ANIVERSAREA UNUI FAUVIST FRANCEZ : OTHON FRIESZ PE VERSURILE LUI ADRIAN MANIU
Glas de toamnă
Toamna a făcut inimi de aur din foi ...
Nici o vorbă, nici un glas. Liniște târzie.
O pasăre se face mică, în cerul ce-o să fie alb de ploi.
Inimă, potolește-ți zbuciumarea.
Pământu are odihnă pentru toate.
Ceru din slăvi înnorate,
împarte uitarea.
Liniște în ogoru unde sămânța veghează,
liniște în sufletu învins,
liniște pe foile ce s-au desprins
și in steaua care stă să cază.
de Adrian Maniu
-------------------------- -------------------------- --------------------------
Pictor: Othon Friesz
Titlul: Sub arbusti toamna în apropiere Honfleur.
Titlul original: Sous-bois en automne près de Honfleu
Data; 1897
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Achille-Émile Othon Friesz sau Othon Friesz (6 februarie 1879 – 10 ianuarie 1949), a fost un artist francez fauvist.
Othon Friesz s-a nascut in Le Havre, fiul unui constructor de nave de cursa lunga si capitan de vas. A urmat scoala din orasul sau, unde l-a cunoscut pe Raoul Dufy cu care a ramas prieten pe viata. El si Dufy au studiat la Le Havre School of Fine Arts intre 1895-96, apoi au plecat la Paris sa-si continue studiile. In Paris, Friesz i-a cunoscut pe Henri Matisse, Albert Marquet si Georges Rouault. Ca si ei, artistul s-a razvratit impotriva predarii academice a lui Bonnat si a devenit membru al Fauves, expunand cu ei in 1907. In urmatorul an, Friesz s-a reintors in Normandia si la un stil mai traditional de pictura. Si-a deschis propriul studio in 1912 si a predat pana in 1914 cand s-a inrolat in armata pe durata razboiului. Si-a reluat viata in Paris in 1919 si a ramas acolo, exceptand scurtele calatorii la Toulon si in muntii Jura, pana la moartea sa in 1949.
In ultimii treizeci de ani de viata, a pictat intrun stil complet diferit de cel al colegilor din tinerete si al contemporanilor. Abandonand arabescurile si culorile stralucitoare din anii de fauvism years, Friesz s-a reintors la o paleta sobra pe care a invatat-o in Le Havre de la profesorul sau Charles Lhuillier si cu admiratia pentru Poussin, Chardin si Corot. A pictat intro maniera care a respectat ideile lui Cézanne de compozitie logica, tonalitate simpla, soliditatea volumului si separatia distincta a planurilor. O usoara nuanta baroca adauga vigoare peisajelor, picturilor cu naturi statice si figuri.
Othon Friesz este inmormantat in Cimetière du Montparnasse in Paris.
Glas de toamnă
Toamna a făcut inimi de aur din foi ...
Nici o vorbă, nici un glas. Liniște târzie.
O pasăre se face mică, în cerul ce-o să fie alb de ploi.
Inimă, potolește-ți zbuciumarea.
Pământu are odihnă pentru toate.
Ceru din slăvi înnorate,
împarte uitarea.
Liniște în ogoru unde sămânța veghează,
liniște în sufletu învins,
liniște pe foile ce s-au desprins
și in steaua care stă să cază.
de Adrian Maniu
--------------------------
Pictor: Othon Friesz
Titlul: Sub arbusti toamna în apropiere Honfleur.
Titlul original: Sous-bois en automne près de Honfleu
Data; 1897
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Achille-Émile Othon Friesz sau Othon Friesz (6 februarie 1879 – 10 ianuarie 1949), a fost un artist francez fauvist.
Othon Friesz s-a nascut in Le Havre, fiul unui constructor de nave de cursa lunga si capitan de vas. A urmat scoala din orasul sau, unde l-a cunoscut pe Raoul Dufy cu care a ramas prieten pe viata. El si Dufy au studiat la Le Havre School of Fine Arts intre 1895-96, apoi au plecat la Paris sa-si continue studiile. In Paris, Friesz i-a cunoscut pe Henri Matisse, Albert Marquet si Georges Rouault. Ca si ei, artistul s-a razvratit impotriva predarii academice a lui Bonnat si a devenit membru al Fauves, expunand cu ei in 1907. In urmatorul an, Friesz s-a reintors in Normandia si la un stil mai traditional de pictura. Si-a deschis propriul studio in 1912 si a predat pana in 1914 cand s-a inrolat in armata pe durata razboiului. Si-a reluat viata in Paris in 1919 si a ramas acolo, exceptand scurtele calatorii la Toulon si in muntii Jura, pana la moartea sa in 1949.
In ultimii treizeci de ani de viata, a pictat intrun stil complet diferit de cel al colegilor din tinerete si al contemporanilor. Abandonand arabescurile si culorile stralucitoare din anii de fauvism years, Friesz s-a reintors la o paleta sobra pe care a invatat-o in Le Havre de la profesorul sau Charles Lhuillier si cu admiratia pentru Poussin, Chardin si Corot. A pictat intro maniera care a respectat ideile lui Cézanne de compozitie logica, tonalitate simpla, soliditatea volumului si separatia distincta a planurilor. O usoara nuanta baroca adauga vigoare peisajelor, picturilor cu naturi statice si figuri.
Othon Friesz este inmormantat in Cimetière du Montparnasse in Paris.