Îndrăgostiţii
Tulpini.Solitudini
gingaşe.Balcoane
în zbor?-Munţi
văzduhuri, păsări,păduri
Atâta, atâta spaţiu,
încinge cu prezentul
mişcătoarei planete
îndărătnicele-mbrăţişări.
Plăceri, mulţimi, plăceri,
mulţimi, plenitudine,
mirată lumină
şi roşeţi absorbite!
Şi ziua?-Un şes
de cristal. Şedere
adâncă şi mută.
Balcoane în alb.
Doar tu, iubire, tu însăţi
mormânt. Nimic, nimeni,
mormânt. Nimic, nimeni,
totuşi... Tu cu mine?
de Jorge Guillén
---------------------------------------------------------------------------
Titlu: "Indragostitii" sau "idila pe pod" sau "Seara de toamna"
Autor: Emile Friant
Data: 1888
Suport: Ulei pe panza
Dimensiuni: 111 x 145
Conservarea: Nancy, Muzeul de Arte Plastice
Context:
La sfarsitul secolului al XlX-lea, Franta este o tară de imigratie.
Intre 1850 si 1900, populatia din Franta stagneaza în timp ce Europa
aproape se tripleaza: aceasta este cauza principală a fluxurilor de
migratie, la începutul secolului, lipsa fortei de muncă se resimte atat
în oras cat si în mediul rural. Tările vecine sunt principalii furnizori
de fortă de muncă (Italia, Belgia, Spania si Elvetia, Polonia).
2. ANALIZA
Descriere
Adept al picturii în aer liber, Friant alege unul din locurile sale
preferate pentru plimbari, regiunea din Nancy numita Les”Grands
Moulins”. Cei doi tineri sunt prezentati pe podul Pont Casse, pe
Meurthe.
In prim plan imaginea este aceea a unui cuplu vazut din
profil, din spate. Fundalul il constituie un peisaj cu un rau, un pod
de piatră si cateva case în depărtare. Modernitatea apare de două ori:
podul de fier, si tigările tAnărului. Acesta este situat aproape în
centrul compozitiei, cu pieptul inclinat usor inainte, spre tanara de
langa el sprijinindu-se de balustrada podului. Femeia, intr-o pozitie
similara, isi reazama obrazul drept in mana in timp ce-l priveste pe
tanar.
Cele două personaje nu se privesc intr-un mod care ar lasa
sa se inteleaga o conversatie intima.In acelasi timp, atitudinea celor
doi, lipsita de exces sau de zel din partea tanarului, tradeaza un
realism care evita cliseele academice.
Compozitie
De remarcat faptul ca shimbul de privire sa afla in centrul compozitiei.
Tehnica: Personajele (mai ales privirile lor) sunt mai clara decat
restul compozitiei, tocmai pentru a le focaliza. Fondull este mult mai
putin detaliat.
Culorile: Culori de toamna, cu dominanta pe gri
(vesta tanarului), maro-verde (frunzele) si bej (drumurile, podurile,
casele). Cerul este acoperit de nori, imbracamintea celor doi este sobra
ceea ce scoate in evidenta piela alba si obrajii inrositi de frig. Sunt
culori terne, care induc mai degraba tristetea dupa zilele de vara.
Culoarea deschisa a cerului se oglindeste in apa ceea ce deschide mult
tabloul.
Lumina: Lumina este omniprezenta, scotand in evidenta paloarea fetei femeii.
3. INTERPRETARE
In acest decor de copaci si apa calma, cei doi tineri fac abstractie de
prezenta pictorului – intentia acestuia fiind sa evita miscarea si
emotia. Prefera sa puna accent pe imobilitatea si calmul scenei. Se
observa o forma de indiferenta si de mister in privirea celor doi.
Chiar atrasi unul de celalalt, cei doi nu arata nici un semn de
afectiune. Decorul nu are nimic idilic – Friant nu face decat sa
portretizeze aspectul simplu si detasat al amantilor secolului al
XIX-lea, renuntand la artificiile artei academice.
Rupand cu traditia afectelor, tabloul poate fi astfel incadrat in sfera naturalismului sentimental.