luni, 22 mai 2017

Claude Monet - Sena la Argenteuil


ZIUA VICTOR HUGO

Bărbatul şi femeia

Bărbatul este cea mai elevată dintre creaturi. Femeia este cel mai sublim ideal.
Dumnezeu a făcut pentru bărbat un tron, pentru femeie un altar.
Tronul exaltă, altarul sfinţeşte.
Bărbatul este creierul, femeia este inima.
Creierul primeşte lumină, inima primeşte iubire. Lumina fecundează, iubirea reînvie.
Bărbatul este puternic prin raţiune, femeia este invincibilă prin lacrimi.
Raţiunea convinge, lacrimile înduioşează sufletul.
Bărbatul este capabil de eroism, femeia - de orice sacrificiu.
Eroismul înnobilează, sacrificiul aduce sublimul.
Bărbatul are supremaţia, femeia are intuiţia.
Supremaţia semnifică forţă, intuiţia reprezintă dreptatea.
Bărbatul este un geniu, femeia este un înger.
Geniul este incomensurabil, îngerul este inefabil.
Aspiraţia bărbatului este către gloria supremă, aspiraţia femei este îndreptată către virtutea desăvârşită.
Gloria face totul măreţ, virtutea face totul divin.
Bărbatul este un cod, femeia este evanghelia.
Codul corijează, evanghelia ne face perfecţi.
Bărbatul gândeşte, femeia intuieşte.
A gândi înseamnă a avea creier superior.
A intui, simţind înseamnă a avea în frunte o aureolă.
Bărbatul este un ocean, femeia este un lac.
Oceanul are o perlă care îl împodobeşte, lacul, poezia care-l luminează.
Bărbatul este un vultur care zboară, femeia - o privighetoare ce cântă.
A zbura înseamnă a domina spaţiul, a cânta înseamnă a cuceri sufletul.
Bărbatul este un templu, femeia este sanctuarul.
În faţa templului ne descoperim, în faţa sanctuarului îngenunchem.
Bărbatul este plasat acolo unde se sfârşeşte pământul, femeia acolo unde începe cerul.

de Victor Hugo



-----------------------------------------------------------------------------
Victor Hugo (n. 26 februarie 1802 - d. 22 mai 1885) a fost un poet, dramaturg și romancier francez.
Scriitor romantic, a fost pair al Franței din 1845, senator al Parisului și membru al Academiei Franceze din 1841. Printre operele sale cele mai cunoscute se numără Mizerabilii și Notre-Dame de Paris.
---------------------------------------------------------------------------------
Claude Monet - Sena la Argenteuil
Data: 1875
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 59.8 x 79.8 cm
Colectie privata
Oscar-Claude Monet (n. 14 noiembrie 1840, Paris – d. 5 decembrie 1926, Giverny) a fost un pictor impresionist din Franța.
Monet s-a născut la Paris, Franța. Familia sa s-a mutat la Le Havre în Normandia când el avea cinci ani. Tatăl său ar fi dorit ca Monet să intre în afacerea familiei, băcănia, dar Oscar Monet voia să picteze. Eugène Boudin, un artist care a lucrat în mare parte la picturi plein air - schițe rapide făcute în aer liber - pe plajele Normandiei, l-a învățat câteva tehnici ale picturii în 1856. La început artistul nu era deloc de acord cu lucrările facute de Boudin, dar acesta l-a învățat să deschidă ochii asupra naturii : "... în sfârșit ,ochii mi s-au deschis și am înțeles cu adevărat natura. Am învățat în același timp s-o iubesc .

duminică, 21 mai 2017

Mykola Ivanovich Murashko - Rîul Dnipro


* * *

viețile noastre amestecate
întîmplări
adîncite în trupuri
amintiri
ascunse în tăcere
prezentul statornic
trece prin noi
ca apa unui rîu.


(cav)



-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Mykola Ivanovich Murashko
Titlul: Rîul Dnipro
Titlul original:
Data :1890
Stilul:Realism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor
Mykola Ivanovich Murashko (ucraineană: Микола Іванович Мурашко; 20 mai 1844, Hlukhiv - 22 septembrie 1909, Bucha ) a fost un pictor ucrainean și profesor de artă; Unchiul lui a fost Oleksandr Murashko .

Henri-Edmond Cross - Femei legînd vița-de-vie

* * *

de mii de ani aceeași poveste
nu se termină niciodată
legăm vița-de-vie
cu coarda speranței
ca mai tîrziu să aflăm tot adevărul.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Edmond Cross
Titlul: Femei legînd vița-de-vie
Titlul original:
Data :1890
Stilul:Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor
Henri-Edmond Cross (20 mai 1856 – 16 mai 1910) a fost un pictor francez pointilist.
Cross s-a născut in Douai si a crescut in Lille. A studiat la École des Beaux-Arts. primele lui lucrari, portrete si naturi statice, au fost in culorile inchise ale realismului, insa dupa ce l-a cunoscut pe Claude Monet in 1883, a pictat in culorile stralucitoare ale impresionsmului. In 1884, Cross a co-fondat Société des Artistes Indépendants impreuna cu Georges Seurat si a inceput sa devina unul din principalii exponenti ai neoimpresionismului. A inceput perioada lui de pointillism dupa ce si-a petrecut un timp alaturi de Paul Signac in 1904. Lucrarile lui ulterioare sunt in stilul Fauvist, probabil influentate de cunostinta cu Henri Matisse.
Ultimii lui ani, afectat de reumatism, i-a petrecut in Saint-Clair, unde a murit in 1910

Albrecht Dürer - Portretul Barbarei - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ALBRECHT DURER

* * *

în camera olandeză
tocmai a venit primăvara
miroase a liliac.
o tăcere ascunsă
veghează în taină
călătoriile noastre pe oceane.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Albrecht Dürer
Titlul: Portretul Barbarei
Titlul original:
Data :1490
Stilul:Renascentism nordic
Mod de realizare: ulei pe panou
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, Germania
Date despre pictor
Albrecht Dürer (21 mai 1471, Nürnberg – 6 aprilie 1528, Nürnberg) a fost un pictor, creator de gravuri şi teoretician al artei german, una din personalităţile de seamă ale istoriei universale a artei. Opera sa impregnată de ideile Renaşterii, Umanismului şi Reformei a exercitat o deosebită influenţă în special asupra artiştilor germani şi olandezi de mai târziu. Cu cele ca. 350 de gravuri în lemn şi 100 gravuri în cupru a contribuit în mod hotărîtor la dezvoltarea gravurii ca formă de artă de sine stătătoare.
Albrecht Dürer s-a născut la 21 mai 1471 în Nürnberg, al treilea fiu din cei 18 copii ai lui Albrecht Ajtósi, meșter originar din Regatul Ungariei, stabilit la Nürnberg, și Barbara (născută Holper) Dürer. Tatăl său era giuvaergiu, lucra în special cu aur, meserie pe care ar fi dorit să o transmită și fiului său. Tânărul Albrecht are însă mai degrabă înclinații spre desen, lucrează pe pergament și încearcă primele sale gravuri. Între anii 1486 și 1490 își face ucenicia în atelierul pictorului și gravorului Michael Wolgemut, fiind influențat de gravurile în lemn ale acestuia pentru ilustrarea cărții „Weltchronik” („Cronica lumii”, 1488-1493) de Hartmann Schedel, la care ar fi și colaborat. Conform obiceiului german din epoca medievală, începând cu anul 1490, Albrecht Dürer întreprinde călătorii prin diverse centre (Strasbourg, Colmar și Basel), pentru a învăța de la alți maeștri ai vremii. Lucrările sale din această perioadă demonstrază influența școlii vechi olandeze (Robert Campin, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden). În 1494 se căsătorește cu Agnes Frey, dintr-o înstărită familie burgheză din Nürnberg.
În octombrie 1494 pleacă pentru prima dată în Italia, și anume la Veneția, unde studiază operele maeștrilor din secolul al XV-lea și copiază gravurile în cupru ale lui Andrea Mantegna. Întors la Nürnberg, își deschide în 1497 propriul atelier.
Între anii 1505 și 1507, Dürer întreprinde o nouă călătorie la Veneția, unde cunoaște pe Giovanni Bellini, pe care îl consideră drept cel mai bun pictor („Bester in der Malerei”) și de la care preia forța și profunzimea coloritului. Primește din partea negustorilor germani din Veneția comanda unui tablou de altar, „Rosenkranzfest” („Sărbătoarea Rozariului”, 1506), care este apoi cumpărat pentru o mare sumă de bani de împăratul Rudolf II și adus la Praga, unde se găsește și astăzi, în „Národni Galerie”.
Albrecht Dürer s-a ocupat și de matematică. Astfel, a întocmit un îndrumător pentru măsurarea cu rigla și compasul. A descris curba scoică și o generalizare a concoidei lui Nicomede. A expus construcția spiralelor cu compasul și a descris epicicloida. A utilizat metoda proiecțiilor ortogonale duble. S-a ocupat de construcția poligoanelor regulate. Lucrările lui Dürer se adresează nu numai pictorilor, ci și tehnicienilor și arhitecților, inițiindu-i în construcția figurilor geometrice, iar regulile stabilite fiind însoțite de demonstrații riguroase. Dürer a scris și un tratat de geometrie descriptivă, devenind astfel un precursor al acestui domeniu înaintea lui Gaspard Monge.

Henri-Julien-Félix-Rousseau - Portret de femeie - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI HENRI JULIEN FELIX ROUSSEAU

***

pictez o femeie ce pășește spre mine
ținînd în mînă o umbrelă
de ceva vreme
dar sunt atent la vîntul
ce s-ar putea să-mi răstoarne șevaletul
și odată cu el
direcția pașilor.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Julien-Félix-Rousseau
Titlul: Portret de femeie
Titlul original:
Data : c.1895
Stilul:Naïve Art (Primitivism)
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea: 198 x 115 cm
Unde se gaseste: MMusée d'Orsay, Paris, Franța
Date despre pictor
Henri-Julien-Félix-Rousseau zis le Douanier (Vameşul), pictor francez post-impresionist, s-a născut la 21 mai 1844 în Laval/Mayenne (Franţa) şi a murit la 2 septembrie 1910 în Paris. Henri Rousseau a trăit două existenţe diferite: într-una a fos vameş la Vama Rutieră din Paris, iar în cealaltă, începând de la vârsta de 41 de ani, a fost pictor. Mulţumită excepţionalei sale voinţe, a devenit unul din cei mai mari pictori ai epocii sale. Impresionismului îi opune arta naivă, cu care, în scurtă vreme, creează o adevărată şcoală de pictură. Creaţia sa depăşeşte însă mult graniţele artei naive, stilul său se caracterizează prin originalitate, modernism, fantezie şi visare, valorile artei sale fiind de timpuriu recunoscute de Robert Delaunay şi Pablo Picasso. În timpul vieţii nu cunoaşte gloria, trăieşte anevoie din pictură, dar geniul acestui pictor neoprimitiv, precum şi faptul că şi-a depăşit cu mult epoca au fost apreciate în întreg cursul secolului al XX-lea.