vineri, 28 iulie 2017

Henri Matisse - Lorette cu o ceașcă de cafea


Singura, speranta

Am baut cafeaua,
Iar zatul a ramas pe fundul cestii.
Am fumat tigara,
Si scrumul in zatul cafelei a cazut.
Am rosti cuvintele,
Iar ele ramas-au pe fundul paharului.
Dragoste nu, n-am facut,
Si dorinta in adancul inimii a murit.

de Rita Petro




---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri Matisse
Titlul: Lorette cu o ceașcă de cafea
Titlul original:
Data: 1917
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pâză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Henri Matisse (n. 31 decembrie 1869, Le Cateau-Cambrésis - d. 3 noiembrie 1954, Nisa), pictor francez, unul dintre cei mai străluciți reprezentanți ai artei secolului al XX-lea și totodată unul dintre principalii inițiatori ai artei moderne. Moștenitor al impresionismului și neoimpresionismului, Matisse dă impuls mișcării fauviste, dar este în același timp un pictor universal, la fel de dezinvolt în cultivarea artei africane, cât și în creația artiștilor renascentiști sau cu operele contemporanilor săi.

Pierre-Auguste Renoir - Tânără în grădina din Mezy

Inchide ochii

Vantul este prezent
Il simt.
Nimic nu-l poate opri.
Incerc sa-i urmaresc cursul…, dar in zadar.
Rapiditatea l-a cuprins.
Ma simt neputincioasa sa fiu atenta.
Incapatanarea ma impinge spre opunere, dar viteza lui este impresionanta.
Incerc sa intru in jocul lui.
Respir.
Ma ridic.
Ma desprind.
Ma las purtata de puterea lui,
de libertatea lui.
Si dansam.
Dansam
in lungul cerului.
Totu-i imprevizibil, asa pare; Insa nimic nu ne opreste sa ne lasam pierduti in acest dans.
Este liniste.
O liniste ce se asterne peste noi.
Rapiditatea pasilor nostri scade treptat, dar dansul nostru nu se incheie.
Se tranforma.
Infatiseaza armonia unei poezii.
O poezie tacuta, dar plina de muzicalitate.


de Cristina Bălan


---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pierre-Auguste Renoir
Titlul: Tânără în grădina din Mezy
Titlul original:
Data: 1891
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pâză
Dimensiunea: 55.5 x 55.5 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Pierre-Auguste Renoir (n. 25 februarie 1841,[1][2] Limoges, Franța – d. 3 decembrie 1919,[1][2] Cagnes-sur-Mer, Franța) a fost unul din cei mai celebri pictori francezi, creator - împreună cu Claude Monet, Alfred Sisley, Paul Cézanne - al curentului impresionist.

Gabriel Metsu - un tânăr scriind o scrisoare


* * *

întreaga noapte scriu poezii
despre femei frumoase
ținute prizoniere în adâncul sufletului meu

îmbrăcat în cămașa de noapte
zăpăcit de lumina lunii
mi se trezesc visele adormite

sub privirile unui tablou
împletesc o cunună din margarete
și alerg după o iubirea pierdută

(cav)

---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Gabriel Metsu
Titlul: un tânăr scriind o scrisoare
Titlul original:
Data: c.1664 - c.1666
Stilul: Baroque
Mod de realizare: Ulei pe lemn
Dimensiunea: 40.2 x 52.5 cm
Unde se gaseste: National Gallery of Ireland, Dublin, Irlanda

Date despre pictor:
Gabriel Metsu (ianuarie 1629, Leiden – inmormantat in 24 octombrie 1667), Amsterdam), pictor olandez, fiul pictorului flamand Jacques Metsu (c.1588-1629), care a trait cea mai mare parte a vietii in Leiden, unde a fost casatorit de trei ori. Ultima lui casatorie a fost in 1625 cu Jacomijntje Garniers, ea insasi vaduva unui pictor cu trei copii si care l-a nascut pe Gabriel. Metsu a luat lectii de pictura cu Gerard Dou si a fost influentat de lucrarile unor pictori din Leiden, Jan Steen si Jan Lievens.

Metsu a fost inregistrat printre primii membri ai breslei pictorilor din Leiden si a ramas membru al breslei pana in 1649. In 1650 a incetat sa-si semneze lucrarile, iar din anul 1653 se pare ca s-a stabilit in Amsterdam. In Leiden se spunea ca Metsu plecase de la un bordel la ora sase dimineata si luase o prostituata la Academie.

S-a casatorit in 1658 cu Isabella de Wolff, al carei tata era olar, iar mama, pictorita. In 1661 Metsu a castigat protectia lui Jan J. Hinlopen, un negustor de panzeturi din Amsterdam caruia i-a pictat familia intrun mediu la moda, de exemplu intro incapere din noua primarie. Dupa moartea lui Metsuvaduva lui a plecat la Enkhuizen sa locuiasca cu mama sa.

Una dintre cele mai bune picturi din maturitatea lui Metsu este „Market-place of Amsterdam„, expusă la Luvru.

Fern Isabel Coppedge - Toamna - aniversare


ANIVERSAREA PICTORIȚEI FERN ISABEL COPPEDGE

Doar noi lipsim

Aici toate sunt la fel:
Drumul serpuit cu praful lui fierbinte
In care picioarele se afunda,
Teiul, la umbra caruia
Ne sopteam cuvinte de iubire,
Lacul, ce incepuse sa sece
Dar care, uite, inca n-a secat,
Macii, scotandu-si capul din iarba,
Pe care mi-i impleteai cununa,
Soarele, coborat la asfintit,
Jumatate foc, jumatate abur
Si boarea ce mi se strecura sub camasa
Si-mi trezea visele adormite.
Aici toate sunt la fel!
Doar noi, numai noi lipsim.

de Rita Petro


---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Fern Isabel Coppedge
Titlul: Toamna
Titlul original: Autumn
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Fern Isabel Coppedge (28 iulie 1883 - 21 aprilie 1951) a fost un pictor american impresionist.

Marcel Duchamp - Sonata - aniversare


***

în fața ochilor mei închiși
patru femei duchamp
cântă sonata lunii
în limba franceză
aproape adorm
întrebând de iubire
mi se taie respirația

soarele îmi arde fața
scriu ba una ba alta
de ziua ta

(cav)


---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Marcel Duchamp
Titlul: Sonata
Titlul original: Sonata
Data: 1911
Stilul: Cubism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Marcel Duchamp (28 iulie 1887 – 2 octombrie 1968) a fost un pictor francez (cetăţean american din 1955) format în mediul cultural efervescent al Parisului de la începutul secolului al XX-lea, într-o familie cu preocupări artistice. Duchamp lucrează în primii ani pânze de influenţă impresionistă.

Din 1912 începe căutările care îl vor conduce spre ultimele consecinţe ale avangardei, deschizând drumul unor direcţii ce-şi propun să atingă domeniul sugestiv intitulat antiartă (nonartă). Plecând de la preocupările futuriştilor pentru redarea mişcării lucrarea sa „Nud coborând o scară” (Nu descendant un éscalier), (1912) în 1913 tinde spre abstracţia completă, atinsă în marele panou la Mariée Mise a nu par ses celibataires (1915-1923).