marți, 30 mai 2017

Anton Ažbe - Jumatate nud - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI ANTON AZBE

* * *

a mai rămas puțin din această primăvară
casele freamătă sub picături de ploaie
vreau să dorm
să locuiesc în visele mele
și o altă pereche de ochi să împartă lumea cu mine



(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Anton Ažbe
Titlul : Jumătate nud
Titlul original:
Data : 1888
Stilul:Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Anton Ažbe (30 mai 1862 - 5 sau 6 august 1905) a fost un pictor realist sloven și profesor de pictură. Ažbe, bolnav de la naștere și orfan la vârsta de 8 ani, a învățat pictura ca ucenic la Janež Wolf și la Academiile din Viena și Munchen . La vârsta de 30 de ani, Ažbe și-a înființat propria școală de pictura din Munchen, care a devenit o atracție populară pentru studenții din Europa de Est. Ažbe a instruit pe cei mai mari patru impresioniști sloveni ( Rihard Jakopič , Ivan Grohar , Matei Sternen , Matija Jama ) și o întreagă generație de pictori ruși ( Ivan Bilibin , Mstislav Dobuzhinski , Igor Grabar , Wassily Kandinsky , Dmitri Kardovsky și Kuzma Petrov-Vodkin ). Metodele de pregătire a lui Ažbe au fost adoptate și reutilizate de artiștii ruși atât acasă (Grabar, Kardovski), cât și în emigrație (Bilibin, Dobuzhinsky).
Adevărata moștenire artistică a lui Ažbe se limitează la douăzeci și șase de lucrări grafice, inclusiv studii de clasă, majoritatea în Galeria Națională a Sloveniei. Capodoperele planificate de -a lungul timpului nu s-au materializat și, potrivit lui Peter Selz. Personalitatea sa enigmatică , alcoolismul , fumatul , singurătatea amară, trăirea minimalistă simplă în comportamentul privat și comportamentul excentric în public. , Ažbe și-a protejat secretele personale până la sfârșit, un mister chiar și pentru studenții și colegii săi. Publicul a transformat împrejurările morții sale neprevăzute de la cancer într-o legendă urbană .

Robert Julian Onderdonk - Drum printre copaci

Un copac - poezie de primavara

Eu sunt un copac
ce-si leagana crengile-n vant,
ce-si scutura florile
rand peste gand


Eu sunt un copac
cu radacinile in amintiri,
tulpina mladie
si frunze din solzi de lumini

Eu sunt un copac
ce seara danseaza si canta,
noaptea viseaza
si-n zori lasa ploaia sa-l planga

Sunt doar un copac
ce rade-n lumina si scrie
cu umbra, pe norii pufosi
versuri ce -adie

(Ilda)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robert Julian Onderdonk - Drum printre copaci
Data: 1915
Stilul: Impresionism

Robert Julian Onderdonk - Primavara


De dragoste, de primăvară

Vine primăvara iarăşi peste noi
Vine de departe, vine de aproape
Oameni de zăpadă pleacă înapoi
Înapoi în lacrimi, înapoi în ape


Trec peste câmpie carele de flori
Urcă înspre munte verguri de lumină
Ne simţim deodată iar nemuritori
Poate orice boală peste noi să vină

Se aude plânsul mamelor din veac
Se aude braţul bărbătesc de tată
Care dă cu barda iarăşi pe arac
Ca să fie viţa lumii luminată

Primăvara cade peste noi adânc
N-o vom duce-n braţe, o vom duce-n sânge
Mugurii pe ramuri au născut şi plâng
Un cocor deasupra revenirii plânge


Versuri: Adrian Păunescu
Tudor Gheorghe


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robert Julian Onderdonk - Primavara
Data: 1901
Stilul: Impresionism

Dana Nechita - Tufanele

Azi, iti daruiesc o floare

Primăvara adie cu miros de flori.
Parfumul lor cuprinde pământul.
Când soarele răsare , dimineaţa-n zori,
Mie, tot la tine îmi este gândul.


Pe cărări de dragoste şi de dor,
Am alergat, să-ţi pun în geam o floare.
Cu numele tău, scris cu litere în nor.
Azi, în zi de sărbătoare.

Florile din lume, ţi le dăruiesc.
Cu inima mea, colorată-n ele.
Pe tine mereu te doresc,
Pe drumul cu visele mele.

A sosit ziua, a sosit ceasul,
Să-ţi prind inima în sărbătoare,
Să încerc cu tine să ţin pasul,
Pe drumul vieţii, ca un soare!

de Buzuleca Alin


-----------------------------------------
Pictura : Dana Nechita
Nume tablou : Tufanele
Data : noiembrie 2015
Dimensiunea : 40 x 50 cm
Media:Ulei pe panza

Francois Boucher - Nașterea și Triumful lui Venus

ZIUA FRANCOIS BOUCHER

Naşterea lui Venus

A mamei sale-n prunduri, încă sloind a fum,
Iată că-n prag de vînturi, carnea amar vărsată
De mare-n plină-amiază se liberează toată
Din spuma de mademuri a chinului acum.


Surîsul i se naşte, atras cu braţe goale
Din sfîşiatul umăr deplîns de aurori,
De Thetis cea umidă-ncărcată de comori,
Iar pletele îi taie un lung fior pe şale.

Prundişul proaspăt, umed sub mersul ei ca zborul,
Se surpă, sapă murmur de sete, iar uşorul
Nisip a supt sărutul din saltu-i de copil;
Dar sub priviri o mie, ori vagi ori foarte rele,

Se-ncarcă de primejdii în ochiul ei mobil
Apa rîzînd, şi dansul de valuri infidele.

de Paul Valery


--------------------------------------------------------------------------------------
Francois Boucher - Nașterea și Triumful lui Venus
Data: 1740
Stilul: Rococo
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 162 x 130 cm
Nationalmuseum, Stockholm, Sweden
François Boucher (n. 29 septembrie 1703, Paris - d. 30 mai 1770, Paris) a fost un pictor francez, reprezentant al stilului rococo, portretist remarcabil, renumit pentru picturile sale idilice și senzuale, cu tematică bucolică sau alegorică. Reflectare fidelă a vieții de curte a Franței din timpul domniei regelui Ludovic al XV-lea, opera lui exprimă gusturile societății, atmosfera și stilul de viață al unei epoci dominate de hedonism și erotism. Talentul multilateral al artistului transpare din opere dintre cele mai variate. Boucher a fost un creator de scene pastorale, a realizat un număr mare de peisaje, scene de viață, portrete și tablouri cu tematică mitologică, a proiectat tapiserii, decoruri de teatrale și figurine de porțelan. Provenind dintr-un mediu social modest, Boucher a reușit să facă o carieră extraordinară: a lucrat pentru regele Ludovic al XV-lea, pentru metresa acestuia, marchiza de Pompadour, pentru manufacturile regale, pentru curțile regale ale altor țări, pentru colecționari particulari, tablourile sale fiind primite cu entuziasm de public și de critici.