joi, 8 iunie 2017

Claude Monet - Strada Romada In Bordighera

Uitare

Pe strada mea
Într-o dimineaţă
A uitat cineva
Să stingă
Felinarele.


Şi ele au ars şi au ars
Fără să lumineze.

În interiorul meu
Cineva a uitat
Să stingă
Tinereţea.

de Riri Sylvia Manor
Pestriţ, Paralela 45, 2010


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claude Monet - Strada Romada In Bordighera
Data: 1884
Stilul: Impresionism
Pierre-Auguste Renoir (n. 25 februarie 1841, Limoges - d. 3 decembrie 1919, Cagnes-sur-Mer) a fost unul din cei mai celebri pictori francezi, creator - împreună cu Claude Monet, Alfred Sisley, Paul Cézanne - al curentului impresionist. Dragostea lui pentru desen, artă figurativă și portretele l-au îndepărtat mai târziu de impresionism. Sub influența lui Ingres, începând din anul 1883, universul său coloristic devine mai blând, pictează trupuri feminine strălucitoare. Denumit pe drept "pictorul bucuriilor vieții", Renoir pictează cu pasiune până în ultima clipă a existenței sale.

Claude Monet : Primavara in Vetheuil

Pestriţ

Sufletul meu pestriţ
Scotocind-şi boarfele
Mai face ordine în emoţii,
Dă a iveală cine este şi cine ar vrea să fie,
Se împleticeşte între directive oficiale şi onirice,
Îşi susţine febril ultimele pledoarii de luptător nepensionat,
Curăţă praful e pe copilul înmagazinat în memorie,
Resuscitează înecatul tânăr de douăzeci de ani
Care nimic nu ştie încă
Şi plin e totuşi de adevăr.
Scoate neboţite de vreme paginile albastre de sex şi iubire
Efemere ca orgasmul
Dar vii, colorate, sălbatice, prezente în mădulare
De parcă nici nu s-ar fi terminat
Sau poate că întotdeauna se termină
Numai ceea ce există acum.


Sufletul meu pestriţ
Se caţără rezemat de bastonul memoriei
Peste toate stâncile pentru care
Sau împotriva cărora s-a luptat
Cu inima sau cu dinamita
Şi încă ar mai greşi sau râde sau plânge
Sau grăunte de nisip înfiorat şi cald
Vânturat încoace, încolo, spre mări şi meduze,
Sau poate ar mai recita lecţii banale despre existenţialism
Pentru alţii,
Purtând frenetic în vine genele veseliei moştenite de la
Vreun strămoş absurd sau fraudulos în arborele genealogic,
Sau
Pocăindu-se
În timp ce ochii îşi trag coada spre data naşterii din paşaport.

Sufletul meu pestriţ
În curândul posibil
Se va împrăştia ca o sare peste aripile fluturilor
Şi va mai cunoaşte legănatul zborului până la adormire
De parcă a fost odată ca niciodată
De parcă nici nu va fi…


de Riri Sylvia Manor
Pestriţ, Paralela 45, 2010


------------------------------ ----------------------------------------------------------------------------
Claude Monet : Primavara in Vetheuil
Data: 1880
Stilul: Impresionism
Pierre-Auguste Renoir (n. 25 februarie 1841, Limoges - d. 3 decembrie 1919, Cagnes-sur-Mer) a fost unul din cei mai celebri pictori francezi, creator - împreună cu Claude Monet, Alfred Sisley, Paul Cézanne - al curentului impresionist. Dragostea lui pentru desen, artă figurativă și portretele l-au îndepărtat mai târziu de impresionism. Sub influența lui Ingres, începând din anul 1883, universul său coloristic devine mai blând, pictează trupuri feminine strălucitoare. Denumit pe drept "pictorul bucuriilor vieții", Renoir pictează cu pasiune până în ultima clipă a existenței sale.

Francisco Goya - Autoportret

Mantaua

Întotdeauna există pe cer un nor
Să îţi ştergi cu el
Lacrimile.

Întotdeauna există un verset în Biblie
Sau în Coran
Precum o manta
De acoperit cu el
Trupul unui soldat de douăzeci de ani.

de Riri Sylvia Manor
Pestriţ, Paralela 45, 2010


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Francisco Goya - Autoportret
Original Title: Autorretrato en el estudio
Data: 1790-1795
Stilul: Romanticism
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 28 x 42 cm
Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, Spain
Francisco José de Goya y Lucientes (n. 30 martie 1746, Fuendetodos/Aragon — d. 16 aprilie 1828, Bordeaux/Franța) a fost un important pictor și creator de gravuri spaniol, la răspântia secolelor al XVIII-lea și al XIX-lea. La un secol după Velázquez și cu un secol înainte de Picasso, Goya este punct de referință pentru două veacuri de pictură spaniolă. Ani de-a rândul Goya a fost artistul curții regale, la fel ca și mulți alți pictori ai secolului al XVIII-lea. Ar fi rămas probabil creator al unei picturi liniștite, echilibrate, dacă nu s-ar fi îmbolnăvit: surzenia îl izolează de lume și îl eliberează de convenția picturii oficiale. La aproape cincizeci de ani, Goya pornește într-o incursiune în străfundurile misterioase și zbuciumate ale sufletului omenesc. Ochiul lui sarcastic, demascator, nu iartă pe nimeni.

Claude Monet : In the Meadow

Nu încerca să înţelegi

Nu încerca să înţelegi prea repede, nu încerca.
Iubeşte-mă fără să înţelegi,
oricum numai lucrurile superficiale sunt clare,
iar întrebările tale sunt pisici cu priviri carnivore
fugind după şoarecii răspunsurilor,
pisici care rămân flămânde, căci niciodată nu există
destulă carne în răspunsuri.
În răspunsuri există doar semne de exclamaţie care nu pot
sătura pisici
şi nici măcar oamenii de ştiinţă.
Nu încerca să înţelegi. Doar priveşte. Acum sunt tăvălită
prin toate culorile curcubeului deşi nu a plouat,
în clipa următoare toate culorile se pot contopi şi eu devin
Albă ca Zăpada
şi cu toate acestea mă simt atât de portocalie câteodată.
Acum sunt chiar foarte verde-albastră sau mai exact
sunt o faţă de masă albă plină de pete-fapte pe care viaţa mi
le-a picurat
din timp în timp, aşa se întîmplă.
Iubeşte-mă fără să înţelegi.
Modul de întrebuinţare mi s-a pierdut de mult,
oricum înţelegem fără cuvinte.


Iubeşte-mă aşa cum respiri,
iar eu
– proptită între simţuri şi minte – o să îţi fiu leagăn la
răsuflare.
Învaţă-mi faţa prin palpare ca un orb, fii însetat ca buruiana
din deşert.
Prinde-mă în capcană prin momeala degetelor tale vii şi prin
prezent
şi prin întuneric şi prin acest acum creat de noi,
visează-mă de parcă nu aş fi aici.
Nu încerca să înţelegi, fii numai acum,
fii numai aici.
Aruncă-mi clipa ca pe o mănuşă
Provocatoare de duel.

de Riri Sylvia Manor
Pestriţ, Editura Paralela 45, 2010


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Claude Monet : In the Meadow
Data: 1876
Stilul: Impresionism
Pierre-Auguste Renoir (n. 25 februarie 1841, Limoges - d. 3 decembrie 1919, Cagnes-sur-Mer) a fost unul din cei mai celebri pictori francezi, creator - împreună cu Claude Monet, Alfred Sisley, Paul Cézanne - al curentului impresionist. Dragostea lui pentru desen, artă figurativă și portretele l-au îndepărtat mai târziu de impresionism. Sub influența lui Ingres, începând din anul 1883, universul său coloristic devine mai blând, pictează trupuri feminine strălucitoare. Denumit pe drept "pictorul bucuriilor vieții", Renoir pictează cu pasiune până în ultima clipă a existenței sale.

Henri de Toulouse-Lautrec - Singura

Natură Moartă

El
Se ridică de pe pat
Se uită la ceas
Se îmbracă
Îşi flutură mâna în semn de «la revedere»
Şi se întoarce la casa lui – a lor.


Ea
Îi priveşte
amprenta corpului său
Pe pat,
Întinde un cuvânt ca o mână
Spre spaţiul camerei,
Stinge lumina
Vede
Întunericul.

de Riri Sylvia Manor
Pestriţ, Editura Paralela 45, 2010


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henri de Toulouse-Lautrec - Singura
Data: 1896
Stilul: Art Nouveau (Modern)
Media: Ulei pe panza
Musée d'Orsay, Paris, France
Henri de Toulouse-Lautrec (n. 24 noiembrie 1864, Albi - d. 9 septembrie 1901, Malromé/Gironde) a fost un pictor francez din perioada postimpresionistă. În ciuda faptului că experiențele diferitelor curente artistice de la sfârșitul secolului al XIX-lea nu-i erau străine, activitatea sa nu poate fi încadrată în vreo categorie schematică. O spunea el însuși: "Nu aparțin nici unei școli. Lucrez singur în ungherul meu". Originalitatea picturii sale corespunde personalității sale neobișnuite. Stilul lui deosebit de personal i-a dat posibilitatea să capteze spiritualitatea epocii sale, a acelei epoci în care a trăit și pe care a observat-o atât de pătrunzător.