miercuri, 22 martie 2017

Anthony van Dyck - aniversare - autoportret cu floarea-soarelui




ANIVERSAREA PICTORULUI FLAMAN ANTHONY VAN DYCK


gânduri

gândurile lui nu sunt altceva decât tablouri
o floarea soarelui
portrete de domnisoare
portrete cu familii
capete triste
lorzi
peisaje cu Jupiter and Antiope
cantareti la cimpoi
calarati pe cai arabi
o respiraţie.

(cav)

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------
Spre sfârşitul vieţii, van Dyck dorea să picteze şi altceva în afară de portrete, considerate în această perioadă ca fiind un gen inferior al picturii şi se orientează spre tematica istorică sau mitologică - "Amor şi Psyche", 1638. Totuşi, în istoria artei el figurează mai ales ca portretist. Nivelul înalt şi caracterul inovator al pînzelor sale au consolidat timp de două secole genul cunoscut sub numele de "portret aristocratic".
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
   








-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Anthony van Dyck
Titlul: Autoportret cu floarea soarelui
Titlul original:
Data:1632au
Stilul:Baroc
Mod de realizare:Ulei pe panza
Dimensiunea: 60 x 73 cm
Unde se gaseste: Colectie privata

Date despre pictor:

Antoon van Dyck (n. 22 martie 1599, Antwerpen – d. 9 decembrie 1641, Londra) a fost unul dintre cei mai mari pictori și creatori de gravuri flamanzi, reprezentant al stilului baroc, discipol al lui Rubens, inovator în folosirea gravurii cu „acquaforte”. Devine celebru în calitate de pictor al curții regelui Carol I Stuart al Angliei. Antoon van Dyck s-a născut pe 22 martie 1599 în Antwerpen, fiu al negustorului de țesături Frans van Dyck. Vocația lui pentru desen îl determină pe tatăl său în 1609 să-l dea ucenic în atelierul lui Hendrik van Balen, una dintre personalitățile remarcabile ale orașului Antwerpen. Deja de la vârsta de paisprezece ani, van Dyck pictează portrete și autoportrete valoroase. În anul 1613 devine asistentul lui Rubens, cunosut în întreaga Europă. Măiestria tehnicii tânărului artist este atât de mare, încât Rubens, vorbind despre compozițiile proiectate de el însuși, dar executate de asistenții săi, nu ezită să prezinte lucrările tânărului van Dyck ca fiind ale sale. În anul 1618, numele „Antoon van Dyck” figurează în registrele „Ghildei” (breslei) pictorilor orașului Antwerpen, cu mențiunea „maestru”. În anul 1620, pictorul acceptă invitația de a veni la Londra, formulată de două personalități ale curții regale engleze, contele Arundel și vicontele Purbeck, fiul lordului Buckingham. La Londra, începe să execute portrete și are ocazia să admire tablourile lui Tiziano, care se găseau în colecțiile englezești. Începând cu anul 1620, regele Iacob I îi acordă o rentă anuală în valoare de 100 funzi. În anul 1632, van Dyck se află pentru a doua oară la Londra, unde își pune talentul în slujba regelui Carol I Stuart, care îl va numi „„Prim-pictor în Serviciul Majestății Sale Regale””, acordându-i o rentă anuală în valoare de 200 funzi. În total, artistul va executa unssprezece portrete regale. În tabloul (1635) plin de eleganță reprodus aici, Carol I este portretizat la marginea pădurii, într-o atitudine demnă, îmbrăcat în catifea și satin, cu o pălărie neagră mare. Van Dyck reduce ponderea culorii, pe pânza groasă, grunduită așterne un prim strat de bază, după care întinde două-trei straturi de culoare, folosind cel mai adesea ulei de in. Pentru a lega tonurile de albastru, folosește gălbenuș de ou amestecat cu lapis-lazuli, din azurit sau smalț. La curtea regală duce o viață pompoasă și libertină, trăiește în aceeași opulență ca și cea a clienților și protectorilor săi. În anul 1639 van Dyck se căsătorește cu Mary Ruthven, o doamnă din suita reginei Henrietta-Maria. După doi ani petrecuți la Antwerpen și Paris, pictorul se întoarce la Londra. În anul 1641 se îmbolnăvește grav. Pe 4 decembrie al acestui an, artistul își scrie testamentul și cinci zile mai târziu încetează din viață.
 



Richard E. Miller - aniversare - Cafe de nuit

ANIVERSAREA PICTORULUI IMPRESIONIST RICHARD E. MILLER

* * *

la sfârşitul unei zile
florărese indiferente vând flori
unor jobenuri cenuşii.


la mese
scaune goale
tristeţi fugare
rătăcesc prin lume.

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Richard E. Miller
Titlul: Cafenea
Titlul original: Cafe de nuit
Data:1920
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Richard E. Miller (22 martie 1875 – 1943), pictor american impresionist.
Si-a inceput studiile artistice in orasul sau natal, St Louis, iar in 1898 pleaca la Paris, la fel ca multi alti artisti americani, atras de libertatea si principiile noii arte franceze. Ramane in Franta timp de 16 ani, devenind unul dintre membrii marcanti ai Grupului Giverny, o grupare de artisti impresionisti americani care lucrau in apropiere de satul Giverny.
Pictorii americani au fost atrasi aici mai ales de faima celebrului impresionist Claude Monet si in special de povestile despre fabuloasa gradina a acestuia. La fel ca si conationalii sai, Miller prefera peisajele luxuriante, avand in centru personaje feminine, in gradini sau paduri. Odata cu izbucnirea primului razboi mondial Miller paraseste Franta si se stabileste in California, unde continua sa lucreze in aceeasi maniera impresionista pana in perioada interbelica.

Francois Gall - Attent al la coupole, Paris - o pălărie albastră


ANIVERSAREA PICTORULUI IMPRESIONIST FRANCOIS GALL

* * *
o masă rotundă.
la umbra unei pahar cu lămâiţă
o pălărie albastră
acoperă gânduri melancolice.
nici o odihnă.


o altă viaţă
se strecoară
ca să-şi petreacă
sufletul cu ea.

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Francois Gall
Titlul: Attent al la coupole, Paris
Titlul original: Attent al la coupole, Paris
Data:1872
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Francois Gall (22 martie 1912 – 9 decembrie 1987), maghiar prin naștere, a devenit un pictor impresionist în tradiția franceză pură după ce s-a mutat la Paris în 1936. El s-a născut în Cluj (Kolozsvar), în Transilvania pe 22 martie 1912 . El a început sa studieze la Academia Regală de Arte Frumoase din Roma în timp ce lucrează în locuri de muncă necalificate pentru a-si asigura un trai. Sprijinul a venit în 1939, când guvernul maghiar i-a acordat lui Gall o bursă.
Șase ani mai târziu, Gall Francois s-a stabilit în Paris și a devenit studentul lui Devambez la Academia Nationala de Arte Frumoase. Gall Francois a admirat foarte mult impresionistii din prima generație și a adoptat conceptele lor in interpretările sale proprii. Scenele pariziene si portrete de femei angajate în activități feminine au fost printre subiectele sale preferate. Gall Fancois este un impresionist modern, aducând la acest stil personalitatea sa unica.
Artistul a participat la diverse expoziții la Salonul din Paris și a devenit un favorit al publicului. În 1963, el a fost onorat cu Premiul Smith Francis. A murit în 9 decembrie 1987 în Paris.

Romeo and Juliet (1968) - What Is A Youth

Romeo and Juliet (1968) - What Is A Youth
Versuri Nino Rota

What is a youth?
Impetuous fire.
What is a maid?
Ice and desire.
The world wags on


A rose will bloom,
It then will fade
So does a youth.
So does the fairest maid.

Comes a time when one sweet smile
Has it's season for awhile
Then Love's in love with me

Some may think only to marry.
Others will tease and tarry.
Mine is the very best parry,
Cupid he rules us all.

Caper the caper; sing me the song
Death will come soon to hush us along
Sweeter than honey and bitter as gall,
Love is a pass-time that never will pall.
Sweeter than honey and bitter as gall,
Cupid he rules us all.

(20 second flute interlude)

A rose will bloom, it then will fade.
So does a youth.
So does the fairest maid.





















Cine nu cunoaste povestea? Toata lumea o stie. Mai putin datele tehnice. Vom regasi nume de actori foarte cunoscuti de cinefili .
"Romeo and Juliet", coproductie anglo-italiana, adaptare cinematografica dupa piesa de teatru Romeo and Juliet, deWilliam Shakespeare.
Toate filmarile s-au facut in Italia: scena balconului la Palazzo Borghese; scenele luptelor la Gubbio, Umbria; scene stradale la Also, Pienza; palatul Capulet la Palazzo Piccolomini; scena bisericii la biserica St. Pietro, Tuscania; scena mormantului la Also in Tuscania.
Regia: Franco Zeffirelli
Scenariul: Franco Brusati, Masolino D'Amico, Franco Zeffirelli
Distributia: Leonard Whiting (Romeo Montague), Olivia Hussey (Julieta Capulet), John McEnery (Mercutio), Milo O'Shea (Lawrence), Pat Heywood (doica), Robert Stephens (Printul Escalus), Michael York (Tybalt), Bruce Robinson (Benvolio), Antonio Pierfederici (Montague), Esmerelda Ruspoli, Paul Hardwick (Capulet), Natasha Parry, Roberto Bisacco (Paris), Roy Holder, Keith Skinner (Balthazar), Laurence Oliver (povestitorul)
Durata: 138 minute
An: 1968

John Frederick Kensett - aniversare - urmele tălpilor noastre

ANIVERSAREA PICTORULUI AMERICAN JOHN FREDERICK KENSETT

***

de pe plaja care duce la mare
s-au şters de mult
urmele tălpilor noastre
bucuriile
iluziile
tristeţiile.


acolo în nisipuri
o barcă-n coaja maronie
priveşte vele albe
soarele arde tăcut
valurile izbesc malul.

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: John Frederick Kensett
Titlul: Coasta New England
Titlul original: New England Coastal View with Figures
Data:1872
Stilul:Luminism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
John Frederick Kensett (22 martie 1816 in Cheshire, Connecticut – 14 decembrie 1872 in New York City)a fost un pictor si gravor american .A facut scoala la Cheshire Academy si a studiat gravura cu tatal sau, Thomas Kensett, iar mai tarziu cu unchiul sau, Alfred Dagget. A lucrat ca gravor pana prin 1838, dupa care a lucrat ca gravor de monede la banca din New York City.
In 1840, impreuna cu Asher Durand si John William Casilear, Kensett a calatorit prin Europa pentru a studia pictura. Acolo l-a intalnit si a calatorit impreuna cu Benjamin Champney. Cei doi au facut schite si au pictat peste tot in Europa, perfectionandu-si talentele. In aceasta perioada, Kensett a inceput sa aprecieze si sa se apropie foarte mult de pictura peisagistica olandeza din secolul al XVII-lea. Kensett si Champney s-au reintors in Statele Unite in 1847.
Dupa ce si-a deschis un atelier si s-a stabilit in New York, Kensett a calatorit foarte mult in nord-est si la Colorado Rockies si a mai facut cateva calatorii in Europa.
Kensett este cunoscut pentru peisajele sale din nordul New York-ului si New England, precum si pentru peisajele marine de pe coastele din New Jersey, Long Island si New England. El este asociat cu „a doua generatie” a scolii Hudson River School. Impreuna cu Sanford Robinson Gifford, Fitz Henry Lane, Jasper Francis Cropsey, Martin Johnson Heade si altii au devenit cunoscuti ca „Luministi„.