marți, 8 august 2017

Louis Valtat - Peisaj italian - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI FRANCEZ LOUIS VALTAT

* * *

ascuns prin tufișuri
îmi acopăr ochii cu palmele
și încep să număr
clipele de așteptare
decorate cu forma unei femei

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Louis Valtat
Titlul: Peisaj italian
Titlul original:
Data: 1902
Stilul: fauvism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 42 x 34 cm
Unde se gaseste: Colecție privată

Date despre pictor:

Louis Valtat (8 august 1869, Dieppe, Seine-Maritime – 1952) a fost un pictor francez asociat Fauvismului.Valtat este considerat o cheie de legatura pentru tranzitia stilistica in pictura de la Monet la Matisse. Louis Valtat este considerat unul din liderii si fondatorii miscarii fauviste (insemnand „bestii sălbatice” prin folosirea violenta a exploziei de culori), care au expus in anul 1905, la Salonul de Toamnă din Paris. Valtat a fost implicat cu cele mai influente groupuri de artisti, ca de exemplu Auguste Renoir, Paul Signac, Georges d’Espagnat si Maximilien Luce.

Louis Valtat s-a nascut pe 8 august 1869 in Dieppe, Seine-Maritime, din regiunea Normandia a Frantei, intro familie instarita de proprietari de vapoare. Valtat a petrecut multi ani ai copilariei in Versailles, o suburbie a Parisului, unde a urmat cursurile liceului Lycée Hoche (langa palatul Versailles). Incurajat de tatal sau,pictor amator de peisaje, Valtat a devenit interesat de arta, iar la varsta de 17 ani, decis sa urmeze o cariera artistica, a aplicat la Scoala de Arte Frumoase din Paris. Dupa ce a fost acceptat in 1887, Valtat s-a mutat la Paris pentru a se inscrie la École des Beaux Arts de Paris, unde s-a pregatit cu renumitii artisti academici Gustave Boulanger (1824–1888), Jules Lefebvre (1836–1911) si mai tarziu cu Benjamin Constant (1845–1902).

Dupa aceea, Valtat a studiat la Académie Julian sub indrumarea lui Jules Dupré (1811–1889), un pictor peisagist al scolii Barbizon. Printre colegii sai studenti i-a avut pe: Albert Andre (1869–1954), care i-a devenit un prieten foarte apropiat, precum si Maurice Denis (1870–1943), Pierre Bonnard (1867–1947), si Edouard Vuillard (1868–1940), care, la acea vreme, erau membri ai miscarii Nabis. Spunandu-si „Nabis” (dupa cuvantul ebraic ce insemna profeti), ei au fost influentati de metoda Synthetista de pictura a lui Paul Gauguin (1848–1903) bazata pe folosirea unor forme/linii simple, culori pure si modele de dimensiuni mari.

In 1890, dupa ce a castigat premiul Jauvin d’Attainville, Valtat si-a deschis propriul sau studio pe rue La Glaciere din Paris. Valtat si-a facut debutul in 1893 la Salonul Artistilor Independenti, unde a expus cateva lucrari care descriu scene de strada din zona invecinata cu studioul sau. Una dintre aceste picturi, „Sur Le Boulevard (On The Boulevard, 1893) a fost remarcata de criticul de arta Félix Fénéon. In perioada de inceput a carierei sale, Valtat a folosit tusele luminoase ale impresionismului si punctele colorate intalnite in pointilism.

Valtat a expus foarte mult pe toata perioada carierei sale. In 1894, Louis Valtat a colaborat atat cu Henri de Toulouse-Lautrec, cat si cu Albert André la crearea decorului pentru teatrul „L’Oeuvre” din Paris la rugamintea lui Lugné Poë.

Valtat a suferit de tuberculoza si a petrecut multe toamne/ierni pe coasta mediterraneana in Banyuls, Antheor si Saint-Tropez. Deseori, Valtat si familia lui i-au vizitat pe Paul Signac in Bollée si pe Auguste Renoir la Maison de la Poste in Cagnes. In aceste perioade, pe costa meditareana, folosirea culorii a devenit pentru Valtat o preocupare majora, astfel ca ainceput sa foloseasca tendintele fauviste, mai ales in peisajele marine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gilles Aillaud - Vivre et laisser mourir ou la fin tragique de Marcel Duchamp VII

alloga rakonto la etajul al treilea în baie se auzea un jargon de note false deborah dădea ochii peste cap bietul pisoi ne compensa suferinț...