miercuri, 24 mai 2017

Fernando Botero - Dansatoare la bara

Pași Vrăjiți

În doar câteva clipe
care compun minute absolute
Dansul și pasul lor,
ne dau fiori


Îmi place mersul balerinelor

Cu zâmbete pe buze
cu lacrimi în deget

Îmi place dansul și mersul
balerinelor

cu mersul măiastru
și dansul lor surd

Îmi place dansul balerinelor

Din sunetul sec al unui deget crăpat
cu unghia strambă de dans svăpăiat

Îmi place mersul balerinelor

Cum tu să poți să sufli ușor
peste durerea
balerinelor

Mai ai înca aer și suflu în piept
când pe-alor picioare
tu nu ai mers drept

Ne plac dansul și mersul
balerinelor

Stimabilă Doamnă
cu spatele drept
cu piciorul stâng
ce putea să-l țină la piept
Ea dădea lecții de dans
Pentru cele ce azi
ne duc în extaz
Până acum când,
aerul…
nu a mai voit a intra,
în pieptul domniei sale,
Iar sala
iar sala
S-a cutremurat

nu a plătit cu aer curat

Ne plac dansul și mersul
BALERINELOR.

de Cristi Dincă


----------------------------------------------------------------
Fernando Botero - Dansatoare la bara
Data: 2001
Stilul Naïve Art (Primitivism)
Fernando Botero (n. 19 aprilie 1932, Medellin/Columbia) este un pictor și sculptor columbian. Asemenea lui Astor Piazzolla în muzică sau lui Gabriel García Márquez în literatură, Botero reprezintă în cel mai înalt grad cultura latinoamericană modernă. El însuși se definește drept "cel mai columbian dintre pictorii columbieni". Figurile sale naive, supradimensionate în mod grotesc sunt înțelese ca simboluri ale burgheziei coloniale degenerate. Este imposibil să nu recunoști, de la prima aruncătură de privire, un tablou al lui Botero cu personajele sale floride și opulente, reprezentând în mod metaforic anumite caracteristice ale societății contemporane hipertrofice.
Pentru a umple câmpuri vaste de culoare, artistul dilată formele: oamenii și peisajele capătă dimensiuni insolite, aparent ireale, unde detaliul devine expresia maximă a volumelor. Personajele lui Botero nu reflectă nici bucurie, nici durere, au privirea pierdută în gol și sunt imobile, parcă ar fi reprezentări sculpturale. Când pastișează artiști clasici, ca Velázquez sau Caravaggio, tablourile lui sunt executate în spirit de frondă, până la caricatură, ca "Mona Lisa" după Leonardo da Vinci.

marți, 23 mai 2017

Charles-Emile Jacque - Cocoși și găini - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI CHARLES-EMILE JACQUE

* * *
după visul nopții
la cîntatul cocoșilor dimineața
cînd soarele abia se ridică
mă trezesc în al oraș
zi de zi
an de an


(cav)



Pictor: Charles-Emile Jacque
Titlul: Cocoși și găini
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor
Charles-Emile Jacque (23 mai 1813 - 7 mai 1894) a fost un pictor francez de animale ( animalier ) și gravor care a făcut parte împreună cu Jean-François Millet , din școala de la Barbizon . El a învățat mai întâi să graveze hărți în timpul petrecut în armata franceză.

Francis Cotes - Hot Jazz - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI FRANZ KLINE

azi cînt jazz

de astăzi nu mai cîntă cocoșul
lipsa lui mă duce cu gîndul
la moartea căprioarei
miros de carne sub unghii
mă bîntuie gîndul că n-am să mai pot scrie
azi cănt jazz
cobor etajul de jos al ființei
muzica e pretextul
care mă salvează


de Mihaela Stanciu
din volumul azi cînt jazz
editura casa de pariuri literare 2016


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Francis Cotes
Titlul: Hot Jazz
Titlul original: Hot Jazz
Data : 1940 SU
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor
Franz Kline (23 mai 1910 - 13 mai 1962) a fost un pictor american născut în Pennsylvania. El este asociat în principal cu mișcarea expresionistă abstractă din anii 1940 și 1950. Kline, impreuna cu alti pictori de actiune precum Jackson Pollock , Willem de Kooning , Robert Motherwell si Lee Krasner , precum si poeti, dansatori si muzicieni locali au devenit cunoscuti drept grupul informal, Scoala New York . Deși a explorat aceleași inovații în pictura ca și ceilalți artiști din acest grup, opera lui Kline este distinctă în sine și a fost venerată încă din anii 1950
Locul nasterii: Wilkes Barre, SUA
Kline s-a nascut in Wilkes Barre, Pennsylvania in 1910, intr-o familie de imigranti - mama provenea din Cornwall iar tatal din Hamburg. In 1927, tatal sau s-a sinucis iar mama viitorul artist s-a recasatorit. In perioada 1919-1925 Kline a studiat la Colegiul Girard din orasul natal, un institut special creat pentru copiii orfani. A fost un reprezentant al expresionismului abstract. Personalitatea calda si atitudinea prietenoasa l-au facut foarte popular in vremea sa, desi era cunoscut pentru probleme cu alcoolul, "pasiune" care totusi nu a devenit o boala ca in cazul artistilor Jackson Pollock si Willem de Kooning. O figura remarcabila, a colaborat cu artisti cunoscuti printre care si Jack Kerouac. Si-a inceput cariera in New York prezentand operele sale in cadrul spectacolelor de arta organizate in aer liber. Picturile sale se remarca prin temele abordate si acuratetea specifica expresionismului.

Carl Bloch - Buna vestire - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI CARL BLOCH

* * *

azi dimineața trezindu-mă
în cînt de rîndunele
am primit un premiu
un răsărit de soare
minunat.


(cav)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Carl Bloch
Titlul: Buna vestire
Titlul original:
Data : 1915
Stilul: Academic
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Carl Heinrich Bloch ( 23 mai 1834 – 22 februarie 1890), pictor danez.
S-a nascut in Copenhaga si a studiat cu Wilhelm Marstrand la Academia Regala Daneza de Arta.
Primele sale lucrari au descris scene rurale din viata de fiecare zi. Intre 1859 si 1866, Bloch a trait in Italia, aceasta perioada fiind importanta in evolutia picturilor cu teme istorice.

József Rippl-Rónai - Femeie în rochie de cerneală și guler negru - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI JOZSEF RIPPL-RONAI

***

norul care trece deasupra
are forma inimii tale
grăbit să dezlege umbrele de pe pămînt
pătrunde în inima unui alt nor
lăsînd un cer senin.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: József Rippl-Rónai
Titlul: Femeie în rochie de cerneală și guler negru
Titlul original:
Data : 1915
Stilul: Simbolism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor
József Rippl-Rónai (n. 23 mai 1861, Kaposvár, Ungaria – d. 25 noiembrie 1927, Kaposvár, Ungaria a fost un pictor maghiar, unul din cei mai originali artiști ai Belle Époque

József Rippl-Rónai, maestru remarcabil al picturii maghiare, s-a născut în anul 1861 la Kaposvár. Viaţa şi cariera sa artistică sunt de parcă ar fi luate dintr-un roman. După obţinerea diplomei de farmacist îşi schimbă profesia. Desfăşoară studii în domeniul picturii la Academia de Arte din Munchen, iar din anul 1887 lucrează la Paris, în atelierul lui Mihály Munkácsy, ca ucenic: a trebuit să copieze tablouri mai vechi create de maestru. Timp de doi ani, această muncă i s-a părut educativă, însă mai târziu a început să o vadă ca pe o povară, deoarece a dorit să îşi urmeze propriul drum. După ruptura cu maestrul, a devenit un important inovator stilistic, atât în pictură cât şi în domeniul artelor aplicate, modernizând lumea artei din Ungaria.

În perioada sa neagră (1891−1900) a renunţat la utilizarea culorilor, concentrându-şi atenţia asupra puterii de sugestie a noului stil. Dintre nuanţele fine de gri se întrezăreşte, pe alocuri, brusc, albul unui chip palid de femeie cu strălucirea sa feerică. Pe Rippl-Rónai îl regăsim şi în prim-planul artelor aplicate, devenind un maestru al stilului artistic cu cu exigenţe decorative, al limbajului secesionist, tinzând spre formarea obiectelor din jur şi a mediul ambiant.
În anul 1894 a fost acceptat în grupul restrâns al pictorilor nabişti, care se aflau, în epoca respectivă, în prim-planul picturii europene. Profeţii l-au considerat drept model pe Paul Gauguin şi promovau convingerea, că este necesar un nou început, cu foaie curată, renunţând la toate artificiile academice.

În etapa interioarelor (1902−1906) a realizat o serie de picturi, care înfăţişează viaţa privată a burgheziei oraşului Kaposvár. Lumea personajelor şi interioarelor aparţinând micii-burghezii integrează viziunea pariziană în cultura naţională. Arta lui Rippl-Rónai a devenit ca un album de fotografii de familie, artistul înfăţisând numai ceea ce a cunoscut foarte bine şi ceea ce a iubit. În picturile sale apare Tata, Mama, unchiul Rippl, admirator al lui Kossuth, unchiul Piacsek, fraţii, prietenii şi, desigur, femeile: Lazarine, Anella, Fenella şi Zorka.

Etapa din vila Róma şi a stilului boabelor de porumb (1908−1918)
Rippl-Rónai a locuit în clădirea galbenă, cu etaj a Vilei Róma, cu o grădină mare, situată în suburbiile oraşului Kaposvár, începând din anul 1908 până la moarte. Aici, în cadrul celei de-a doua etape de la Kaposvár, s-au născut creaţii pătrunse de o atmosferă complet nouă, aproape tulburător de vioaie. Rippl-Rónai colorează formele încadrate de contururi groase, de culoare maronie printr-o metodă individualizată a colorării în plan văzute la Gauguin. Amprenta punctată a pensulei cu diametrul de un centimetru conferă un caracter animat tablourilor numite de artist picturile cu boabe de porumb.

Etapa portretelor în pastel (1919−1927)
Etapa târzie a creaţiei pictorului Rippl-Rónai, artist aclamat în cercurile sociale din capitală, se constituie din portrete. A realizat tablouri în pastel înfăţişând scriitorii grupa şi în jurul publicaţiei Nyugat, cu care a legat prietenii: Mihály Babits, Zsigmond Móricz, Lőrinc Szabó, pe arhitectul Ödön Lechner, actori, precum şi doamne frumoase.
Una dintre modele i s-a părut atât de interesantă artistului, încât l-a inspirat să o picteze de mai multe ori. Numele muzei: Zorka, de care artistul mai în vârstă s-a îndrăgostit.