală lucrărilor sale.

Paul Gauguin - Spiritul mortilor veghind.

ZIUA PAUL GAUGUIN

Romanţă tahitiană

Tehura — neagră orhidee —
Nu eşti nici floare,
Nici femeie!...
Dar, orice-ai fi — aşa cum eşti —
Nu-ţi cer să-mi juri că mă iubeşti...
Nu-ţi cer nimic din ce-ai jurat
Lui Paul Gauguin —
Zugravul tău tahitizat —
Pe care-abia sosit în Paradis
Tu l-ai minţit
Şi l-ai ucis
Cu-acelaşi biblic "fruct oprit"...


Pacificul mi-e martor credincios
Că sufletul ţi-e-ntors pe dos...

Nu-mi jura, deci, că mă iubeşti,
Nu-mi jura, căci aşa cum eşti —
O biată insulară jucărie
Cu zece şiruri de mărgean la gât —
Când juri că ştii
Tot ce nu ştii,
Tu nu eşti altceva decât
Un strop de tropicală nebunie
Într-un vârtej marin de apă vie...

Iar mâine-n zori când voi pleca
Nu te-ntrista
Că-mi vei sfârşi tu singură romanţa...
Nu te-ntrista, fiindcă şi eu —
Mi-e martor bunul Dumnezeu —
Tot singur voi sfârşi-o-n Franţa...

de Ion Minulescu


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paul Gauguin - Spiritul mortilor veghind.
Titlul original: L'Esprit des morts veille
Data: 1892; French Polynesia
Stilul: Post-Impresionism
Periodada: prima perioada in Tahiti
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 92 x 73 cm
Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, NY, USA
Eugène Henri Paul Gauguin (n. 7 iunie 1848, Paris - d. 8 mai 1903, Atuona/Insulele Marchize, Polinezia Franceză) a fost un pictor postimpresionist francez. Aventurier și geniu, Paul Gauguin a știut să prevadă viitorul, pregătind calea picturii moderne, influențându-i pe fauviști și pe artiștii din gruparea Nabis. Între mizerie și epuizare, călătorii și disperare, a ajuns să creeze opere extraordinare, în care redă cu intensitate viziunea sa senzuală asupra vieții.

Paul Gauguin - De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?


ZIUA PAUL GAUGUIN

Legea morţii

Legea morţii trebuie împlinită,
închid ochii, îmi închipui cum ar fi,

Să mori, să dormi, vorba lui Hamlet.
Dar trupul doare. Ochiul vede. Încotro?

Către niciunde. Nu ştim de unde venim,
unde ne ducem. Tahiti spune tot, Tahiti ştie.

Roşul violent al lui Gauguin. Iubiri bolnave.
Ce să-mplinim şi cum? Răspunde.

Să nu atingi inima, mâinile celor ce mor.
Copilăria rămasă pe smalţul cadranului de ceas.

Un surâs ne poate scăpa de dureri, chiar şi ironic.
Mater dulcissima, ce bine te vede cel care pleacă, ce bine...


poezie de Boris Marian Mehr


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paul Gauguin - De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?
Original Title: D'ou Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous
Data: 1897; Punaauia, French Polynesia
Stilul: Post-Impresionism
Period: a doua perioada in Tahiti
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 374.6 x 139.1 cm
Museum of Fine Arts, Boston, MA, USA

DESCRIERE
Paul Gauguin a terminat tabloul ”De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?,” a luat o cutie cu otravă, și s-a dus să moară în munți. Una din caracteristicile ascunse a picturii este că ea nu ”se citește” de la stânga la dreapta, dar invers, ca textele cabalistice, de care Gauguin se interesa foarte mult.
#1 Copilul care doarme simbolizează sufletul uman la încarnarea pământească. Criticul de artă Marina Prokofieva a spus că ”Gauguin a fost pasionat de teosofie mistică. El credea că sufletul omenesc, înainte să coboare în lumea materială, se afla în ceruri, în corpul unui infant.”
#2 Câinele – un simbol a necazurilor care-l așteaptă pe om, pe pământ.
#3 Cele trei femei reprezintă prima etapă a sufletului în trupul uman, până la procesul de auto-cunoaștere.
#4 Bărbatul care culege fructul din pomul binelui și răului – un simbol de trezire în om a dorinței de a înțelege misterele universului. Teosofia lui Gauguin spunea că dorința de descoperire a tainelor universului se găsesc în fiecare din noi inițial. Doar că în cineva această dorință se trezește, iar în alții nu.
#5 Figura cu mana pe cap reprezintă a doua etapă de dezvoltare a sufletului uman, atunci când vine vorba de disperarea, de incapacitatea de a găsi răspunsuri la ”întrebări îndelung discutate” ale existenței umane.
#6 Două figuri în roșu. ”În acest tablou – spune Marina Prokofiev – ele reprezintă a treia etapă de dezvoltare mentală, atunci când o persoană dobândește capacitatea de a analiza. Aceste figuri sunt doi înțelepți, care-și mărturisesc gândurile reciproc.”
#7 Pasărea – un simbol al căii spirituale luate de Gauguin din arta egipteană.
#8 Femeia în negru simbolizează sufletul la cel mai înalt stadiu de dezvoltare, atunci când el înțelege sensul întrupării lui. Este necesar ca inima ta să se întărească în durere. ”Femeia în negru este tristă, dar calmă -comentează Marina Prokofiev – deoarece ea a descoperit că suferința, la care sunt condamnați toți în această lume, va fi recompensată în viața de apoi, pentru cei care aleg calea spirituală, cu pace și bucurie.
#9 Izvorul – simbolul eternității.
#10 Statuia zeității reprezintă speranța învierii în cer a sufletului eliberat.
#11 Figura adolescentului simbolizează nivel rudimentar de dezvoltare a sufletului, la cei care dorința de auto-realizare a rămas doar la nivelul dezvoltării trupului.
#12 Capra, pisoiașul și puiul de câine – aceste lucruri, după spusele lui Gauguin, sunt simboluri a existenței lipsite de griji, în care se află împărăția naturii, care nu știe de chinurile căutarii spirituale.
#13 Nudul – un simbol de plăcere senzuală, după care aleargă cei care trăiesc după legile lumii materiale.
#14 Femeie în vârstă simbolizează trupul sortit morții. ”Sufletul ei nu evoluează – povestește Marina Prokofiev – și este condamnat la o existență amorfă, fără să știe de chinuri, dar nu cunoaște nici bucuriile.”
#15 Pasărea cu șopârla în gheare – după cum spune Gauguin, acest lucru este inevitabilul sfârșit -moartea.
Și punctul #16 denumirea tabloului în limba franceză ”D’ou venons nous? Que sommes nous? Ou allons nous?” Astăzi opera se află în colecția Muzeului de Arte Frumoase din Boston, Statele Unite ale Americii.
La 28 iunie 1895 Paul Gauguin părăseşte din nou Franţa, unde nu se va mai întoarce niciodată. De data aceasta se stabileşte într-o localitate pe malul mării, în Tahiti şi artistul se apucă de o muncă gigantică. Anul 1897 este data de naştere a câtorva capodopere, printre care şi tabloul “De unde venim? Ce suntem? Încontro ne îndreptăm?”, care va fi expus un an mai târziu la galeria “Vollard” din Paris, devenind evenimentul major al sezonului.
Gauguin a fost foarte legat de această compoziţie de aproape patru metri, cu caracterul unei picturi murale, considerată ca fiind testamentul său artistic şi spiritual. Gauguin adună şi concentrează aici mare parte a repertoriului său, cu mai multă vigoare decât în tablourile mai vechi. Armonia artistică şi poetică a ideilor sale nu a fost niciodată atât de impresionantă