duminică, 16 iulie 2017

Camille Corot - Dimineata. Dansul nimfelor


ANIVERSARE CU IZ DE IMPRESIONISM FRANCEZ – CAMILLE COROT

Dansul, Ritual, Al Nimfelor

În lanul de nori,
mângâierea cerului,
au crescut
spice de fum
Poarta, visarea,
melodie deschisă
pe un portativ
în note mişcate
suratele vântului
La orizont,
s-a consumat sărutul
dintre cer şi pământ.
Dedesupt
au alergat, nebune,
nimfele apelor,
în braţele copacilor
adânc înrădăcinaţi
în miez de inimi.
Au devorat,
pe de-a-ntregul,
carnea sfântă,
să le crească,
abisal, aripile
deasupra trupurilor
dansate-n ceaţă.
Pescarul de îngeri
şi-a aruncat plasa
purificând extazul
golit de patima
desprinsă
din suflete
jumătăţi rătăcite,
de om.

de Sorana Petrescu Felicia

 

----------------------------------------------------------------------------
Sa fie oare vechea legenda din Mahabharata? Cea in care zeii au taiat oamenii in jumatate si i-au aruncat pe pamânt? Se spune ca de atunci, fiecare dintre noi isi cauta 'jumatatea'...

----------------------------------------------------------------------------
Pictor: Camille Corot
Titlul: Dimineata. Dansul nimfelor
Data: 1850
Material:Ulei pe pânză
Stilul: Impresionism
Dimensiuni: 98 x 131 cm
Deţinător: Muzeul d’Orsay din Paris

Detalii despre tablou:

Pictura a fost admisa la salon de prezentare datorita faptului ca infatisa mai multe siluete feminine zvelte dansand – nimfele, fapt ce era pe gustul personalitatilor academice din acea vreme, interesate mai ales de subiectele cu caracter mitologic.
Cu toate acestea, interesul pictorului Jean-Baptiste Camille Corot nu se concentreaza asupra nimfelor, ci asupra peisajului zugravit “en plein air”, pornind de a realitatea inconjuratoare si de la o stransa comuniune cu natura, aceasta. Se pare ca natura este adevaratul “protagonist” al lucrarii.
Cu toate ca se afla sub semnul si auspiciile unei atmosfere idilice si profund evocatoare, accentuate de prezenta nimfelor, scena reflecta sensibilitatea artistului fata de subiectul ales, respectiv inclinatia sa catre un limbaj realist.
Dansul Nimfelor este rezultatul unui colaj din doua scene diferite. Perdeaua de copaci seamana cu o scena intunecata ce umple scena, intr-o atmosfera de balet. Natura, elementele naturii sunt specifice ultimei perioade din creatia lui Jean-Baptiste Camille Corot, fiind in prim plan, in analog cu personajele portretizate.
Jean-Baptiste Camille Corot a mers de multe ori, pana in anul 1850, in Barbizon, o mica localitate situata in apropierea padurii Fontainbleau si aleasa de un grup de artisti (printre care Charles Francois Daubigny, Jean Francois Millet, Theodore Rousseau, etc.) ca loc al propriilor ateliere de pictura. Se pare ca asa a luat nastere Scoala de la Barbizon, un cenaclu de pictori care doreau sa-si traisca viata in comuniune cu natura, lucrand in aer liber, o idee care s-a numarat printre cele care au impulsionat puternic impresionismul.

Date despre pictor:

Jean-Baptiste Camille Corot (n. 16 iulie 1796 Paris - d. 22 februarie 1875 Paris) a avut o cariera indelungata si prodigioasa, aducandu-si o contributie insemnata in istoria picturii, mai ales in peisagistica. Jean-Baptiste Camille Corot a fost cel mai mare pictor peisagist francez al secolului al XIX–lea, eliberand peisagistica de restrictiile impuse de neoclasicism. In a doua jumatate a secolului al XIX-lea, peisajul a facut parte din seria subiectelor artistice care au simtit din plin suflul de modernitare.

Antoine Blanchard - Bulevardul Madeleine

Muntele

Ţin locul unei pietre din pavaj,
Am ajuns aici
Printr-o regretabilă confuzie.

Au trecut peste mine
Maşini mici,
Autocamioane,
Tancuri
Şi tot felul de picioare.

Am simţit soarele până la osii,
Şi luna
Pe la miezul nopţii.

Norii mă apasă cu umbra lor,
De evenimente grele
Şi importante
Am făcut bătături.

Şi cu toate că-mi suport
Cu destul stoicism
Soarta mea de granit,
Câteodată mă pomenesc urlând :

Circulaţi numai pe partea carosabilă
A sufletului meu,
Barbarilor!

de Marin Sorescu
 



----------------------------------------------------------------------
Pictor; Antoine Blanchard
Titlul: Bulevardul Madeleine

sâmbătă, 15 iulie 2017

Orazio Gentileschi - Cântareața din lăută


* * *

când vine vara și primăvara trece
noapte de noapte îți ascult cântecul
și inima ce-mi preschimbă sentimentul

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Orazio Gentileschi
Titlul: Cântareața din lăută
Titlul original:
Data: 1615
Stilul: Manierism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Orazio Gentileschi ( Pisa , 9 iulie 1563 - Londra , 11 septembrie anul 1639 ) a fost un pictor italian

Benjamin Chambers Brown - Primăvara, valea San Gabriel




* * *

câteva amintiri aici și acolo
deși gândurile mele rămân neclare
îmi păstrează viziunea clară
ca să văd ce-mi lipsește
pe dinafara

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Benjamin Chambers Brown
Titlul: Primăvara, valea San Gabriel
Titlul original: Springtime, San Gabriel Valley
Data:
Stilul: impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Benjamin Chambers Brown (14 iulie 1865 - 19 ianuarie 1942) a fost un renumit artist peisagistic impresionist din California .

Gustav Klimt - The Black Feather Hat (Lady with Feather Hat)


* * *

o logodnică din klimt
cu părul roșcat și pălărie
cu rochie albă
tot încearcă să sune
să spună ceva
dar intră mereu căsuța vocală

gânditoare își spune
probabil se află deja pe vapor

(cav)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Gustav Klimt
Titlul: The Black Feather Hat (Lady with Feather Hat)
Titlul original: Springtime, The Black Feather Hat (Lady with Feather Hat)
Data:
Stilul: impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Gustav Klimt (n. 14 iulie 1862, Baumgarten, Viena - d. 6 februarie 1918, Viena), a fost un pictor și decorator austriac, lider al avangardei vieneze și unul din fondatorii Secesiunii vieneze. Arta lui a contribuit în mare măsură la izbucnirea uneia din cele mai mari revoluții din istoria artei.