joi, 23 noiembrie 2017

Edmund Charles Tarbell - Peste tot in camera ( La fereastră sau Ora de relaxare)

ANIVERSARE ORIENTALISTA CU GRETE TARTLER

Viata in game

Ai putea scrie pe-un timbru intamplarile zilei,
pe-o unghie.
Amanunte ca varfuri de aisberg
atat de grele si translucide.
Tragi perdelele -
oricum nu vezi pe fereastra
cele patru miliarde de iluzii, inchisorile, mortii:
un nerv subtire, o scama coboara.
Si cat mai are de plutit spre covor!
Copilul vecinului
scoate din buzunar un pistol de plastic,
trage dupa prieteni,
fuge la lectia de pian -
tu insati ai studiat candva ore-n sir
doua-trei note, viata in game.
Acum inoti prin camera stravezie -
o copca de gheata s-a cicatrizat, alta sangera:
"iubeste-ti aproapele!"
Repeti, ca exploratorii, aceleasi semnale:
concentrata, egal.

de Grete Tartler
 



------------------------------------------------------------------------------------ --
Grete Tartler (n. 23 noiembrie 1948, Bucureşti) este o scriitoare, traducătoare, orientalistă (arabistă), diplomată din România de etnie germană. După căsătorie, numele ei oficial este Margareta Tăbăraşi.
Grete Tartler este absolventă a Universităţii din Bucureşti, Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, secţia arabă-engleză, şi a Conservatorului „Ciprian Porumbescu”. Este doctor în filosofie al Universităţii Bucureşti, 1995, cu lucrarea "Utopia însingurării în Evul Mediu islamic" (publ. "Înţeleptul singuratic", Humanitas 2006)
------------------------------------------------------------------------------------ --

Pictor: Edmund Charles Tarbell
Titlul: Peste tot in camera ( La fereastră sau Ora de relaxare)
Titlul original:
Data: 1899
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

Edmund Charles Tarbell(26 aprilie 1862 – 1 august 1938) a fost un pictor impresionist american. A fost membru al gruparii Ten American Painters.
Tanarul Tarbell a urmat cursuri serale de arta cu George H. Bartlett la Massachusetts Normal Art School. Intre 1877 si 1880, si-a facut ucenicia la Forbes Lithographic Company din Boston. In 1879 a intrat la School of the Museum of Fine Arts, Boston, unde a studiat cu Otto Grundmann. S-a inscris in aceeasi clasa cu doi viitori membri ai grupului Ten American Painters, Robert Reid si Frank Weston Benson.
In 1914 a co-fondat Breasla Artistilor din Boston al carei presedinte a fost pana in 1924. In 1919, Tarbell a fost ales director la scoala de arta de la Corcoran Gallery of Art in Washington, DC.
Lucrarea lui din 1891, "In the Orchard" i-a stabilit reputatia de artist. Multi inca o considera capodopera lui.

Théo (Théophile) van Rysselberghe - Andre Gide la Jersey

ANIVERSARE POINTILISTA CU THEO VAN RYSSELBERGHE SI ANDRE GIDE

Andre Gide. Zece alese:

1.Toate lucrurile au fost spuse până acum, dar cum nimeni nu ascultă, e nevoie să se spună din nou.
2.Trebuie să ai totuşi ceva inteligenţă, ca să te doară că nu ai destulă.
3.De obicei nu întâlnim printre oamenii inteligenţi decât neputincioşi, iar printre oamenii de acţiune decât proşti.
4.Culoarea adevărului este gri.
5.Arta trăieşte din constrângeri şi moare din cauza libertăţii.
6.În faţa unor cărţi câte unul se întreabă: “Oare cine le va citi?” În faţa unor persoane câte unul se întreabă: “Oare ăsta ce citeşte?”. Ceea ce-i important, însă, este că se întâlnesc oameni şi cărţi.
7.Crede în cei care caută adevărul. Îndoieşte-te de cei care l-au găsit.
8.Când un filosof îţi răspunde, nu mai înţelegi nici ce l-ai întrebat.
9.Teama de a ne face de râs ne produce cele mai mari stări de laşitate.
10.Dacă bărbaţii par mai serioşi decât femeile, e doar din cauză că poartă haine mai întunecate.

Și un bonus:

„Nu-mi vine a crede că mi se cuvine ceva.”

 


------------------------------------------------------------------------------ ----

Pictor: Théo (Théophile) van Rysselberghe
Titlul: Andre Gide la Jersey
Titlul original:
Data: 1907
Stilul: Poet -impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor:

Théo (Théophile) van Rysselberghe (23 noiembrie 1862—14 decembrie 1926) a fost un pictor neo-impresionist belgian, care a jucat un rol esenţial in scena artei europene la trecerea intrun nou secol.
Théo Van Rysselberghe a fost un proeminent co-fondator al cercului artistic belgian Les XX pe 28 octombrie 1883, un cerc de tineri artisti radicali, sub patronjul, ca secretar, al juristului si iubitorului de arta din Bruxelles, Octave Maus (1856–1919). Ei se revoltau impotriva academismului iesit din moda din acea perioada si intaietatea standardelor artistice. Printre cei mai importanti membri s-au numarat James Ensor, Willy Finch, Fernand Khnopff, Félicien Rops, mai tarziu si Auguste Rodin si Paul Signac. Aceasta miscare l-a adus pe van Rysselberghe in contact cu alti artisti radicali, ca de exemplu James Abbott McNeill Whistler, care a expus in Les XX in 1884. Influenta acestuia in pictura de portrete se poate observa in portretul lui Octave Maus ca dandy (1885).
La sfarsitul anilor 1890, Théo van Rysselberghe a atins culmea tehnicii sale neo-impresioniste. Incetul cu incetul a abandonat folosirea punctelor in portrete si peisaje.
Dupa atatia ani de descoperitor de talente pentru Octave Maus, van Rysselberghe a facut greseala vietii lui: nu a recunoscut talentul tanarului Pablo Picasso (care era in Perioada Albastra in acea perioada). El ii considera lucrarile ca "urate si neinteresante".
Dupa 1910 a abandonat complet tehnica pointilista. A devenit un maestru in aplicarea luminii si caldurii in picturile lui.
S-a retras la Côte d'Azur unde si-a construit o casa si a devenit din ce in ce mai detasat de scena artei din Bruxelles.

miercuri, 22 noiembrie 2017

William Leighton Leitch - O moară de vânt pe un drum rural - Aniversare


RĂMÂN NEMIȘCAT CÂND PRIVESC TABLOURILE LUI WILLIAM LEIGHTON LEITCH

* * *

merg singur pe un drum rural
și realitatea mă înghite

în fața mea o moară de vânt
și un cavaler mândru hotărât
privește totul ca fiind destinul lui personal

rămân nemișcat
la o casă cu acoperișul roșu
o marchiză în albastru
încearcă ușa
să vadă dacă iubirea este acasă

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: William Leighton Leitch
Titlul : O moară de vânt de pe un drum rural
Titlul original: A Windmill by a Country Road
Data: 1856
Stilul: Romantism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
William Leighton Leitch (2 noiembrie 1804 - 25 aprilie 1883) a fost un pictor scoțian de peisaj în acuarelă și ilustrator.

Christian Rohlfs - Floarea soarelui - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI CHRISTIAN ROHLFS

* * *

o floarea-soarelui
se ofilește înainte de termen
și moare fără să vrea
în vaza de pe masă
ce aprig sfârșit -
îmi șoptește christian rohlfs -
când toamna se năpustește peste noi
cu suflare grea

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Christian Rohlfs
Titlul : Floarea-soarelui
Titlul original: Sonnenblumen
Data: 1926
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Christian Rohlfs (22 noiembrie, 1849 – 8 ianuarie, 1938) a fost un pictor german, unul dintre cei mai importanti reprezentativi ai expresionismului german.

Expresionismul german este un termen general utilizat pentru a acoperi o serie de mișcări artistice care au apărut în Germania după primul război mondial, de-a lungul întregului deceniu al anilor 1920, care au atins apogeul în Berlinul anilor 1920. Expresionismul german este o mișcare artistică și culturală apărută în cadrul mai larg al expresionismului european din arta și cultura Europei a anilor 1920 și 1930.

Mișcarea în pictură a început din 1905 cu grupul Die Brücke (Podul) din Dresden, răspândindu-se mai târziu și în Berlin, și Der Blaue Reiter (Călărețul albastru) în München din 1911.

Expresionismul devine, începând din 1933, ținta atacurilor naziste. În anul 1937 se organizează expoziția „Arta degenerată”: expresioniștii sunt prezentați aici ca dușmani ai regimului și rasei germane. Operele lor sunt confiscate și excluse din muzee. Din fericire, în ciuda distrugerilor și a războiului, s-a reușit recuperarea multor tablouri, chiar dacă unele au fost deteriorate. Ele au fost redate patrimoniului universal și iubitorilor de artă, ca o dovadă că violența nu poate învinge niciodată frumosul.

René Magritte - Rochia de seară


ANIVERSAREA PICTORULUI RENE MAGRITTE

* * *

inventez simboluri
invizibile cu ochiul liber
o semilună care să completeze cercul
iar tu te ascunzi
printre coloanele ionice
îmbrăcată întro rochie de seară

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: René Magritte
Titlul : Rochia de seară
Titlul original: La Robe du soir
Data: 1954, Brussels, Belgiua
Stilul: Surrealism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
René Magritte (21 noiembrie 1898, Lessines, Hainaut, Belgia – 15 august 1967, Bruxelles) a fost un pictor belgian, reprezentant de frunte al suprarealismului în pictură.

Încă din tinerețe, Magritte își pune imaginația sa neobișnuită în slujba picturii, care îi permite să-și transforme visele și viziunile în tablouri. Pictura lui Magritte, reflectare a gândirii sale misterioase, se bazează pe întâlnirea minunată și neașteptată dintre irealitate și cotidian. În felul acesta el seamănă cu De Chirico și cu artiștii dadaiști, cu care împărtășește același caracter remarcabil și ironia. Între anii 1920-1967 pictează aproximativ o mie de tablouri, care vor constitui o sursă de inspirație pentru generațiile viitoare de pictori.

René Magritte primește primele lecții de desen în Châtelet la vârsta de 12 de ani. Liniștea tinereții îi este în mod dramatic întreruptă în noaptea de 24 februarie 1912: mama sa se sinucide aruncându-se într-un râu. Magritte sosește la Bruxelles în anul 1915 și se înscrie la Academia Regală de Arte Frumoase, pe care o va frecventa cu intermitențe vreme de doi ani. În 1918 ies la iveală primele sale lucrări, un afiș de reclamă și câteva desene în revista „Au volant” („La volan”). Își câștigă existența muncind la o fabrică de tapete, dar nu încetează să picteze. La 28 iunie 1922 se căsătorește cu Georgette Berger, care îi va sta alături până la sfârșitul vieții.
De la începutul anilor 1920, pictorul începe să întâlnească personalități marcante ale avangardei artistice, care în scurtă vreme va forma suprarealismul belgian. Printre aceștia se numără Paul Nougé, care la Bruxelles joacă rolul lui André Breton în mișcarea suprarelistă. Magritte se află la început sub puternica influență a cubismului și dadaismului, publică aforisme în revista „391”, fondată de Francis Picabia. Pe la sfîrșitul anului 1925, pictează primele sale tablouri suprareliste.