marți, 31 octombrie 2017

Paul Johan du Toit - Fior - aniversare


* * *

nebunia
este printre noi
mereu
nu se termină niciodată
nu știu cum
sau de ce

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Paul Johan du Toit
Titlul : Fior
Titlul original: Thrill
Data: 2007
Stilul: Outsider art
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Paul Johan du Toit (31 octombrie 1965 - 9 ianuarie 2014) a fost un artist sud-african. Exponatele sale au fost afișate la nivel global. În special, trei dintre sculpturile sale au fost selectate pentru Bienala din Florența din 2001.

Johannes Vermeer - Fata cu cercel de perlă

CONTEMPLAREA ALEGORIILOR CU JOHANNES VERMEER

Cercelul


Îţi agăţi privirea
De cercelul meu
Eu mă agăţ de privirea ta
prin acelaşi cercel
şi privirile noastre nu se întâlnesc



cu toate acestea,
privirile noastre ne străpung
până în străfunduri.

de Antonia Iliescu



 



------------------------------------------------------------------------------------ -
Descriere tablou:

Universul artistic al lui Vermeer este unul dominat de lumină puternică și figuri feminine, de căldură și serenitate. În numeroase dintre operele sale, pictorul lasă senzația că s-ar afla în continuă adorație față de cadrul intim, familial, în care el insuși se simțea integrat. Atunci când privim un tablou de-al lui Vermeer centrat pe un personaj feminin, misterul intrinsec al artistului pare să iradieze prin toți porii modelului. Să luăm, de exemplu, opera cea mai cunoscută a pictorului olandez, și anume Fata cu turban sau Fata cu cercel de perlă (1665).
Tabloul captivează privitorul contemporan prin gingășia expresiei unui chip pe care lumina cade ca un fald de rochie pe o coapsă grațioasă, părând să învăluie misterul gândurilor tinerei, subliniind adâncimea privirii și rotunjimea copilarească a ochilor strălucitori. În jurul acestui tablou au fost țesute povești romanțate, care au alimentat, mai apoi, cărți și o ecranizare de succes. Cine a fost misterioasa tânără imortalizată de Vermeer? Să fi fost, oare, tânăra sa servitoare, care îl iubea în secret pe artist, privindu-l cu lipsa de speranță a unei femei condamnate să nu se poată ridica deasupra condiției sociale? Nu vom ști niciodată, dar tocmai acest mister suscită interesul iubitorilor de romanță voalată.

------------------------------------------------------------------------------------ -
Pictor: Johannes Vermeer
Titlul: Fata cu cercel de perlă
Titlul original:
Data: 1665
Stilul: Baroc
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 40 x 46.5 cm
Unde se găseşte: Royal Picture Gallery Mauritshuis

Date despre pictor:

Johannes Vermeer, cunoscut mai ales ca Jan Vermeer van Delft (botezat 31 octombrie, 1632, Delft, Ţările de Jos, d. 15 decembrie 1675, Delft, Ţările de Jos) a fost un pictor olandez, unul din cei mai cunoscuţi reprezentanţi ai stilului baroc. În timp, reputaţia lui Vermeer a crescut tot mai mult, astăzi el fiind considerat unul dintre cei mai mari pictori olandezi ai vârstei de aur, fiind cunoscut mai cu seamă ca un maestru al folosirii luminii în lucrările sale. Întrega sa operă, considerată autentică, cuprinde 37 de tablouri. Cele mai multe reprezintă scene de fiecare zi sau alegorii.

Marie Laurencin - Tanara cu chitara

SARBATORIREA UNUI PENEL ALATURI DE MARIE LAURENCIN

Sa nu-mi mai ningi

Să nu-mi mai ningi în grădină
eu, noroiul din mine,
îl acopăr cu flori de primăvară
Nu te mai osteni degeaba
Floarea e mai importantă decât zăpada.

Floarea e vie
... şi pentru puţin timp.
Eu, în mine, am cultivat mereu
o grădină într-o oglindă,
Care reflectă doar primăvara.

de Antonia Iliescu

 


------------------------------------------------------------------------------------ -
Pictor: Marie Laurencin
Titlul: Tanara cu chitara
Titlul original:
Data: 1940
Stilul: Expresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:

Marie Laurencin (31 octombrie 1883, Paris - 8 iunie 1956, Paris) a fost o pictoriță și o sculptoriță franceză.
În 1907 ea are o expoziție pentru prima oară la "Salonul Independenților". Este același an în care Picasso îi făcea cunoștință cu Guillaume Apollinaire. Din această intâlnire ia naștere o legătură atât de pasionată pe cât de tumultoasă ce durează până în 1912. În 1914, ea se căsătorește cu baronul Otto von Wätjen, pe care îl întâlnise un an mai devreme. Cuplul se refugiază in Spania, după declarația de război, întâi la Madrid apoi la Barcelona. Se asociază cu artiștii Sonia și Robert Delaunay datorită unei întâlniri organizată de Francis Picabia, pentru care ea va compune poezii pentru revista Dada 291 în 1917. Se întoarce la Paris în 1920.
Stilul său este un aport propriu de culori fluide și suave, o simplificare încrezătoare a compoziției, o predilecție pentru anumite forme feminine, alungite și grațioase, ce îi vor permite să ocupe un loc privilegiat în inima Parisului monden al anilor 1920.
Menține legături profunde si benefice cu nenumărați scriitori, pe care îi ilustrează și în opere: Gide, Max Jacob, Saint-John Perse, Marcel Jouhandeau, Jean Paulhan, Lewis Carroll și mulți alții.
Devenită portretistă oficial în mijlocul mondenului feminin (Nicole Groult, Coco Chanel) în anii 1920, Marie Laurencin, se evidențiază de asemenea ca decoratoare a baletului "Les Biches" de Serge Diaghilev pe o muzică de Francis Poulenc (1924), apoi pentru Opera-Comique, Comédie Française, și pentru Ballets de Roland Petit in cadrul Teatrului Champs-Elysées.

William Merritt Chase - Vara, dealurile Shinnecock

CONTEMPLAREA ROMANTISMULUI POETIC CU JOHN KEATS

O, cat imi place...

O, cat imi place,-n mandra zi de vara,
Cand curg torenti de aur din apus
Si pe imbalsamati zefiri dorm sus
Nori vii de-argint - sa fiu departe, iara,
De ganduri mici, griji mici ce m-apasara,
Printre miresme crude de nespus,
Pe care Firea strai frumos a pus,
Sa m-amagesc in desfatari de seara!
Spre Milton patriotic gand sa-mi zboare
Si spre-al lui Sidney catafalc cernit,
Pe-aripa Poeziei sa se lase
Aievea, ei, - severi - si fiecare
Sa verse-o lacrima spre-un ochi vrajit
De nu stiu ce tristeti melodioase.

de John Keats
 



----------------------------------------------------------------------------------
John Keats (n. 31 octombrie 1795, Londra - d. 23 februarie 1821, Roma) a fost un poet englez, unul din cei mai importanţi reprezentanţi ai romantismului englez, alături de Lord Byron şi Percy Bysshe Shelley.
Prima sa culegere de versuri (Poems, 1817) a fost trecută sub tăcere de critică. După publicarea poemului Endymion (1818), Keats devine obiectul unor atacuri într-o revistă conservatoare, care îl numea cu dispreţ reprezentant al "şcolii poetice cockney"
În anul 1818 o întâlneşte pe Fanny Brawne, de care se îndrăgosteşte şi cu care întreţine o legătură în afara principiilor morale stricte caracteristice epocii victoriene. În acest timp scrie unele din cele mai frumoase poezii ale sale: Ode to Psyche, Ode on a Grecian Urn, Ode to a Nightigale. În 1820 se desparte de Fanny Brawwne, când se constată că suferă de tuberculoză pulmonară. Prietenii l-au ajutat, determinându-l să plece în Italia, dar nici clima prielnică a sudului nu a putut opri mersul bolii. Keats a murit în 1821 la Roma, unde a fost şi înmormântat, când nu împlinise încă 26 de ani.
----------------------------------------------------------------------------------

Pictor: William Merritt Chase
Titlul: Vara, dealurile Shinnecock
Titlul original:
Data: 1895
Stilul: Pastel
Mod de realizare:
Dimensiunea: 55 x 45.72 cm
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

William Merritt Chase (1 noiembrie, 1849 – 25 octombrie , 1916) a fost un pictor impresionist si profesor american.S-a nascut in Williamsburg (acum Nineveh), Indiana, in familia unui comerciant local. Tatal lui Chase s-a mutat impreuna cu familia la Indianapolis in 1861 si si-a angajat fiul ca vanzator in afacerea familiei. Chase a aratat de timpuriu interes in arta si a studiat cu artistii locali, Barton S. Hays si Jacob Cox

Claude Monet - Promenada la Argenteuil

Poezie de moral

Zilele dragostei nu s-au sfârşit,
Ci doar au luat o pauză
De hidratare cu impresii
Şi cu sentimente aruncate spre infinit.

Misterele dragostei nu s-au pierdut,
Ci doar şi-au schimbat direcţia
S-au întors la axioma emoţiei,
La simţurile exaltate de început.

Sfârşitul dragostei nu e în zilele
În care stau departe de tine,
Ar putea fi în timpul pierdut
În care nu pot să-ţi caut enigmele.

Staţi liniştiţi, nu aici este sfârşitul,
Degeaba-ncercaţi să măsuraţi infinitul,
Degeaba aţi invitat raţiunea la masă.
Nu-mi pasă. Nu aici e sfârşitul.

de Adrian Puiulet





 


----------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Claude Monet
Titlul: Promenada la Argenteuil
Titlul original:
Data: 1874
Stilul: Impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

Oscar-Claude Monet (/moʊˈneɪ/; French: [klod mɔnɛ]; 14 November 1840 – 5 December 1926) was a founder of French Impressionist painting, and the most consistent and prolific practitioner of the movement's philosophy of expressing one's perceptions before nature, especially as applied to plein-air landscape painting.[1][2] The term "Impressionism" is derived from the title of his painting Impression, soleil levant (Impression, Sunrise), which was exhibited in 1874 in the first of the independent exhibitions mounted by Monet and his associates as an alternative to the Salon de Paris.