marți, 16 mai 2017

Albert Birkle - Elisabeth Starosta mit Chiffon-Bluse und Hut 1923

Cântec de dragoste

Cum să-mi împiedec sufletul
să nu-l ajungă cutremurat pe-al tău?
Cum să-l înalţ deasupra ta
spre alte lucruri, altundeva?
O, cum, cum l-aş aduna
lângă ceva pierdut în întunerec,
într-un ungher tăcut, străin, nefrămătând,
ce nu se-ndepărtează
când adâncurile-ţi lunecă departe, unduind.
Ci tot ce ne-nfioară, pe tine şi pe mine,
ne împreună totuşi aşa cum un arcuş
din două strune-un singur sunet scoate.
Pe ce vioară suntem înstrunaţi?
Şi ce artist ne ţine-n mâna lui,
cântec cum altul nu-i?


de Rainer Maria Rilke


====================================================
Ma uitam zilele trecute la schimbarea, de-a lungul timpului, al modului de reprezentare a femeilor si am observat ca nu doar acesoriile de moda se schimba (voalul, palariile, corsetul) ci mai ales atitudinea femeilor anilor 20. Par mult mai independente si mai sigure pe ele insele.
Daca ne gandim ca, intr-adevar, in anii 20, in Statele Unite, femeile votau pentru prima data la alegerile nationale, schimbarea aceasta a expresiei devine explicabila. Numai ca, ea se produce cam peste tot in lume. Este vorba de "the roaring tweinties" cum mai este numita decata aceasta in care in mod cert, femeile incep sa se emancipeze si sa-si schimbe atitudinea atat fata de exterior cat si fata de ele insele. Am gasit cateva tablouri cu aceste figuri increzatoare ale unei perioade care a facut istorie.
====================================================
Albert Birkle - Elisabeth Starosta mit Chiffon-Bluse und Hut 1923

Berthe Morisot - Fica pictorului Manet - Julie Manet, Eugene Manet

Dintr-un april

Din nou dǎ mireasmǎ pǎdurea.
Ciocârliile, cu zborul lor, înalţǎ cerul
ce ne-a zǎcut greu pe umeri;
i-adevǎrat, se mai zǎrea printre crengiziuz, ziua neplinǎ
dar, dupǎ lungile dupǎ-amieze ploioase,
vin ceasurile proaspete
însorite cu aur,
de care fugind, pe frontoane de case, departe,
toate ferestrele
rǎnite, bat din aripe cu teamǎ.


În urmǎ : tǎcere. Chiar ploaia pǎşeşte mai lin
peste lucirea, ce liniştit se-ntunecǎ, a pietrelor.
toate zgomotele amuţesc deplin
tupilate-n luminǎ de mugur pe ramuri.

de Rainer Maria Rilke



====================================================
Iata o tema raspandita in pictura - lectura! De-a lungul timpului, mai toti pictorii au atins acest subiect. Stand sa ma intreb care o fi cauza unei astfel de proliferari, mi-a venit in minte faptul ca, intr-adevar, niimic nu ajuta mai mult la expresia intimitatii,a caldurii, precum imaginea cuiva citind. Si atunci, e de inteles, macar in parte, cum tema a aparut odata cu aparitia scenelor domestice.
======================================================
Berthe Morisot - Fica pictorului Manet - Julie Manet, Eugene Manet
Data: 1883
Stilul: Impresionism
Dimensiunea: 60 x 73 cm
Media: Ulei pe panza
Colectie privata
Berthe Morisot(14 ianuarie 1841 – 2 martie 1895), pictorita impresionista franceza s-a nascut pe 14 ianuarie 1841 la Bourges, Cher, Franta, intr-o familie burgheza instarita care a incurajat-o, atat pe ea cat si pe sora ei, Edma Morisot, sa devina artiste. Morisot avea sa devina un pictor impresionist de mai mica importanta, dar un simbol pentru prezenta femeilor in avangarda artistica de la sfarsitul secolului XIX.
Cand Morisot s-a decis sa studieze serios pictura, familia nu doar ca nu s-a opus, dar a sprijinit-o total. La inceput, Morisot a exersat pictand copii dupa tablouri celebre, incepand cu vechii maestri si terminand cu cei noi, avand o pasiune deosebita pentru lucrarile lui Corot.

Berthe Morisot - Lucie Leon la pian

Cântă pianul

Cântă pianul undeva departe
Un cântec de iubire,
Şi eu nu mă mai tem de moarte
Căci inima îmi este plină de fericire.

Melodia lui mă înfioară
Şi în suflet am o dulce armonie,
Cântă pianul ca pentru ultima oară
O frumoasă simfonie.

de Vladimir Potlog


====================================================
Berthe Morisot - Lucie Leon la pian
Data: 1892
Stilul: Impresionism
Dimensiunea: 65 x 80 cm
Media: Ulei pe panza
Colectie privata
Berthe Morisot(14 ianuarie 1841 – 2 martie 1895), pictorita impresionista franceza s-a nascut pe 14 ianuarie 1841 la Bourges, Cher, Franta, intr-o familie burgheza instarita care a incurajat-o, atat pe ea cat si pe sora ei, Edma Morisot, sa devina artiste. Morisot avea sa devina un pictor impresionist de mai mica importanta, dar un simbol pentru prezenta femeilor in avangarda artistica de la sfarsitul secolului XIX.
Cand Morisot s-a decis sa studieze serios pictura, familia nu doar ca nu s-a opus, dar a sprijinit-o total. La inceput, Morisot a exersat pictand copii dupa tablouri celebre, incepand cu vechii maestri si terminand cu cei noi, avand o pasiune deosebita pentru lucrarile lui Corot.

William Merritt Chase = Mrs. Meigs cantand la pian

O veche clapa de pian

Cautam o melodie veche,noi,doua suflete pereche
Tot navigand printre acorduri,printre lagune si fiorduri
O melodie-a iubirii,cea mai fireasca clipa-a firii
Acorduri vechi,universale peste trairile abisale
Dar,timpul,sarpe veninos,o clapa de pian a ros
Si am fugit atunci,pe data,de clapa trista,sfaramata
In cantec nou,de nepatruns fiinta noastra s-a ascuns
Dar,n-am aflat acordurile-n care iubirea plange si apoi moare
O melodie noua incropesc,acorduri peste pasul ingeresc
O pirueta,pasi adaugati si suntem cu-o iubire,mai bogati !
Si-am plans atat de mult,in van pierduta,clapa de pian
Cand nota ei chiar se afla la mine si-mi era stea !


de APRILIA.


--------------------------------------------------------------------------
William Merritt Chase = Mrs. Meigs cantand la pian
Data: 1883
Stilul: Realism
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 47.3 x 65.9 cm
Colectie privata
Născut: 1 noiembrie 1849, Nineveh, Indiana, Statele Unite
Decedat: 25 octombrie 1916, New York, New York, Statele Unite

William Merritt Chase - Shinnecock

Iarăşi şi iar

Iarăşi şi iar, chiar de cunoaştem priveliştea dragostei,
Şi cimitirul cel mic cu inscripţiile lui tânguitoare,
Şi îngrozitor de tăcutul abis unde sfârşesc
Ceilalţi: iarăşi şi iar, noi pornim cîte doi împreună,
Sub copacii bătrâni, iarăşi şi iar, ne întindem
Alături în mijlocul florilor, cu faţa la cer.


- Rainer Maria Rilke -


----------------------------------------------------------
William Merritt Chase - Shinnecock
Data: 1895
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe panza
Născut: 1 noiembrie 1849, Nineveh, Indiana, Statele Unite
Decedat: 25 octombrie 1916, New York, New York, Statele Unite