vineri, 2 februarie 2018

Jean-Étienne Liotard - Portret de femeie

Dans cu negresă

Ritmul pune stăpânire pe braţe,
pe coapsele care se unduiesc.
Mătasea neagră a ochilor mei
lunecă înfrigurată,
descoperind sub piele luciul de abanos.

Sfâşietor dansul unei femei singure.

Clapele pianului se sparg
ca ultimele raze ale soarelui roşu
când se ating de valuri
şi intră dedesubt.

Am trecut prin viaţă
asemeni soarelui roşu prin zii,
fără să dansez cu negresa.
În consecinţă,
fără să înţeleg nimic

de Ion Toma Ionescu

 


---------------------------------------------------------------------------

Pictor: Jean-Étienne Liotard
Titlul: Portret de femeie
Titlul original:
Data:sec 18
Stilul:
Dimensiunea: 40.6 × 32.4 cm (16 × 12.8 in)
Unde se gaseste: Saint Louis Art Museum

Date despre pictor:

Jean-Étienne Liotard (22 decembrie 1702 – 12 iunie 1789) a fost un pictor elvetian-francez, cunoscator si comerciant de arta. Liotard s-a nascut in Geneva. Tatal lui a fost un bijutier care a plecat in Elvetia dupa 1685. Jean-Étienne Liotard si-a inceput studiile sub indrumarea profesorilor Gardelle si Petitot, ale caror emailuri si miniaturi le-a copiat cu mare indemanare. A plecat la Paris in 1725, acolo a studiat cu Jean-Baptiste Massé (fr) si François Lemoyne, la a caror recomendari a fost luat la Napoli de Marquis Puysieux. In 1735 a venit in Rome, unde a pictat portretele papei Clement XII si ale catorva cardinali. Trei ani dupa aceea l-a insotit pe Lordul Duncannon la Constantinople. Jean-Étienne Liotard a vizitat Istanbulul si a pictat numeroase pasteluri cu scene domestice; de asemenea a continuat sa poarte vesminte turcesti mult timp dupa reintoarcerea in Europa. Multi s-au pictat pe ei insisi in vesminte orientale exotice la reintoarcerea in Europa, inclusiv Lord Byron, cum au facut si altii care n-au plecat niciodata din Europa, inclusiv Madame de Pompadour.Adoptarea sa excentrica a costumelor orientale i-au asigurat porecla de pictor turc.

joi, 1 februarie 2018

Vladimir Dimitrov - Maystora - maro - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI VLADIMIR DIMITROV - MAYSTORA

* * *

femeia îmbrăcată în  maro
se plimbă în gând
de câteva minute
prin grădina publică
unde un om în sacou roșu
în ritmul mersului
împarte iluzii
împletite din bănuți de aur

(cav)


-----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Vladimir Dimitrov - Maystora
Titlul:
Titlul original:
Data :
Stilul: Post-Impresionism
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Vladimir Dimitrov - Maystora ( bulgara : Владимир Димитров - Майстора ) (1 februarie 1882 - 29 septembrie 1960), a fost un pictor bulgar

Albert Lebourg - Bănci pe Sena Iarna la Herblay - Josh Groban - February Song


ANIVERSAREA PICTORULUI ALBERT LEBOURG

Cântec de februarie

Unde s-a dus acel vechi prieten,
Pierdut într-un cântec de februarie,
Spune-i că nu mai e mult
Până când îşi va deschide ochii, deschide ochii.
Unde e acea zi obişnuită
Înainte de frângerea culorilor în umbre,

Şi cum de m-am stins
În viaţa lui, în viaţa lui?
Şi nu vreau să te dezamăgesc niciodată,
Iartă-mă dacă mă duc
Când tot ce am cunoscut e pierdut şi regăsit,
Îţi promit, mă voi întoarce într-o zi la tine.

Dimineaţa se trezeşte
Şi câteodată e mai mult decât suficient
Când tot ce ai nevoie să iubeşti
E chiar în faţa ochilor tăi,
E chiar în faţa ochilor tăi.

Şi nu vreau să te dezamăgesc niciodată,
Iartă-mă dacă mă duc,
Câteodată e greu să găsesc pământul,
Căci continui să cad încercând să scap
De lumea asta nebună.

Şi nu vreau să te dezamăgesc niciodată,
Iartă-mă dacă mă duc
Când tot ce am cunoscut e pierdut şi regăsit,
Îţi promit, mă voi întoarce într-o zi la tine.

Unde s-a dus acel vechi prieten,
Pierdut într-un cântec de februarie,
Spune-i că nu mai e mult
Până când îşi va deschide ochii, deschide ochii.

Artist: Josh Groban
Cântec: February Song



-----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Albert Lebourg
Titlul: Bănci pe Sena Iarna la Herblay
Titlul original:
Data :
Stilul: impresionism
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Albert Lebourg (1 februarie 1848 – 6 ianuarie 1928), pictor peisagist francez.

Ştefan Luchian - Safta florăreasa


ANIVERSAREA PICTORULUI POST-IMPRESIONIST ŞTEFAN LUCHIAN

Ana Blandiana – Totală confuzie

Suntem doi şi totuşi unul
nici nu mai ştiu care
e trupul tău, care
e trupul meu.
Care e clavicula mea
care e invers.
Pun mâna pe ochiul meu
şi pe tine nu te mai aude
nimeni şi niciodată.
Pun mâna pe glezna ta
şi-mi simt reumatismul.
Ne confundăm până la salariu.
Tu eşti eu, eu sunt tu,
până şi coastele sunt la fel,
nici una independentă.
dacă te duci, Siamezule,
lasă-mi cheia apartamentului.

de Mircea Micu

 


-----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Ştefan Luchian
Titlul: Safta florăreasa
Titlul original: Safta florăreasa
Data; 1901
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare:ulei de in
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Ştefan Luchian (1 februarie 1868, Ştefăneşti, Botoşani – 28 iunie 1916, Bucureşti), pictor român, denumit poetul plastic al florilor.Ştefan Luchian s-a născut la 1 februarie 1868, la Ştefăneşti, un sat (azi oraş) din Botoşani, ca fiu al maiorului Dumitru Luchian şi al Elenei Chiriacescu. Vocaţia viitorului pictor se declară încă din copilărie. El rezistă cu încăpăţânare eforturilor mamei sale de a-l înscrie la şcoala militară
În toamna anului 1889 pleacă la München, unde studiază două semestre la Academia de arte frumoase şi execută copii după operele lui Correggio şi Rembrandt, aflate la Muzeul de artă. Revine în ţară în 1890 şi participă la prima expoziţie a societăţii de artă Cercul artistic. Pleacă în anul următor la Paris, unde studiază la Academia Julian şi cunoaşte, în muzee şi expoziţii, viaţa artistică pariziană, aflată în acea perioadă în plină efervescenţă impresionistă. Tabloul Ultima cursă de toamnă arată influenţa evidentă a lui Manet şi Degas, dar şi ecoul unor predilecţii mondene, pe care Luchian va continua să le aibă pentru o vreme şi la Bucureşti.

Thomas Cole - Vîrstele puterii imperiale – Dezolarea

ANIVERSAREA VARSTELOR PUTERII IMPERIALE CU THOMAS COLE

Dezolarea

am construit un oraș al libertăţii
în interiorul coastelor noastre
acum a plecat

inima , o casă de nebunii
pentru toate speranțele și visele noastre
mintea , o închisoare
în care gândurile se agită ca cătușele
ochii , ferestre
cu perdele întotdeauna trase

nehotarâţii merg pe jos
pe o calea necunoscută
rugându-se pentru minuni
dar vântul suflă,
iar ploaia cade.

(cav)

[ ei cred ca toţi suntem proști, dar se înșeală ]

 


-----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Cole
Titlul: Vîrstele puterii imperiale – Dezolarea
Titlul original: The Course of Empire: Desolation
Data; 1836
Stilul: Romantic
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea: 100 x 160.7 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Thomas Cole (1 februarie 1801 – 11 februarie 1848) a fost un pictor american nascut in Anglia. E considerat fondatorul Hudson River School, o miscare americana de arta care a aparut la mijlocul secolului al 19-lea.Lucrarile lui Cole ca si cele ale scolii lui au fosst cunoscute pentru descrierea realista si detaliata a peisajelor si salbaticiei americane care au reprezentat temele romantismului si naturalismului.
S-a nascut in Bolton, Lancashire, Anglia in 1801. In 1818, familia lui a emigrat in Statele Unite, stabilindu-se in Steubenville, Ohio, unde Cole a invatat primele notiuni de pictura de la un pictor hoinar de portrete pe nume Stein. Deoarece nu a avut succes in pictarea portretelor, s-a orientat spre peisaje.
Cole a pictat mai mult peisaje, insa a pictat si lucrari alegorice. Cele mai renumite dintre aceste lucrari sunt seriile in cinci parti, „The Course of Empire”, care descriu acelasi peisaj peste generatii—de la o stare aproape de natura si consumare, apoi la declin si disolutie—si seria in patru parti, „The Voyage of Life”.