miercuri, 17 mai 2017

Maxime Maufra - Buchet de flori în fața ferestrei - aniversare



* * *

flori uitate din poezia franceză
stau în fața ferestrei și ascultă
îndrăgostiții care vorbesc despre iubiri
ce nu trec neobservate.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maxime Maufra
Titlul: Buchet de flori în fața ferestrei
Titlul original:
Data : c.1910; Franța
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colectie privata
Date despre pictor:
Maxime-Emile-Camille-Louis Maufra (17 mai 1861 – 23 mai 1918) pictor impresionist francez, specializat in realizarea de peisaje marine.
A inceput sa picteze la varsta de 18 ani, sub indrumarea unor artisti locali din Nantes, intre care fratii Charles Leduc si Alfred Leduc sau pictorul peisagist Charles Le Roux. A plecat la Liverpool pentru a incepe o cariera comerciala. In perioada petrecuta in Marea Britanie descopera lucrarile vechilor maestri si ale unor artisti englezi ca Joseph Mallord William Turner, John Constable sau Thomas Gainsborough. La sfarsitul lui 1883 se intoarce in Franta, iar intre 1884-1890 este negustor la Nantes, pictand in timpul liber. Descopera impresionismul si se imprieteneste cu pictorul Le Roux si cu sculptorul Le Bourg.

Maxime Maufra - Insula Brehat - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI MAXIME MAUFRA

* * *

un albatros cu coada albastră
ascuns vederii
ascultă poveștile bărcilor
despre insula zînelor


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maxime Maufra
Titlul: Insula Brehat
Titlul original: Ile de Brehat
Data : 1892
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colectie privata
Date despre pictor:
Maxime-Emile-Camille-Louis Maufra (17 mai 1861 – 23 mai 1918) pictor impresionist francez, specializat in realizarea de peisaje marine.
A inceput sa picteze la varsta de 18 ani, sub indrumarea unor artisti locali din Nantes, intre care fratii Charles Leduc si Alfred Leduc sau pictorul peisagist Charles Le Roux. A plecat la Liverpool pentru a incepe o cariera comerciala. In perioada petrecuta in Marea Britanie descopera lucrarile vechilor maestri si ale unor artisti englezi ca Joseph Mallord William Turner, John Constable sau Thomas Gainsborough. La sfarsitul lui 1883 se intoarce in Franta, iar intre 1884-1890 este negustor la Nantes, pictand in timpul liber. Descopera impresionismul si se imprieteneste cu pictorul Le Roux si cu sculptorul Le Bourg.

Pierre-Auguste Renoir - Tei la ferma

Si dacă de cu ziuă...

“Si dacă de cu ziuă se’ntîmplă să te văz
De sigur că la noapte un tei o să visez,
Iar dacă peste ziuă eu întîlnesc un teiu
În somnu-mi toată noaptea te uiti în ochii mei.”


de Constantin CUBLESAN


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pierre-Auguste Renoir
Titlul: Tei la ferma
Titlul original:
Data : 1919
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Pierre-Auguste Renoir s-a născut la 25 februarie 1841 în Limoges. Tatăl său a fost croitor. Copilăria şi-a petrecut-o în Paris, într-un cartier apropiat de palatul Louvre. La 13 ani lucrează deja ca pictor de porţelanuri, mai târziu pictează evantaie şi jaluzele, reuşind să strângă o sumă de bani pentru a putea studia pictura.
Denumit pe drept „pictorul bucuriilor vieţii”, Renoir pictează cu pasiune până în ultima clipă a existenţii.
„Cred că n-a trecut nici o zi în viaţa mea în care să nu fi pictat” – mărturiseşte artistul cu puţin înainte de a muri. Se stinge din viaţă la 2 decembrie 1919.

Anna Ostroumova-Lebedeva - Amsterdam - aniversare

ANIVERSAREA PICTORITEI ANNA OSTROUMOVA-LEBEDEVA

Geam

O mare, o barcă un val
Doi Mai sau Honolulu
Un lac, un pod, licurici
Un gheţar imaculat
Un vulcan stins
Berna, Guatemala sau Seattle
O femeie plutind în apus.
Un fotoliu alb, o ceaşcă de cafea
Mobila Bidermayer tocită
Bucureşti sau un anticar la Vancouver
O femeie potrivindu-şi un şal imaginar
Pentru că undeva după blocuri e apusul
Semafor roşu: când aprins când stins.
Ultimul turn al unei expoziţii mondiale
Zid de sticlă suspendat între aer şi timp.


de Mira Simian–Baciu


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Anna Ostroumova-Lebedeva
Titlul: Amsterdam
Titlul original: Amsterdam
Data : 1913
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Acuarela
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Anna Petrovna Ostroumova-Lebedeva ( Rusă : Анна Петровна Оструумова-Лебедева , 17 mai 1871 - 5 mai 1955) a fost un artist rus și sovietic cel mai notabil pentru pictura ei în acuarelă . Ea a fost, de asemenea, unul dintre pionierii tehnicii de lemnărie din Rusia.
Sa născut ca Anna Ostroumova la Sankt Petersburg. În 1905, sa căsătorit cu chimistul Serghei Vasileevici Lebedev
A studiat pictura la Școala de desen tehnic Stieglitz și ulterior la Academia Imperială de Arte din Ilya Repin . Academia a început să accepte femeile numai în 1892, iar Ostroumova a fost una dintre primele absolvente de femei. În 1898 și 1899 a studiat la Paris la Académie Colarossi și la James Abbott McNeill Whistler
În 1900, Ostroumova a absolvit Academia, specializată în grafică, și în același an sa alăturat grupului de artă Mir iskusstva din Sankt Petersburg
Din 1934, a lucrat ca profesor la Institutul de Pictură, Arhitectură și Sculptură din Leningrad . Ostroumova-Lebedeva a supraviețuit Asediului din Leningrad , dar după aceea a devenit oarba. A murit în 1955 în Leningrad
Tema principală a lucrărilor sale grafice, atât din lemn, cât și din acuarele, au fost orașele orașului Sankt Petersburg. Ea a fost, de asemenea, interesată de orașele europene, care au rezultat din călătoriile ei în Europa

Maxime Maufra - Portul Douarnenez - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI MAXIME MAUFRA

Africa de sub frunte

Numai veşti rele mai aştept.
Numai veşti proaste mai pot aduce :
a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat sufletul într-un
ciob de oglindă,
undeva, în continentul iubirii
au năvălit oamenii-cangur ...

Toate vânturile bat de-a-ndărătelea,
zicând că trebuie îndreptaţi arborii
pe care tot ele i-au strâmbat. Şi astfel
mortalitatea arborilor
a crescut înspăimântător –
căci nimic, o, nimic nu se poate îndrepta
fără încuviinţarea sevelor,
şi tot ce se-ndreaptă cu de-a sila
se frânge ...

De aceea, nu mai aştept decât veşti rele –
se vor distinge probabil şi focurile rămase,
va creşte păr aspru de cal
pe ultimele frunţi albe, strălucitoare,
nesfărâmate încă de ciomege,
şi ultimele cântece în păduri
vor fi ale gorilelor-lupi ...

Până atunci, toată lumea trebuie
să se scarpine individual –
aşa e legea, aşa e obiceiul
înainte de moarte. Nu stăruiţi,
nu se acordă nici o dispensă –
doar ciungii au nevoie să se scarpine
reciproc, cu botul sau cu picioarele ...

Şi între timp a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat oglinda
într-un ciob de suflet,
şi oamenii-cangur se înmulţesc
în buzunarul de la spate al lumii ...

Numai veşti rele mai aştept.

de Geo Dumitrescu
Din volumul « Nevoia de cercuri » 1966


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maxime Maufra
Titlul: Portul Douarnenez
Titlul original:
Data :
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Clectie privata
Date despre pictor:
Maxime-Emile-Camille-Louis Maufra (17 mai 1861 – 23 mai 1918) pictor impresionist francez, specializat in realizarea de peisaje marine.
A inceput sa picteze la varsta de 18 ani, sub indrumarea unor artisti locali din Nantes, intre care fratii Charles Leduc si Alfred Leduc sau pictorul peisagist Charles Le Roux. A plecat la Liverpool pentru a incepe o cariera comerciala. In perioada petrecuta in Marea Britanie descopera lucrarile vechilor maestri si ale unor artisti englezi ca Joseph Mallord William Turner, John Constable sau Thomas Gainsborough. La sfarsitul lui 1883 se intoarce in Franta, iar intre 1884-1890 este negustor la Nantes, pictand in timpul liber. Descopera impresionismul si se imprieteneste cu pictorul Le Roux si cu sculptorul Le Bourg.
Expune pentru prima data in 1886 la Nantes si participa cu doua peisaje la Salonul de la Paris, unde se bucura de o buna primire din partea criticii. Renunta definitiv la comert din 1890 si pleaca la Pont-Aven, unde ii intalneste pe Paul Gauguin si Paul Sérusier. Lucrarile celor doi il influenteaza mai mult decat o facusera Camille Pissarro si Alfred Sisley. Pana in 1890 Maufra este influentat in mare masura de sintetism, stilul inventat de Emile Bernard si dezvoltat de Gauguin, care transfera formele in suprafete colorate plane, stil evident mai ales in desene, gravuri si litografii.
Maufra se stabileste definitiv la Paris in 1892, la Bateau-Lavoir, dar se intoarce in regiunea Quiberon in fiecare an, preferand sa lucreze aici, departe de agitatia capitalei. A lucrat de mai multe ori si in diverse localitati de pe coasta normanda sau in apropierea Parisului. In 1894 organizeaza o expozitie personala la Paris, iar publicul ii descopera talentul si stilul. Expune si pe viitor cu Durand-Ruel, de care va fi legat printr-un contract exclusiv. Arta lui Maufra a fost radical imbogatita de calatoriile in strainatate si in diverse regiuni ale Frantei.