miercuri, 12 iulie 2017

Claude Monet - Promenada de la Argenteuil


Vezi cine eşti

E mai uşor să minţi decât să spui adevărul
E mai uşor să omori o muscă decât să o eliberezi
E mai uşor să critici pe altcineva
Decât să vezi cine eşti tu
E mai uşor să oftezi şi să fii ca
ceilalţi
Care stau şi te pun la zid
când tu dai tot ce poţi mai bun
Este mai uşor să vezi cărţile
de pe raft
Decât să vezi cine eşti tu
Este mai uşor să răneşti pe cineva şi
să-i faci să plângă
Decât este să le ştergi lacrimile
M-am săturat să mă prostesc cu minciunile oamenilor
Prefer să găsesc pe cineva deschis
Este mai uşor să spui că nu vrei decât să simţi că poţi
Este mai uşor să-ţi târâi picioarele decât să fii bărbat
Este mai uşor să contempli averea altcuiva
Decât să vezi cine eşti tu

de George Harrison

 



----------------------------------------------------------------------------

Pictor: Claude Monet
Titlul: Promenada de la Argenteuil
Titlul original:
Data: 1872
Material:Ulei pe pânză
Tehnică: Impresionism
Dimensiuni:
Deţinător:

Date despre pictor:

Monet s-a născut la Paris, Franța. Familia sa s-a mutat la Le Havre în Normandia când el avea cinci ani. Tatăl său ar fi dorit ca Monet să intre în afacerea familiei, băcănia, dar Oscar Monet voia să picteze. Eugène Boudin, un artist care a lucrat în mare parte la picturi plein air - schițe rapide făcute în aer liber - pe plajele Normandiei, l-a învățat câteva tehnici ale picturii în 1856. La început artistul nu era deloc de acord cu lucrările facute de Boudin, dar acesta l-a învățat să deschidă ochii asupra naturii : "... în sfârșit ,ochii mi s-au deschis și am înțeles cu adevărat natura. Am învățat în același timp s-o iubesc

marți, 11 iulie 2017

James Abbott McNeill Whistler - The Coast of Brittany (aka Alone with the Tide) - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JAMES ABBOTT MCNEILL WHISTLER

* * *

fără să-i pese de prezența stâncilor
în fiecare dimineață
femeia așteaptă
corabia care riscă să nu mai ajungă
la mal


(cav)

----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: James Abbott McNeill Whistler
Titlul: Coasta Britaniei
Titlul original: The Coast of Brittany (aka Alone with the Tide)
Data: 1861
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 115.57 x 87.31 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
James Abbott McNeill Whistler (n. 11 iulie 1834,[1] Lowell, Massachusetts, SUA – d. 17 iulie 1903,[1] Chelsea, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei) a fost un pictor american, naturalizat ulterior în Marea Britanie, cu un stil propriu oscilând între realism, simbolism și impresionism, format la școlile pariziene de pictură. Stilul aparent simplu al artistului, uneori numit tonalism, aduce inovații îndrăznețe în pictură. În vremurile în care realismul, mai apoi impresionismul își bazau procesul de creație pe observarea directă a naturii, Whistler alege alte modalități artistice, mult mai rafinate. Pictura sa relevă orizonturi noi, exotice. Peisajele sale creează impresia că provin dintr-o altă lume, iar portretele lui sondează adâncimile singurătății intime.

Saturnino Herrán Guinchard - Recolta



Victorie fulger

Pasărea sapă ogorul,
Şarpele seamănă,
Moartea ameliorată
Aplaudă recolta!

Pluto în ceruri!

Explozia în noi.
Acolo doar în mine.
Nebun şi surd, cum aş putea să fiu mai mult?

S-a isprăvit cu sine-însuşi, cu faţa schimbătoare, s-a isprăvit cu anotimpul pentru flacără şi anotimpul pentru umbră!
Odată cu ninsoarea lentă coboară şi leproşii

Deodată dragostea, egală teroarei,
Cu-o mână nevăzută încă opreşte focul, saltă soarele pe cer şi ne clădeşte iar Prietena.

Nimic nu prevestea o existenţă atât de viguroasă.

de Rene Char

----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Saturnino Herrán Guinchard
Titlul: recoltare
Titlul original: La cosecha
Data: 1909
Stilul: Art Nouveau (Modern), Realism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Saturnino Herrán Guinchard ( Aguascalientes, Aguascalientes , 9 iulie 1887 - 8 octombrie 1918, Mexico City ) a fost pictor mexican .

În 1897 a luat lecții private de desene în Aguascalientes, unde, în 1901, a intrat în Academia de Științe. A urmat cursuri cu José Inés Tovilla și Severo Amador, care l-au învățat să deseneze și să picteze. În 1903, tatăl său a murit. Doi ani mai târziu familia sa sa mutat în Mexico City , unde colegii săi erau Diego Rivera și Roberto Montenegro . În 1906 a urmat cursurile date de Leandro Izaguirre și Germán Gedovius la Școala Națională de Arte Plastice.

Herrán a realizat picturi mărețe ale indigenilor mexicani, oferindu-le putere și demnitate eroică. În 1910 a participat la expoziția care comemorează aniversarea Centenarului Independenței din Mexic. Dorința de a fi pictor mural a apărut la sfârșitul carierei sale scurte, iar în 1911 a realizat tablouri la scară largă la Școala de Arte și Meserii

James Abbott McNeill Whistler - Wapping on Thames - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JAMES ABBOTT MCNEILL WHISTLER

* * *

pe tamisa
bărbați si femei
țintuiți printre catarge străine
trăiesc sub povara unor vise


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: James Abbott McNeill Whistler
Titlul: Wapping on Thames
Titlul original: Wapping on Thames
Data:
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
James Abbott McNeill Whistler(11 iulie 1834-17 iulie 1903), pictor american.Artistul s-a nascut in Lowell, Massachusetts, SUA si si-a petrecut primii cinci ani din copilarie (1843-1848) in St. Petersburg, Rusia, unde tatal sau, George Washington Whistler (1800-1849), inginer la caile ferate a fost angajat sa construiasca calea ferata St. Petersburg-Moscova.Mama artistului, Anna Matilda McNeill, a fost foarte credincioasa si a admirat-o intreaga viata.De aceea si-a schimbat numele ‘Abbott’ cu numele de fata al mamei sale, ‘McNeill’. In St. Petersburg,tanarul James a luat primele lectii de arta la Academia Imperiala de Arta si a invatat limba franceza.

„La pian” este prima operă importantă a lui Whistler. Artistul propune tabloul spre expunere la Salon, în 1859, dar juriul îl consideră „prea original” şi îl respinge. Prietenul lui Whistler, pictorul François Bonvin, expune lucrarea în atelierul său din Paris, unde Courbet are ocazia să o vadă. Maestrul realismului îl felicită pe artistul american pentru debutul său reuşit în pictură.

În 1885, Whistler ţine la Londra celebra conferinţă intitulată „Ten o’clock” („Ora zece”), în care îşi expune concepţia sa despre artă, această „zeitate agitată”, după propria sa expresie. Prelegerea este publicată şi în Franţa, în traducerea poetului Stéphane Mallarmé.

La sfârşitul anilor optzeci, Whistler se bucură deja de o celebritate internaţională. Creaţia sa artistică este distinsă cu medalii de aur la Chicago, Amsterdam şi München. În 1892, la Paris, i se decernează Ordinul Legiunii de Onoare.

Spre sfârşitul anilor nouăzeci, este foarte obosit fizic. În 1902, contractează o gripă gravă cu complicaţii şi, în ciuda stării precare a sănătăţii, pregăteşte o mare expoziţie retrospectivă, care se va deschide însă abia în 1905, doi ani după moartea artistului. Whistler moare la 17 iulie 1903, în Anglia. Este înmormântat în cimitirul din Chiswick, suburbie a Londrei.

Augustin Buzura


A MURIT AUGUSTIN BUZURA - 11 IULIE 2017 - 78 ANI

I. Augustin Buzura: Am inceput prin a trai printre nebuni

“Suntem actori într-o piesă idioată şi nici măcar nu ni s-a dat şansa unui rol de compoziţie, ci purtăm tava şi, deci, trebuie să spunem doar cele câteva vorbe admise figuranţilor.” – Augustin
Buzura

“Prin moartea lui Augustin Buzura cultura română pierde un mare prozator, pierde şi un caracter, un om de atitudine, un om moral”, spune academicianul Eugen Simion. La rândul său, criticul literar Daniel Cristea-Enache, director de imagine al Uniunii Scriitorilor din România, a precizat: “Prin romanele sale, Buzura a susţinut adevăruri istorice şi sociale într-o epocă a minciunii şi falsităţii”. Scriitorul Augustin Buzura s-a stins din viaţă, ieri, la vârsta de 78 de ani.

---------------------------------------------------------------------
Eugen Simion despre Augustin

Acum, când el a dispărut — ce durere pe noi, ce tristețe pentru lumea literară — ne dăm seama că Buzura a fost și rămâne un mare prozator, unul din marii prozatori postbelici. Alături de Marin Preda, de Nichita Stănescu, Sorescu, ca să îi citez numai pe cei din generația lui, generația ’60, el a făcut ca România în regimul totalitar să nu fie o Siberie a spiritului. Și tot ca ei și ca alții, el a făcut ca rezistența prin cultură, ceea ce noi am numit după ’90 Rezistența prin cultură, să împiedice rinocerizarea românilor în regimul totalitar. – Eugen Simion.
Academicianul a menționat că romanele lui Augustin Buzura “au fost citite, căutate, de zeci de mii de oameni, și reeditate”.
Alături de romanele lui, care sunt cunoscute, care au intrat în imaginarul colectiv, în mentalul colectiv, el este, a fost și rămâne, cred, și un publicist serios, ca Octavian Goga și Slavici, dintre ardeleni, adică un om care, în ultimii ani mai ales, în revista ‘Cultura’ pe care a condus-o mai mult de zece ani de zile, el a publicat niște articole de o mare acuitate și de o mare actualitate socială și morală. Așa cum era el tăcut, un om care nu se afișa, el gândea profund și spunea lucruri profunde. – Eugen Simion.

Jurnal de bord

Să nu vorbim de cei care-au sărit
din luntre, ca s-ajungă mai devreme
la ţărm: sunt nişte diletanţi ai morţii...
Noi însă, pasagerii cu vocaţie,
ne îndeletnicim cu diferite
afaceri, dintre care cea mai bună
e creşterea. Da: creştem, devenind
tot mai flămânzi de nemurire. Unii
se şi realizează. Ce plăcere
să-i vezi crescându-şi numele în lemnul
de pin al luntrii!...

de Ştefan Augustin Doinaş