* * *
mereu fără odihnă
te caut în mare
acolo unde se oglindesc ochii tăi
în care stau scrise
două cuvinte
niciodată rostite
de vreme ce nu ne-am cunoscut niciodată
(cav)
Pictor: James Barry
Titlul : Venus Anadiomene
Titlul original: Venus Anadyomene
Data: 1772
Stilul: Neoclasicism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
James Barry (11 octombrie 1741 – 22 februarie 1806), pictor irlandez cunoscut pentru seria in sase parti de picturi intitulata „The Progress of Human Culture” de la Royal Society of Arts. A fost remarcat si pentru determinarea lui in a creea arta mai degraba conform propriilor principii decat cele ale protectorilor lui, precum si pentru ca a fost printre primii pictori romantici din Regatul britanic.A avut o mare influenta asupra lui William Blake.
James Barry s-a nascut in Water Lane, Cork, Irlanda pe 11 octombrie 1741. Tatal lui a fost constructor si un comerciant de-a lungul coastei dintre Anglia si Irlanda. Barry a facut cateva calatorii in copilarie, insa si-a convins tatal sa-l lase sa studieze desenul si arta. A studiat prima data cu un artist local, John Butts.La scolile din Cork unde a fost trimis a fost privit ca un talent exceptional. Pe la varsta de 17 ani a incercat pictura in ulei, iar pana la varsta de 22 de ani, cand a fost prima data la Dublin, a pictat cateva lucrari de dimensiuni mari care decorau casa tatalui sau, „Aeneas escaping with his Family from the Flames of Troy”, „Susanna and the Elders and Daniel in the Lions’ Den”.
Pictura care l-a adus in centrul atentiei publicului si i-a adus recunoasterea si sprijinul lui Edmund Burke, a fost bazata pe o veche traditie a imbarcarii St Patrick pe coasta din Cashel.
Prin generozitatea lui Burke si a celorlalti prieteni, Barry a reusit sa plece in strainatate in ultima parte a anului 1765. Mai intai a mers la Paris, apoi la Roma, unde a ramas pentru trei ani, din Roma a plecat la Florenta si Bologna, iar de acolo a plecat spre casa prin Venetia. In scrisorile lui catre Burkesa a facut relatari despre Raphael, Michelangelo, Titian si Leonardo da Vinci.
Curand dupa intoarcerea lui in Anglia in 1771 a pictat lucrarea „Venus’, care a fost comparata cu Galatea lui Raphael, cu Venus a luif Titian si Venus de Medici. In 1773 a expus „Jupiter and Juno on Mount Ida”. Esecul sau a venit cu un portret a lui Edmund Burke care a dus la neintelegeri cu primul lui protector. Se spune ca aceste neintelegeri s-au agravat din cauza intimitatii tot mai mari dintre Burke si Sir Joshua Reynolds.
In 1773 i s-a propus sa decoreze interiorul catedralei St Paul cu subiecte istorice si religioase; insa planul a cazut deoarece nu s-a ajuns la un acord intre episcopul Londrei si arhiepiscopul de Canterbury. Barry s-a necajit foarte mult din aceasta cauza.
Barry a fost ales membru al Royal Academy of Arts; iar in 1782 a fost numit profesor de pictura la clasa Mr Penny cu un salariu de 30 £/an. printre altele a insistat pe necesitatea achizitionarii unei colectii de picturi ai celor mai mari maestri ca modele pentru studenti. Aceasta propunere nu s-a realizat, iar in 1799 Barry a fost dat afara de la Academie dupa aparitia scrisorii sale catre Dilettanti Society, o publicatie excentrica, plina de entuziasm pentru arta lui si in acelasi timp cu dispret pentru profesorii in viata. Barry a ramas singurul academician exclus vreodata din Academie pana la excluderea profesorului Brendan Neiland din iulie 2004.
Dupa ce a ramas fara salariu, ducele de Buchan i-a asigurat o alocatie pentru a-l ajuta sa iasa din dificultati si pentru a putea lucra la lucrarea lui de dimensiuni mari, „Pandora”.Pe 6 februariey 1806 a fost diagnosticat cu o boala, iar pe 22 a acelei luni a murit. Pe 4 martie a fost inmormantat in catedrala St Paul din Londra.