miercuri, 7 februarie 2018

Édouard Leon Cortès - Place de la Bastille


fereastră

pe sub fereastra casei mele trec
rând pe rând
tăceri cu limba lor tainică
gânduri clătinate de vânt
chipuri cu mici cărucioare
statui sărite de pe socluri
o bătaie de inimă de altă culoare
umbrele singure
poeme de iubire
un vis cu un dirijor
un alt vis cu o balerină.
şi ascult, ascult fără să vreau
poveştile lor de-a dreptul îndrăzneţe.
păsări trecând în zbor.

acum închid ferestra dinspre oraşul medieval
ca să-mi ascult gândurile, tăcerile, visele mele.

(cav)



------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Édouard Leon Cortès
Titlul: Place de la Bastille
Titlul original: Place de la Bastille
Data:
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Édouard Leon Cortès, (1882-1969) a fost un artist post-impresionist francez de origine franceză și spaniolă. El este cunoscut sub numele de „Le Parisien Poete de la Peinture” sau „Poetul parizian al picturii„, din cauza diverselor sale peisaje urbane pariziene, care reflecta toate anotimpurile precum si splendoarea sau tacerea noptilor.
La vârsta de 17 ani, Édouard a inceput studiile la Ecole des Beaux–Arts din Paris. Prima sa expozitie – in 1901 – i-a adus recunoașterea imediată. Cortés a subliniat perfect independența si libertatea de expresie.
Lucrarile sale au fost expuse în primul rând în America de Nord (în 1945) și ulterior a obținut un succes rasunator. În ultimul său an de viață a fost distins cu prestigiosul Prix Antoine–Quinson de la Salonul de Vincennes.

marți, 6 februarie 2018

Othon Friesz - Sub arbusti toamna în apropiere Honfleur.


ANIVERSAREA UNUI FAUVIST FRANCEZ : OTHON FRIESZ PE VERSURILE LUI ADRIAN MANIU

Glas de toamnă

Toamna a făcut inimi de aur din foi ...

Nici o vorbă, nici un glas. Liniște târzie.

O pasăre se face mică, în cerul ce-o să fie alb de ploi.

Inimă, potolește-ți zbuciumarea.
Pământu are odihnă pentru toate.
Ceru din slăvi înnorate,
împarte uitarea.

Liniște în ogoru unde sămânța veghează,
liniște în sufletu învins,
liniște pe foile ce s-au desprins
și in steaua care stă să cază.

de Adrian Maniu
 


------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Othon Friesz
Titlul: Sub arbusti toamna în apropiere Honfleur.
Titlul original: Sous-bois en automne près de Honfleu
Data; 1897
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Achille-Émile Othon Friesz sau Othon Friesz (6 februarie 1879 – 10 ianuarie 1949), a fost un artist francez fauvist.
Othon Friesz s-a nascut in Le Havre, fiul unui constructor de nave de cursa lunga si capitan de vas. A urmat scoala din orasul sau, unde l-a cunoscut pe Raoul Dufy cu care a ramas prieten pe viata. El si Dufy au studiat la Le Havre School of Fine Arts intre 1895-96, apoi au plecat la Paris sa-si continue studiile. In Paris, Friesz i-a cunoscut pe Henri Matisse, Albert Marquet si Georges Rouault. Ca si ei, artistul s-a razvratit impotriva predarii academice a lui Bonnat si a devenit membru al Fauves, expunand cu ei in 1907. In urmatorul an, Friesz s-a reintors in Normandia si la un stil mai traditional de pictura. Si-a deschis propriul studio in 1912 si a predat pana in 1914 cand s-a inrolat in armata pe durata razboiului. Si-a reluat viata in Paris in 1919 si a ramas acolo, exceptand scurtele calatorii la Toulon si in muntii Jura, pana la moartea sa in 1949.
In ultimii treizeci de ani de viata, a pictat intrun stil complet diferit de cel al colegilor din tinerete si al contemporanilor. Abandonand arabescurile si culorile stralucitoare din anii de fauvism years, Friesz s-a reintors la o paleta sobra pe care a invatat-o in Le Havre de la profesorul sau Charles Lhuillier si cu admiratia pentru Poussin, Chardin si Corot. A pictat intro maniera care a respectat ideile lui Cézanne de compozitie logica, tonalitate simpla, soliditatea volumului si separatia distincta a planurilor. O usoara nuanta baroca adauga vigoare peisajelor, picturilor cu naturi statice si figuri.
Othon Friesz este inmormantat in Cimetière du Montparnasse in Paris.

Karl Bodmer - Funeraliile unui sef Sioux, pictura de Karl Bodmer,

ANIVERSAREA CĂLĂTORIILOR DIN INTERIORUL AMERICII DE NORD CU PICTORUL KARL BODMER

“Pământul nu aparține omului. Omul aparţine pământului. Pământul este deci mama noastră.”

Cuvintele lui Seattle, şeful indienilor Dwamish

 


------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Karl Bodmer
Titlul: Funeraliile unui sef Sioux, pictura de Karl Bodmer,
Titlul original: Funeraliile unui sef Sioux, pictura de Karl Bodmer,
Data; 1844; United States
Stilul: Romantic
Mod de realizare: aquatint pe hârtie
Dimensiune:
Unde se gaseste: Colectie privată

Date despre pictor:

Karl Bodmer, (06.02.1809 - 30.10.1893), pictor al vestului sălbatic SUA.
Karl Bodmer, (1809-1893), este considerat de mulți ca fiind cel mai mare pictor al secolului XIX. A produs picturi din vestul Americii. Bodmer și patronul său, prințul Maximilian de Wied, a venit în America din Germania în 1832. Cu Bodemr responsabil de documentarul pictorial, prințul Maximilian, un călător experimentat și respectat și naturalist. Împreună au făcut un studiu complet despre teritoriile vestice ale statelor Unite ale Americii. Rezultatul a fost publicarea revistelor Maximilian în ediții succesive în germană, franceză și engleză între 1839 și 1843, și cu ea, o imagine atlas de optzeci și una de plăci de acvatintă după picturile lui Bodmer. Acest volum cu imagini este acum considerat ca fiind unul dintre “sondajele” vizuale cele mai cuprinzătoare și memorabile din teritoriile vestice facute vreodata. Printurile furnizează o privire rară și privilegiată în America secolului XIX.

Othon Friesz - Drum spre colină


ANIVERSAREA FAUVISTULUI FRANCEZ : OTHON FRIESZ

* * *

pe colina de la marginea oraşului Toulon
bate vântul printre arbuştii care străjuiesc calea
unde pentru prima dată am vorbit
de Matisse
de Marquet
de amândoi.

banca albastră a dispărut, şi odată cu ea
toate iluzile noastre.

copacul bătrân,
poartă în ramuri doar amintirea
îmbrăţişările noastre.

(cav)

 


------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Othon Friesz
Titlul: Drum spre colină
Titlul original: Chemin dans les collines
Data; 1901
Stilul: post-Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Achille-Émile Othon Friesz sau Othon Friesz (6 februarie 1879 – 10 ianuarie 1949), a fost un artist francez fauvist.
Othon Friesz s-a nascut in Le Havre, fiul unui constructor de nave de cursa lunga si capitan de vas. A urmat scoala din orasul sau, unde l-a cunoscut pe Raoul Dufy cu care a ramas prieten pe viata. El si Dufy au studiat la Le Havre School of Fine Arts intre 1895-96, apoi au plecat la Paris sa-si continue studiile. In Paris, Friesz i-a cunoscut pe Henri Matisse, Albert Marquet si Georges Rouault. Ca si ei, artistul s-a razvratit impotriva predarii academice a lui Bonnat si a devenit membru al Fauves, expunand cu ei in 1907. In urmatorul an, Friesz s-a reintors in Normandia si la un stil mai traditional de pictura. Si-a deschis propriul studio in 1912 si a predat pana in 1914 cand s-a inrolat in armata pe durata razboiului. Si-a reluat viata in Paris in 1919 si a ramas acolo, exceptand scurtele calatorii la Toulon si in muntii Jura, pana la moartea sa in 1949.
In ultimii treizeci de ani de viata, a pictat intrun stil complet diferit de cel al colegilor din tinerete si al contemporanilor. Abandonand arabescurile si culorile stralucitoare din anii de fauvism years, Friesz s-a reintors la o paleta sobra pe care a invatat-o in Le Havre de la profesorul sau Charles Lhuillier si cu admiratia pentru Poussin, Chardin si Corot. A pictat intro maniera care a respectat ideile lui Cézanne de compozitie logica, tonalitate simpla, soliditatea volumului si separatia distincta a planurilor. O usoara nuanta baroca adauga vigoare peisajelor, picturilor cu naturi statice si figuri.
Othon Friesz este inmormantat in Cimetière du Montparnasse in Paris.

Othon Friesz - Bord de mer à Sainte-Adress,

ANIVERSAREA FAUVISTULUI FRANCEZ : OTHON FRIESZ

stare

un anonim priveşte prin geamul tramvaiului
la marinarul care visează pe marginea mării
o corabie ce nu-i dă pace
la călătorii fără adresă.

deranjat de fata tăcută şi frumoasă
işi aprinde pipa , la un colț de inspirație
apoi işi continuă călătoria albastră.

(cav)

 


------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Othon Friesz
Titlul: Litoralul mării
Titlul original: Bord de mer à Sainte-Adress,
Data; 1914
Stilul: post-Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Achille-Émile Othon Friesz sau Othon Friesz (6 februarie 1879 – 10 ianuarie 1949), a fost un artist francez fauvist.
Othon Friesz s-a nascut in Le Havre, fiul unui constructor de nave de cursa lunga si capitan de vas. A urmat scoala din orasul sau, unde l-a cunoscut pe Raoul Dufy cu care a ramas prieten pe viata. El si Dufy au studiat la Le Havre School of Fine Arts intre 1895-96, apoi au plecat la Paris sa-si continue studiile. In Paris, Friesz i-a cunoscut pe Henri Matisse, Albert Marquet si Georges Rouault. Ca si ei, artistul s-a razvratit impotriva predarii academice a lui Bonnat si a devenit membru al Fauves, expunand cu ei in 1907. In urmatorul an, Friesz s-a reintors in Normandia si la un stil mai traditional de pictura. Si-a deschis propriul studio in 1912 si a predat pana in 1914 cand s-a inrolat in armata pe durata razboiului. Si-a reluat viata in Paris in 1919 si a ramas acolo, exceptand scurtele calatorii la Toulon si in muntii Jura, pana la moartea sa in 1949.
In ultimii treizeci de ani de viata, a pictat intrun stil complet diferit de cel al colegilor din tinerete si al contemporanilor. Abandonand arabescurile si culorile stralucitoare din anii de fauvism years, Friesz s-a reintors la o paleta sobra pe care a invatat-o in Le Havre de la profesorul sau Charles Lhuillier si cu admiratia pentru Poussin, Chardin si Corot. A pictat intro maniera care a respectat ideile lui Cézanne de compozitie logica, tonalitate simpla, soliditatea volumului si separatia distincta a planurilor. O usoara nuanta baroca adauga vigoare peisajelor, picturilor cu naturi statice si figuri.
Othon Friesz este inmormantat in Cimetière du Montparnasse in Paris.