marți, 8 august 2017

John French Sloan - A Woman's Work


ANIVERSAREA PICTORULUI JOHN FRENCH SLOAN

* * *
cerul este albastru
pe frânghie rufele sunt albe
și tac

casa în care locuiesc
are două etaje
și necazurile mele
adunate în urma unor vise nerealizate
ziua și noaptea
cu regula aritmeticii mele

(cav)

---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: John French Sloan
Titlul: A Woman's Work
Titlul original: A Woman's Work
Data: 1912
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 65.41 x 80.33 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
John French Sloan (2 august 1871 – 7 septembrie 1951) a fost un pictor american. Ca membru al grupului artistic „The Eight”, el a devenit o figura de frunte in Ashcan School de artisti realisti. El e cunoscut pentru genul urban de pictura si pentru abilitatea de a captura esenta vietii de cartier din New York City, deseori prin fereastra sa. Sloan a fot numit artistul premier al Ashcan School care a pictat inepuizabila energie si viata din New York City in primele decenii ale secolulului al XX-lea si unul dintre primii artisti realisti care a imbratisat principiile socialismului si care si-a pus talentul artistic in serviciul acelor crezuri. Nascut in Lock Haven, Pa., pe 2 august 1871, John Sloan a fost adus in Philadelphia inca din copilarie. Dupa ce a terminat liceul, el a lucrat pentru librari si vanzatori de articole de imbracaminte si galanterie. A studiat cu Thomas Anshutz la Pennsylvania Academy of Fine Arts, iar in 1892 a fost angajat la Philadelphia Inquirer ca artist de ziar. Robert Henri l-a incurajat sa picteze si a fost influentat de gravurile japoneze. In 1895 s-a mutat la Philadelphia Press, pentru care a desenat pagini color pana in 1902. Primele lui picturi au fost scene de strada. Aceste lucrari au fost expuse in 1900 la Chicago si Pittsburgh, iar el a fost inclus intro expozitie de artisti din New York in 1901.

Georges Antoine Rochegrosse - Odalisque


* * *

himnotizat de sânii tăi frumoși
scriu cu mâinile tremurânde
într-un notebook de buzunar
despre o plimbare cu afrodita
prin nisipul fierbinte

(cav)

 
 
---------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Georges Antoine Rochegrosse
Titlul: Odalisque
Titlul original: Odalisque
Data:
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Georges Antoine Rochegrosse (2 august 1859 – 1938) a fost un pictor francez istoric si decorativ.

S-a nascut la Versailles si a studiat in Paris cu Jules Joseph Lefebvre si Gustave Clarence Rodolphe Boulanger. Temele pictate de el sunt, in general, istorice intrun stil emotional natural, cu accent pe subiecte oribile si detalii. Si-a facut debutul la Salonul din Paris in 1882 cu „Vitellis traîné dans les rues de Rome par la populace” (Vitellius dragged through the streets of Rome by the people) (1882; Sens).

Andy Warhol - Beethoven


* * *

pământul e împânzite
cu semnele simfoniei a IX -a de beethoven -
de dimineață până în altă dimineață -
care dau în vileag măsura timpului

(cav)



---------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Andy Warhol
Titlul: Beethoven
Titlul original: Beethoven
Data: 1987
Stilul: pop art
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Andy Warhol, născut Andrew Warhola, (n. 6 august 1928, Pittsburgh, Pennsylvania, d. 22 februarie 1987, New York City, New York) a fost un grafician, fotograf, pictor și realizator de filme american, personalitate a curentului artistic cunoscut ca Pop Art din Statele Unite. Andrew Warhola s-a născut în Pittsburgh pe 6 august 1928, dintr-o familie de imigranți ruteni. Părinții săi erau originari din satul Mikó (azi Miková, Slovacia), de unde au emigrat în 1921. Tatăl său, miner și apoi zidar, a murit în anul 1942. Andrew Warhol a fost botezat în Biserica Greco-Catolică Sf. Ioan Gură de Aur din Pittsburgh. Mama sa, Julia Warhola (1892-1972), a păstrat toată viața legătura cu rudele rămase în satul natal. Limba vorbită cu copiii ei a fost limba ruteană.

După patru ani de studiu la „Carnegie Institute of Technology” din Pittsburgh și după primirea diplomei în domeniul artelor, Andrew se mută în anul 1949 la New York, își scurtează prenumele și numele de familie moștenit de la părinți și începe să se semneze Andy Warhol. Debutează ca grafician de reclame, execută ilustrații pentru jurnalele de modă și decorează vitrinele magazinelor. Este remarcat destul de repede, începe să fie apreciat, frecventează cercurile înalte și expune în galerii de modă.

La începutul anilor șaizeci, Warhol se apucă de pictură, ceea ce nu înseamnă totuși că se desparte de estetica reclamei. Ciclurile de sticle Coca-Cola și cutiile de supă Campbell’s sunt produse pure ale culturii populare de masă. În scurtă vreme, artistul adaugă în compozițiile sale bancnote, fragmente de benzi desenate și reproduceri ale portretelor stelelor de cinema (Marilyn Monroe, polimer sintetic, 1964 – vezi Pop art). Începând din anul 1962, Warhol se servește de seriografie și de tiparul fotomecanic. La seriile de reproduceri executate pe baza unei schițe de Warhol, lucrează un grup numeros de asistenți – peste două mii de lucrări în decurs de doi ani! Prin culori țipătoare, stridente, prin repetarea imaginii aceluiași obiect sau prin ilustrarea unor acte de violență sau accidente, aceste opere devin ilustrarea civilizației americane. Warhol locuiește în atelierul-fabrică – „Factory” – care în scurtă vreme va deveni un loc de întâlnire pentru avangarda new-yorkeză. Din sfera activităților sale artistice face parte totodată și un film experimental, executat în colaborare cu un ansamblu vocal-instrumental psihedelic extrem de influent , The Velvet Underground, și, nu în ultimul rând, producția de videoclipuri și creearea studioului „Andy Warhol TV”. Artistul moare la New York pe 22 februarie 1987. Batman Dracula este un film produs și regizat de Warhol în 1964, fără a avea permisiunea companiei deținătoare de copyright, DC Comics. Filmul său din 1965, Vinyl, este o adaptare a popularei distopii a lui Anthony Burgess, romanul A Clockwork Orange (care a fost ulterior ecranizat în filmul omonim de mare succes de către Stanley Kubrick). Alte realizări filmice au constat în diferite improvizații la care au participat obișnuiți de-a lui Warhol și al atelierului său The Factory, așa cum erau Brigid Berlin, Viva, Edie Sedgwick, Candy Darling, Holly Woodlawn, Ondine, Nico și Jackie Curtis. Regizorul de film Underground Jack Smith a apărut în filmul Camp.

Printre cele mai inovative și pline de succes filme a lui Warhol se află și Chelsea Girls, realizat în 1966, Bike Boy, My Hustler și Lonesome Cowboys, un film pseudo-western. Toate aceste filme se refereau la sub-cultura gay și erau reluate mereu în mediile în care se făceau aluzii și referiri la artă și sexualitate. [1][2] Blue Movie, un film de 33 minute, în care una din superstar-urile lui Warhol, Viva, interpretează foarte explicit actul său sexual cu un bărbat, a fost ultimul din filmele regizate de Warhol. Scandalul izbucnit a fost imens și atât Viva cât și Warhol au fost profund afectați. Mulți ani, Viva a refuzat permisiunea ca filmul să fie reprogramat. Doar în 2005, după aproape 40 de ani, filmul a fost reprezentat în New York.

Ca urmare a a scandalului izbucnit după această filmare desfășurată într-o singură zi, 3 iunie 1968, Warhol a cedat total inițiativa filmelor de orice gen asistentului și discipolului său Paul Morrissey, care a preluat integral toate funcțiile filmice ale colectivului Fabricii (The Factory). Acesta, care participase efectiv și semnificativ la realizarea majorității filmelor realizate anterior de Warhol, a reorientat filmele realizate de el după Blue Movie spre un cinema mult mai accesibil și „mainstream”, bazate pe scenarii, narațiuni și acțiune. Astfel, au urmat așa zise B-movie și cele care tratau exploatarea subiectelor „neplăcute”. Printre ele, se pot enumera Flesh, Trash și Heat. Toate acestea, precum și cele care au urmat după aceea, Blood for Dracula și Flesh for Frankenstein, erau mult mai prezentabile audiențelor largi decât fuseseră oricare din filmele realizate de Warhol ca regizor. Aceste „filme târzii Warhol”, care erau de fapt filme Paul Morrissey, au lansat și un „actor Morrissey”, Joe Dallesandro.

Andy Warhol este înmormântat în St. John the Baptist Byzantine Catholic Cemetery, al catolicilor de rit bizantin, din sudul orașului Pittsburgh, Pennsylvania.

Sir Godfrey Kneller - Isaac Newton - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI SIR GODFREY KNELLER

Epitaful lui Isaac Newton

Aici este înmormântat Sir Isaac Newton, nobil,
care, prin puterea unei minţi aproape divine,
prin principiile matematice elaborate de el,
a explorat evoluţia şi formele planetelor,
traiectoriile cometelor, fluxul şi refluxul mărilor,
a deosebit razele de lumină, şi, ceea ce
nicio altă minte savantă nu şi-a imaginat până atunci,
proprietăţile culorilor produse de lumină.
Sârguincios, inteligent şi credincios în expunerile sale
despre natură, antichitate şi Sfintele Scripturi,
el a dovedit, cu ajutorul filosofiei sale,
măreţia Dumnezeului atotputernic şi bun, exprimând,
în maniera sa, simplitatea Evangheliei.
Să se bucure muritorii că a existat această podoabă
a speciei umane. S-a născut la 25 decembrie 1642,
şi a murit la 20 martie 1727.

epitaf de G.L. Smyth


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Sir Godfrey Kneller
Titlul: Isaac Newton
Titlul original: Isaac Newton
Data: 1689
Stilul:
Mod de realizare: ulei
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Institute for Mathematical Sciences, University of Cambridge

Date despre pictor:
Sir Godfrey Kneller, 1st Baronet (8 august 1646 – 19 octombrie 1723) a fost pictorul portretist englez cel mai important de la sfarsitul secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea, precum si pictorul de curte al monarhilor englezi de la Charles II pana la George I.

Kneller s-a nascut Gottfried Kniller in Lübeck, Germania, fiul lui Zacharias Kniller. Kneller a studiat in Leiden, insa a devenit elevul lui Ferdinand Bol si Rembrandt in Amsterdam. Mai tarziu a calatorit impreuna cu fratele lui John Zacharias Kneller, pictor ornamental, la Roma si Venetia, a pictat subiecte istorice si portrete, apoi s-a mutat la Hamburg. Au venit in Anglia in anul 1674, la invitatia ducelui de Monmouth.Si-a deschis un studio in care a produs portrete aproape pe scara industriala. Portretele lui au constituit un model urmat pana la William Hogarth si Joshua Reynolds.

Cand a murit Sir Peter Lely in 1680, Kneller a fost numit pictor principal al curtii de catre Charles II. A fost facut baronet de catre regele George I, iar intre 1711-1716 a devenit seful Academy of Painting and Drawing din Great Queen Street, Londra. Picturile lui au fost apreciate de iluministii John Dryden, Joseph Addison, Richard Steele si Alexander Pope.

Kneller a murit de febra tifoida in 1723, iar ramasitele lui pamatesti au fost depuse in biserica din Twickenham.

Louis Valtat - Peisaj italian - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI FRANCEZ LOUIS VALTAT

* * *

ascuns prin tufișuri
îmi acopăr ochii cu palmele
și încep să număr
clipele de așteptare
decorate cu forma unei femei

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Louis Valtat
Titlul: Peisaj italian
Titlul original:
Data: 1902
Stilul: fauvism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 42 x 34 cm
Unde se gaseste: Colecție privată

Date despre pictor:

Louis Valtat (8 august 1869, Dieppe, Seine-Maritime – 1952) a fost un pictor francez asociat Fauvismului.Valtat este considerat o cheie de legatura pentru tranzitia stilistica in pictura de la Monet la Matisse. Louis Valtat este considerat unul din liderii si fondatorii miscarii fauviste (insemnand „bestii sălbatice” prin folosirea violenta a exploziei de culori), care au expus in anul 1905, la Salonul de Toamnă din Paris. Valtat a fost implicat cu cele mai influente groupuri de artisti, ca de exemplu Auguste Renoir, Paul Signac, Georges d’Espagnat si Maximilien Luce.

Louis Valtat s-a nascut pe 8 august 1869 in Dieppe, Seine-Maritime, din regiunea Normandia a Frantei, intro familie instarita de proprietari de vapoare. Valtat a petrecut multi ani ai copilariei in Versailles, o suburbie a Parisului, unde a urmat cursurile liceului Lycée Hoche (langa palatul Versailles). Incurajat de tatal sau,pictor amator de peisaje, Valtat a devenit interesat de arta, iar la varsta de 17 ani, decis sa urmeze o cariera artistica, a aplicat la Scoala de Arte Frumoase din Paris. Dupa ce a fost acceptat in 1887, Valtat s-a mutat la Paris pentru a se inscrie la École des Beaux Arts de Paris, unde s-a pregatit cu renumitii artisti academici Gustave Boulanger (1824–1888), Jules Lefebvre (1836–1911) si mai tarziu cu Benjamin Constant (1845–1902).

Dupa aceea, Valtat a studiat la Académie Julian sub indrumarea lui Jules Dupré (1811–1889), un pictor peisagist al scolii Barbizon. Printre colegii sai studenti i-a avut pe: Albert Andre (1869–1954), care i-a devenit un prieten foarte apropiat, precum si Maurice Denis (1870–1943), Pierre Bonnard (1867–1947), si Edouard Vuillard (1868–1940), care, la acea vreme, erau membri ai miscarii Nabis. Spunandu-si „Nabis” (dupa cuvantul ebraic ce insemna profeti), ei au fost influentati de metoda Synthetista de pictura a lui Paul Gauguin (1848–1903) bazata pe folosirea unor forme/linii simple, culori pure si modele de dimensiuni mari.

In 1890, dupa ce a castigat premiul Jauvin d’Attainville, Valtat si-a deschis propriul sau studio pe rue La Glaciere din Paris. Valtat si-a facut debutul in 1893 la Salonul Artistilor Independenti, unde a expus cateva lucrari care descriu scene de strada din zona invecinata cu studioul sau. Una dintre aceste picturi, „Sur Le Boulevard (On The Boulevard, 1893) a fost remarcata de criticul de arta Félix Fénéon. In perioada de inceput a carierei sale, Valtat a folosit tusele luminoase ale impresionismului si punctele colorate intalnite in pointilism.

Valtat a expus foarte mult pe toata perioada carierei sale. In 1894, Louis Valtat a colaborat atat cu Henri de Toulouse-Lautrec, cat si cu Albert André la crearea decorului pentru teatrul „L’Oeuvre” din Paris la rugamintea lui Lugné Poë.

Valtat a suferit de tuberculoza si a petrecut multe toamne/ierni pe coasta mediterraneana in Banyuls, Antheor si Saint-Tropez. Deseori, Valtat si familia lui i-au vizitat pe Paul Signac in Bollée si pe Auguste Renoir la Maison de la Poste in Cagnes. In aceste perioade, pe costa meditareana, folosirea culorii a devenit pentru Valtat o preocupare majora, astfel ca ainceput sa foloseasca tendintele fauviste, mai ales in peisajele marine.