SĂRBĂTORIREA PICTORULUI GERHARD RICHTER
Şi totuşi
Ea nu este doar
o femeie.
Ea este un roman
pe care l-ai citit
din scoarţă în scoarţă –
şi, totuşi, când îl citeşti iarăşi,
de fiecare dată
descoperi ceva
care mai înainte îţi scăpase.
de J.M. Storm,
-------------------------- -------------------------- -------------------------- --------- -
Lectură
La mijlocul anilor ’70, când se vorbea despre moartea picturii în urma concurenţei cu fotografia şi filmul, Richter şi-a redus paleta la griuri. Noua cale în pictură i-a fost deschisă de fotografie, pornind de la mărirea care evidenţiază urma pensulei pe pânză. Un detaliu infim poate da naştere unei opere gigantice. În textul catalogului, Camille Morineau demonstrează rolul esenţial al acestui „blow-up”, dincolo de ruptura presupusă dintre figurativ şi abstract, care transformă culorile proaspete în somptuoase efecte de suprafaţă. Prin dimensiunile lor insolite, naturile statice cu cranii şi lumânare, cu aparenţa lor de „Vanităţi” clasice, se datorează acestui procedeu. Observatorul atent descoperă cilindrul limpede al acestor lumânări în „Picturile abstracte” din anii ’80. În momentul în care figurativul se insinuează peste tot, pictura invită în locurile cele mai improbabile, operele pe sticlă. Reflexele generate de „11 Ferestre” din 2004 sunt un ecou tulburător la „Autoportretul” pictat în 1996. „Pictura nu mai este posibilă de acum înainte, dar Gerhard ne demonstrează că totuşi este posibilă”, scria Lawrence Weiner în anii ’90.
-------------------------- -------------------------- -------------------------- --------- -
-------------------------- -------------------------- --------------------------
Pictor: Gerhard Richter
Titlul: Lectură
Titlul original:
Data: 1994
Stilul: New European Painting
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Locul nasterii: Dresda, Germania
Nascut in orasul Dresda, Gerhard Richter a pornit in cariera de artist prin constructia unor decoruri pentru spectacole. In 1962 a inceput sa picteze explorand deseori tehnica abstractului. Spre sfarsitul carierei a realizat un numar mare de tablouri si s-a dedicat in totalitate picturii abstracte. Richter este recunoscut pentru flexibilitatea stilului, tehnica superioara utilizata, talentul iesit din comun. Arta germana a fost piternic influentata de Richter..
Un artist pictează nuduri, portrete, naturi statice. Altul, peisaje obişnuite, ceruri, munţi, marea. Există autori de picturi abstracte, care distribuie culorile în grile geometrice, şi alţii care dau frâu liber mişcărilor sacadate ale penelului şi efectelor de materialitate pe pânză. Unii pictori preferă pânzei şi culorilor de ulei suprafaţa rece a sticlei, fereastră sau oglindă pe care o încadrează, capcană stranie pentru privire. Toate aceste personalităţi artistice, care la prima vedere n-au cum să se întâlnească, devin una şi aceeaşi în Gerhard Richter, artistul născut la Dresda în 1932.
Şi totuşi
Ea nu este doar
o femeie.
Ea este un roman
pe care l-ai citit
din scoarţă în scoarţă –
şi, totuşi, când îl citeşti iarăşi,
de fiecare dată
descoperi ceva
care mai înainte îţi scăpase.
de J.M. Storm,
--------------------------
Lectură
La mijlocul anilor ’70, când se vorbea despre moartea picturii în urma concurenţei cu fotografia şi filmul, Richter şi-a redus paleta la griuri. Noua cale în pictură i-a fost deschisă de fotografie, pornind de la mărirea care evidenţiază urma pensulei pe pânză. Un detaliu infim poate da naştere unei opere gigantice. În textul catalogului, Camille Morineau demonstrează rolul esenţial al acestui „blow-up”, dincolo de ruptura presupusă dintre figurativ şi abstract, care transformă culorile proaspete în somptuoase efecte de suprafaţă. Prin dimensiunile lor insolite, naturile statice cu cranii şi lumânare, cu aparenţa lor de „Vanităţi” clasice, se datorează acestui procedeu. Observatorul atent descoperă cilindrul limpede al acestor lumânări în „Picturile abstracte” din anii ’80. În momentul în care figurativul se insinuează peste tot, pictura invită în locurile cele mai improbabile, operele pe sticlă. Reflexele generate de „11 Ferestre” din 2004 sunt un ecou tulburător la „Autoportretul” pictat în 1996. „Pictura nu mai este posibilă de acum înainte, dar Gerhard ne demonstrează că totuşi este posibilă”, scria Lawrence Weiner în anii ’90.
--------------------------
--------------------------
Pictor: Gerhard Richter
Titlul: Lectură
Titlul original:
Data: 1994
Stilul: New European Painting
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Locul nasterii: Dresda, Germania
Nascut in orasul Dresda, Gerhard Richter a pornit in cariera de artist prin constructia unor decoruri pentru spectacole. In 1962 a inceput sa picteze explorand deseori tehnica abstractului. Spre sfarsitul carierei a realizat un numar mare de tablouri si s-a dedicat in totalitate picturii abstracte. Richter este recunoscut pentru flexibilitatea stilului, tehnica superioara utilizata, talentul iesit din comun. Arta germana a fost piternic influentata de Richter..
Un artist pictează nuduri, portrete, naturi statice. Altul, peisaje obişnuite, ceruri, munţi, marea. Există autori de picturi abstracte, care distribuie culorile în grile geometrice, şi alţii care dau frâu liber mişcărilor sacadate ale penelului şi efectelor de materialitate pe pânză. Unii pictori preferă pânzei şi culorilor de ulei suprafaţa rece a sticlei, fereastră sau oglindă pe care o încadrează, capcană stranie pentru privire. Toate aceste personalităţi artistice, care la prima vedere n-au cum să se întâlnească, devin una şi aceeaşi în Gerhard Richter, artistul născut la Dresda în 1932.