miercuri, 29 noiembrie 2017

Robert Gonsalves - Un dormitor sau un peisaj la înălţime?

Magie

Sandra a văzut un spiriduş,
Eddie a atins un troll,
Laurie a dansat odată cu vrăjitoarele,
Charlie a găsit câteva firişoare din aurul piticilor.
Donald a auzit o sirenă cântând.
Susy a urmărit un priculici.
Dar eu a trebuit să-mi inventez singur
Toată magia de care-am avut parte.

de Shel Silverstein




 


----------------------------------------------------------------------------
Un dormitor sau un peisaj la înălţime?
Copii sar în patul dormitorului care pare a fi de fapt situat la mare înălţime, ceea ce îi face pe micuţi să pară că zboară deasupra câmpiilor.

----------------------------------------------------------------------------
Iluziile optice create de pensula unui pictor te vor face să te uiţi de mai multe ori la imagini. Artistul Canadian Robert Gonsalves este regele picturilor fantezie. El creează iluzii optice uluitoare care te lasă cu gura căscată şi care te fac să crezi că eşti într-o lume magică, unde totul este posibil.
Robert Gonsalves (56 de ani) combină două poveşti diferite şi le dă viaţă doar punând pensula pe pânză. Creierul tău se forţează să rupă graniţa celor două lumi pictate de artist în acelaşi tablou.. Arta lui Gonsalves este adeasea numită suprarealistă. Imaginile sunt în mod deliberat planificate, la fel este planificat şi rezultatul gândirii conştiente a celui care va privi picturile. Ideile sunt în mare măsură generate de lumea exterioară și implică activități umane obişnuite , artistul foloseşte dispozitive iluzioniste atent planificate . Robert Gonsalves "injectează" un pic de magie în scene realiste. El încearcă prin operele sale să le dea oamenilor un pic de credinţă în magie şi dorinţă să poată face imposibilul.

marți, 28 noiembrie 2017

Henry Herbert La Thangue - Portret


* * *

legată la ochi cu zâmbetul tău
nu văd corbii lui van gogh
care vor să se așeze pe pământ

gândurile mele
stau sprijinite întro singură dorință
înconjurată de foamea unui lup de mare

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Henry Herbert La Thangue
Titlul : Portret
Titlul original:
Data: 1880
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Henry Herbert La Thangue RA (19 ianuarie 1859 - 21 decembrie 1929) a fost un pictor de peisaj rural realist englezesc asociat cu Școala Newlyn

William Blake - The Great Red Dragon and the Woman Clothed in the Sun - Aniversare


* * *
un dragon roșu
vrăjit de femeia îmbrăcată în soare
cântă răgușit
melodia frumoasa si bestia


(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: William Blake
Titlul : Marele dragon roșu
Titlul original: The Great Red Dragon and the Woman Clothed in the Sun
Data: 1805 - 1810
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 32.5 x 40 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
William Blake (28 noiembrie 1757 – 2 august 1827) a fost un poet, vizionar, pictor şi tipograf englez. În esenţă nerecunoscută în timpul vieţii sale, opera diversă şi profundă a lui William Blake este astăzi considerată esenţială şi semnificantă atât în istoria poeziei cât şi a artelor vizuale.

S-a născut pe 28 noiembrie 1757 pe Broad Street 28(acum Broadwick St.) în districtul Soho, Londra. Era al treilea copil din cei șapte ai familiei, doi dintre ei murind în copilărie. Tatăl lui Blake, James,era negustor de galanterie și de tricotaje(vindea ciorapi femeiești și bărbătești, mănuși și articole intime și de mercerie). William a mers la școală atât cât să învețe să scrie si să citească, până la vârsta de 10 ani, fiind apoi educat acasă de către mama sa, Catherine Boucher Armitage Blake. Familia Blake făcea parte din grupul religios al Disidentilor și se crede ca ar fi aparținut bisericii moraviene. Blake a fost botezat la biserica Sf. Jacob, construită de catre Sir Christopher Wren, Piccadilly, Londra. Biblia a avut o profundă influență asupra lui Blake încă din copilărie și a rămas o sursă de inspirație de-a lungul întregii vieți.

Blake a început să deseneze copii ale gravurilor grecești ale antichităților pe care tatăl său le cumpăra, un exercițiu pe care il prefera desenului obișnuit. Prin intermediul acestor desene Blake a luat contactul cu operele clasice ale lui Rafael, Michelangelo, Marten Heemskerk și Albrecht Dürer. Parinții săi cunoșteau foarte bine temperamentul încăpățânat al lui Blake motiv pentru care nu a fost trimis la școală ci înscris la o clasă de pictură. Studia cu aviditate subiecte la alegere, pe care și le alegea singur. În această perioadă a făcut deasemenea incursiuni în domeniul poeziei, opera sa de început arată influențe ale lui Ben Jonson și Edmund Spenser.

Pe 4 august 1772, Blake devine ucenic al gravorului James Basire, din strada Great Queen, pentru 7 ani. La sfârșitul acestei perioade, la vârsta de 21 de ani, avea să devină gravor profesionist.

După doi ani, Basire își trimite ucenicul să realizeze imagini după catedralele gotice din Londra. Experiențele sale la Catedrala Westminster l-au ajutat să își formeze stilul artistic și ideile.

Pe 8 Octombrie 1779, Blake este admis ca student la Royal Academy din Old Somerset House, lângă Strand, după ce prezintă mai multe lucrări prin care își demonstrează talentul în domeniul desenului academic. Își câștigă astfel dreptul de a frecventa cursurile Academiei pentru șase ani.

Aici se revoltă împotriva a ceea ce consideră a fi stilul nefinisat al pictorilor la modă cum ar fi Rubens, promovat de către președintele Academiei Regale în acel moment, Joshua Reynolds. De-a lungul timpului Blake a ajuns să deteste profund atitudinea lui Reynolds în privința artei, în special goana acestuia după “adevărul general” și “frumusețea generală”. Împotriva picturii în ulei la modă a lui Reynolds, Blake preferă precizia clasică a primelor sale influențe, Michelangelo și Rafael.

Devine prieten cu John Flaxman(sculptor, proiectant și desenator), Thomas Stothard(pictor și desenator), George Cumberland și Henry Fuseli(pictor, proiectant și scriitor în domeniul artei) în timpul primului an la Academia Regală.

În 1780, la 22 de ani, expune o acuarelă la Academie, intitulată The Death of Earl Goodwin/Moartea Contelui Goodwin. În același an realizează și o primă gravură ce prevestește stilul său caracteristic, “al energiei joviale” debordante irezistibile – intitulată Dance of Albion/Albion’s Dance despre care Mona Wilson afirma că ar fi un autoportret.

În 1782, la vârsta de 24 de ani Blake se căsătorește(după ce a curtat-o vreme de un an) cu Catherine Boucher, fata unui grădinar din Battersea, mai tânără cu cinci ani decât el, săracă și analfabeta, dar atrăgătoare și plină de compasiune. Recent respins de o altă femeie pe care o ceruse în căsătorie Blake îi povestește Caterinei despre insuccesul său. Ea îl compătimește, câștigându-i astfel afecțiunea. Căsătoria are loc în biserica Sfânta Maria , Battersea. Certificatul original de căsătorie poate fi văzut și astăzi la biserică, expus în spatele unei ferestre de vitraliu alături de o placă comemorativă ce a fost realizată între 1976 și 1982. Blake pe lângă faptul că o va învăța pe Catherine să scrie și să citească, o instruiește și în arta gravurii. De-a lungul vieții soția sa s-a dovedit a fi un ajutor neprețuit, ajutându-l să își printeze lucrările iluminate și susținându-l să treacă prin numeroasele necazuri pe care le-a avut.

Prima colecție de poeme a lui Blake, Schițe Poetice, a apărut în 1783. După moartea tatălui său, William și prietenul său din perioada de ucenicie la Basire, James Parker, au deschis un atelier de gravură în 1784, și au început să lucreze cu librarul și editorul Joseph Johnson. Casa lui Johson era un loc de întâlnire pentru intelectualii de marcă disidenți ai timpului: teologul și omul de știință Joseph Priestley, filozoful Richard Price, artistul John Henry Fuseli, feminista Mary Wollstonecraft sau revoluționarul anglo-american Thomas Paine. Împreună cu William Wordsworth și William Godwin, Blake și-a făcut multe speranțe în legătură cu revoluțiile franceză și americană și chiar purta o bonetă frigiană în semn de solidaritate cu revoluționarii francezi, dar era disperat de ascensiunea lui Robespierre și a Regatului Terorii din Franța. În 1784 Blake a compus manuscrisul neterminat O insulă pe lună.

În 1800 Blake se mută într-o casă din Felpfam, Sussex(astăzi West Sussex) răspunzând astfel invitației lui William Hayley de a-i ilustra lucrările poetice și de a lucra sub patronajul acestuia. Va locui aici 3 ani timp în care lucrează la acuarele pentru Thomas Butts, la proiecte minore pentru Hayley ce constau în iustrații pentru cărți, și ilustrează Comus pentru John Milton. Tot aici începe să lucruze la Milton iar Michael Manson consideră că în 1800 compune și Vala sau Cei patru Zoa. Învață greaca, latina și ebraica.

În 1802 apare volumul lui Hayley Ballads/Balade, cu gravurile lui Blake, dar Blake este decis să plece de la conacul din Felpham fiind nemulțumit de situația sa fizică și artistică.

Într-un sondaj de opinie organizat de BBC în anul 2002, Blake a fost votat al 38-lea pe o listă conţinând 100 dintre cei mai importanţi britanici ai tuturor timpurilor.


Eduardo Afonso Viana - Guitarra Minhota - Aniversare


DIALOGURI POST-IMPRESIONISTE CU PICTORUL EDUARDO AFONSO VIANA

* * *

printre statui nud și cărți deschise
o chitară minhota
mângâiată
de o rază de soare
măsoară
tăcerea din camera adormită
unde o noapte întreagă
o femeie a dansat goală

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Eduardo Afonso Viana
Titlul : chitara Minhota
Titlul original: Guitarra Minhota
Data: 1943
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Eduardo Afonso Viana (Lisabona, 28 noiembrie 1881 - Lisabona, 21 februarie 1967) a fost un pictor portughez.

Julian Alden Weir - Peisaj cu o figura sezand


* * *

Tânăr sunt şi de viaţă sunt plin,
Mistuit de privelişti şi dor.
Înverzesc şi spre tine-mi înclin
Ramul meu de arţar, foşnitor.
Când de vânt mă-nfior legănat,
Rugăciuni îţi şoptesc, ca să vii.
Pe obrazu-mi spre cer înălţat
Lacrimi mici şiroiesc bucurii.
Te aştept sub umbrarul meu des,
Iar tu vii şi tristeţii mă smulgi
Şi cu verde podoabă-ţi veghez
Gândul bun şi visările dulci.
Îţi şoptesc visul meu de arţar
Şi îţi cânt din lăute de foi
Până când stele-n boltă răsar...
Numai tu. Numai eu. Numai noi.

de Aleksandr Blok (13 iulie 1902)
traducere de Victor Tulbure



-------------------------------------------------------------------------------------- -
Alexandr Blok (Александр Александрович Блок, 16 noiembrie 1880 - 7 august 1921) a fost probabil cel mai talentat poet liric pe care l-a produs Rusia după Alexandr Puşkin.
Mulţi critici consideră că Blok este cel mai important poet după Puşkin. Blok a început să scrie poezii la vârsta de 17 ani. În perioada de început a carierei lui literare, Blok a fost foarte influenţat de filosoful din secolul al XIX-lea Vladimir Soloviev şi de viziunea acestuia asupra eternului feminin şi înţelepciunii divine.
Ca estet, Blok nu s-a simţit în largul lui când nu s-a putut adresa publicului său favorit, elita. Pe lângă poezii şi piese de teatru, Blok a mai scris şi eseuri, şi recenzii dramatice. Majoritatea eseurilor sale au fost compuse într-un stil foarte liric, impresionist, cu raţionamente emotive. Blok a murit la Petrograd la data de 7 august 1921, în urma unui atac de cord provocat de malnutriţie.

-------------------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Julian Alden Weir
Titlul: Peisaj cu o figura sezand
Titlul original:
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colecţie privată

Date despre pictor:

Julian Alden Weir(30 august 1852 – 8 decembrie 1919) a fost un pictor impresionist american, membru al Cos Cob Art Colony de langa Greenwich, Connecticut. Weir si unul dintre artistii grupului The Ten.
Jean-Léon Gérôme si s-a imprietenit cu Jules Bastien-Lepage. De asemenea, Weir a intalnit impresionismul pentru prima oara si a reactionat puternic: "Niciodata in viata mea nu am vazut ceva mai oribil...Nu se observa forma desenului, insa se da impresia a ceea ce se numeste natura. E mai rau decat in camera ororilor."
Stilul lui a variat de la impresionismul traditional, vibrant pana la un tonalism calm, umbrit. De asemenea a desenat, schitat bine. In 1912 Weir a fost ales primul presedinte al Association of American Painters and Sculptors, apoi a devenit presedinte la National Academy of Design. A murit in 1919.