marți, 27 iunie 2017

Philip Guston - The Young Mother - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI PHILIP GUSTON

Dimensiunea inimii

Sorbind cu ochii acest amurg erogenic
ce-mi pare înecat în flacarile sanguine
ale transfuziilor de plasme solare,
sarind meridianele tremuratoare ale orizontului,
tintesc cu arcul penelului un pescarus de nea
în care desigur nu voi trage niciodata.
Si iata ca întâmplator descopar
algele ce memoreaza soaptele marii
alaturi de scoica vrajita
purtând margaritarele vietii eterne
care nu se deschide în fata oricui.
Pentru cei ce i-as putea iubi în viitor
vântur nisipurile sahariene, le culeg sclipirile,
si scormonesc cu gândul prin stufarisul universului
dar raspunsul mi-l dau palmierii de-alaturi
ce-si adapa cu roua nervurile frunzelor.
Realitatea ma catapulteaza departe cu idei cu tot
într-o vasta introspectare în care
iubirea eviscerata de toate visele fierbinti colorate
redevine sanatoasa la cap si reala, nespus de reala
si-ntinsa cât inima, numai cât inima,
nicidecum infinita cât universul
precum i se paruse odata ca este
pe vremea când privea spre virtual
cu lupele false turnate din roua stelelor.


de Cristian Petru Balan



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Philip Guston
Titlul: The Young Mother
Titlul original: The Young Mother
Data: 1944
Stilul: Realism social
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Philip Guston , născut Phillip Goldstein (27 iunie 1913 - 7 iunie 1980), a fost pictor și tipograf în Scoala de la New York , o mișcare de artă care a inclus mulți expresioniști abstracti precum Jackson Pollock și Willem de Kooning . La sfârșitul anilor 1960, Guston a ajutat să conducă o tranziție de la expresionismul abstract la neo-expresionismul în pictura, abandonând așa-numita "abstracție pură" în favoarea reprezentărilor mai reprezentative, cartooniste ale diferitelor situații, simboluri și obiecte personale.
Este cunoscut de lume pentru picturile sale de desene animate de o natură existențială , lugubră, care folosea o paletă limitată și au fost create în perioada de după 1968. Mai mult, a fost lector și profesor la mai multe universități și, prin urmare, el este de asemenea considerat Cuvintele și învățăturile sale, culese în cartea lui Philip Guston: Scrieri, prelegeri și conversații colectate (Documente ale artei secolului al XX-lea)

Edouard Manet - Cu barca


ZIUA SAMSON BODNĂRESCU

Haide, dragă

"Haide dragă, sui în luntre,
Să tot mergem, mergem duşi,
Să scăpăm măcar o clipă
De-a pământului cătuşi.


Legănaţi încet de valuri
Să dăm grijile uitării,
Să dăm suflete noastre
Dragostii şi desfătării.

Hai, nu sta aşa pe gânduri!
N-auzi marea cum ne cheamă?
Braţ de dragoste puternic
Te va duce, n-ave teamă."

Ea se suie, luntrea pleacă,
Valurile se-mblânzesc,
Şi adânc în apa lină
Stelele din cer privesc.

Şi lumina blând-a lunei
Pe-adâncimi s-aşterne-n pături,
Peste ele trec în taină
Două umbre strâns alături.

Numai eu cu dor sălbatic
Stau pe malul singuratic
Şi-mi spun jalnic o poveste,
Ce a fost şi nu mai este.

de Samson Bodnărescu


--------------------------------------------------------------
Samson L. Bodnărescu (n. 27 iunie 1840, satul Voitinel, județul Suceava - d. 3 martie 1902, Pomârla, județul Botoșani) a fost un scriitor și poet român, membru al societății culturale „Junimea”.
---------------------------------------------------------------
Edouard Manet - Cu barca
Data: 1874; Paris, Franţa
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 130.2 x 97.2 cm
Édouard Manet (n. 23 ianuarie 1832, Paris – d. 30 aprilie 1883, Paris) a fost un pictor francez, precursor al impresionismului. Plecând de la izvorul tradițiilor marilor maeștri, Manet a fost în măsură să lege sugestiile vremurilor vechi cu elementele moderne, fapt pentru care i s-a spus "pictor al zilelor noastre" (Charles Beaudelaire). Creațiile sale au stârnit scandal și indignare, cu toate că Manet n-a dorit niciodată să provoace pe nimeni, a dorit numai să schimbe pictura și s-o reînoiască. Manet a fost ultimul pictor clasic și totodată primul pictor modern. Tablourile lui uimesc și astăzi și ne trezesc interesul, reprezentând astfel o parte incontestabilă a picturii universale.

William Merritt Chase - Terasă în parc * Cat Stevens (Steven Demetre Georgiou, Yusuf Islam) - Into white


În alb

Mi-am construit casa din orz şi orez
Pereţii sunt din ardei verzi şi apă rece ca gheaţa
Mesele sunt din lemn de hârtie, ferestrele sunt din lumină
Şi totul se golea în alb.
O grădină simplă, cu hectare de cer
Un câine-şoarece cu blană maro
Dacă vreunul se oprea
Delanie cea galbenă ar dormi bine la noapte
Cu totul golindu-se în alb.
Un toboşar cu ochi albaştri repetă afară
Un păianjen negru dansează pe ochiul (pânzei lui)
Un cocoş cu picioare roşii stă gata de atac
Şi totul se golea în alb.
Mi-am construit casa din orz şi orez
Pereţii sunt din ardei verzi şi apă rece ca gheaţa...
Şi totul golindu-se în alb.

Artist: Cat Stevens (Steven Demetre Georgiou, Yusuf Islam)
Cântec: Into white

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

William Merritt Chase - Terasă în parc
Data: 1886
Stilul: Impresionism

William Merritt Chase - Grădină - aniversare


problemă

problema e pur şi simplu următoarea:
dacă ţi-ai dat seama
în partea de sus
la balcon
ea
unde o apucă ameţelile.
tu
jos
trebuie să te zvârcoleşti îndeajuns
să-ţi păstrezi autenticitatea
cu mandolina.

repet:
muţi dintre noi au înebunit
unii chiar mortal.

oare cine a văzut filmul?
cine sunt aceste personaje?

iubirea
nu-i nimic
altceva
decât o formulă
pe care oricum
n-o înţelege
nimeni.

(cav)




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

William Merritt Chase - Grădină
Data: 1909
Stilul: Impresionism
Dimensiunea: 84.46 x 59.69 cm
Colecţie privată

luni, 26 iunie 2017

Margit Selska - Resting - aniversare



* * *
Era o primăvară de care nu întrebase nimeni.
Ne pierduserăm cu toţii viaţa înaintea
adolescenţei,
cînd începuseră să ne urce trupurile,
speriate,
înainte să ne dispară.
Era o primăvară care trebuia să dispară,
pentru că nu mai era nimeni
care să întrebe de ea –
şi nici de trupurile noastre,
pe care tinereţea nu le aştepta.
Ne pierduserăm cu toţii viaţa înaintea
adolescenţei,
pentru că trupurile noastre încă nu învăţaseră să cînte
şi încă nu ştiau să dispară.
Era o primăvară înainte,
lungă, singură şi subţire,
şi nu înţeleg de ce tot întreba de noi,
de ce tot întreba de noi,
degeaba,
înainte să dispară.

de Claudiu Soare


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Margit Selska
Titlul: Resting
Titlul original:Resting
Data : 1940
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor: